menkää varsovaan

minäkin kävin

Varsovasta juuri palanneena, voin lämpimästi suositella paikkaa kaikille. Lähdimme matkaan ennakkoluuloisena: likainen teollisuuskaupunki täynnä merkkejä kommunismista. Mutta mitä vielä: moderni, siisti, vihreä, turvallinen, edullinen nykyaikainen suurkaupunki. Helppo kulkea julkisilla, ostosmahdollisuuksia pilvin pimein, hyvää ruokaa, halpaa kaljaa, paljon nähtävyyksiä. Varsovalaiset vähän samanlaisia kuin me suomalaiset, vaatimattomia, hiljaisia, toiset huomioon ottavia. Tilasimme lennot blue1:lta ja majoituksena oli melkein sadan neliön vuokrakämppä keskustassa. Edullinen reissu! Suosittelen!

6

1571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkamies

      Se on valitettavaa ettei Suomesta ole suoria lentoja Krakovaan, sehän säilyi sodan jaloista aika vähin vaurioin. Tulin sieltä kaksi päivää sitten, Varsovassa oli koneen vaihto mennen tullen. Varsovahan laitettiin toisessa maailmansodassa lähes maan tasalle. Krakovassa on paikallinen kulttuuri säilynyt satojen vuosien takaa. Olut sielläkin halpaa, ihmiset todellakin muistuttaa meikäläisiä.
      Voin kertoa lisääkin jos joitakin kiinnostaa.

      • Nova Huta

        Nyt vähän ihmetyttää, miten suomalaiset voivat väittää puolalaisten ja esim. tässä tapauksessa krakovalaisten muistuttavan suomalaisia!??
        Mielestäni puolalaiset/krakovalaiset eivät ole hiljaisia juntteja, niinkuin liian moni maanveljistäni... Puolalaiset ovat avoimia, ystävällisiä ja vieraanvaraisia, muttei meidän suomalaisten vastaavat tavat pääse samalle tasolle missään vaiheessa. Eli toisinsanoen, härmän pojjaat valmistautukaa puhumaan ja kertomaan kotimaastanne täällä, ja tehkää se useammaalla sanalla kuin kahdella...

        Mutta loppuun toivotan hyvää juhannusta helteisestä Krakovasta, jossa myös moni muu asia on halpaa kuin se olut...vaikka moni asia on toki kallistakin!;)


      • aloittaja...

        Siis mitä "joo"...minä kävin siis Varsovassa, en Krakovassa ja nimenomaa Varsova teki minuun vaikutuksen. Krakova on kuulemani mukaan jo turismin pilaama, vaikka sitä täällä niin usein kehutaankin. Ja vaikka Varsova on hävitetty sodassa, on se rakennuttu lähes samanlaisena uudelleen. Se on siis uusvanha kaupunki, joka miellytti minua kovasti. Käykää siis ihmiset Varsovassa.


      • bella
        Nova Huta kirjoitti:

        Nyt vähän ihmetyttää, miten suomalaiset voivat väittää puolalaisten ja esim. tässä tapauksessa krakovalaisten muistuttavan suomalaisia!??
        Mielestäni puolalaiset/krakovalaiset eivät ole hiljaisia juntteja, niinkuin liian moni maanveljistäni... Puolalaiset ovat avoimia, ystävällisiä ja vieraanvaraisia, muttei meidän suomalaisten vastaavat tavat pääse samalle tasolle missään vaiheessa. Eli toisinsanoen, härmän pojjaat valmistautukaa puhumaan ja kertomaan kotimaastanne täällä, ja tehkää se useammaalla sanalla kuin kahdella...

        Mutta loppuun toivotan hyvää juhannusta helteisestä Krakovasta, jossa myös moni muu asia on halpaa kuin se olut...vaikka moni asia on toki kallistakin!;)

        No ei ne puolalaiset sen ystävällisempiä minun kokemukseni mukaan ole kuin me suomalaisetkaan. Kyllä esim. asiakaspalvelussa heillä on vielä paljon petraamisen varaa. Vielä on aika paljon töykeää ja ynseää naamaa tiskin takana, vallankin vanhemmalla väellä. Ja mikä ihmeen alkukantainen ajatus on vieläkin joillakin suomalaisilla, että olisimme juntteja. Juntteja ovat ne, jotka toisia junteiksi sanovat. Sen verran maailmaa olen nähnyt, että voi sanoa meidän suomalaisten olevan oikein fiksua, ystävällistä ja aikaansa seuraavaa kansaa. Joka maassahan on poikkeuksia ja omat luuserinsa. Aina kotimaahan palatessani voin tyytyväisenä todeta, että meillä sentään on asiat järjestyksessä, aikataulut pitävät ja palvelu pelaa. Olemme sivistysvaltio isolla S:llä!


