Hei!
Onko kellään kokemuksia www.bookcrossing.com sivusta? Ideana on, että henkilö A "vapauttaa" jonkun oman kirjansa, ilmoittaa siitä kyseisellä sivulla, ja saa kirjalle oman tunnusnumeron, joka merkitään kirjaan. Sitten kirja jätetään vaikka bussipysäkille. Henkilö B tulee ja löytää kirjan, ja mahdollisesti ilmoittaa siitä nettisivuilla. Henkilö B lukee kirjan ja vapauttaa sen uudelleen ilmoittaen siitä sivulla jne.
Minusta tuo kuulostaa aika ovelalta..
bookcrossing
7
828
Vastaukset
- BookCrosser
Minä olen ollut mukana "crossailemassa" jo puoli vuotta ja se on mahdottoman mukavaa! Jäsenyyshän on täysin ilmainen, joten et missään tapauksessa häviä mitään, jos tulet mukaan, vaikket sitten mihinkään välttämättä osallistuisikaan. :) Sitten voi kyllä kuluja tullakin, jos innostut oikein "supercrossaajaksi" ja lähettelet ja "unohtelet" kirjoja harva se päivä. ;)
Olen jo "unohdellut" muutaman kirjan ja löytänytkin kaksi. Kirjoja voi myös lähetellä ja saada postitse, ja laittaa ne luettuaan kiertoon. On siis mahdollista saada luokseen kyläilemään kirjoja, joita voi olla muuten hankala löytää, mikäli joku suostuu kirjan sinulle postittamaan. :)
BookCrossing on myös täynnä mukavia, kirjatoukkamaisia ihmisiä ja muutaman heistä olen tavannut ihan oikeastikin. :) Meille suomalaisille ja suomenkielisille crossaajille on myös oma epävirallinen BookCrossing-keskusteluryhmä osoitteessa http://groups.yahoo.com/group/bookcrossingfinland/- hölmökö?
tuota systeemiä vaikka se hyvältä kuulostaakin. Miten niin laitan kirjan jonnekin ja toinen hakee sen sieltä. Entäs jos sen viekin joku muu?
- BookCrosser
hölmökö? kirjoitti:
tuota systeemiä vaikka se hyvältä kuulostaakin. Miten niin laitan kirjan jonnekin ja toinen hakee sen sieltä. Entäs jos sen viekin joku muu?
Hei!
Ehkä ymmärtämistä helpottaa, jos ajattelet samalla pullopostia. Sehän heitetään mereen ja joku onnekas sitten löytää sen. BookCrossingissa periaatteessa samaa tehdään kirjoille: jätät sivulla rekisteröimäsi, ohjein varustetun kirjan jonnekin jonkun löydettäväksi. Kuuluu myös "hyviin BookCrossingtapoihin" ilmoittaa, minne kirjan jättää, jotta kaikki innokkaat etsijät voivat käydä sivulla tarkistamassa, onko kirjoja jätetty vaikkapa lähelle heidän kotejaan tai työpaikkojaan.
Ideana ei siis olekaan, että tiedät, kuka kirjan löytää, vaan päinvastoin löytäjä voi olla kuka tahansa. Jos löytäjä noudattaa ohjeita, hänen kuuluisi käydä sivulla ilmoittamassa kirjan löytämisestä ja laittaa se luettuaan eteenpäin.
Eri asia ovat tietysti "kontrolloidut vapautukset", joissa lähetät kirjan jollekin tai kirja kiertää sovitun "reitin" lukijalta toiselle. Tästä kaikesta opit kuitenkin lisää joko itse BookCrossingista, tai tuosta suomalaisten yhteisöstä. Eräs toinen mainion kirjojenkierrätyssysteemimme jäsen on perustanut em. epävirallisen postituslistan suomalaisille, osoite oli edellisessä viestissäni. Sinne ovat tervetulleita kaikki suomenkieliset tai suomea muuten vain osaavat "crossaajat". Siellä saat varmasti neuvoja mahdollisiin BookCrossing-pulmiisi! :) - mmatilda48
kävin katsomassa sivuja, innostuin ja rekisteröidyin. Nyt täytyy lähteä etsimään kirjoja. Mutta minulle jäi se nimilappuhomma vähän epäselväksi...voinko tehdä sellaisen ihan itse käsin kirjoittamalla, mistä saan sen numeron? Pitääkö ensin ilmoittaa kirja "vapautetuksi"?
