Kesyyntyminen

Tiitu

moi! minulla on kaksi undulaattia, en vain tiedä miten saisin ne kesyyntymään, ne nokkivat, jos yritänkin koskea niihin. onko jollain kokemusta undujen kesytyksestä?

7

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töyhtö*

      helpommin, toiset ei koskaan.

      En ole kesyttänyt lintujani.Olen ja seurustelen niitten kanssa,puhun ja lepertelen niille.
      Osa on ihan kesyyntynyt näin.
      Eräänä päivänä seisoin aviaariossa ruohokasa kädessä,jolloin ojensin ruohonkortta kesylle undulle ja kohta oli toisessa kädessäni neljä lintua lisäksi yksi käsivarrella,yksi laski pääni hiuksia ja selässä rapsutteli joku.
      Aikaa ja luottamusta.Aikaa ja luottamusta..sitä tarvitaan,se on ainoa keino.Ja aina sekään ei tepsi.
      Älä koske nihin kädellä.Pidä kädessäsi esim. hirssiä ja odota...älä tuijota niitä...sirkuttele omia ajatuksiasi ja ole kuin muuten vaan.
      Silityksestä harva lintu pitää,ainakin kesytämisyrityksessä.Lintu on kuitenkin villieläin,eikä vältämättä kesynny.

      • Tiitu

        Pitäsikö minun rankaista niitä jotenkin, jos ne nokkivat vai jättää ne rauhaan, jos ne vaikka puollustavat vain itseään? Jos rankaisisin niitä, miten voisin sen tehdä?


      • rankaisua.
        Tiitu kirjoitti:

        Pitäsikö minun rankaista niitä jotenkin, jos ne nokkivat vai jättää ne rauhaan, jos ne vaikka puollustavat vain itseään? Jos rankaisisin niitä, miten voisin sen tehdä?

        Ehdottomasti ei pidä rankaista. Sillon et ainakaan saa niistä ikinä kavereitasi.
        Lahjonta on paras keino saada niitä kesytettyä.. ei pakottamalla vaan olemalla heidän joukossa. Kun vain olet paikallasi etkä tee nopeita liikkeitä, linnut pikkuhiljaa tottuvat siihen, että sinuun voi luottaa. Pidät esimerkiksi hirssiä paikallaan häkin ovella, niin, että niiden on astuttava kädellesi päästäkseen syömään sitä. Olet vain ja jutustelet mukavia.. tyrkyttää ei kannata.
        Sitkeyttä ja rauhallisuutta tarvitaan. Ja otathan myös huomioon lintujen luonteet.. etenkään arimpia ei saa painostaa ja muutenkaan niistä et ehkä koskaan saa käsikesyjä. Meillä ainakin tälläisen tapauksessa on mukavaa kun vain uskaltautuu päähän hiuksia asettelemaan.. sekin monen vuoden aikaan saannos, joten mitään ei tapahdu hetkessä.


      • töyhtö*
        rankaisua. kirjoitti:

        Ehdottomasti ei pidä rankaista. Sillon et ainakaan saa niistä ikinä kavereitasi.
        Lahjonta on paras keino saada niitä kesytettyä.. ei pakottamalla vaan olemalla heidän joukossa. Kun vain olet paikallasi etkä tee nopeita liikkeitä, linnut pikkuhiljaa tottuvat siihen, että sinuun voi luottaa. Pidät esimerkiksi hirssiä paikallaan häkin ovella, niin, että niiden on astuttava kädellesi päästäkseen syömään sitä. Olet vain ja jutustelet mukavia.. tyrkyttää ei kannata.
        Sitkeyttä ja rauhallisuutta tarvitaan. Ja otathan myös huomioon lintujen luonteet.. etenkään arimpia ei saa painostaa ja muutenkaan niistä et ehkä koskaan saa käsikesyjä. Meillä ainakin tälläisen tapauksessa on mukavaa kun vain uskaltautuu päähän hiuksia asettelemaan.. sekin monen vuoden aikaan saannos, joten mitään ei tapahdu hetkessä.

        Ei missään nimessä mitään rankaisua pienille linnuille,silloin ollaan ihan perustein etsimässä ystävyyttä.
        ÄLÄ TEE MITÄÄN VÄKISIN LINTUJEN KANSSA,KAIKKI PEURUSTUU LINNUN LUOTTAMUKSEEN.Se voi kestää todella kauan.Linnut ovat erilaisia luonteeltaan kuten me ihmisetkin,toiset ovat rohkeampia kuin toiset.
        KÄRSIVÄLLISYYS JA RAKKAUS eläimiin on ainoa tae.
        Miten ne nokkivat?Silloin kun yrität ottaa niihin väkisin kosketusta?
        Totta ihmeessä puolustautuvat.Rupeavat pelkäämään kättä joka tulee lähelle.NIIDEN PITÄÄ ITSE SAADA TUTUSTUA JOS KOKEVAT SEN MIELLYTÄVÄNÄ.
        Sinun pitää houkutella hellyydellä.Mutta miksi niitten pitäsisi olla käsikesyjä?Pääsevätkö koskaan vapana lentämään?


      • töyhtö*
        töyhtö* kirjoitti:

        Ei missään nimessä mitään rankaisua pienille linnuille,silloin ollaan ihan perustein etsimässä ystävyyttä.
        ÄLÄ TEE MITÄÄN VÄKISIN LINTUJEN KANSSA,KAIKKI PEURUSTUU LINNUN LUOTTAMUKSEEN.Se voi kestää todella kauan.Linnut ovat erilaisia luonteeltaan kuten me ihmisetkin,toiset ovat rohkeampia kuin toiset.
        KÄRSIVÄLLISYYS JA RAKKAUS eläimiin on ainoa tae.
        Miten ne nokkivat?Silloin kun yrität ottaa niihin väkisin kosketusta?
        Totta ihmeessä puolustautuvat.Rupeavat pelkäämään kättä joka tulee lähelle.NIIDEN PITÄÄ ITSE SAADA TUTUSTUA JOS KOKEVAT SEN MIELLYTÄVÄNÄ.
        Sinun pitää houkutella hellyydellä.Mutta miksi niitten pitäsisi olla käsikesyjä?Pääsevätkö koskaan vapana lentämään?

        ...ei rankaisua pienille linnuille,silloin ollaan ihan VÄÄRIN perustein etsimässä ystävyyttä.


    • -M-
    • kekkonen96

      ne kesyyntyy aikanaa mut jos yrität ottaa niitä väkisin kätee ne ei kesyynny välttämättä ikinä. odota vaan kyl se aika viel joskus koittaa!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe