Koiran alistaminen

kysyjä ja tietämätön

Itse olen harkinnut jo pitempää mm. saksanpaimenkoiraa, mutta olen tullut nyt toisiin aatokseen erään tapahtuman seurauksena.
Nimittäin vanhempieni tulinen terrieri jäi hoitooni pariksi päiväksi ( asuin ennen samassa talossa ja käyn säännöllisesti kylässä). Kaikki meni hyvin; koira totteli lenkeillä, käveli vierellä kun käskin jne. Kuitenkin kun poikaystäväni haki koiraa sisälle sisäpihalta koira murisi ja yritti purra. Minä tietenkin suutuin ja komensin koiraa sisälle. Koira ei kuitenkaan ottanut kuuleviin korviinsa. Jouduin sitten lähteä ottamaan koiraa syliin mutta oltuani lähellä koira murisi ja näytti hampaita ja olisi purrut heti jos olisin koskenut (koira purrut aikaisemmin sisartani) , joten yritin sanomalehdellä hätyytellä koiraa sisälle, jolloin koira jäi vain paikoilleen,näytti vain hampaita, yritti purra jne. Joten mietinkin vain kun ihmiset puhuvat koiran alistamisesta (koira käännetään selälleen ja pidetään paikalla kunnes "luovuttaa") niin miten jos pienen koiran kanssa tällainen ei onnistunut, kuinka ison koiran kanssa? Ja ihmettelen, että kuinka muut pystyvät alistamaan koiran niin, että koira ei varmasti pure varsinkin kun kyse on isosta koirasta?? Oma isäni on sitä mieltä, että se on koiran ominaisuus ja se riittää että koira ei pure johtajaansa? Onko koulutuksessa asiat menneet mönkään ja pahasti? Eikö perusoletus koiran alistamisessa ole kuitenkin se, että ei tarvitse pelätä koiran hyökkäävän kimppuun?

52

10763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • et nyt

      lähtenyt alistamaan koiraa. Kuinka sait sen lopulta sisälle?
      Alistamisyritykset helposti vaan lisäävät koiran vastarintaa. Ei kannata yrittääkään.
      Isäsi on ehkä jonkinverran oikeassa.
      johtajuus tehdään koiriin muilla konstein, johdonmukaisella vaatimisella, lähinnä henkisellä puolella.
      En ole koskaan yrittänyt selättää sakemannejani, eikä siihen ole ollut tarvettakaan.
      Terrieri on aikalailla erilainen koira kuin sakemanni, ei ole koskaan tullu sakemannin kanssa tuollaista tilannetta vastaan, ettei se haluaisi totella vastaavassa tilanteessa.
      Jos sakemannipentuun päädyt suosittelen sitten pahnueen alimmaista, vähän nöyrempää mallia, pentueissakin on isoja eroja.

      • viiia34

        Samaa mieltä..itse omistanut kaksi karkkaria foksia ja alistaminen ei kuulu koulutukseen eikä koskaan ole minulle hampaita näyttänyt.

        Koiraa koulutettu palkkioin ja johtajuuden korostamisella perusasioissa. eli odottaa lupaa ennen kuin mennään ovesta ulos, odottaa lupaa ennen kuin menee ruokakipolle ja lupaa autosta poismenemiseen etc. Ja leikin avulla parannan yhteistoimintaa kontaktia(tokoa avoluokka) ja koirapuistoissa puolestaan koira tietää että pidän huolen laumastani eikä provosoi eikä provosoidu ja katson ettei joudu altavastaajaksi(tämä vahvistaa koiran luottamusta omistajaan) ja tunnen eleet.

        Koiran kanssa haetaan luottamus(koirasi ei luottanut eikä kunnioittanut joten jotain mennyt tosiaan perusteellisesti mönkään) johtajuuden avulla ja se tulee normaalissa arjen jutuissa.

        Terrierin alistaminen vie vain luottamuksen pois koiralta ja silloin se laittaa hanttiin (varsinkin peräänantamattomuus rodun piirre) Terrierit alistuu kyllä mutta se on hienovaraisempaa eleiltään; yleensä perääntyy vain. Ja jos ahdistetaan nurkkaan niin tappelee kun muuta ei osaa enään tehdä suojautuakseen.

        Opettele elekieli ja unohda tosiaan sakemanni ennen kuin saanut johtajuuden ja luottamuksen tähän terrieriin.


    • alistaminen

      ei ole kouluttamista, sillä et saa mitään aikaiseksi, ainakaan hyvää. Harmillista, että vieläkin on näitä ihmisiä jotka sitä käyttävät. Tuollaisilla tiedoilla älä sakemannia ota. Eipä minun ole yhdekään koiran kanssa tarvinnut painia, henkinen hallinta tulee jostain ihan muualta.

      • koiran ystävä

        Itse otin sakemannin 1998 ja minulla ja koirallani ainakin toimi toi alistamis juttu tosi hyvin.kerran alistin koiran oikein kunnolla 1 vuoden ikäisenä ja sen jälkeen ei kertaakaan koira kyseenalaistanut kuka on päällikkö talossa!!hommat toimi hienosti aina 2009 vuoteen kunnes koira kuoli syöpään.RIP rocky :D


    • Nimetön...

      Oletteko koskaan kukaan katsonut koirapsykologi Millanin ohjelmaa Koirakuiskaaja...? Koska koirapsykologiahan perustuu siihen miten toinen koira toimisi koirasi kanssa ongelma tilanteessa.. Koira on eläin Hyvät ihmiset!! Ei pennun emäkään huiski sanomalehdellä ja huuda "EI MUSTI, EI, NYT LOPPU!!!!" Ei todella.. Kiihtyneelle koiralle EI kannata puhua, ja varsinkaan huutaa ta hokea sen nimeä, siinä vaiheessa ei auta enään ei!! Jos et välitä taas tilanteesta ollenkaan, ja annat olla on viestisi koiralle että "kun se pyytää mua sisään, enkä haluu mennä, niin vähän näytän hampaita ja murahdan niin kyllä se siitä, mähän oon ihan ilmiselvä bossi tässä laumassa". Ja näin se on, jokaisen koiranomistajan tulisi muistaa että on sitten koira pieni villakoira tai sakemanni niin koiran on aina oltava hallinnassa, ja omistaja om pomo! Tietenkään kaikkia koiria ei tarvitse ikinä alistaa tai muutenkaan pomottaa, ne ymmärtävät paikkansa laumassa luonnostaan, eivät siis ole dominoivia koiria...

      • 3+2

        Ei se emo myöskään taluta pentujaan, käske sisälle eikä pidä suljetuissa tiloissa jne.


        Mielestäni alkeellista pelleilyä tuo maahan junttaaminen.. eikös sitä ole tehty jo selkeitä virheitä jo aikaisemmassa vaiheessa jos koiralta tulee hammasta omistajalle?
        Ylipäätään nämä alistamishöpötykset antavat joillekin aloittelijoille sellaisen kuvan, että ihan sama miten paskasti koirasi "koulutat", se alkaa totella vasta jälkeen kun se on lytätty maahan. Siitähän se varmaan oppiikin kaikki käskyt ja kokee niiden tottelemisen mielekkääksi? Salli mun nauraa.
        Siinä olen täysin samaa mieltä että rodusta riippumatta koira on oltava omistajansa hallinnassa.
        Toimiva omistaja-koira-suhde ennaltaehkäisee monta ongelmaa. Koira ei ole ihminen, muttei se myöskään pidä ihmistä koirana.. eivätkä ne koirat mitään valta-asemaa havittele silmät kiiluen vaan tekevät mistä hyötyvät. Se, mitä käytöstä vahvistetaan, vahvistuu.