- BookCrosser
mmatilda48 kirjoitti:
kävin katsomassa sivuja, innostuin ja rekisteröidyin. Nyt täytyy lähteä etsimään kirjoja. Mutta minulle jäi se nimilappuhomma vähän epäselväksi...voinko tehdä sellaisen ihan itse käsin kirjoittamalla, mistä saan sen numeron? Pitääkö ensin ilmoittaa kirja "vapautetuksi"?
BCID-tunnuksen kirjallesi saat rekisteröimällä kirjan. Kun rekisteröit kirjan, numero näytetään ruudulla. Voit myös printata valmiita lappuja, joita sivulla on ilmaiseksi tulostettavissa. Jos käytät esinumeroituja lappuja, niissä on jo "rekisterinumero" valmiina, joten sinun tarvitsee vain lätkäistä ne kirjan sisäkanteen ja tehdä sitten kirjasta "journal entry". Kirja pitää olla ensin rekisteröity jommallakummalla edellä mainituista tavoista, ennen kuin voit sen vapauttaa. Suosittelisin kuitenkin myös liittymään sille mainitsemalleni suomalaisten Crossaajien listalle. Sekin on täysin ilmainen ja sieltä saat näppärästi vastaukset juuri tuon tapaisiin kysymyksiin. Me kaikki sen jäsenet olemme oikein kilttejä, emmekä pure. :)
- BookCrosser
mmatilda48 kirjoitti:
Laput voi luonnollisesti tehdä käsinkin, pääasia on, että niistä näkyy juuri sille kirjalle BookCrossing-sivun antama "rekisterinumero", BookCrossingin osoite sekä tietysti mahdollisimman selkeät ohjeet löytäjälle, jotta hän innostuisi laittamaan kirjan eteenpäin sen luettuaan.
- mirz
http://www.bookcrossing.com/referral/mirz -osoitteessa tapahtuu uudistuksia parasta aikaa, mutta suomalaisten sähköpostilista on kovassa käytössä koko ajan.
http://groups.yahoo.com/group/bookcrossingfinland -osoitteen FILE -osiosta löydät UKK:n ja samainen löytyy myös osoitteesta http://www.kaakao.net/bc
Siis sieltä löydät helppiä asioihin jotka kutkuttavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vassarit kummittelee pääni sisällä joulunakin
Hetki sitten alkoi punakapina. Joulupäivään mennessä ollaan jo Lindtmanin nuoruusvuosien näytelmäkerhossa. Tapaninpäivän542729Oho, köyhyys väheni Marinin hallituskaudella
👋💥🤕 Tuonkin Marinin hallitus sössi --- Vuosien 2019–2023 sosiaaliturva- ja verotusperusteiden muutokset suhteessa h972368Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on61721En tiedä mitä olet mulle
Rakkauteni,ihastukseni,pakkomielteeni,mitä lie. Jokatapauksessa ajattelen sinua päivittäin lämmöllä ja haluan toivottaa541240Ukrainan raukkamainen isku Moskovaan.
Pitikö isku tehdä juuri jouluna.Siinä saattoi jäädä joku lapsi isättömäksi.Kyseessä ei edes sotilaskohde.2841138On mullakin
Sua ikävä. En vain pysty siihen mitä toivot. Siksi toivon joskus että voisin vain olla hetken lähelläsi711114- 20982
- 71944
Ikävä edelleen sinua
Tänään tunnen sen vahvasti. Kaipaan sinua elämääni. En haluaisi heittää hukkaan sitä mitä meillä oli, mutta ollaan aja23865Sekaisin ihastuksesta
Oletko mennyt joskus sekaisin ihastuksesta? Miten se on näkynyt, tuntunut tai saanut sinut käyttäytymään? Onko jotain, m55793