Dominanssista ja alistamisesta

ppåå

Itselläni on vahvasti dominoiva seurakoira-rotuinen narttu ja jo kolme ja puoli vuotta olen aiheesta ollut kiinnostunut.Ekat ohjeet oli juuri tuo selättäminen, mistä ei ollut apua ollenkaan, koira rauhoittui maahan ja tuli sitten päälle.Itse huomasin että se vain huononsi meidän suhdetta ja lopetin kaiken väkivallan.Yritin pärjätä koiran kanssa välttämällä tilanteet joissa meille tulisi yhteenotto ja houkuttelemalla sitä makupalalla.Lenkkeilin todella paljon ja harrastimme kolmea lajia.Ihmettelin silloin suuresti, että jos laiskaa seurakoiraa pitää liikuttaa näin paljon, niin kuinkahan ne aktiivisten koirarotujen omistajat kerkeävät käymään töissä!Koiran ollessa kolme menin pk-puolen koulutuksiin ja sieltä aloin saamaan apua.Ja ihmisiä jotka näkivät koirastani heti mikä se on.
Siitä tuli mieleeni että mistä ihmeestä se koiran alistaminen selätyksellä- juttu on lähtöisin?Koska missään muualla en ole siihen törmännyt kuin tämän seurakoirakasvattajan suusta.Ikinä ei tullut kysyttyä mihin hän tietonsa perustaa.Joka paikassa muualla on hallintaa ja hyvän suhteen luomista.Kehottaako enää mitkään kasvattajat kouluttamaan koiraa alistamalla? Minä huomasin siinä vain haittapuolia.Vai johtuuko se siitä että on niin kova koira ja iso, ettei sitä selättämällä saa alistettua?
Ja toinen dominanssin ympärillä pyörivä mietteeni on se miten erilailla ulkona elävät häkkikoirat (useampia)osoittavat dominanssia omistajalleen? Alistamisneuvot sain ihmiseltä jonka omat koirat ovat häkissä ja otetaan vain ulos remmissä pesuun, trimmaukseen ja näyttelyihin.Jos pentuna dominanssiin taipuvaisen pennun laittaa sellaiseen paikkaan, dominanssi ei vahvistu siellä eikä kohdistu ihmiseen vaan toisiin samassa häkissä oleviin koiriin?

2

398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selättämisestä minäkin

      ja sitä olen myös muutaman kerran joutunut parin koiran osalta käyttämään..

      Leonbergi ja saksanpaimenkoira.

      Siinä vaiheessa, kun koira OIKEIN on uhitellut, olen koiran selättänyt.

      Leonbergiä ei tarvinnut selättää kuin pari kertaa murkkuikäisenä, eikä koiralle tullut sen jälkeen mieleenkään alkaa yrittää isotella, se tajusi tuolloin, kuka kaapin paikan määrää.

      Nykyinen seeferipentu on kovapäisempi (tottakai) ja on vaatinut jo useamman selätyksen, mutta rauhoittuu huomattavasti aina heti sen jälkeen..

      Olen itse todennut sen hyväksi keinoksi näyttää pomotusta yrittävälle koiralle, mistä se kana kuseksii, mutta ei sitä nyt ihan solkenaan tulisi käyttää. Siinä vaiheessa, jos näyttää ettei koiran kaaliin uppoa mikään, kannattaa jo ryhtyä hakemaan apua ihan jostain muualta...

    • Tuosta selättämisestä nyt voi vääntää,vaikka maailman sivun.

      Kyllähän sitä tehdään.Kuka tekee,kuka ei.Minun mielestäni jos ymmärtää riittävästi koiran käyttäytymistä,osaa ja haluaa miettiä muitakin vaihtoehtoja,niin sitä ei tarvita.Myöskin hyvinkin taistelutahtoisille koirille siitä ei ole muuta kuin hallaa,varsinkin kun kaikki ei suinkaan sitä osaa tehdä edes oikein.
      Itse lähden siitä,että jos joutuisin käymään käsiksi koiraan,katsoisin ensiksi peiliin ja miettisin,mitä olen mokaillut...

      Toi seurakoirakäsite on myös vähän kaksipiippuinen.Ei se nimike aina sitä tee,että koira olisi vähemmän energinen,tai tarvitsisi vähemmän aktiviteettia.Rotu siihen eniten vaikuttaa.

      Ja ei ihme jos olet koirallesi saanut alistamisneuvoja tarhaajalta.Jos kyse on ihmisestä,jonka koirien kanssa oleminen ja ehkä niiden käyttäytymisen tunteminen rajoittuu lähinnä mainitsemiisi toimintoihin koiran kanssa,niin tuskinpa ne neuvot kovin ihmeitä on.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      33
      2848
    2. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      144
      2007
    3. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      190
      1934
    4. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      152
      1805
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1681
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      322
      1396
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      188
      1394
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      115
      1253
    9. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      104
      1185
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1101
    Aihe