MD-11 uskaltaako mennä?

MD-11 tietoa

Minusta MD-11 on aina jotenkin näyttänyt pelottavalta ja epämiellyttävältä.

Noissa finnairin MD-11 rakkineissa kun on aina ties mitä ongelmaa...millä todennäköisyydellä tuollainen saattaa tipahtaa? jos siis verrataan turvallisuutta vaikka näihin uudempiin airbus koneisiin niissä kun ei pahemmin ole tainnut ongelmia olla.


Onko MD-11 turvallinen kone?

62

10222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laela H

      Jos muulla lennät, käy povarilla kysymäsä voiko?

    • en menisi

      kun ei ole pakko ja on niitä tippunut.

    • huoleen

      Ei ole minkäänlaista syytä huoleen. Kaikki MD 11-koneet ovat aina tulleet alas.

    • kone.

      Olen lentänyt md11:sta 20 matkaa Bangkokkiin ja takas ja olen aina päässyt turvallisesti perille. Hyvä ja tilava kone.

    • joku vaan

      Ehdottomasti kannattaa yrittää koneen ensimmäisille 26 penkkiriville, siellä on penkit 3-4-2 -järjestyksessä ja istumaan mahtuu kohtuullisesti.

      Takaosaan on mahdutettu yksi istuin lisää (3-4-3) ja se on erittäin ahdas.

      Muutama noita on mennyt laskussa ympäri, mutta enimmäkseen rahtikoneita. Finnair ja Thai Airways ovat ainoita jotka noita enää matkustajaliikenteessä käyttävät.

      • RumaUgly

        Kyllähän niitä käytetään. Esim KLM. Tällähetkelläkin Finnairilla niitä huollossa kokoajan ja lisää tulee.


      • joku vaan
        RumaUgly kirjoitti:

        Kyllähän niitä käytetään. Esim KLM. Tällähetkelläkin Finnairilla niitä huollossa kokoajan ja lisää tulee.

        Kaikkiaan tehty jotain 150 kappaletta, puolikymmentä tuhoutunut, melkein kaikki muut rahtikoneita.

        Finski on ainoa tai ainakin lähes ainoa joka ihmisiä noilla enää lennättää.

        On halvat liput, shanghaihin menopaluu 550 euroa, itse otan pienen riskin sekä epämukavuuden.


      • äMDee-ykstoista
        joku vaan kirjoitti:

        Kaikkiaan tehty jotain 150 kappaletta, puolikymmentä tuhoutunut, melkein kaikki muut rahtikoneita.

        Finski on ainoa tai ainakin lähes ainoa joka ihmisiä noilla enää lennättää.

        On halvat liput, shanghaihin menopaluu 550 euroa, itse otan pienen riskin sekä epämukavuuden.

        Riskin ja epävarmuuden....

        salli nyt mun nauraa sulle....


      • joku vaan
        äMDee-ykstoista kirjoitti:

        Riskin ja epävarmuuden....

        salli nyt mun nauraa sulle....

        Tietääkseni Finnair ja joku thai-lentoyhtiö ovat ainoita jotka enää käyttävät MD-11 -koneita henkilöliikenteessä.

        Ainakin viimeisellä Finskin lennolla eivät uskaltaneet tarjota aamukahvia kun pelkäsivät turbulenssia. Silloin autopilotti menee pois päältä ja lähdetään vuoristorataa ellei pilotti ole erityisen taitava. Joskus aiemmin ei ollut, kone pomppi puoli tuntia ja muutama matkustaja kuoli. Näin muistelen. Ja jossain toisessa tapauksessa tämäkään ei onnistunut, kaikki kuolivat.

        Itse en erityisemmin näin pieniä riskejä välttele, keskimäärin Finskin lennoilta pääsee elävänä ulos. Useimmiten saa jopa matkatavarat.


      • KLM käyttää ja moni muu
        joku vaan kirjoitti:

        Tietääkseni Finnair ja joku thai-lentoyhtiö ovat ainoita jotka enää käyttävät MD-11 -koneita henkilöliikenteessä.

        Ainakin viimeisellä Finskin lennolla eivät uskaltaneet tarjota aamukahvia kun pelkäsivät turbulenssia. Silloin autopilotti menee pois päältä ja lähdetään vuoristorataa ellei pilotti ole erityisen taitava. Joskus aiemmin ei ollut, kone pomppi puoli tuntia ja muutama matkustaja kuoli. Näin muistelen. Ja jossain toisessa tapauksessa tämäkään ei onnistunut, kaikki kuolivat.

        Itse en erityisemmin näin pieniä riskejä välttele, keskimäärin Finskin lennoilta pääsee elävänä ulos. Useimmiten saa jopa matkatavarat.

        muuten oli aika ala-arvoinen kommentti. MD-11 on yksi vakaimpia koneita johtuen kolmannesta moottorista perseessä.


      • 4+5=9

        Joten ÄLÄ MISSÄÄN TAPAUKSESSA MENE KONEEN ETUOSAAN JOS TAPAHTUU ONNETTOMUUS NIIN JUURI KONEIDEN ETUOSAT TUHOUTUU AINA ENSIN!


    • Hemmo Paskiainen

      Konetyyppiä ei ole valmistettu kuin 200 kpl, koneita on menetetty useita ja konetyyppi on ollut mukana neljässä sellaisessa onnettomuudessa, joissa on kuollut ihmisiä. Eli koneista 2% on ollut mukana onnettomuudessa(Tämä on suhteellisen suuri määrä), joissa on kuollut ihmisiä. Teknisesti kone on ollut erittäin luotettava, mutta vaikeissa sää olosuhteissa vaikea hallittava.

      Kone on myös epätaloudellinen henkilökuljetukseen, koneen suuri polttoaineenkulutus ja uusien kaksimoottoristen laajarunkoisten koneiden edullisemmat käyttö- ja huoltokustannukset. Nykyään enää harvat lentoyhtiöt käyttävät tätä konetyyppiä matkustajakoneina, Finnair onkin maailman toiseksi suurin MD-11 -matkustajakonelaivasto KLM:n jälkeen. Rahtikoneina ne ovat edelleen suosittuja suuren kantavuuden ja pitkän toimintamatkan vuoksi.

      Finnairin MD-11 on myyty juuri rahtikoneiksi ja ne korvataan A340:llä A350:llä, sitä mukaan kun Airbus saa niitä toimitettua.

      • paskanjauhantaa

        suoraan vikipediasta lainattua finninaamapoikien lässytystä


      • otsaluuhun
        paskanjauhantaa kirjoitti:

        suoraan vikipediasta lainattua finninaamapoikien lässytystä

        Vituttaako kun joku kaltaisiesi ehti lainaamaan ennen sinua...


      • joku vaan

        Erityinen ongelma tässä tyypissä on se, että runkoa on jatkettu taakse ja painopiste on takana, tämä vähentää ilmanvastusta.

        Käyttäytyvät kuin hävittäjäkoneet, tietokoneen tai pilotin pitää tehdä jatkuvasti korjausliikkeitä.

        Jos tulee turbulenssia niin automaattiohjaus kytkeytyy pois päältä ja voi olla edessä vuoristorata. Tästä syystä minäkin jäin ilman aamukahvia viime lennolla, eivät ottaneet riskiä.

        Ovat kuulemma aika erikoisia myös laskeutuessa.


    • MD-11

      Jos yksi moottori hajoaa, on vielä kaksi jäljellä. :)

      MD-11 on luotettava kone ainakin Finnairin käsissä. Ja onhan se turvallisen tuntuinenkin, kun on niin julmetun iso.

      • privaatti MD-11

        kävi just viime viikolla Arlandassa. Liekö ajanut rahtia vai kullattuja vesihanoja. Arvatkaa?


      • Simupilotti
        privaatti MD-11 kirjoitti:

        kävi just viime viikolla Arlandassa. Liekö ajanut rahtia vai kullattuja vesihanoja. Arvatkaa?

        Hyvä kone oon monta kertaa lentäny niillä.

        PS. Minähän se en ole ennen naista saanutkaan, että ihan jännittää.


      • tietokoneen.
        Simupilotti kirjoitti:

        Hyvä kone oon monta kertaa lentäny niillä.

        PS. Minähän se en ole ennen naista saanutkaan, että ihan jännittää.

        Hei vaan sinullekin!


      • genitaalivaiheessa:
        Simupilotti kirjoitti:

        Hyvä kone oon monta kertaa lentäny niillä.

        PS. Minähän se en ole ennen naista saanutkaan, että ihan jännittää.

        Genitaalivaihe (12-14v.)

        Murrosiän alussa nuori on siirtynyt genitaalivaiheeseen, jolloin seksuaalinen kiinnostus herää ja aletaan solmia siteitä vastakkaiseen sukupuoleen. Seksuaaliset ja eroottiset tunteet heräävät voimakkaina. Aluksi ne suuntautuvat kaukaisiin kohteisiin, kuten idoleihin. Vähitellen nuorelle kehittyy kuitenkin aikuisen seksuaalinen identiteetti, joka keskittyy sukupuolielinten toimintaan.


      • Simupilotti
        genitaalivaiheessa: kirjoitti:

        Genitaalivaihe (12-14v.)

        Murrosiän alussa nuori on siirtynyt genitaalivaiheeseen, jolloin seksuaalinen kiinnostus herää ja aletaan solmia siteitä vastakkaiseen sukupuoleen. Seksuaaliset ja eroottiset tunteet heräävät voimakkaina. Aluksi ne suuntautuvat kaukaisiin kohteisiin, kuten idoleihin. Vähitellen nuorelle kehittyy kuitenkin aikuisen seksuaalinen identiteetti, joka keskittyy sukupuolielinten toimintaan.

        Ma olen ohittanut jo taman vaiheen, koska ma olen 31 vuotias. MD-11 on hyva kone koska ma lennan silla usein.

        PS. En ole koskaan ollut oikeasti lentokoneessa. Lennan vain simulla ja unissani kuvittelen olevani oikea lentokapteeni.


    • varmasti

      kun ollaan perillä. monta MD-11 on tippunu?

      • konetta oo tippunu

        muahan.


      • MD-11 F/O
        konetta oo tippunu kirjoitti:

        muahan.

        Finnairilla on ollut historiansa aikana vain kolme matkustajien kuolemiin johtanutta onnettomuutta, jotka tapahtuivat vuonna 1940 Naissaaren lähellä, 1961 Koivulahdessa ja 1963 Maarianhaminassa yhtiön toimiessa nimellä Aero Oy. Mut vanha aika on vanhaa, Finnair on tällähetkellä maailman toiseksi turvallisin lentoyhtiö Quantasin jälkeen. Ja tuosta MD-11:sta, Se todellakin on turvallinen kone, vaikka onkin kohtuu vanha mut se ei tarkoita että lentokone on turvallisempi jos ohjaamossa on uutta hifistely avioniikkaa. MD-11 on kolme moottoria ja kone voi operoida ihan hyvin kahdellakin ja poikkeuksellisen kevyenä pystyy laskeutumaan jopa yhdellä. Eli ei syytä huoleen. Ja joku fiksu sano et ne on paljon remontissa halleilla niin totta kai ne on jos niille pitää tehdä A- ja B check tietyn väliajoin.


    • Aviation10

      Jos itse tekniikasta puhutaan niin MD-11 avioniikka on selvästi modernimpaa kuin b757:ssa ja on avioniikaltaan lähes yhtä tasoissa A340:nnen kuin myös täten a320-sarja ja a330:n kanssa lukuunottamatta bussin edistyksellisestä fly-by wire järjestelmästä. Kone on huollettuna turvallinen siinä missä muutkin, joten nyt nuo ennakkoluulot hieman pienemmälle.

      Ja ihan periaatteesta; Ei ne lentokoneet ole iässään autoihin verrattavissa esim: "vanha loppuunajettu pa****" ajattelu ei pidä paikkaansa. Osilla on tarkka lentoaika ja kun se on täynnä -> vaihtoon ja tuliterää palikkaa kiinni toisin kuin automaailmassa KUN vika tulee, vasta sitten korjataan.

      Vaikka MD-11 on Amerikkalaisten valmistama kone, niin itse en lähtisi ylistämään Airbusien teknologiaa maasta taivaaseen. Näyttöjä on kun Airbus jätetään huoltamatta ja silloin tapahtuu, toisin kuin Sudanin pojan Boeingit ja McDonnelit ne painaa menemään vaikka huoltoajoissa olisikin flappia.

    • Rols-royce trent

      kone räjähti tässä jokunen aika sitten. että ei ne uudetkaan aina niin varmoja ole.

      • CF6rulez

        Desing flaweja näissä Rolls-Roycen Trent -moottoreissa näyttää riittävän. Joku vuosi sitten rysähti Heathrow:ssa nurmikolle BA:n 777 kun Trent 800 moottoreista katos tehot lähestymisessä, Dreamlinerin luovutukset lykkääntyy kun Trent 1000 moottori räjähti testeissä ja vastikään Qantasin A380 koneessa poksahti Trent 900. Muistaakseni myös Finnairin tuleviin A350 koneisiin olisi tulossa Rolls-Roycen moottorit...


    • md-11

      Jos epäilet MD-11:n luotettavuutta, niin sitten sinun ei ehkä kannata mennä ainakaan airbussin kyytiin. MD-11 on kuitenkin kone johon voi luottaa, vanhanakin

    • McDonellDouglasMD11

      Me kerran mentiin Espanjaan v2004 ja kone oli juuri finnairin md-11 tulomatkalla koneessa oli tekninen vika ja jouduimme odottamaan SEITSEMÄN TUNTIA lentoasemalla... md-11 koneelle on tapahtunut vakavia onnettomuuksia... Esim. Swiss Airin lento 111 syöksyi mereen koneen viihdejärjestelmissä olleen tulipalon seurauksena, tokiossa juuri md-11 yritti huonossa säässä laskeutua kiitoradalle ja kone pomppasi kiitotiellä ja syttyi tuleen ja räjähti! MD-11 ON HYVIN epävakaa lentokone huonoissa sääolosuhteissa varsinkin mutta kone on suhteellisen turvallinen muuten...

      • voi voi

        lähes joka kone mallille on sattunut onnettomuuksia..jopa uusille airbus koneille eli ei sinun juttuis paljon anna lisää...Ihka uusi A330 kone tippui 2 vuotta sitten ja samoin venäjällä n. 3 vuotta sitten.....bo 737 koneita tippuu monta vuodessa jne...ja jos kone ohjaamon virheiden takia tuhoutuu niin eihän se syy ole konetyypissä...sinun arvio...kone on epävakaa....mihin oikein tuon perustelet????
        Miten voi maalikko noin sanoa jos nyt kerran 2004 ollut kyydissä.


      • swissair oli ITSE asentanut kaapeleita koneeseen ei valmistaja.


    • TERO PUHAKKA

      MISSÄ TE LUULETTE PÄÄSEVÄNNE MD-11 KYYTIIN?

    • Moro!KLM lentää Amsterdamin Atlanta väliä kyseisellä konella (md-11)

      • jipii.--

        Rahtia!


    • Amerikanrauta

      Finnair lennätti matkustajia MD-11 koneilla turvallisesti lähes 20 vuotta ja KLM lennättää edelleen. MD-11 on teknisesti erittäin luotettava konetyyppi. Tietääkseni yhtäkään henkeä ei ole ko. konetyypissä menetetty teknisen vian seurauksena. Swissairin koneen mereensyöksyn aiheutti jälkiasenteisessa viihdejärjestelmässä käytetyt lentokoneeseen sopimattomat sähköjohdot, ja niistä syttynyt tulipalo.

      Suurin osa MD-11 onnettomuuksista on sen sijaan johtunut lentäjien virheistä huonossa säässä ja yllättävissä tuuliväänteissä. Muillekin konetyypeille on sattunut onnettomuuksia vaativissa olosuhteissa mutta totuus on, että MD-11 on vaativampi hallittava ääriolosuhteissa kuin useimmat matkustajakoneet. Koneen järjestelmiä on kuitenkin päivitetty ja lentäjien koulutusta ääriolosuhteisiin lisätty.

      Kehotan siis ottamaan asioista selvää, ennenkuin alkaa haukkumaan ko. konetyyppiä epäturvalliseksi.

    • tirliritjgit

      Viimeisin kirjoittaja.. Et voi kyllä kieltääkkään etteikö md-11 koneille ole sattunut paljon onnettomuuksia sen valmistusmäärän suhteen. Ja tosiaankin huonossa sääs md-11 on erittäin haasteellinen ohjattava, mutta Finnairin lentäjät ovat olleet ja ovat maailman huippuluokkaa, joten kyllä sillä olisi uskaltanut mennä ja uskaltaisi yhäkin, jos niillä vielä matkustajia kuljetettaisiin. Muiden yhtiöiden md-11 koneista en menisi takuuseen.

      • pållea naurattaa

        "finnairin lentäjät ovat olleet ja ovat maailman huippuluokkaa" :D perusteluja kiitos miten ovat parempia kuin muilla yhtiöillä. Miten ko asia mitataan että jonkun yhtiön lentäjät ovat huippuluokkaa?Käyvätkö huippulentäjä koulutuksen vai ovatko synnynnäisiä huippulentäjiä?
        Finnairuskovainen vaan jaksaa suoltaa tota samaa tuubaa päivästä toiseen. :) Jutut vaan menee sekavammiksi ja utopistisimmiksi päivä päivältä. "
        "huutonaurua kolmannella finnairin huippulentäjille" :))


      • MD-11 pilotti

        "Huonossa säässä haasteellinen ohjattava" Lue vittu lisää wikipediaa! Autopilottia kun ei vittuakaan kiinnosta millainen sää sattuu olemaan.


      • Tuskin MD-11-pilotti
        MD-11 pilotti kirjoitti:

        "Huonossa säässä haasteellinen ohjattava" Lue vittu lisää wikipediaa! Autopilottia kun ei vittuakaan kiinnosta millainen sää sattuu olemaan.

        Tuskinpa olet MD-11 -pilotti kun tuollaista lauot. Tutustu vaikkapa MD-11 -onnettomuus- ja läheltä piti -raportteihin missä nimenomaan todetaan että MD-11 on haastava lennettevä huonoissa olosuhteissa, erityisesti laskeuduttaessa.


      • simusimusimu

        pippelisimu


    • ryssä

      Mädärit ja Boeingit ovat vaarallisia. Tupolev on turvallinen. Suosi venäläistä!

      • Montako...

        Montakos kahta ensinmainittua on finskilä nyt ja parin vuoden päästä?

        Moniko itäyhtiö lentää länsilentoja "putolevillä"?


    • Lentäjä1

      Lähdetään siitä, että md11 on ehkä yksi maailman turvallisimmista vähäongelmallisimmasta konetyypistä.

      • Lähdetään siitä, että kaupallisia matkustajareittilentoja ei konetyypillä olla tehty kolmeen vuoteen, eikä Finnair ole lentänyt koneilla seitsemään vuoteen.


      • Kohtamennytaikamuoto

        Ja kohta puolet kaikista valmistetuista MD-11 koneista on jäänyt eläkkeelle rahtikäytöstäkin.


      • Pekinki

        Onko jutun juuret noin vähissä kun pitää vastailla 9-vuotta vanhaan aloitukseen. Viimeinen muisto kyseisestä koneesta on keväältä 2008, kun se hajosi kentälle ja pääsin vasta seuraavana päivänä Pekingiin.


    • Anonyymi

      MD-11 koneita valmistettiin vain 200kpl.
      Kone oli hyvä ja niitä lentää vielä paljon rahtiversioina.
      Ottaa paljon lastia, mutta syö polttoainetta liikaa.
      Kehitettu DC-kympistä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      57
      3185
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2911
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2729
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1827
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1081
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      193
      981
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      44
      829
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      101
      822
    10. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      820
    Aihe