Mikähän mahtaa olla edullisin perustusmuoto.Tokihan maaperä pitää huomioida, mutta jos sen laatua ei nyt huomioitaisikaan. En tarkoita että metsästä haettaisiin kiviä :)
Yleisiesti vaan tämänhetken hinnoista jos on kokemuksia..
Edullisin perustusmuoto?
14
5528
Vastaukset
- rossipohja
pilareille on edullisin eli halvin ja siksi mökeissä hyvin yleinen.
- tavassa
pitää ottaa huomioon, että pilarit tulee routasuojata kuten kylmä rakenne. Tarkoittaa määräysten mukaan suunnilleen sitä, että eristepaksuus pitää tuplata ja ulottaa eriste 2,0 metrin etäisyydelle pilarista. Samaten alapohjan lämmönvastus tulee mitoittaa ulkoilmaan rajoittuvana (vrt. yläpohja).
Routasuojauksen mitoitusohjelma löytyy tuolta:
http://www.mittaviiva.fi/thermisol/
- Zabadak
Jos jätetään muutama muukin asia huomioimatta, suosittelen kuumailmapalloa talon joka nurkkaan.
Ei tarvitse tehdä kalliitra kaivutöitä yms. - Kokenut geoteknikko Pohjanm...
Äly hoi! Ei perustamistapoja voi miettiä ilman tietoja maaperästä. Ei todellakaan ole olemassa ideaalista perustamistapaa, joka olisi universaalisti toista parempi. Yksi tapa paras yhteen maaperätyyppiin ja toinen toiseen.
Valinnassa ja suunnittelussa liikkeelle on lähdettävä maaperän kantavuus- ja routimisominaisuuksista. Niiden arviointi edellyttää maaperätutkimuksia ja niistä asiantuntijan arviointia ja parhaan ko. olosuhteisiin soveltuvan perustamistavan määrittämistä.- geoteknikko
Ei täällä kaikkiin turhiin asioihin kiinnitetä huomiota. Kylän miehet osaavat neuvoa parhaat ratkaisut. Ja kaikki mikä jää maanpinnan alle, eihän sillä mitään merkitystä ole. Pääasia, että on halpaa.
- tolpat syvällä
mieluummin paalut.Yli 1,5 metrin syvyyteen.
Esim. pieni talo saattaisi mennä paalutettuna vain kuudella paalulla riittävän syvälle.
Jos on vanhaa suota tai merenpohjaa, niin syvyyttä lisää. Kun paaluttaa yli 3 metriä syvälle voisi selvitä ilman routasuojaustakin.
(Tosin putkien takia se täytyy tehdä).- olikin
huippuvastaus
- Säätöjalka
Siihen palikka ja pikku laatta, jos pikku saunasta tai leikkimökistä on kyse.
- halvimmillaan
Jos omakotitalosta on kysymys, niin betoniperustuksen voit saada hintaan 50 euroa/metri, jos itse teet ja apuna on vain yksi taitava timpuri osan aikaa (vaakituskoneet yms. laitteet) ja saat muotit jostakin lainaksi. Hinta sisältää betonit, styroksit ja raudat. Eli halvimmillaan tuollaisella 3000 eurolla saa 60 metriä n. 70 cm korkuista betoniperustusta.
Hinta ei sisällä pohjatöitä, salaojituksia, putkivarauksia, routaeristyksiä, sisä- ja ulkotäyttöjä ym ym. jotka joskus lasketaan perustuskustannuksiin mukaan.- Betonista
Itse olen betoniperustus yrittäjä.
Voitte miettiä minkä kannalla olen.
Mut ensin 70cm korkea perustus ei riitä kuin lapissa ja sit autotalliin. Jos timpurin ym otat ni et saa 50€/m ei mitenkään jos se timpuri ei talkoilla ole.
Oulunseutu hinnat noin 80-100€/m jyväskylän ja kuopion seutu 100-120€/m. Koko suomi niissä ympyröissä. eli yleisesti se sata euroa on lähellä. sisältää sisäpuolen eristeet.
- hdhhdshjdsrjujujt
ei kannata miettiä mikä on halvin vaan mukä on varmin
- Meesauu
Samaa mieltä. Ihmiset rakennuttaa satojen tuhansien taloja, mutta silti laitetaan betoniantura/papusokkeli. Itselle tuli betonista, enkä edes miettinyt muita vaihtoehtoja, vaikka reilun tonnin olisin säästänyt harkoista tekemällä.
- legam..-
Meesauu kirjoitti:
Samaa mieltä. Ihmiset rakennuttaa satojen tuhansien taloja, mutta silti laitetaan betoniantura/papusokkeli. Itselle tuli betonista, enkä edes miettinyt muita vaihtoehtoja, vaikka reilun tonnin olisin säästänyt harkoista tekemällä.
Maaperän kantavuus sen ratkaisee,harkko voi olla parempi kuin huonosti petongilla tehtynä.
Olen ollut tekemässä sokkelia joka on kokonaan muurattu (anturaharkolla) tiilivuoratalo 22v.
ei ongelmaa.
- nääs...
Totuushan on että... Halvinta tai parasta yhtä vaihtoehtoa ei ole. Asiaan vaikuttaa maaperän kantavuus, rakentamis olosuhteet, rakennuksen käyttö tarkoitus, rakennuksen koko ja paino, rakennuksen muoto, mahdollisesti jo olemassa olevat tarvikkeet ja niiden jatko käyttö, sijaitseeko rakennus paikka hangossa vai nuorgamissa, yms... Jokaisella perustamis tavalla on oikea käyttökohde ja myös se vähiten sopiva käyttökohde.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145925Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324037- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182976Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522034Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881994- 1431775
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421763Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881559