lisää säästövinkkejä

näin meillä

Vähennä tavaraa ja myy ylimääräiset kirpputorilla. mieti mitä todella tarvitset ja myy ylimääräinen pois, mutta ennen kaikkea: harkitse hyvin tarkkaan mitä ostat.
Meidän perheellä ei ole televisiota, pelikoneita, mikroaaltouunia, astianpesukonetta, kuivausrumpua, kahvinkeitintä, mankelia.. Pärjäämme hyvin ilman ja säästämme sekä sähköä että noiden laitteiden ostohinnan. Vaatteet ostan kirpputoreilta tai otan kierossa tuttavien vanhoja. yleensäkin kaikki mahdollinen tavara kiertää tuttujen kesken. Mitä en tarvitse joko myyn kirppksellä tai annan jollekin kaverille jolla on käyttöä sille. Naapureiden kesken kierrätämme lehtiä ja kirjoja.

10

3436

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • säästövinkkejä:

      Itse olen myynyt myöskin pölynimurin ja pyykinpesukoneen. Työttömänä ehtii kyllä lakaisemalla/pesemällä lattiat siivoamaan ja pyykin voi pestä talon pesulassa. Tietokoneenkin myin, kaverin koneella voin hyvin kirjoitella tai kirjastossa. Huonekaluina on vain sänky ja pöytä sekä pari rottinkituolia. Luonnollisesti en enää omista telkkaa, kahvinkeitintä, mikroa. Hella ja jääkaappi toistaiseksi on vaikka syövätkin hirveesti sähköä.

      • ei turhia menoja

        Itse muutin vanhempien luokse, joten en tarvitse oikeen mitään. Kivasti mulla on talon päädystä oma sisäänkäynti joten on kun asuisi omassa asunnossa. Vanhemmilla on kaikkee, jääkaapit, telkkarit internetit...Isän autoa käytän kun hän ei eläkkeellä ollessa tarvitse kuin kerran viikossa. Asuntovaunua käytän, mökkillä on kiva käydä ja veneellä ajelen....(ruuatkin saan ilmaiseks:)) Ajattelin jutella isälle jos käytäisiin ostamassa hänelle moottoripyörä, niin olisi kiva ajella.

        Typerää olisi itse ostella kalliit talot, autot, kesämökit kun saa kymmeniä vuosia tienata niitä, eikä ehtisi nauttia kun aina vaan töissä. Nyt ei tarvitse käydä töissä kun on niin pienet menot, kun olen niin säästäväinen että pärjään vaikka ei olisi tuloja ollenkaan.


      • tuo on
        ei turhia menoja kirjoitti:

        Itse muutin vanhempien luokse, joten en tarvitse oikeen mitään. Kivasti mulla on talon päädystä oma sisäänkäynti joten on kun asuisi omassa asunnossa. Vanhemmilla on kaikkee, jääkaapit, telkkarit internetit...Isän autoa käytän kun hän ei eläkkeellä ollessa tarvitse kuin kerran viikossa. Asuntovaunua käytän, mökkillä on kiva käydä ja veneellä ajelen....(ruuatkin saan ilmaiseks:)) Ajattelin jutella isälle jos käytäisiin ostamassa hänelle moottoripyörä, niin olisi kiva ajella.

        Typerää olisi itse ostella kalliit talot, autot, kesämökit kun saa kymmeniä vuosia tienata niitä, eikä ehtisi nauttia kun aina vaan töissä. Nyt ei tarvitse käydä töissä kun on niin pienet menot, kun olen niin säästäväinen että pärjään vaikka ei olisi tuloja ollenkaan.

        Eikä mitään säästämistä. Voi vielä tulla isäukolla mitta täyteen.


      • hyväksikäyttöä..
        tuo on kirjoitti:

        Eikä mitään säästämistä. Voi vielä tulla isäukolla mitta täyteen.

        Ei ole hyväksikäyttöä, koska ei siitä asumisesta kovin isoja kuluja tule, jos siinä yksi henkilö enemmän asuu. Ja kaikki muukin kun on jo hankittu niin ei se käyttäminen kuluta niitä juuri ollenkaan.

        Luontokin säästyy kun ei tarvitse minun rakentaa omaa samanlaista omakotitaloa siihen viereen, ja pihalle autot veneet asuntovauhut ym. Hulluahan se olisi jo ympäristönkin kannalta, kun voi samojakin käyttää.

        Lisäksi autan vanhempia monessa asiassa, puutarhan hoidossa, remonttihommissa, teen raskaat työt, laitan veneet telveksi seisomaan ja monessa muussa asiassa, tietokoneissa ja tekniikassa. Itse joutuisin kuitenkin tekemään kaikki ne samat hommat paljon muuta jos yksin omistaisin vastaavat talot ja laitteet. Lisäksi pyörin usein siinä vanhempien seurana, josta he kyllä tykkäävät.

        Eikä se heidän heidän rahoissa tunnu jos minä tuon lisäkustannuksia muutaman satasen kuukaudessa. Rahat tulisivat kuitenkin heidän kuoltuaan perintönä lapsille.


      • just, just

        Mihin muuten säästät? Tosi ankeeta...


    • sivullinenn

      Edellisen päivän ruuan saa vähemmällä sähkökulutuksella lämmitettyä mikrossa kuin sähköuunissa.

      Ja kumpi vie enempi vettä ..tiskikone vai käsinpesu, varsinkin jos pestäviä astioita on paljon.

      • näin meillä

        Meillä on kaasuliesi joka on paljon halvempi ja nopeampi kuin sähköliesi. Ei ole kovin ekologinen teko hankkia mikroaaltouunia vain johonkin satunnaiseen ruoan lämmittämiseen ja sen lisäksi se vie tilaakin.

        Astianpesukone vie enemmän vettä kuin käsitiski. Eihän niitä juoksevan veden alla tiskata. Lisäksi astianpesukoneeseen laitettavat astiat on huuhdeltava ihan yhtä lailla ruoanjämistä ettei liat jämähdä kiinni. Astioiden huuhteluvettä käytän usein kukkien kasteluun ja jos on tarvetta jättä joku kattila tms liotukseen jätän se siihen huuhteluveteen. Minulla on vain kolme lasta perheessä joten hyvin pärjätään. Jos olisi vaikkapa kuusi tai seitsemän lasta niin ehkä myöntyisin astianpesukoneelle.


      • on.....
        näin meillä kirjoitti:

        Meillä on kaasuliesi joka on paljon halvempi ja nopeampi kuin sähköliesi. Ei ole kovin ekologinen teko hankkia mikroaaltouunia vain johonkin satunnaiseen ruoan lämmittämiseen ja sen lisäksi se vie tilaakin.

        Astianpesukone vie enemmän vettä kuin käsitiski. Eihän niitä juoksevan veden alla tiskata. Lisäksi astianpesukoneeseen laitettavat astiat on huuhdeltava ihan yhtä lailla ruoanjämistä ettei liat jämähdä kiinni. Astioiden huuhteluvettä käytän usein kukkien kasteluun ja jos on tarvetta jättä joku kattila tms liotukseen jätän se siihen huuhteluveteen. Minulla on vain kolme lasta perheessä joten hyvin pärjätään. Jos olisi vaikkapa kuusi tai seitsemän lasta niin ehkä myöntyisin astianpesukoneelle.

        leivinuuni ja puuhella,joiden käyttäminen säästää,mutta puut on hankittava tietysti metsästä asti...Mutta kuntohan siinä kasvaa...


      • myös...
        on..... kirjoitti:

        leivinuuni ja puuhella,joiden käyttäminen säästää,mutta puut on hankittava tietysti metsästä asti...Mutta kuntohan siinä kasvaa...

        mutta ollaan säästetty siinä, että haetaan puut hellaan naapurin metsästä.


      • osaa....
        näin meillä kirjoitti:

        Meillä on kaasuliesi joka on paljon halvempi ja nopeampi kuin sähköliesi. Ei ole kovin ekologinen teko hankkia mikroaaltouunia vain johonkin satunnaiseen ruoan lämmittämiseen ja sen lisäksi se vie tilaakin.

        Astianpesukone vie enemmän vettä kuin käsitiski. Eihän niitä juoksevan veden alla tiskata. Lisäksi astianpesukoneeseen laitettavat astiat on huuhdeltava ihan yhtä lailla ruoanjämistä ettei liat jämähdä kiinni. Astioiden huuhteluvettä käytän usein kukkien kasteluun ja jos on tarvetta jättä joku kattila tms liotukseen jätän se siihen huuhteluveteen. Minulla on vain kolme lasta perheessä joten hyvin pärjätään. Jos olisi vaikkapa kuusi tai seitsemän lasta niin ehkä myöntyisin astianpesukoneelle.

        käyttää mikroa. Minä taas käytän mikroa useita kertoja päivässä. Ei, en kypsennä sillä ruokaa, vaan lämmitän sen. Esim. lämpimät voileivät tulevat mikrossakin ihan hyvin parissa minuutissa, saatikka ensin odotat vartin että uuni lämpiää, ja sitten toisen vartin pidät leipiä siellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe