kun jätän

koiran ekakertoja

yksin kotiin voiko sen laittaa pesuhuoneeseen (ei tekisi niin tuhojaan) vai tuleeko sille ahtaanpaikan kammo näin ,sitä en todellakaan halua.
Miten paljon olet jättänyt koiralle päiväksi leluja kun olet töissä, jossain kirjassa luki että vain kaksi lelua kerrallaan??

13

4014

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koiran?

Eläinrääkkäystä sulkea pesuhuoneeseen vai mitä mieltä itse olet!? Järjestät kotisi niin, että vahinkoja ei tule. Tällaiset asiat fiksu ihminen suunnittelee etukäteen ja EI hanki koiraa, jollei se saa olla asunnossa yksin!

• koiran koska

(asiahan ei oikeastaan sinulle kuulu,mutta..) entinen koirani kuoli vanhuuteen.
        En ole koiraani sulkemassa pesuhuoneeseen vaan kysyin täältä neuvoa, ymmärrätkö?
        kotini on myös koiran koti, mutta näin aluksi koiraa kiinostaa kaikki kielletty. Mitäpä mä sulle mitään tilitän kun sun asenteesi on mitä on.

• mikä hemmetin

jyväjemmari sinä olet???

Tottakai koiran voi jättää esim. kylpyhuoneeseen, tai yhteen huoneeseen mistä on kaikki vaarallinen/tuhottava raivattu pois.

Se ei TODELLAKAAN ole mitään eläinrääkkäystä.

Kannattaisi sinun lukaista tuota Suomen lakia, tai eläinsuojelulakia, kun ei taida siitä sinulla olla harmainta aavistustakaan.

Koira ei kärsi siitä, jos sillä ei ole 200 neliömetriä käytössään, kun se on yksin.

On tutkittu juttu se, miten vähän liikkumtilaa koira ylipäätään käyttää yksin ollessaan.

Mikäli koiralle jätetään leluja, luita ja raikasta vettä, voi sen TODELLAKIN jätää yksin joksikin aikaa, muutamaksi tunniksi, kylppäriin, eteiseen yms. ovilla rajattuun yhteen huoneeseen.

Ja sinä eläinrääkkäyksestä syyttäjä: olet harvinaisen tietämätön ihminen.

• voi jättää

Pesuhuone ei välttämättä ole hyvä ratkaisu, ainakaan silloin, jos pennun kanssa ei siellä ole muutoin oltu tai se on muutoin kovin pieni tila. Parempi on rajata joku huone(esim. oviporteilla) sille oleskeluun päiviksi. Pennun on paras olla sellaisissa tiloissa yksin olessaan, kun se on silloinkin kun ihmiset ovat kotona. Jonkun huoneen voi tehdä pentuturvalliseksi(sähköjohdot, vaaralliset esineet pois)ja jättää pennun vaikka ovet sulkemalla sinne. Mutta sielläkin oloa on hyvä harjoitella aluksi lyhyinä aikoina. Ei leluja paljon tarvita, yleensä pentu nukkuu aika paljon, kun sen kanssa on ennen lähtöä oltu ulkona ja leikitty.

• vastauksesta

portti onkin hyvä ratkaisu ongelmaani. :)

• kanssa toimia näin
        vastauksesta kirjoitti:

portti onkin hyvä ratkaisu ongelmaani. :)

Hankin itsekkin koiran ja töissä olessani pentu tulee viettämään aikansa isossa kodinhoito huoneessa johon asennan oviportin.. Jos koiranpennun jättää isoon tilaan yksin saattaa se turhautua ja alkaa järsimään huonekaluja,eli mitä ns.pienempää tilaa koira saa hallita niin sitä vähemmän se stressaakin..Itse jätän luun,kongin ja pari lelua koska tulee hyvin aktiivinen koiranpentu :) tietysti annan pennun olla siellä myös kun olen kotona ja alan harjoitella poissa oloani ekaksi viemällä roskat ja sitten vaikka teen pihatöitä..eli pikku hiljaa opetan pennun olemaan yksin

• kultsun pentu

No minä kyllä laitoin pennun kylpyhuoneeseen,
      kun kiireessä kipitin kauppaan tai muille asioille.
      Pentu oli pisimmillään kylppärissä 1-3 tuntia,
      ja sillä oli seuranaan puruluita, leluja, lämmin oma peti ja kylppärin ikkuna raollaan,
      sekä vesikuppi ja napukoita se norm. ruoka-annos.
      Eikä haitannut, vaikka olisi tehnyt hätänsä lattialle, mutta jota taas harvemmin tapahtui.
      Tietysti nostin kaikki pesuaineet, wc-paperit,
      suihkuverhon ja pyykkikoneen letkut yms. pennulta piiloon.
      Myöhemmin opetin pennun olemaan yksin makuuhuoneessa, ja toinen vanhempi koirani oli olohuoneessa ja ovi siinä välissä kiinni.
      Ainoa ns. "remontti" mikä piti tehdä makuuhuoneen ja olohuoneen väliseen oveen, oli se että nostin
      oven kahvan ylöspäin, näin ei pentu saanut painettua kahvaa alas ja ovea auki,
      eivätkä koirat päässeet "omille teilleen" enään aikuisenakaan.
      Meille nämä järjestelyt eivät tuottaneet mitään ongelmia tai traumoja.
      Nyt kun kultsuni on jo yli 2.v,
      niin se menee automaattisesti makuuhuoneeseen kun minä alan tehdä lähtöä kauppaan,
      ei tee tuhojaan, niin kuin ei tehnyt pentunakaan
      muuta kuin suurensi vähän yöpaitani kaula-aukkoa...

• tällä tavalla

Poissaollessamme pennulla on oma tila joka koostuu keittiöstä (juomakuppi siellä) ja eteisestä sekä kylppäristä. Itsetehdyillä porteilla rajataan pääsy olohuoneeseen ja ulko-oveen asti (ei ole väliovea ja kun posti tipahtaa luukusta voi sitten posti olla silppuina...) Makuuhuoneiden ovet pidetään kiinni. Pentu on nyt n. 3kk ja vaikka makuuhuonen ovi jätetään raolleen ei pentu tietääkseni ole käynyt siellä ollessaan yksin. Ei ainakaan tehnyt tuhojaan. Eteisessä on pennun makuupaikka ja lelut. Kylppäri on toinen "turvapaikka" jos kuuluu kummallisia ääniä kuten ukkonen... :) Suurimman osan ajasta pentu viettää eteisessä vaikka oltaisiinkin kotona.

• ja meillä
        tällä tavalla kirjoitti:

Poissaollessamme pennulla on oma tila joka koostuu keittiöstä (juomakuppi siellä) ja eteisestä sekä kylppäristä. Itsetehdyillä porteilla rajataan pääsy olohuoneeseen ja ulko-oveen asti (ei ole väliovea ja kun posti tipahtaa luukusta voi sitten posti olla silppuina...) Makuuhuoneiden ovet pidetään kiinni. Pentu on nyt n. 3kk ja vaikka makuuhuonen ovi jätetään raolleen ei pentu tietääkseni ole käynyt siellä ollessaan yksin. Ei ainakaan tehnyt tuhojaan. Eteisessä on pennun makuupaikka ja lelut. Kylppäri on toinen "turvapaikka" jos kuuluu kummallisia ääniä kuten ukkonen... :) Suurimman osan ajasta pentu viettää eteisessä vaikka oltaisiinkin kotona.

oli kaikki ovet auki ja pääsy kaikkiin kolmeen huoneeseen ja aina kun kotiin tultiin koira nukkui eteisessä. ei tosin koskaan oltu 4 tuntia pidempään poissa kotoa kun koira oli pieni. ainoat tuhot teki silloin kun olin työssä ja mies nukkui yövuorosta tultuaan sikeästi.

• la.ra

mutta vastaan kumminkin (ja ei, ei tarvitse tulla morkkaamaan, sillä koirani voi hyvin ja on onnellinen.

Minulla on nyt 4 kk:n ja 1 vkon ikäinen pentu, joka on tulostaan lähtien viettänyt yksinoloajat kylppärissä lapsiportin takana. Hyvin on mennyt eikä minkäänlaista eroahdistusta ole.

Minä uskon siihen, että koira vartioi tilaansa ja että rajattu tila vähentää stressiä. Sitäpaitsi tällä tavalla ei kuule kaikkia rappukäytävän ääniä, vaikka eipä silti, ei se niillekään hauku (vaikka mukamas on haukkuherkkä koira). Ja kylppäri siksi, että koiralla on siellä enemmän tilaa kuin makuuhuonessa (jälkimmäiseen lisäksi porottaa aurinko suoraan ja armottomasti sisään kesäisin kun taas kylppäri on viilein huone, jonne tulee luonnonvaloa ilman suoraa porotusta).

Koiralla on aika paljon leluja, oma boksi, makuualusta, pari vesikuppia ja ruokakuppi sekä tietenkin puruluita "kämpässään".

Jos koira olisi vapaana asunnossa olisi vaaran paikkoja paljon enemmän ja siksi toisekseen koirani nukkuu oikeasti koko päivän. Tiedän tämän siksi, että teen paljon etätöitä ja etäpäivinänikin koira alkaa aika pian aamulenkin ja -aterian jälkeen nukkua hetken mellastettuaan.

Tiedä sitten nukkuuko onnellisempana kun minä olen kotona, mutta ihan hyvin se kylppärissä pärjää.

Kaikki tämä siksi, että minulle koirani turvallisuus on tärkeintä. Jos joku väittää, että koti pitää tehdä koiralle turvalliseksi, niin voisiko tämä ihminen kertoa mihin on laittanut kaikki huonekalut, sähköjohdot ja pistorasiat, kiitos?

Tietenkin koirissa on yksilöitä, mutta mun mäykylleni tämä järjestely tuntuu sopivan mainiosti.

• on varmaan

ihan hyvä käytäntö jos koira joutuu olemaan enemmän kun 5 tuntia yksin. Meidän haukku ei todellakaan tehnyt yksin ollessaan mitään pahoja (oli yksin max 5 tuntia). Ihan kauhulla luen nyt näitä kaikkia varotoimenpiteitä mitä tällä palstalla ehdotetaan. Minä luin silloin aikoinaan jostain että koiran tieltä ei saa poistaa mitään tavaroita että oppii sitten että niitä saa olla ympäriinsä eikä niihin pidä koskea. Ja niin kaikki johdot ym kama sai olla asunnossani paikoillaan ja luojan kiitos ei niihin käsiksi käynyt!

• ehdotuksissa on?
        on varmaan kirjoitti:

ihan hyvä käytäntö jos koira joutuu olemaan enemmän kun 5 tuntia yksin. Meidän haukku ei todellakaan tehnyt yksin ollessaan mitään pahoja (oli yksin max 5 tuntia). Ihan kauhulla luen nyt näitä kaikkia varotoimenpiteitä mitä tällä palstalla ehdotetaan. Minä luin silloin aikoinaan jostain että koiran tieltä ei saa poistaa mitään tavaroita että oppii sitten että niitä saa olla ympäriinsä eikä niihin pidä koskea. Ja niin kaikki johdot ym kama sai olla asunnossani paikoillaan ja luojan kiitos ei niihin käsiksi käynyt!

Johan se on koiran turvallisuudenkin hyväksi että raivaa vaarallisimmat purtavat/pudoteltavat pois, jos koiran kämppään yksin jättää.

Ei meillä olla raivattu asunnosta mitään pois, siis ihan silloin kun ollaan itse kotosalla.

Kun jotkut neuvovat, että kun tulee pentu taloon, kannattaa siirtää kaikki matalilta tasoilta ylemmäs, ettei syö yms yms

Meillä ei poistettu asunnosta pennun tulemaksi muuta kuin matot.

Eikä ole ikinä mitään pudotellut tai purrut.

Yksinollessa jätetään eteiseen, mistä on matot ja kengät otettu pois.

• olla
        ehdotuksissa on? kirjoitti:

Johan se on koiran turvallisuudenkin hyväksi että raivaa vaarallisimmat purtavat/pudoteltavat pois, jos koiran kämppään yksin jättää.

Ei meillä olla raivattu asunnosta mitään pois, siis ihan silloin kun ollaan itse kotosalla.

Kun jotkut neuvovat, että kun tulee pentu taloon, kannattaa siirtää kaikki matalilta tasoilta ylemmäs, ettei syö yms yms

Meillä ei poistettu asunnosta pennun tulemaksi muuta kuin matot.

Eikä ole ikinä mitään pudotellut tai purrut.

Yksinollessa jätetään eteiseen, mistä on matot ja kengät otettu pois.

raivattu pois muuta kuin matot ja jotkut sähköpiuhat niissä huoneissa missä pentu oleskelee yksin. Maisteli kerran tietokoneen piuhaa mutta ei ole sen koommin koskenut. Keittössä on antanut yhden piuhan olla vaikka olisiskin yksin (pääsee keittiöön). Kenkiä emme ole edes raivanneet pois, paitsi ihan parhaat laitettu "piiloon" tai kaapeihin. Ei ole kertaakaan koskenut meidän kenkiin. Vieraitten kenkiä on joskus hieman kantanut ympäriinsä muttei pureskellut paljoa. Ja tavalliset tavarat pidetään pöydillä. Toki katsomme ettei mitään syötävää tai hyväntuoksuista (ehkä syötävää) jää pennun ulottuville...

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka vanha kaivattusi on?

Gallup teille kaikille
      Ikävä
      109
      1267
    2. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      38
      1005
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      41
      915
    4. Minkä haluaisit

Nähdä kaivatultasi
      Ikävä
      102
      888
    5. Ihana juhannusperinne

Lähdemme aina juhannuksena aivan hirveässä kännissä kiikkerällä veneellä pieliselle! Se on hauskaa ja jännittävää puuhaa
      Lieksa
      46
      717
    6. Älä itke rakas.

Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...
      Ikävä
      56
      708
    7. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      78
      679
    8. Mistä tunnistaa suomussalmelaisen kassajonossa

Terveiset täältä Kuopiosta! Olen aikoinaan Suomussalmelta lähtenyt maailmalle ja muutaman mutkan kautta päätynyt savon s
      Suomussalmi
      66
      658
    9. On ikävä sua

Muru.
      Ikävä
      34
      606
    10. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      57