Kuulin kaverilta, että jotkut olisivat laittaneet taloonsa seuraavanlaisen käyttöveden lämmitysjärjestelmän:
- sähkövaraaja, puukiuas
- Kiukaan vaipan (tulipesän ympärille) alle kierrukka, jossa pieni pumppu pyörittää (ilmeisesti?) varaajan vettä.
- Aina kun kiuasta lämmitetään, ei lopu varaajasta lämmin vesi kesken.
Itsellä olisi kiinnostusta myös tuollaiseen systeemiin, kun meinaa lämmin vesi loppua, kun nuoriso reilummin suihkuttelee. Puuta on saatavilla edullisesti, joten sillä olisi edullisempaa vettä lämmittää.
Onko jollakin kokemuksia tuollaisesta? Mitä pitää ottaa huomioon, että olisi turvallinen (varaajan veden kiehuminen?). Syntyykö säästöjä sähkölaskuun?
Käyttöveden lämmitys (puu)kiukaalla?
6
6171
Vastaukset
- wprty
Käytännön hyöty saattaa tosin jäädä kyseenalaiseksi, mutta sehän ei ole virittelyssä olennaista.
Ainakin tarvitaan varaaja, jossa on ylimääräinen kierukka aurinkokerääjää tms. varten. Samaan vesipiiriinhän noita ei voi laittaa. Sitten putkivedot on oma juttunsa.
Halvemmaksi tulee kun laittaa vesisäiliön kiukaan kylkeen tai savuputkeen ja tekee saaviin kylpyvedet.- ap________aaa
Kyselen, kun en tiedä...
- kylmävesiputki
ap________aaa kirjoitti:
Kyselen, kun en tiedä...
kiukaan kautta jolloin saat esilämmitetyn veden
varaajalle ,etkä tarvitse pumppua - Anonyymi
kylmävesiputki kirjoitti:
kiukaan kautta jolloin saat esilämmitetyn veden
varaajalle ,etkä tarvitse pumppuaEdullisin ratkaisu noin että kylmä kiukaan kierukan kautta varaajalle. Jos hyödyntäisi lämmitykseen, silloin kiertovesipumppu ja vaihdoin. Ratkaisuja on monia, kannattaa lueksia ennen kuin toteuttaa niin voi säästää.
- Jori1
Olin itse ajatellut että laittaisin kiukaan savuputkeen (pituus n. 60cm)Isomman putken siihen ympärille ja johtaisin siihen jako tukista lämminvesi varaajaan menevän veden siis paine n.4kg. ja hyödyntäisin sitä vielä talon lämmitykseen, lisäämällä siihen kiertovesi pumpun ja patterin.
Onko kelläään kokemusta???
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1225968Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/745282059Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk261366Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1111263Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna861123Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.481015- 64991
- 65931
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll59915Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.24914