      • triine
        aloittaja... kirjoitti:

        Siis mitä "joo"...minä kävin siis Varsovassa, en Krakovassa ja nimenomaa Varsova teki minuun vaikutuksen. Krakova on kuulemani mukaan jo turismin pilaama, vaikka sitä täällä niin usein kehutaankin. Ja vaikka Varsova on hävitetty sodassa, on se rakennuttu lähes samanlaisena uudelleen. Se on siis uusvanha kaupunki, joka miellytti minua kovasti. Käykää siis ihmiset Varsovassa.

        Mikäpä paikka ei olisi turismin pilaama?

        Olen käynyt useita kertoja sekä Varsovassa että Krakovassa. Varsova on hektinen suurkaupunki, Karkovassa meno on rauhallisempaa, molemmilla puolensa. Olen kulttuurimatkailija, ja kummastakin kaupungista löytyy historiaa, taidetta, musiikkia ja nautittavaa katuelämää. Oma vaakani kallistuu enemmän Krakovan puolelle, mutta en moiti Varsovaakaan.


      • Krakova myös
        aloittaja... kirjoitti:

        Siis mitä "joo"...minä kävin siis Varsovassa, en Krakovassa ja nimenomaa Varsova teki minuun vaikutuksen. Krakova on kuulemani mukaan jo turismin pilaama, vaikka sitä täällä niin usein kehutaankin. Ja vaikka Varsova on hävitetty sodassa, on se rakennuttu lähes samanlaisena uudelleen. Se on siis uusvanha kaupunki, joka miellytti minua kovasti. Käykää siis ihmiset Varsovassa.

        Miksi aina pitää moittia toisten valintoja tai suosikkikohteita ja omaansa kehua paremmaksi?

        Ja se että Krakova on turismin pilaama... kuulopuhetta jota jotkut uskovat. Turisteja löytyy jo aika monesta maankolkasta, joten on aika turhaa yrittää etsiä paikkaa jossa heitä ei olisi. Eivätkä ne turistit Krakovaa pilaa. Hieno paikka täynnä historiaa. Ja onhan niitä turisteja Varsovassakin, Varsovasta on kirjoitettu matkaoppaita ainakin 1800-luvulla. Eikä muutenkaan pidä vähätellä jotain toista kohdetta ennenkuin on itse siellä käynyt.

        "Ja vaikka Varsova on hävitetty sodassa, on se rakennuttu lähes samanlaisena uudelleen."
        - Pakkohan tähän on kommentoida. Varsovaa ei suinkaan rakennettu lähes samanlaisena uudelleen, ainoastaan rakennettiin Vanhakaupunki ja osia Uudesta kaupungista ja kuninkaanraitista. Eli varsin pieni osa. Jonkin verran rakennuksia itseasiassa säilyi sodasta, esim. nykyisen kulttuuripalatsin tienoilla, mutta itäiset ystävämme purkivat nämä jotta saisivat tilaa aukioille, puistolle ja tietysti hienolle neuvostoarkkitehtuurille. Mutta on Varsovassa jäljellä vieläkin ihan aidosti sodasta säilyneitä rakennuksia. Varsovasta löytyy "vanhannäköisen" ja vanhan arkkitehtuurin lisäksi myös neuvostoarkkitehtuuria ja modernia. Jos jotain kehuu, niin pysyy edes asiatiedossa.

        Kaikenmaailman vohkaamiset ärsyttävät, miksi ei riitä että sanoo että pitää jostain paikasta ja jättää samalla mollaamatta jonkun toisen paikan. Itse pidän Varsovasta kovasti - tällä hetkellä enemmän kuin Krakovasta, mutta kehun myös Krakovaa. Molempiin suosittelen matkustamaan. Se kumpi vie voiton, riippuu ihan siitä mitä kukin matkaaja matkaltaan hakee. Eihän sitä voi myöskään verrata keskenään laskettelulomaa Alpeilla tai kesälomaa omalla mökillä järven rannassa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1785
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1679
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1494
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1174
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1163
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      5
      1161
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1116
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1111
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1084
    Aihe