      • PolCe

        En hyväksy koirien alistamista yleisenä menetelmänä, mutta olen itse joutunut yhden (niitä on kolme) mäykkyni kovalla kädellä kouluttamaan. Nykyään herra on kelpokansalainen ja kohtalaisen hyvin pärjäävä näyttelykoira. Sen kanssa kokeiltiin ihan kaikkea. Ei auttanut namit. Ei huuto. Ei huomioimatta jättäminen. Ei ongelmakoirakouluttaja. Ei sitte niin mikään.. Paitsi totaalinen alistaminen. Se, että koirani makasi kyljellään maassa ja murisi ja tärisi 20minuuttia, teki itselleni tosi kipeää, mutta ongelmat sen kanssa jäi siihen. Tästä voisin kiittää Cecaria! Koira ei ole enää pelokas eikä arka tai aggressiivinen. Eikä myöskään arvaamaton. Sitä voi huoletta pitää vapaana koirapuistossa ja lenkilläkin. Tulee nykyään loistavasti toimeen kaikkien koirien ja ihmisten kanssa.. Ei murise edes joulupukille =)

        Tosiaan olen omistanut mäykkyjä 11vuotta ja yhdelle olen joutunut tekemään tuon...ja toivon, että minun ei enää ikinä tarvitse sitä tehdä, vaikka se olikin toimiva.


      • Tässä nähdään
        PolCe kirjoitti:

        En hyväksy koirien alistamista yleisenä menetelmänä, mutta olen itse joutunut yhden (niitä on kolme) mäykkyni kovalla kädellä kouluttamaan. Nykyään herra on kelpokansalainen ja kohtalaisen hyvin pärjäävä näyttelykoira. Sen kanssa kokeiltiin ihan kaikkea. Ei auttanut namit. Ei huuto. Ei huomioimatta jättäminen. Ei ongelmakoirakouluttaja. Ei sitte niin mikään.. Paitsi totaalinen alistaminen. Se, että koirani makasi kyljellään maassa ja murisi ja tärisi 20minuuttia, teki itselleni tosi kipeää, mutta ongelmat sen kanssa jäi siihen. Tästä voisin kiittää Cecaria! Koira ei ole enää pelokas eikä arka tai aggressiivinen. Eikä myöskään arvaamaton. Sitä voi huoletta pitää vapaana koirapuistossa ja lenkilläkin. Tulee nykyään loistavasti toimeen kaikkien koirien ja ihmisten kanssa.. Ei murise edes joulupukille =)

        Tosiaan olen omistanut mäykkyjä 11vuotta ja yhdelle olen joutunut tekemään tuon...ja toivon, että minun ei enää ikinä tarvitse sitä tehdä, vaikka se olikin toimiva.

        että koskaan ei pidä sanoa ei koskaan. Ja myös että kun tekee sen mikä on pakko, niin saa palkkioksi hyvän ja koulutetun koiran jota naapureiden kelpaa ihastella. Hyvä esimerkki. Mutta se pitää tehdä oikein ja loppuun saakka,


      • Cat1982

        Millan ei taida kuitenkaan olla koirapsykologi (ei ole käynyt minkään maan koulutuksia aiheesta)


      • Cat1982
        Cat1982 kirjoitti:

        Millan ei taida kuitenkaan olla koirapsykologi (ei ole käynyt minkään maan koulutuksia aiheesta)

        Tuo viestini tarkoitettu siis Nimetön... nimimerkille


    • suhde kuntoon

      Jos koira uhittelee omistajalleen niin sitten on suhteessa vikaa ja paljon. Mainittakoon tässä myös nyt että koira voi olla kipeä ja uhitella sen vuoksi mutta fiksu omistaja kyllä sen tietää ja kiikuttaa koiran eläinlääkärille. Ja tälläisessäkin tapauksessa koiran tulisi kertoa esim matalalla murinalla että nyt sattuu eikä sillä että se on kädessä heti kiinni.

      Joka tapauksessa...siinä tilanteessa kun koira on hampaat irvessä vain tyhmä ihminen käy siihen koiraan käsiksi. Siihen tulee puuttua muulla tavalla.
      Ihminen ei pysty alistamaan koiraa niin nopeasti ja tehokkaasti kuin mitä tuolla lailla käyttäytyvä koira ehkä tarvitsisi.

      Esim kun nuorempi koirani kukkoili vanhemmalle, se oli yksi nopea tassun läimäys, sekunnin kestävä murahdus ja nuorempi koira oli maassa selällään. Omaehtoisesti. Hyvä kun älysin mitä tapahtui.

      Uskallan väittää että pienirotuiset koirat usein ovat koko poppoon johtajia ja uhittelevat omistajilleen mennen tullen ilman että siihen kukaan puuttuu.

    • Vastausta kaipaava

      Voisiko nämä omasta mielestään hyvät koiranomistajat kertoa, mitä tehdä, kun koira puree? Vastaukseksi ei riitä "alista" tai "toru". Kertokaa nyt joku oikeasti perusteellisesti, miten tulisi toimia.

      • lisää tietoa

        Jos ollaan jo niin pitkällä että koira puree omistajaansa, on mielestäni turha miettiä mitä tilanteessa tulisi tehdä. Perusasiat on silloin jo todella paljon pielessä. Koira on eläin ja aina ihmisen alapuolella jos kerran koiran lemmikikseen ottaa! Ikävä kyllä perusasiat on hyvin monella koiran omistajalla nykypäivänä aivan pielessä, koska koira otetaan sylivauvaksi, jota paapotaan ja koiran annetaan tehdä mitä ikinä päähän juolahtaa.. sitten kun huomataan, että koira on ottanut "bossin" paikan ihmislaumassa, niin ollaankin kusessa..

        Pitää myös huomioida minkä rotuisesta koirasta on kyse, minkälaiset elinolosuhteet koiralla on, eli missä tilanteissa koira puree? Pyrkiikö hallitsemaan resursseja; vuode, sohva, ruoka, vesi jne jne.. Että kerroppas hieman lisää koirasta josta on kyse ja ihan kaikista etuoikeuksista mitä koirallasi on ja missä tilanteissa koira puree ja ketä, niin ehkäpä me mielestämme hyvät koiranomistajat voimme auttaa ;)


      • no minä ainakin

        Ihan ensimmäiseksi ottaisin ensiapulaukun esiin ja hoitaisin haavat. Koiran voi eristää siksi aikaa toiseen huoneeseen. Kun haava on hoidettu on aika miettiä miksi koira sen teki. Koko tapahtumaketju tulee analysoida ja siitä riippuu kaikki jatkotoimenpiteet. Eli: Missä puri, ketä puri, mitä tapahtui juuri ennen puruhetkeä, miten koira käyttäytyi ennen ja jälkeen puremisen, jne? Ei ole mitään yksittäistä sääntöä ja ohjetta siitä että juuri näin tulee toimia kun koira puree, muuten kuin että ensin hoidetaan haavat ja sitten vasta keskitytään koiraan ja sen ongelmiin.

        Eli heitäpä esimerkki elävästä elämästä kehiin, pari aanelosta kun rustaat taustoja niin kenties itsekin siinä ajassa saat heureka!-hetken, tai ainakin täältä paremman vastauksen.


      • MIKSI luottamusta ei
        no minä ainakin kirjoitti:

        Ihan ensimmäiseksi ottaisin ensiapulaukun esiin ja hoitaisin haavat. Koiran voi eristää siksi aikaa toiseen huoneeseen. Kun haava on hoidettu on aika miettiä miksi koira sen teki. Koko tapahtumaketju tulee analysoida ja siitä riippuu kaikki jatkotoimenpiteet. Eli: Missä puri, ketä puri, mitä tapahtui juuri ennen puruhetkeä, miten koira käyttäytyi ennen ja jälkeen puremisen, jne? Ei ole mitään yksittäistä sääntöä ja ohjetta siitä että juuri näin tulee toimia kun koira puree, muuten kuin että ensin hoidetaan haavat ja sitten vasta keskitytään koiraan ja sen ongelmiin.

        Eli heitäpä esimerkki elävästä elämästä kehiin, pari aanelosta kun rustaat taustoja niin kenties itsekin siinä ajassa saat heureka!-hetken, tai ainakin täältä paremman vastauksen.

        Kivut saavat ihmisenkin vihaiseksi, hermostuneeksi, lyhytpinnaiseksi, jne.

        Suhde koiraan ei taida olla kunnossa. Sitä pitää vahvistaa, saavuttaa koiran luottamus. Aluksi pitää miettiä MIKSI, miten, milloin, missä, se on menetetty.

        Omistajan on mentävä itseensä ja myönnettävä virheensä, missä hän on kohdellut koiraa väärin. Koiralla on aina syy käyttäytymiseensä. Luottamus syntyy, kun koiraa kohdellaan johdonmukaisesti, oikeudenmukaisesti, siitä välitetään oikeasti, sen perustarpeista huolehditaan. Esim oikeanlainen aktivointi, liikunta, ruokinta, terveydenhuolto, muu hoito (turkki jne). Moni luulee olevansa hyvä koiranomistaja, mutta kouluttaa päinseiniä, väärillä keinoin, väärin ajoitettuna jne.


    • omppu11

      miten saan koirani sillee että se ei alista muita koiria koira puistossa???

      • aivan normaalia

        anna alistaa, koirat hakevat luonnollisesti laumahierarkiaa, se on normaalia koiralle ominaista toimintaa. puistoon vienti on koiralle äärimmäisen stressaava tapahtuma, koska se viedään yhtäkkiä vieraaseen laumaan, ja se joutuu siellä hakemaan paikkansa, alistumaan joillekin, ja alistamaan joitain. siksi puisto on aivan epänormaali paikka koirille. jos puisto on täysin tyhjä,voin viedä oman koirani sinne. en muuten.


      • ghfjkluyioioyui

        omppu 11..koirat ei saa provosoida eikä provosoitua.

        Hierarkia muodostuu kyllä mutta hienovaraisemmin kuin alistamisella ja se pitää kieltää ellei se tapahdu siten että toinen koira tungettelee toisen henkilökohtaiselle alueelle. eli ihan liki johon koira vastaa sanomalla rajansa. Se on ok. Mutta jos koirasi menee toisen alueelle alistamaan niin sitä ei pidä sallia.

        Itselläni rotu jonka sanotaan provosoituvan helposti ja on peräänanatamaton ja olen siksi ehdoton tuossa näkemyksessäni eikä yhtään tappelua ole omani aloittanut eikä yhtään ole alistanut vain sanonut rajansa mikäli toinen liian tungetteleva ja tulee päälle. Ja kaksi yksilöä kyseisestä rodusta ja molemmat erittäin sosiaalisia.

        Monet antaa koirien itse selvittää mutta se ei ole koskaan hyvä. Lauma on omistaja ja hänen koiransa ja omistaja on johtaja joka pitää huolen laumastansa eikä päästä ikäviin tilanteisiin silloin koiran ei tarvi ottaa johtaja roolia puistossa.

        Koira tulee omistajalleen pentuna ja jos sitä ei sosiaalisteta oikein ei se opi itsestään. Eri asia jos pennulla on kasvuympäristössä se tasapainoinen vanhempi sosiaalinen koira joka opettaa. Näin ei useinkaan ole. Ja pentu vaatii omistajan johtajuutta ja sosiaalistamista myös koirapuistoissa. Johtajuus on kaikkialla arjen toimissa mukana..eikä niin että villinä ja vapaana ilman sääntöjä riehuttaisiin koirapuistoissa. Sama sitten kun päästää koiran sisälle ja jää itse tupakille ulkopuolelle kärjistäen. Tämä loppu oli ennemmin sinun kysymykseen vastanneelle kommenttia :)


      • peppimo

        Minä itse otan sellaisen linjan, että jos joku saa alistaa koirapuistossa se olen minä eikä koirani. Kun koirani yrittää alistaa toista koiraa,, lopetan sen samantien ja näytän, että koira on "minun" eikä hänen hallittavissaan. Ja kyllä minä koirapuistossa komennan muidenkin koiria, mutta elekielellä. Monet omistajat eivät osaa lukea elekieliä, joten he eivät edes huomaa.


    • dfjakiiekk

      Ottakaa huomioon että koira oli hoidossa, eikä oma koira. Se ei pidä teitä minään, ja jos alatte huiskia sanomalehdellä niin suhde muuttuu entistä huonommaksi. Tilanne on aivan eri jos otatte pennun ja rakennatte suhdetta alusta asti. Opetelkaa silti vähän koirakieltä ennen kuin hankitte pennun, ihan varmuuden vuoksi.

      • peppimo

        Koira kun tuodaan hoitoon sille pitää näyttää heti sen paikkansa "laumassa". Ei koira välitä onko se hoidossa vai ei. Koira on laumaeläin ja ottaa paikan johtajana, jos muista ei ole siihen. Lehden tai jonkun muun käyttö suojana on ihan suotavaa tuossa tapauksessa. Itse seisoisin koiran edessä ja lähestyisin sitä päättäväisesti pikku hiljaa lähemmäksi, kunnes alistuu ja menee sisälle. Eikä tarvitse sörkkiä millään. Kärsivällisyys on valttia.


    • haklgj

      minusta pieni koira on vaikeampi alistettava kuin iso ja samoin koulutetavuudeltaan, koska USEIMMAT (ei kaikki) niin on sellasia hirveitä räkyttäjiä en sanoisi että isot ei hauku... ja voin sanoa että olen 11v. MUTTA oli erittäin vaikea kultinennoutaja jonka alsitin ja se näytteli hampaita jne mutta sitten otin niskasta kiinnii ja karjasin ni joha lopetti heti itselläni nyt 7kk uros pentu ja painoa noin 18.5kg. ja minusta tuntuu ettei pienten koirien omistajat kouluta koiriansa juurikaan ollenkaan esim hihnassakävely. pelkkää vetämistä ja omistjien selitykset: - no ei se vedä paljoa jne..

      • fghhjkllöklöäl

        Katsoppa tokotuloksia niin yllätyt.

        Aina vedetään pienet koirat esiin vaikka useimmat hyvinkoulutettuja kuten isommatkin..tosin omalla alueellani isot juuri on noita kouluttamattomia ja turhan haukkujia..omistajia on moneen lähtöön.


    • ööööööööööööööööö66

      Koiralle on ihmisen oltava johtaja, Jotkut pehmeämät koirat oppii ilman suurempia temppuja siitä että saa syödä vasta luvan saatuaan ja oviestamenemisjärjestyksestä paikkansa, jästit on sitten asia erikseen. Ne saattavat jopa avoimesti haastaa omistajansa. Isojen koirien kanssa se voi päätyä jopa painimseen. Koira on silloin painettava maahan ja pidettävä siinä kunnes alistuu ja rauhottuu. Melua voi olla monenlaista siinä mutta periksi ei siinä saa antaa tippaakaan. Ja voi se yrittää sitä vallananastusta toisenkin kerran.Määrätietoisuus ja tiukkuus jos tarvetta on, siitä ne tilanteet yleensä alkaa rauhottua ja tasaantua.

      • miniziisus

        Joojoo, johtaja. Mutta meinaatko OIKEASTI että on ihan normipäivä kun joutuu painimaan koiran kanssa? Yhesti oon livenä nähny kyseisen toimituksen (yrityksen) ja se oli sekä naurettavaa että säälittävää seurattavaa. Ja huom, koirapa puraisikin omistajaa ja pääsi rauhaan. Takaan, että seuraavalla kerralla puree (puri?) herkemmin. Kyseessä ei myöskään ollut kovaluonteinen, vaan pehmeä ja terävä koira.
        Ja ainiin: Syömis- ja ovistamenojärjestelyt eivät liity ihmisen auktoriteettiin sen kummemmin kuin muidenkaan "temppujen" opettaminen ja vaatiminen.


      • canis.familiaris

        öööööööööööö6 eikö jästipäät ole niitä missä koulutus tapa ei kohtaa, eli väärällä tavalla koiraan nähden. Koulutus koiran ja sen luonteen mukaan.

        Koiran kanssa ei painita, eikä sitä hallita voimalla, vaan aivoilla. Avain sana on luottamuksen saavuttaminen. Kun tämä on saavutettu, niin on edellytyksiä kouluttaa koiraa. Painimalla sitä luottamusta. ei saavuteta.

        "Ja ainiin: Syömis- ja ovistamenojärjestelyt eivät liity ihmisen auktoriteettiin sen kummemmin kuin muidenkaan "temppujen" opettaminen ja vaatiminen."...kukahan vastaisi jo aijemmin esittämääni kysymykseen, että missä vaiheessa koira on keksinyt oven ja ymmärtänyt sen merkityksen. Meilläpäin ei kyllä ole niin viisaita koiria.

        Eihän ovi ole koiralle kuin kulkuväylä tai este suljettuna. Tuskin tiedostaa sen merkitystä. Hallittu ovista kulkeminen on erijuttu, mutta niin on ajatuskin siinä eri.


      • Nasse-tätyli

        Minkä takia pitää olla mitään johtajia? Eikö vaan yhteiset säännöt kelpaisi ja niitä sitten noudatettais (vaaditaan että sääntöjä noudatetaan)? Sen verran nyt vertaan koiran ja ihmisen suhdetta, ihmisen ja ihmisen väliseen suhteeseen että eihän esim. parisuhteessakaan ole johtajaa ja alamaista. Sillon toinen on auttamattomasti alakynnessä mikä ihmisellä ainakin on omiaan romuttamaan toisen osapuolen itsetuntoa ja sitä kautta ihmisten välistä suhdetta (luottamusta ja kunnioitusta) toisiinsa. Tätä kannattaa myös ajatella sen koiran kanssa vaik ei sitä tarvii inhimillistääkkään.

        Perhesuhteissa vanhempi laatii säännöt lapselle jota lapsen on noudatettava (näin siis ainakin meillä!!) ja sitä kautta lapsi oppii edellytykset elämään ja siihen että lapsesta kasvaisi yhteyskunta kelvollinen aikuinen. Näin myös koirien kanssa! Kun pohjatyö on tehty kunnolla (lapsien ja koirien kanssa) niin mitään painimista ei tarvii harrastaa.

        Mulla on n.40 kg koira jota pidän kohtuu kokosena ja koskaan en ole sen kanssa paininu vaikka tilanteet ollu alkuun sitä luokkaa et moni "painija" ois sen tehny. CF tuolla alempana hyvin sanoo että koiraa koulutetaan ja hallitaan aivoilla, ei voimalla.


      • Nasse-tätyli
        Nasse-tätyli kirjoitti:

        Minkä takia pitää olla mitään johtajia? Eikö vaan yhteiset säännöt kelpaisi ja niitä sitten noudatettais (vaaditaan että sääntöjä noudatetaan)? Sen verran nyt vertaan koiran ja ihmisen suhdetta, ihmisen ja ihmisen väliseen suhteeseen että eihän esim. parisuhteessakaan ole johtajaa ja alamaista. Sillon toinen on auttamattomasti alakynnessä mikä ihmisellä ainakin on omiaan romuttamaan toisen osapuolen itsetuntoa ja sitä kautta ihmisten välistä suhdetta (luottamusta ja kunnioitusta) toisiinsa. Tätä kannattaa myös ajatella sen koiran kanssa vaik ei sitä tarvii inhimillistääkkään.

        Perhesuhteissa vanhempi laatii säännöt lapselle jota lapsen on noudatettava (näin siis ainakin meillä!!) ja sitä kautta lapsi oppii edellytykset elämään ja siihen että lapsesta kasvaisi yhteyskunta kelvollinen aikuinen. Näin myös koirien kanssa! Kun pohjatyö on tehty kunnolla (lapsien ja koirien kanssa) niin mitään painimista ei tarvii harrastaa.

        Mulla on n.40 kg koira jota pidän kohtuu kokosena ja koskaan en ole sen kanssa paininu vaikka tilanteet ollu alkuun sitä luokkaa et moni "painija" ois sen tehny. CF tuolla alempana hyvin sanoo että koiraa koulutetaan ja hallitaan aivoilla, ei voimalla.

        "CF tuolla alempana..." Siis ylempänä =), kivasti loikkii nää viestit, luulin et viesti ois tullu ylemmäs.


      • canis.familiaris
        Nasse-tätyli kirjoitti:

        "CF tuolla alempana..." Siis ylempänä =), kivasti loikkii nää viestit, luulin et viesti ois tullu ylemmäs.

        En kuulu noihin johtajuus faneihin missään suhteessa. Se ei ole ollut minulle ikinä epäselväasia. Miten koira edes pystyisi mitään johtamaan.
        Sen sijaan huonostikoulutettuja ja käyttäytyviä on pilvinpimein ja näitä urpoja kuvataan pyrkyriksi jotajan paikalle....huh

        Joskus -80luvulla tätä laumaa ja johtajuuttaa käytettiin kuvainnollisena juttuna helpottaakseen arkikieltä ja ymmärrystä keskusteluissa. Siinä ja silloin se toimi.
        Se on kuitenkin hyvä ja selkeästi kuvaa sanasto, jos jotain yritetään helposti selventää, mutta vain juttua tukevaa sanastoa. Itse en käytä, kun ei ole tarve.

        Moni tarkoittaa sitä sanana ja kuvaamaan vieläkin jotain tilannetta ja se on ok, mutta sitten on näitä, jotka puhuvat susista ja muusta mikkihiiristä samaan aikaan, niin pihalla ollaan kun se kuuluisa JOHTAJA.

        Koiraa tulee hallita ja johtaa ihmisen toimesta. Koiran on aina riippuvainen ihmisestä tai sen asuinpiiristä. Koira on sopeutunut ihmisiin ei toisin päin. (ellei metsässä asu ketunkolossa)


      • Nasse-tätyli
        canis.familiaris kirjoitti:

        En kuulu noihin johtajuus faneihin missään suhteessa. Se ei ole ollut minulle ikinä epäselväasia. Miten koira edes pystyisi mitään johtamaan.
        Sen sijaan huonostikoulutettuja ja käyttäytyviä on pilvinpimein ja näitä urpoja kuvataan pyrkyriksi jotajan paikalle....huh

        Joskus -80luvulla tätä laumaa ja johtajuuttaa käytettiin kuvainnollisena juttuna helpottaakseen arkikieltä ja ymmärrystä keskusteluissa. Siinä ja silloin se toimi.
        Se on kuitenkin hyvä ja selkeästi kuvaa sanasto, jos jotain yritetään helposti selventää, mutta vain juttua tukevaa sanastoa. Itse en käytä, kun ei ole tarve.

        Moni tarkoittaa sitä sanana ja kuvaamaan vieläkin jotain tilannetta ja se on ok, mutta sitten on näitä, jotka puhuvat susista ja muusta mikkihiiristä samaan aikaan, niin pihalla ollaan kun se kuuluisa JOHTAJA.

        Koiraa tulee hallita ja johtaa ihmisen toimesta. Koiran on aina riippuvainen ihmisestä tai sen asuinpiiristä. Koira on sopeutunut ihmisiin ei toisin päin. (ellei metsässä asu ketunkolossa)

        Täysin samaa mieltä.

        Oon joskus sanonu et ohjaan koiraa äänellä, eleillä ja kehon paineella mikä on sit väännetty niin et oon fyysisesti koiran iholla. Moiseen ei ole ollu juurikaan tarvetta. Kehon paineella oon ohjannu hevosta maasta käsin paljonkin ja samaa olen soveltanu myös koiralle, samoin kun suhinointia, örähdyksiä ja ärähdyksiä.

        Kerran kun suhahtelin Rontille niin sano vastaantulija et oon Millanin kannattaja, väärin meni sekin. Oman kokemuksen kautta koira rekisteröi nopeet äänet paremmin ja terävämmin kun sanat ja hevosilla sama homma mistä moinen "ääntely" onkin jääny päälle. Joskus siis suhinat ja örinät mut jossain tilanteissa käytän useemman sanankin käskyjä, vähän riippuu tilanteesta ja koiran sen hetkisestä "mielen tilasta"/ kontaktin vahvuudesta. Nyt tais vähän poiketa asiasta mut menköön =)

        "Koira on sopeutunut...", nykyään vaan näkee harmittavan paljon sitä kun ihminen sopeuttaa itsensä sen koiran elämään ja lopputulos moisesta on varmaan jokaiselle selkee (tai sit ei X)).


    • peppimo

      Näin on. Itselläni on pinseri ja on muute pippurinen kaveri. Hän kyseenalaistaa tosi useasti lauman järjestyksen. Siinä ei saa antaa periksi missään. Sohvallekaan en päästä, koska jo se pistää koirani luulemaan, että nyt hänellä on ohjakset. Mitään ei tehdä ellen minä anna lupaa siihen. Koira on iloinen ja valtaa ihmisten sydämet koirapuistossa, kun minun 6kk vanha koirani tottelee samantien ja odottaa kiltisti vieresssäni kun tulee lisää koiria puistoon ja menee moikkaa kun annan luvan. Pari kertaa olen joutunut alistamaan (painamaan koira maahan ja pitää siinä niin pitkään kunnes rauhottuu) koirapuistossa, koska koirani alkoi omimaan narttukoiraa eikä päästänyt uroskoiraa lähelle. Alistamisen jälkeen koira kävi vain pari kertaa haistelemassa narttua ja leikki uroskoiran kanssa.

    • Sataakos tänään?

      Painimaan ei pidä ruveta jos ei ole voitostaan varma. Ja ehdottomasti harvoin on siihen aihettakaan. Mutta ja mutta, Jos sellainen tilanne tulee, se on sitten isännän voitettava. Pienten koirien kanssa se ei ole ongelma, mutta sanotaanko 50 kg ja yli, se alkaa jo olla.
      Mutta viisaat ei koskaan joudu siihen tilanteeseen. Vaan jos kouluttamaton hilluja muuttaa uuteen kotiin, tilanne voi tulla eteen.

      No, itse en ole paininut, mutta johtaja minä koiralleni olen, toivottavasti en kuitenkaan HarhaanJohtaja.

    • hauhau

      Kyllä alistamisella voi saada hyviäkin tuloksia.
      itsellä koiria joilla oltava kunto korkeella koko ajan. kun en monen koiran kanssa voi ys kerrallaan 10km juosta, juoksutan ne isolla ympyrällä 2-3 kerrallaan narussa tai karusellissa. tässä koiran täytyy tietenkin totella täydellisesti ja tajuta että riehumisella ei pääse pois,on juostava. riehujakoiria siis alistetaan ja kunnolla että juoksevat kiltisti.
      joillakin toimii myös ns. lännentyyli, eli kun koira kesken juoksun tekee jotain ei-sallittua, kovat otteet: juoksutusraipasta takajalalle ja kovaa eteen.

      koira tajuaa jossain kohtaa että juoksemisesta ei pääse kun aina pakotetaan. koirat juoksee meillä ns. karusellissa 3 kertaa päivässä tunnin putkeen.
      1. tunti: ½h, pari minuuttia hölkkää ja taas juoksua.
      2. tunti: kovaa juoksua koko ajan, ei taukoja. koirat kuonopannoissa, kuonossa myös remmi valjaisiin.
      3. tunti: koirareppuun noin 7kg paino ja kunnon vauhdilla eteenpäin.

      käytä juoksuttaessa liinan sijaan karusellia, sijo koira joko pannasta tai kuonopannasta niin että narua jää n. 10cm.

      • Jos ei ottaisi sellaisia koiria,joiden liikuttamiseen ole rahkeita,niin ei tarttisi koirien kanssa leikkiä mitään karusellileikkejä...
        Ei mitenkään kivalta kuulostava "harrastus"...


      • cf
        molossi kirjoitti:

        Jos ei ottaisi sellaisia koiria,joiden liikuttamiseen ole rahkeita,niin ei tarttisi koirien kanssa leikkiä mitään karusellileikkejä...
        Ei mitenkään kivalta kuulostava "harrastus"...

        Juu tuo ylempi on suoraan hevosten harjoitukseen tyylinen juttu.


      • Voi taivas

        Nousihan verenpaine kertaheitolla kattoon! Luulin, että kaiken oon jo nähnyt ja kuullut, mutta ei.... ihmisen mielikuvituksella ei vissiin ole mitään rajoja.

        cf: Mun käsityksen mukaan tällaista karusellia käytetään hevospiireissä alku/lopputreeniin eli hevosen lihasten lämmittelyyn tai jäähdyttelyyn. Tai sitten hevosen "vapaapäivänä" estämään lihasten jumittumista (jos edellisenä päivänä on ollut kovempi treeni). Tätä karusellia ei siis käytetä varsinaiseen kunnon kohotukseen.

        "itsellä koiria joilla oltava kunto korkeella koko ajan" Pitäisikö kalenteria vähän rukata????? Sekä koirilla että ihmisillä tulisi olla tasapainotettu lepo/treeni/kisakausi....

        Toivoisn tapaavani sinut "hauhau" joskus silmätysten... laitettais sinulle 30 kg:n jauhosäkki selkään ja karuselliin juoksemaan....


      • koira ystävä

        Kamalaa eläinrääkkäystä..toivotaan ettei koko asia olisi totta.


      • canis.familiaris
        Voi taivas kirjoitti:

        Nousihan verenpaine kertaheitolla kattoon! Luulin, että kaiken oon jo nähnyt ja kuullut, mutta ei.... ihmisen mielikuvituksella ei vissiin ole mitään rajoja.

        cf: Mun käsityksen mukaan tällaista karusellia käytetään hevospiireissä alku/lopputreeniin eli hevosen lihasten lämmittelyyn tai jäähdyttelyyn. Tai sitten hevosen "vapaapäivänä" estämään lihasten jumittumista (jos edellisenä päivänä on ollut kovempi treeni). Tätä karusellia ei siis käytetä varsinaiseen kunnon kohotukseen.

        "itsellä koiria joilla oltava kunto korkeella koko ajan" Pitäisikö kalenteria vähän rukata????? Sekä koirilla että ihmisillä tulisi olla tasapainotettu lepo/treeni/kisakausi....

        Toivoisn tapaavani sinut "hauhau" joskus silmätysten... laitettais sinulle 30 kg:n jauhosäkki selkään ja karuselliin juoksemaan....

        "cf: Mun käsityksen .."..juu, päiväliikuntaa, syystä tai toisesta...ypäjällä on yksi, tai on ainakin ollut tuollainen "karuselli".

        Tuosta hauhau.n kommentista, se ei voi olla kuin kehno tsoukki...siinä on niin paljon överijuttua, että ei sitä voi oikein edes leikillään kommentoida...."ohjelmaa" en toteuttaisi edes hevosella.


      • Voi taivas
        canis.familiaris kirjoitti:

        "cf: Mun käsityksen .."..juu, päiväliikuntaa, syystä tai toisesta...ypäjällä on yksi, tai on ainakin ollut tuollainen "karuselli".

        Tuosta hauhau.n kommentista, se ei voi olla kuin kehno tsoukki...siinä on niin paljon överijuttua, että ei sitä voi oikein edes leikillään kommentoida...."ohjelmaa" en toteuttaisi edes hevosella.

        Mä oon noita karuselleja nähnyt muutaman Suomessa/Ruotsissa, ammattivalmentajilla, ja niitä on käytetty ihan perustellusti.

        Luin uudestaan "hauhau":n kommentin ja totesin, että sen on ihan pakko (toivottavasti) olla provo. Saakohan sen karusellin edes pyörimään niin nopeasti, että siinä voisi koiran/hevosen kuntoa nostaa :) ?


    • Cat1982

      Tuohon aloittajan viestiin.

      Jäin miettimään että miksi koira murisi ja yritti mahdollisesti purra? Murina nyt ainakin on etäisyyttä lisäävä ele, eli koira ei luottanut poikaystävääsi, tai sitten sillä oli huonoja kokemuksia esim. miehistä tai tietyntyyppisistä ihmisistä. Ja sitten kun ihminen suuttuu, ja yrittää väkisin viedä sisälle niin tottahan terrieri voi vastustaa vielä enemmän. Olisin ehkä tuossa tilanteessa pistänyt poikaystävän sisään, hengittänyt muutamaan kertaan ja kokeillut esim. luoksekutsua tms normaalilla äänellä vaikka istumisasennossa. Siten että koira ei tunne oloaan uhatuksi. Syliin en nyt muutenkaan ottaisi rähjäävää koiraa tai yrittäisi pakosti koskea siihen. Sitten olisin ehkä laittanut hihnaan (jos koira olisi tullut luokse ja vaikka ottanut kädestäni jotain hyvää), ja saattanut sisälle.

      Toiset koirat eivät ymmärrä ollenkaan ihmisen ailahtelevaisuutta (eli iloinen, vihainen) ja toiset koirat ei suostu ihan kenen tahansa käskytettäväksi (ns. yhden ihmisen koiria). Ja jos suhdetta koiraan ei ole luotu millään tavalla, niin ei voi odottaakaan että koira toimisi välttämättä kanssasi.

      Mutta siis jos oikeudenmukaisesti ja liikoja alistamatta kasvatat saksanpaimenkoiran pennusta, niin etköhän pärjää ihan hyvin. Rittää yleensä kun joka päiväisessä elämässä koulutat koiraa, ja näytät että sinua kannattaa seurata ja uskoa.

      Koira tekee sitä mikä kannattaa ja välttää sitä mikä ei kannata. Koirat tarvitsevat johdonmukaisuutta, aina samat säännöt ja rajat (eivät voi tilanteen mukaan muuttua) ja tietty koirillakin on oikeuksia (esim. saada ruokaa ilman että sitä otetaan pois siltä, liikuntaa ja leikkiä, päivittäistä tutkiskelua ja haistelua ja rauhaa silloin kun se näin haluaa). Tottelemiselle ei anneta vaihtoehtoja (mutta ei siihenkään selätystä tarvita yleensä).

      • Tuli mieleen

        tuosta johdonmukaisuudesta, rajoista ja säännöistä sekä päätetyistä asioista kiinnipitämisen tärkeydestä yksi tilanne, pieni ja vähäpätöinen mutta osoittaa sen poikkeuksettomuuden tärkeyden.

        Olen opettanut koiran kulkemaan aina ja kaikkialla ojan puolta tiestä, ja nyt erään kerran kulkiessamme kevyenliikenteen väylää annoin luvan myyrästää tien ja kulkemamme väylän välisellä viheralueella. Seuraavan kerran samassa paikassa tunki väkisin samalle viheralueelle. Pitihän käydä siitä oikea tahtojen taistelu ennenkuin uskoi että se oli poikkeus joka ei toistu. Ja sama tahtojen taistelu käytiin viikon ajan ennen kuin suostui lopulta alistumaan tosiasian edessä: se oli ainutkertainen juttu(kuten olin sanonut).

        Koiran silmissä poikkeus muodostuu säännöksi sillä sekunnilla kun se tehdään.


      • Cat1982
        Tuli mieleen kirjoitti:

        tuosta johdonmukaisuudesta, rajoista ja säännöistä sekä päätetyistä asioista kiinnipitämisen tärkeydestä yksi tilanne, pieni ja vähäpätöinen mutta osoittaa sen poikkeuksettomuuden tärkeyden.

        Olen opettanut koiran kulkemaan aina ja kaikkialla ojan puolta tiestä, ja nyt erään kerran kulkiessamme kevyenliikenteen väylää annoin luvan myyrästää tien ja kulkemamme väylän välisellä viheralueella. Seuraavan kerran samassa paikassa tunki väkisin samalle viheralueelle. Pitihän käydä siitä oikea tahtojen taistelu ennenkuin uskoi että se oli poikkeus joka ei toistu. Ja sama tahtojen taistelu käytiin viikon ajan ennen kuin suostui lopulta alistumaan tosiasian edessä: se oli ainutkertainen juttu(kuten olin sanonut).

        Koiran silmissä poikkeus muodostuu säännöksi sillä sekunnilla kun se tehdään.

        Heh, näinhän se on. Koira katsoo että kerran onnistunut yritys on kannattanut, ja sitä kannattaa kokeilla jos joskus uudestaan onnistuisi toimia näin.

        Koira on opportunisti ja tapaeläin.. :)

        On se helpompaa just koiran elää ihmisten maailmassa kun on selkeät säännöt eikä sen tarvitse tehdä päätöksiä.


      • Itseasiassa
        Cat1982 kirjoitti:

        Heh, näinhän se on. Koira katsoo että kerran onnistunut yritys on kannattanut, ja sitä kannattaa kokeilla jos joskus uudestaan onnistuisi toimia näin.

        Koira on opportunisti ja tapaeläin.. :)

        On se helpompaa just koiran elää ihmisten maailmassa kun on selkeät säännöt eikä sen tarvitse tehdä päätöksiä.

        koiralle on oikeasti se päätöksenteko tosi vaikee jutska. Olen joskus huvikseni tehnyt niin että olen ilmoittanut koiralle jotta menemme hänen haluamansa lenkin(joskus ollut erimielisyyksiä minne mennään). Kun sitten lähdimme niin se lenkki olikin itse asiassa kaikkein lyhin mitä olemme tavanneet tehdä. Kun olimme lähteneet, niin koira teki niitä omia juttujaan, haukkui lintuja ja etsi kaneja puskista, kaivoi myyriä ym. ja aina kun tulimme risteykseen jossa olisin normaalisti antanut ohjeen, olin hiljaa tai sanoin(jos katsoi kysyvästi) että joor shoise, niin poikkeuksetta tämä valitsi sen reitin joka pysyi lähempänä pirttiämme. Oli siis lyhyt mutta koiralle toki antoisa lenkki. Paitsi se päätöksenteko näytti vaikealta, koira saattoi seistä minuuttitolkulla ja odottaa ja ihmetellä että minne mennä.

        Kannattaa kokeilla =)


      • Uusia ajatuksia
        Itseasiassa kirjoitti:

        koiralle on oikeasti se päätöksenteko tosi vaikee jutska. Olen joskus huvikseni tehnyt niin että olen ilmoittanut koiralle jotta menemme hänen haluamansa lenkin(joskus ollut erimielisyyksiä minne mennään). Kun sitten lähdimme niin se lenkki olikin itse asiassa kaikkein lyhin mitä olemme tavanneet tehdä. Kun olimme lähteneet, niin koira teki niitä omia juttujaan, haukkui lintuja ja etsi kaneja puskista, kaivoi myyriä ym. ja aina kun tulimme risteykseen jossa olisin normaalisti antanut ohjeen, olin hiljaa tai sanoin(jos katsoi kysyvästi) että joor shoise, niin poikkeuksetta tämä valitsi sen reitin joka pysyi lähempänä pirttiämme. Oli siis lyhyt mutta koiralle toki antoisa lenkki. Paitsi se päätöksenteko näytti vaikealta, koira saattoi seistä minuuttitolkulla ja odottaa ja ihmetellä että minne mennä.

        Kannattaa kokeilla =)

        Hieno oivallus, enpä ole tullut ajatelleeksikaan kokeilla tuota! Pitää testata heti tänään... Minulla on kaksi koiraa ja toinen niistä on aika vahvatahtoinen ja haluaisi määrätä suunnan, tahdin ja sen milloin lähdetään. Toinen taas mukautuu helposti. Pitää ehkä tehdä testi molempien kanssa erikseen :)


    • Kertokaapa

      Tuli illalla lenkkeillessäni nainen koiran kanssa vastaan. Koira lähti minua kohti tien toiselta puolelta (kiltti ja ihmisrakas rotu oli kyseessä).

      Nainen tempaisi koiran luokseen ja alkoi huutaa todella kovaa: "Maahan!" monta kertaa ja painoi koiraa maahan: koira ulisi tuskallisesti.

      Näinkö niitä agility koiria pidetään kurissa? Jos taluttaja olisi ollut mies niin olisin hakannut tyyypin sairaalaan.

      • Jaa-ah!

        Mahdatko olla tietoinen että myös kiltit ja ihmisrakkaat rodut saattavat purra? Vieläpä perhanan kipeästi. Mietin vain että josko naishenkilöllä oli jotain sellaista tietoa koirastaan mitä sinulla ei ollut?

        Tällaila nyt yhtäkkiä ja ihan kansakoulupohjalta on hyvin vaikea sanoa mitä sinä olet nähnyt, siis oikeasti nähnyt eikä mitä kerroit näkeväsi, ja sen perusteella analysoida mitä on mahdollisesti tapahtunut naisen ja/tai hänen koiransa päässä. Ehkä kertomuksesi naisella oli perusteensa tehdä kuten teki tai sitten ei.

        Mutta mitä sinä kuvittelet saavuttavasi sillä että olisit hakannut sairaalaan jos olisi ollut mies? Miten se olisi parantanut sinun maailmankuvaasi?


    • Alistus on pahaksi

      Itse olin vielä äsken alistamisen puolella, kunnes näin netissä jutun alistamisen seurauksista.En muista mitä siellä sanottiin, mutta jotakin, että alistaminen on koiralle pahaksi.
      tässä on ohje mitä tehdä, kun koira tekee jotain väärää.
      Eli kun koiralta halutaan poistaa jotain käytöstä niin tulisi koiralle sanoa aina tiukka "ei". Jos koira ei usko ja jatkaa niin tulisi siitä seurata rangaistus toisen kiellon yhteydessä.
      Koiran omistajan painostava ääni, nopeat ja äkkipikaiset liikkeet ja muuten uhkaava käytös voivat riittää rangaistukseksi. Pitää muistaa, että käyttää sellaista rangaistusta mihin koira reagoi.
      Alistumisen merkkejä voi olla korvien luimistelu, hännän piilottaminen jalkojen väliin, väistäminen, pissaaminen, maahan meneminen tai selälleen kääntyminen.
      En tiedä kuinka kauan tämmöinen toimenpide kestää, mutta kyllä siitä varmaan hyvää jälkeä tulee koiralle että omistajalle.

    • sillä sipuli

      Jos oot johtaja,koiran NÄKÖKULMASTA. Koira ei pure sinuu eikä muitakaan. Koska lukee aina ensin johtajan elekielen. Käskyn. Tällaisen unelma koiran voi saada puolustamaan elekielellä vaaratilanteessa,ilman koulutusta-> koira lukee johtajan pienimmänkin eleen. Jännitys pelko ym tunnetilat se myös huomioi ja aistii.

      Epätasapainoisen Koiran laittamisessa kyljelleen tarvitaan -henkinen yliote-. Siihen ei tarvita voimaa. Lainkaan. Koira aistii AINA , joka tilanteessa, ensin energian, sitten haju ym aistit.

      Kun oot selättänyt koirasi OIKEAOPPISESTI muutaman kerran,henkisellä yliotteella,koira tajuaa mistä on kysymys, mitä siltä vaaditaan, koira menee vapaaehtoisesti kyljelleen johtajan askelista kohti koiraa (n.5kpl) (Esim vrt tilanne koiralle jota korjattu aiemmin selättämällä) Koira ei ole tyhmä eikä luupää;edes selätyksessä. Koira selätetään aina niin että kaikki koiran vastaanpyristely ym hoidetaan oikeaoppisesti->psogologisella tasolla ja energialla. Ei väkivallalla,pelolla tai istumalla päällä,turhautuneessa tunteessa tai suuttumuksessa tms.

      Koira käy monia mielentiloja läpi tämän rituaalin aikana jolloin selättäjän täytyy tietää mitä tekee. Psygologisella tasolla. Fyysisesti ajatellen Koira pysyy maassa taatusti,parilla sormella kaulaan koskettamalla ja toinen käsi nivuseen laskettuna. Ilman voimaa. Tätä tekniikkaa koirat käyttää toisiinsakin. Henkistä yliotetta,kärsivällisyyttä,rauhallisuutta.

      Toiseks tollanen hampaiden näyttely,ei välttämättä johda puremiseen. Sillä koira yrittää vain väsyttää vastustajansa vaikka ärisis kuinka :). Ei muuta.Jos vastassa on ihminen astetta ylempänä, kärsivällisyydellä ja rauhallisuudella varustettuna; tuo hampaita näyttelevä koira väsyy parissa minuutissa. Ja luovuttaa. Toki näyttää siltä et koira on valmis puremaan,ärinöineen,mut hampaiden näyttely ja ilmoille hyökkiminen on vaan hampaiden näyttelyä ärinöineen. Toki täytyy tietää minkä tyyppisen mielentilan kanssa on tekemisissä,jotta voi toimia oikein. Cesar Millan antaa erittäin hyvää oppia siitä kuinka koira selätetään. Ja se toimii.

      Meillä koira oli agressiivinen vieraita lapsia kohtaan. Kerran mitta täytty Kun koira hyökkäs aika pahasti,oli läheltä piti tilanne ja tuli mieleen Millanin opit, kappas vaan sitä kokeilin.Ja se loppu siihen. En nykyään ymmärrä miks en reippaasti aikasemmin jo tehnyt asiaa vaan kärvistelin niiden hyökkäysten kanssa toivottamana. Millanin neuvo kuuluu näin : aikeesta korjaus, hyökkäyksestä selätys. Johdonmukaisesti.

      Hienoa et olet alkanut miettimään asioita. Mut jos tutustut koirapsygologiaan ym. pääset vaarmasti yli peloistasi ja joku kaunis päivä otat sen sakun :).

    • alistaja2

      Nyt kaikki Alistajat huomio! Useiden tutkimusten tuloksena ollaan huomattu että valitettavasti koiran selättäminen on täyttä bullshittiä eikä koira voi ymmärtää sitä, sillä koiramaailmassakaan koirat eivät tee näin toista alistaakseen. Kohta joku jo huutaa no kyllä varmaan mun musti tekee nii! tod. näk. et älyy koirien elekielestä mitään. Mutta paljon tehokkaammaksi keinoksi on osoittautunut , etenkin mihillä , koiran/koirien nussiminen. Jos koira vittuilee, niin kylmän viileästi huosut kinttuun ja vedetään vaan tunti perseeseen niin että karvat pöllyää, ja muuten ollaan nöyrää poikaa sen jälkeen! Kandee kokeilla kaikkien oikeesi!! :))))))))))))))

    • Anonyymi

      En ymmärrä sitä hippien yms lesbojen selitystä ettei koiraa saisi alistaa. Kaikki mitä esim koiraemo tekee pennuille, voi ihminenkin tehdä. Ei emokaan pentujaan tapa mutta viesti pitää saada perille vaikka sitten väkisin. Itse olen koirani alistanut pentuina jos olen huomannut että he yrittävät alkaa alistamaan minua.
      Koira tarvitsee laumanjohtajaa ja 90% omistajista ei siihen ole. Vaikka koiria on ollut lemmikkeinä vuosia, on niiden peruspsykologia suden ajoissa ja laumakäyttäytymisessä. Koiraa ei pidä lyödä, potkia, retuuttaa tms mutta koulutus pitää olla tiukkaa ja onnistumisista palkitaan ja epäonnistumiset jätetään huomiotta. Laumanjohtajuus saadaan pitämällä koiralle säännöt ja kuri. Jo pelkästään se, että koira ei syö samaan aikaan kuin ihmiset, ei mene ovesta ensimmäisenä eikä saa heti tervehtiä vieraita on jo hyvä alku. Se kehittää koiran itsehillintää sekä sitä, että se osaa kuunnella milloin "lauman alfa" antaa luvan.

      Koiran koulutus on todella yksinkertaista kun vaan muistaa tietyt perusasiat ja asiat tehdään aina samalla tavalla. Ongelmakoirat on haastavia, mutta ei niiden kouluttaminen mitään rakettitiedettä ole. Yleensä koulutuksen epäonnistuminen johtuu surkeasta omistajasta joka on periksi antava hissukka tai muuten vain väärä ihminen koiran omistajaksi.

      • Anonyymi

        Ja jatkan, että vaikka jotkut koirakouluiksikin itseään nimittävät tahot kannustaa "Ei" sanan käyttöön, ei sillä ole mitään käytännön hyötyä. Vähän sama kuin jankkaat lapselle 100 kertaa päivässä "Ei", teho häviää äkkiä.

        Hauskaa muuten kun koiran kouluttajaksi voi alkaa kuka vain käytännössä. Työhön ei tarvitse pakollista koulutusta eikä sitä ole laissa määritelty/standardisoitu.


    • Anonyymi

      Alistus aate on enimmäkseen typerä, koira ei ole agressiivinen syyttä. Purekaan syyttä. Agressiivisuus ei koskaan ole kiinni, johtajuus ongelmasta...
      Taustalla on aina kipu, pelko taikka koira ei osaa toimia tilanteessa oikein.
      Ihmisen tulee olla koiralle kiva asia, kontaktista ihmiseen seuraa jotain hyvää, ihmisen kosketuksesta myös Ihmisen kanssa on kivaa. Alistamalla tai selättämällä koiran luultavimmin vain pahennat tilannetta. Johtajuus aate ja alistus jutut on vanhanaikaista ja yleensä vain pahentavat tilannetta.

      -Terv. Opiskelen eläinalalla

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe