Toimeentulosta kyselisin...

Kuinka te muut pärjäätte?

Jos toinen vanhemmista opiskelee/työtön ja toinen kotihoidontuella. Vuokra-asunto, 6 lasta(Joista 3 jo kouluikäistä).
Riittääkö teillä rahat ja miten laitatte asiat tärkeysjärjestykseen? Esim. ruoka, auto(pakollinen asuinpaikan vuoksi), harrastukset, vaatteet jne.

Pärjääkö sitä oikeasti, jos tosiaan tärkeysjärjestys menoissa on kohdallaan ja osaa tehdä oikeat valinnat perhettään ajatellen?

10

1808

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ole kokemusta

      mutta kyllä minusta noin ison perheen huoltajista ainakin toisen pitäisi käydä ansiotyössä.
      Tuntuu liikaa vaaditulta, että yhteiskunnan olisi kustannettava kaikki luettelemasi asiat perheellenne.
      Asunto ja ruoka ovat tärkeimmät, ja ruoassa voi säästää paljonkin. Niistä menoista yhteiskunta huolehtii. Vaatteita voi hankkia, jos rahaa jää, ja kyllähän lapsilisien luulisi lasten vaatteisiin riittävän. Harrastusten on syytä olla maksuttomia, esim. kirjastosta lainattujen kirjojen lukeminen, lenkkeily, marjastus yms. Ja auton käyttö tietysti minimiin kalliin bensiinin aikana. En ymmärrä, miten työttömällä on varaa autoon.
      Ihminen tulee melko vähällä toimeen. Ilman työtä ei kuitenkaan kukaan tule eikä kenenkään työkykyisen pitäisi tulla toimeen. Yhteiskunnan apu on tarkoitettu lapsillenne, jotka eivät vielä pysty elättämään itseään.

      • tuossa tilanteessa...

        vaan sivusta seurannut ja toisinaan myös joutunut koko kyseisen perheen ruokkimaankin, kun en ole kehdannut ennen omaa ruoka-aikaamme käskeä lähteä kotiinsakaan.

        Lähinnä vain mietityttää, kun kaikki ovat, kuin eivät olisi ruokaa ikinä nähneetkään, kun meille tulevat, mutta silti perheen isällä on vaikka mitä "leluja" ja rahaa vieviä harrastuksia.

        No, jokainen elää tyylillään...


      • toinenäiti
        tuossa tilanteessa... kirjoitti:

        vaan sivusta seurannut ja toisinaan myös joutunut koko kyseisen perheen ruokkimaankin, kun en ole kehdannut ennen omaa ruoka-aikaamme käskeä lähteä kotiinsakaan.

        Lähinnä vain mietityttää, kun kaikki ovat, kuin eivät olisi ruokaa ikinä nähneetkään, kun meille tulevat, mutta silti perheen isällä on vaikka mitä "leluja" ja rahaa vieviä harrastuksia.

        No, jokainen elää tyylillään...

        Kyllä ainakin meillä ruoka, asuminen, vaatteet ja lasten harrastukset maksetaan ensin ja sitten katsotaan, että mihin aikuisten menoihin tai leluihin jää rahaa.

        Ja mitä tulee muiden ruokkimiseen, niin kyllä meillä useammin syö lasten kavereita, ku meidän lapset muualla. Johtuu luultavasti siitä, että meillä on ruokaa joka päivä ja sitä on aina niin paljon, että riittää parille ylimääräisellekin. SEn tietää niin lapset, ku lasten kaveritkin (ja luultavasti kavereiden vanhemmat). Ku ruokaa joka tapauksessa tehdään kahdeksalle, on ihan sama syökö meillä kymmenen tai yksitoista ihmistä. Naapurissa ei välttämättä riitä, ku omalle perheelle, ku kolmelle-neljälle saa niin näppärästi kaikenlaisia valmiita paketteja :)

        Mutta kuten sanoit, jokainen tavallaan.
        Eikä pidä ymmärtää väärin, ei me aikuiset lasten kavereiden ruokkimisen vuoksi ilman lelujamme jäädä ;)


    • toinenäiti

      että meillä ei pärjättäis tolla konseptilla. Tiukoilla oltiin jo silloin, ku molemmat opiskeltiin, vaik lapsia oli silloin vaan kolme. Neljännen odotusaikana sain opintoni päätökseen ja viides tuli siihen heti jatkoks. Mies valmistui pari vuotta mua aikaisemmin. Mun opiskeluani hidasti äitiyslomat, hänen opiskeluaan työssäkäynti. Muttei me olis mitenkään pärjätty ilman hänen osa-aikatyötään. Siis toi opiskelija/työtön ja kotihoidontuki ei kyl olis meidän perhettä elättänyt.

      Ja viidennen lapsen jälkeen menin kyl aika pian töihin. Meil oli se onni, että pystyttiin vaikuttamaan työaikoihimme, joten lapsia ei tarvinnut laittaa päiväkotiin (se säästi tietysti). Muttei mulla olis ollu varaa jäädä kotihoidontuelle... Mut kyl mä halusinkin töihin, itseni ja oman "urani" takia.

      Meillä tiukkoina aikoina auttoivat molempien vanhemmat. Ollaan molemmat ns. hyvistä perheistä ja ainoita lapsia, joten isovanhemmilla oli mahdollisuus auttaa paitsi rahallisesti, myös lasten hoidossa.

    • €uro

      saa, jos tulot jää alle heidän laskelmiensa. Opiskelijalla tietty tiukempaa, kun opintolainakin huomioidaan (siis, jos sitä ei halua ottaa).
      Auto kannattaa jättää pois, koska vuokralla asutte niin on helpompi vaihtaa asuntoa lähemmäs hyviä linja-auto ja juna reittejä, kun kituuttaa auton kanssa. Niin mekin on tehty.
      Harrastuksia on, mutta ne ovat lähes ilmaisia tai ilmaisia. Vaatteita ostetaan lähinnä vanhimmalle lapselle (neutralinnäköisiä ja hyvä laatuisia), jotka sitten siirtyvät seuraavalle. Alennuksella saa vaatteita melkein ympärivuoden, kun käy säänölliset kierokset oikeissa kaupoissa. Ruoka on kuitenkin se missä on helpoin säästää, jopa satoja euroaj viikossa.

      • €uro

        Siis sossusn tuella elää herroiksi meillä just rajoilla niin välillä mennee tiukoille, kun ei viitsi hakea sossusta, kun rahan saaminen niin epävarmaa, mut, jos siis saa pidemmän toimeentulotuki päätöksen se riittää todella hyvin.
        Osa-aika työstä vain haittaa, koska tuet laskevat (asumistuki, opintotuki, päiväraha ja kotihoidontuki) vielä lisäksi, jos tulee hoitopaikka maksuja niin työnteko menee roimasti miinukselle.
        Sinänsä harmi, mutta näin se vaan yhteiskunta palkitsee sitä, joka itse yrittää parantaa tulojaan.


      • 8senttiä

        Meitä on kahdeksan ja meillä 4alle kouluiän.
        Pakko olla auto jos haluaa töissä käydä ja riittävän suuria vuokra-asuntoja ei ole lähiseudulla.
        Ja vaikka vuokralla asuis ei se tarkoita että dösä kulkis, täältä esim.ei kesällä liikuta mihinkää ku kerran viikossa jos ei taksilla mene.Eikä tuo julkinen liikenne mitenkään halpaa ole.
        Uutena ostetaan lähinnä vain kengät ja alusvaatteet


      • SuperMamma..

        Että sossun tuella elellään herroiksi, joopa joo.

        Olen viiden lapsen yh-äiti ja sossusta en saa latiakaan, sanottiin että on sen verran korkeat tulot (lapsilisä, elatustuki, äitiysraha).

        Hyvällä asumistuella pystyn maksamaan kallista vuokraa, en ole halunnut vaihtaa rauhallista ok-taloa levottomaan kt-lähiöön...

        Minulla on auto, toistaiseksi. Lasten isä sen mulle hommasi, eipä tuo ole häävi mutta hyvin pääsee hoitelemaan kauppareissut ja muut menot. Mulla on jo muutenkin luottotiedot niin mäsänä että kilahtakoot vakuutusmaksut sinne jatkoksi.

        Kyllä pännii säästää ruokamenoista lapsiperheessä. Pakko se on välillä jättää vesimelonit ja irtokarkit ostamatta, mutta ah autuasta rahapäivää! Karkkia nassutetaan niin että naapuriin kuuluu. Pakko se on, ei lapsia voi kurjuudessa kasvattaa. Eikä meillä nälkää ole nähty.

        Vaaterahaa haluaisin lisää. Ei lapsilisiä voi käyttää pelkästään vaatteisiin, hitto miten paljon kaikkea muutakin niistä pitää ostaa. Joku torvelo joka ei käytännöstä tiedä mitään, aiemmin väitti niiden riittävän hyvin vaatteisiin. Ei ei. Mutta suht hyvin olen saanut vekarat vaatetettua, enkä käy kirppiksellä. En laita itsekään toisten vanhoja vaatteita päälleni, en myöskään pue niitä lapsilleni.

        Haaveeni on lottovoitto. Rakennuttaisin sen kokoisen talon, että jokainen saisi oman huoneen. En halua linnaa enkä poreallasta, tenniskenttää enkä uimahallia. En kyllä muista lotota kovin usein, ja nykyään kun kortilla makselee niin ei jää lottokolikoita, vaikka voishan sen kortillakin maksaa mutta ei se tunnu lottoamiselta sitte..

        Nyt on aika mennä tämän mamman nukkumaan, iltatähti sai yömaitonsa juotua.
        Hyvää kesää kaikille.


      • Mulle se oli
        SuperMamma.. kirjoitti:

        Että sossun tuella elellään herroiksi, joopa joo.

        Olen viiden lapsen yh-äiti ja sossusta en saa latiakaan, sanottiin että on sen verran korkeat tulot (lapsilisä, elatustuki, äitiysraha).

        Hyvällä asumistuella pystyn maksamaan kallista vuokraa, en ole halunnut vaihtaa rauhallista ok-taloa levottomaan kt-lähiöön...

        Minulla on auto, toistaiseksi. Lasten isä sen mulle hommasi, eipä tuo ole häävi mutta hyvin pääsee hoitelemaan kauppareissut ja muut menot. Mulla on jo muutenkin luottotiedot niin mäsänä että kilahtakoot vakuutusmaksut sinne jatkoksi.

        Kyllä pännii säästää ruokamenoista lapsiperheessä. Pakko se on välillä jättää vesimelonit ja irtokarkit ostamatta, mutta ah autuasta rahapäivää! Karkkia nassutetaan niin että naapuriin kuuluu. Pakko se on, ei lapsia voi kurjuudessa kasvattaa. Eikä meillä nälkää ole nähty.

        Vaaterahaa haluaisin lisää. Ei lapsilisiä voi käyttää pelkästään vaatteisiin, hitto miten paljon kaikkea muutakin niistä pitää ostaa. Joku torvelo joka ei käytännöstä tiedä mitään, aiemmin väitti niiden riittävän hyvin vaatteisiin. Ei ei. Mutta suht hyvin olen saanut vekarat vaatetettua, enkä käy kirppiksellä. En laita itsekään toisten vanhoja vaatteita päälleni, en myöskään pue niitä lapsilleni.

        Haaveeni on lottovoitto. Rakennuttaisin sen kokoisen talon, että jokainen saisi oman huoneen. En halua linnaa enkä poreallasta, tenniskenttää enkä uimahallia. En kyllä muista lotota kovin usein, ja nykyään kun kortilla makselee niin ei jää lottokolikoita, vaikka voishan sen kortillakin maksaa mutta ei se tunnu lottoamiselta sitte..

        Nyt on aika mennä tämän mamman nukkumaan, iltatähti sai yömaitonsa juotua.
        Hyvää kesää kaikille.

        pelastus kun olin lasten kanssa yksin parin vuoden ajan. Tosin meillä oli paljon erityismenojakin, lasten ja mun. Nyt asun yhdessä kihlattuni kanssa enkä tietenkään ole edes kysellyt tukia, vaikka toisaalta hänhän se on joka töissä käy ja minä joka olen työtön taas ja mun kakarani siitä kärsii;-o. No, väärältä tuntuisi hakeakaan.


      • pitää
        SuperMamma.. kirjoitti:

        Että sossun tuella elellään herroiksi, joopa joo.

        Olen viiden lapsen yh-äiti ja sossusta en saa latiakaan, sanottiin että on sen verran korkeat tulot (lapsilisä, elatustuki, äitiysraha).

        Hyvällä asumistuella pystyn maksamaan kallista vuokraa, en ole halunnut vaihtaa rauhallista ok-taloa levottomaan kt-lähiöön...

        Minulla on auto, toistaiseksi. Lasten isä sen mulle hommasi, eipä tuo ole häävi mutta hyvin pääsee hoitelemaan kauppareissut ja muut menot. Mulla on jo muutenkin luottotiedot niin mäsänä että kilahtakoot vakuutusmaksut sinne jatkoksi.

        Kyllä pännii säästää ruokamenoista lapsiperheessä. Pakko se on välillä jättää vesimelonit ja irtokarkit ostamatta, mutta ah autuasta rahapäivää! Karkkia nassutetaan niin että naapuriin kuuluu. Pakko se on, ei lapsia voi kurjuudessa kasvattaa. Eikä meillä nälkää ole nähty.

        Vaaterahaa haluaisin lisää. Ei lapsilisiä voi käyttää pelkästään vaatteisiin, hitto miten paljon kaikkea muutakin niistä pitää ostaa. Joku torvelo joka ei käytännöstä tiedä mitään, aiemmin väitti niiden riittävän hyvin vaatteisiin. Ei ei. Mutta suht hyvin olen saanut vekarat vaatetettua, enkä käy kirppiksellä. En laita itsekään toisten vanhoja vaatteita päälleni, en myöskään pue niitä lapsilleni.

        Haaveeni on lottovoitto. Rakennuttaisin sen kokoisen talon, että jokainen saisi oman huoneen. En halua linnaa enkä poreallasta, tenniskenttää enkä uimahallia. En kyllä muista lotota kovin usein, ja nykyään kun kortilla makselee niin ei jää lottokolikoita, vaikka voishan sen kortillakin maksaa mutta ei se tunnu lottoamiselta sitte..

        Nyt on aika mennä tämän mamman nukkumaan, iltatähti sai yömaitonsa juotua.
        Hyvää kesää kaikille.

        jalat yhdessä joskus? noin viisi kertaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      445
      4778
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1702
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1438
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1339
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1296
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1171
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1065
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      980
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      865
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe