Kuulin kaverilta, että jotkut olisivat laittaneet taloonsa seuraavanlaisen käyttöveden lämmitysjärjestelmän:
- sähkövaraaja, puukiuas
- Kiukaan vaipan (tulipesän ympärille) alle kierrukka, jossa pieni pumppu pyörittää (ilmeisesti?) varaajan vettä.
- Aina kun kiuasta lämmitetään, ei lopu varaajasta lämmin vesi kesken.
Itsellä olisi kiinnostusta myös tuollaiseen systeemiin, kun meinaa lämmin vesi loppua, kun nuoriso reilummin suihkuttelee. Puuta on saatavilla edullisesti, joten sillä olisi edullisempaa vettä lämmittää.
Onko jollakin kokemuksia tuollaisesta? Mitä pitää ottaa huomioon, että olisi turvallinen (varaajan veden kiehuminen?). Syntyykö säästöjä sähkölaskuun?
Käyttöveden lämmitys (puu)kiukaalla?
6
5950
Vastaukset
- wprty
Käytännön hyöty saattaa tosin jäädä kyseenalaiseksi, mutta sehän ei ole virittelyssä olennaista.
Ainakin tarvitaan varaaja, jossa on ylimääräinen kierukka aurinkokerääjää tms. varten. Samaan vesipiiriinhän noita ei voi laittaa. Sitten putkivedot on oma juttunsa.
Halvemmaksi tulee kun laittaa vesisäiliön kiukaan kylkeen tai savuputkeen ja tekee saaviin kylpyvedet.- ap________aaa
Kyselen, kun en tiedä...
- kylmävesiputki
ap________aaa kirjoitti:
Kyselen, kun en tiedä...
kiukaan kautta jolloin saat esilämmitetyn veden
varaajalle ,etkä tarvitse pumppua - Anonyymi
kylmävesiputki kirjoitti:
kiukaan kautta jolloin saat esilämmitetyn veden
varaajalle ,etkä tarvitse pumppuaEdullisin ratkaisu noin että kylmä kiukaan kierukan kautta varaajalle. Jos hyödyntäisi lämmitykseen, silloin kiertovesipumppu ja vaihdoin. Ratkaisuja on monia, kannattaa lueksia ennen kuin toteuttaa niin voi säästää.
- Jori1
Olin itse ajatellut että laittaisin kiukaan savuputkeen (pituus n. 60cm)Isomman putken siihen ympärille ja johtaisin siihen jako tukista lämminvesi varaajaan menevän veden siis paine n.4kg. ja hyödyntäisin sitä vielä talon lämmitykseen, lisäämällä siihen kiertovesi pumpun ja patterin.
Onko kelläään kokemusta???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1145895Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324007- 823342
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182966Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2502017Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?881984- 1421771
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui421743Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81686Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881549