Juhannuksen viettoa

Käytäntö

Monella on sukulaisia, tuttavia, ystäviä Suomessa. Juhannuksena muistelemme Suomen juhannuksia ja että miten mukavaa olisi viettää Juhannus Suomessa!

Tuumasta toimeen! Kolme vuotta sitten ajattelin, että 30 Ruotsissa vietetyn ajan jälkeen olisi tosi ihanaa viettää Juhannus Suomessa. Kaikilla ei ole suurta sukua. Minulla on oikeastaan vain äiti Suomessa, joitakin serkkuja ja muutama ystävä/koulukaveri.

Otin yhteyttä ja ilmoitin, että tulisin Suomeen Juhannukseksi. Oli menoa ja omaa juhannusjuhlaa ja tuttavia tulossa. No - lähdin sitten kuitenkin. Tottakai olin tervetullut sukulaisten (serkun luo, äitini menee vanhuuttaan vain ajoissa nukkumaan)! Serkkuni on maatilanpitäjä ja eipä sitä juhannusta sen kummemmin vietetä, aamulla on noustava lypsämään lehmät ja ajoissa mennään nukkumaan, olipa sitten joulu tai juhannus.

No menihän se juhannus, mutta enpähän ole sen koommin kaipaillut Suomeen juhannusta viettämään. Voisi tietysti osallistua yleisiin juhannusjuhliin, varata hotellihuoneet jostain, mutta kyllä se minun tapauksessa ei ole enää sitä entistä yhteyttä sukulaisiin, eikä lapsuudentuttuihin/ystäviin.
Olen ihan tyytyväinen viettäessäni Juhannusta täällä.

Miten vietin? Eilen olin lasteni ja heidän sulhasten/poikakaverien/ystävien kanssa picknikillä jonkun linnan pihalla ja muut tanssivat "små grodorna". Oli kuitenkin oikein kivaa.

Mitä tällä vuodatuksellani tähtään? - Enpä mitään oikeastaan, kunhan kirjoitin. Hyvää Juhannusta!

6

504

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steffo

Tutulta kuulostaa. Itsellänikin on jo reilut 30 vuotta vierähtänyt täällä Ruotsinmaalla. Juhannus 1975 oli viimeinen Suomessa. Ystävät ja ennenkaikkea puolitutut sukulaiset ovat päässeet pahasti vieraantumaan. Jos niitten luo pölähtää käymään niin saattaa olla ettei löydykään paljoa yhteisiä jutunaiheita.
      Vietin Juhannukseni eräällä leirintä-alueella täällä Ruotsissa. Salonnostoon ja sammakkotanssiin en nyt osallistunut, mutta senkin tein kun lapset olivat pieniä.
      Juhannuksen parasta antia on nykyään se keskikesän vehreä tunnelma. Hieman surullistakin sävyä siinä on kun ajattelee että työpaikka m.m. hiljenee kun kaikki häipyvät lomille. Ja illat alkavat taas pimenemään...

• Tottuuhan siihen

Kai se on niin, että juuri juhlapyhinä ajattelee, että olisipa mukava olla Suomessa. Yhden vapun olen ollut ja oli kiva. Olin lapsuudenystävän kanssa. Itsenäisyyspäivänä olisi myös kiva olla. Jouluna en ole ollut Suomessa, olisi tarkoitus sekin vielä. Yhden Pääsiäisen olen viettänyt Suomessa.

• Pettynyt

vaikket juhannusta täällä viettänytkään.
      Tämänpäivän Juhannusjuhla ei ole ollenkaan samaa kuin ne lapsuudenjuhannukset, joita kaihoten muistellaan.
      Kourallinen ihmisiä katsomassa metrin korkuista kokkoa, joka palaa loppuun ennenkuin on kerinnyt savukkeen polttaa.

• järkätä itse

mieluinen juhannus. Hauska juhannus ei riipu toisista. Järkätään jokainen omat juhlat, voi vuokrata mökin tai jotain. Kutsutaan sinne sukulaiset. Samoin muina juhlapyhinä. Sitten ei ehkä tarvii niin paljoo marista, niin kuin tuossa seuraavassakin viestissä.

• Kaikki vuodet
        järkätä itse kirjoitti:

mieluinen juhannus. Hauska juhannus ei riipu toisista. Järkätään jokainen omat juhlat, voi vuokrata mökin tai jotain. Kutsutaan sinne sukulaiset. Samoin muina juhlapyhinä. Sitten ei ehkä tarvii niin paljoo marista, niin kuin tuossa seuraavassakin viestissä.

Oma apu, paras apu. Joulut ja Pääsiäiset on tullut järkättyä "kaikkien sääntöjen mukaan". Vappu tahtoo mennä miten sattuu ja Juhannuksena syödään uusia perunoita ja silliä.

• jälkeistä viikkoa!

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Oli sitten kyse juhannuksesta tai mistä ajasta tahansa, olen tullut varovaisemmaksi ryntäilemään Suomeen sukulaisten luo.

Ihmiset ovat omituisia, kun he vanhenevat. He eivät suinkaan muuta tapojaan enää, kun me tulemme käymään, vaan huonot luonteenpiirteet huononevat entisestään.

Olisipa jotakin omaa siellä, ettei tarvitsisi olla sukulaisten nurkissa!

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan

Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1431
    2. Minkä ikäistä ikävöit?

Minkä ikäinen hän on ja mitä hän sinulle merkitsee/merkitsi?
      Ikävä
      74
      1395
    3. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      310
      1175
    4. Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin

Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀
      Haapavesi
      46
      1097
    5. Aika pieni se on

Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht
      Haapavesi
      32
      916
    6. Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin

Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆
      Maailman menoa
      231
      904
    7. vinkki miehille

Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli
      Ikävä
      163
      878
    8. Kiitos siitä

Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak
      Ikävä
      40
      835
    9. Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa

Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso
      Tv-sarjat
      20
      817
    10. Pelekäätkönä mua?

Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te
      Ikävä
      42
      804
    Aihe