Grand Scenic 2.0/1.6 Automatic

Juke

Olen ostamassa Grand Scenicciä, joko 2.0 tai 1.6 moottorilla. Pärjääkö näin iso auto 1.6:lla vai tarviiko se 2.0 moottorin? Entä automaatti, miten paljon sen mukana lisääntyy kulutus ja kestääkö se pitkään?

11

4510

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gs 2

      kyllä suosittelen 2 litrasta mutta en suosittele automaattia...tuttu kauppias sanoi et jos saapi myytyä automaatti renaultin niin sitten ei saa unta öisin...maksaa nimittäin noin 5000e se automaatti laatikko ja ransklainen automaatti ei ole kovinkaan luja

      • Villeeeeeee

        Meillä on Grand Scenic 1.6:lla. Kun koko perhe on reissussa täydellä kuormalla niin kyllähän se aika rauhallista menoa on. Ohitukset pitää ennakoida hyvin ja vaihtaa pienempää silmään. Kulutus on matkalla ollut 7 litran maissa. 2.0:ssa on 20hv ja 20nm enemmän vääntöä, mutta jos samalla hinnalla saat niin kyllä ottaisin 2-litraisen, mutta ei se mikään ratkaiseva tekijä ole.

        Automaateista on Mja-nimimerkillä kirjoitettu tälle palstalle aikaisemmin paljonkin. Kannattaa lukea.

        Käsittääkseni Rellulla ei ole omaa automaattivaihteistotuotantoa vaan automaatit ostetaan muualta mistä monet muutkin automerkit, joten kestänee samalla tavalla kuin muissakin merkeissä.


      • Hemit

        Eikö Renukin ole jo siirtynyt 6-vaihteisiin ja ne on kuten klähes kaikissa muisakin merkeissä Aisin-Warnereita.


      • Anonyymi

        Tuttu :D
        Kaverit kerto ettei sulla ole muita kavereita kuin uomies.
        En tiedä.
        Olen huhujen varassa.
        Ota vihdoinkin yhteys minuun ja kerro totuus.


    • 2,0T retee

      Bensakoneeksi 2,0 tai mieluummin 2,0T. Hintaero jossain 2006 mallisessa ei ole niin suuri että kannattaa ostaa "starttimoottoriversiota".
      Ei automaattia

      • Me II

        Turbo on erittäin sopiva kone Sceniciin. Ei lopu tehot kesken ja ohittaakin voi. Sitä ei saa automaattina, mutta 6-vaihteinen laatikko on välityksiltään niin onnistunut, ettei sitä tarvi olla koko aikaa hämmentämässä. Joskus, kun oma on huollossa ja alla on vara-autona 1,6 versio, huomaa, mikä ero niillä on.


    • Sceenikko

      Reilu vuosi ja olisko jotain reilu 22tkm 2.0 GS:llä takana. Keskikulutus on ollut nipin napin alle 10litraa satasella, melko iso osa ajosta III:sen sisäpuolella.
      Automaatti on ok, kestävyyttä voi arvailla sillä perusteella että kyseessä on PSA:n ja Renaultin yhteistyön hedelmä.

      • mja

        Vähän jäin miettimään tarkoittaako PSA:n ja Renaultin yhteistyö hyvää vai huonoa? Joka tapauksessa kolmantena partnerina oli Siemens.
        Jossain luin kauan sitten että loota olisi japanilaisen Aisinin kasaama, en ole varma ja kokeilin äsken googlaamalla - jotain sentapaista tässäkin sanotaan:

        "The automatic gearbox is the same as the one used by PSA (307, 308, 407, 607, 807, C4, Picasso, C5, C6 and C8). It's an AISIN from Japan.
        But PSA (and Renault too) uses AL4 gearbox from Siemens for most of these model"

        Autotehtaat eivät tietenkään väsää lootiansa itse, vaan tilaavat ne alihankkijalta.

        AL4 / DPO on ollut käytössä jo yli 10 vuotta (tuli muistaakseni -97) joten ei siinä luulisi olevan lastentauteja. Itse asiassa, kyseessä on varsin tavallinen 4-lovinen automaatti, johon on ympätty Porschen käyttämä Tiptronic-manuaalitoiminto. 3-kantakehitystyö on kohdistunut lähinnä ohjaussoftaan ("fuzzy logic") ja ennen kaikkea bensansäästämiseen. Tämä on pyritty toteuttamaan kytkinturbiinin lock-up -toiminnalla joka vaihteella, piirre mikä ärsyttää ainakin minua tavattomasti. Kun joka vaihtaminen menee ensin "pehmeästi" ja sitten lock-up päälle, niin tunne on nykivä, ainakin alasopäin vaihtuessa. Bensankulutuksen ero manuaali/automaatin välillä oli 2-litrasessa vanhan esitteen mukaan aika pieni, jotain 0,3 L/100 km.

        Laatikossa on kuulemma 9 erilaista ohjelmistoa, joista sähköaivo sitten valitsee kuskin tyyliin sopivimman. Itse en ole huomannut että ohjelmisto jotenkin muuttuisi, mutta ehkä se johtuu siitä ettei tyyli muutu? Citroenissa on joku vaihtokytkin sporttiselle ja pehmeälle tyylille, mutta Renussa tyyli vaihtuu vain tiptronicilla, kun valitsee itse.

        Joskus alkuvuosina kirjoittelin paljonkin DPO:n ärsyttävistä piirtestä, mutta yhtään vikaa siinä ei ole ollut. Välillä se kyllä valitsee "väärin" tai pistää pienemmälle turhan myöhään kun hidastaa. Toivoisi että älyn sijaan valitsimessa olisi perinteiset D3 ja D2 asennot kaupunkiajoa varten, sillä on ihan raivostuttava taipumus "säästää" eli pistää 4 päälle aina kun menee yli 50 km/h. Kyllä piirre hetkellisen kulutusmittarin mukaan auttaakin, mutta ei kiva. Kumpuilevassa maastossa ne käsmevät käyttää manuaalimoodia, eli kolmonen päälle. Se toimiikin hyvin.

        Ainoat viat mitä olen tästä vaihdetyypistä kuullut (oli yhdellä kaverillakin) on hydraulipumpun tehon putoaminen eli tiivisteet alkavat falskata. Pumppu voidaan vaihtaa automaattilootahuollossa, ilman että koko lootaa tarvitsee edes avata. Puhumattakaan uusimisesta, kuten joka alussa ehdotti. Totta kai ne Biliassa niin voisivat tehdäkin, mutta ei kannata viedä Biliaan. Esimerkiksi Vehossa (Citroen C5) kaverilta uusittiin pumppuosa.


      • Sceenikko
        mja kirjoitti:

        Vähän jäin miettimään tarkoittaako PSA:n ja Renaultin yhteistyö hyvää vai huonoa? Joka tapauksessa kolmantena partnerina oli Siemens.
        Jossain luin kauan sitten että loota olisi japanilaisen Aisinin kasaama, en ole varma ja kokeilin äsken googlaamalla - jotain sentapaista tässäkin sanotaan:

        "The automatic gearbox is the same as the one used by PSA (307, 308, 407, 607, 807, C4, Picasso, C5, C6 and C8). It's an AISIN from Japan.
        But PSA (and Renault too) uses AL4 gearbox from Siemens for most of these model"

        Autotehtaat eivät tietenkään väsää lootiansa itse, vaan tilaavat ne alihankkijalta.

        AL4 / DPO on ollut käytössä jo yli 10 vuotta (tuli muistaakseni -97) joten ei siinä luulisi olevan lastentauteja. Itse asiassa, kyseessä on varsin tavallinen 4-lovinen automaatti, johon on ympätty Porschen käyttämä Tiptronic-manuaalitoiminto. 3-kantakehitystyö on kohdistunut lähinnä ohjaussoftaan ("fuzzy logic") ja ennen kaikkea bensansäästämiseen. Tämä on pyritty toteuttamaan kytkinturbiinin lock-up -toiminnalla joka vaihteella, piirre mikä ärsyttää ainakin minua tavattomasti. Kun joka vaihtaminen menee ensin "pehmeästi" ja sitten lock-up päälle, niin tunne on nykivä, ainakin alasopäin vaihtuessa. Bensankulutuksen ero manuaali/automaatin välillä oli 2-litrasessa vanhan esitteen mukaan aika pieni, jotain 0,3 L/100 km.

        Laatikossa on kuulemma 9 erilaista ohjelmistoa, joista sähköaivo sitten valitsee kuskin tyyliin sopivimman. Itse en ole huomannut että ohjelmisto jotenkin muuttuisi, mutta ehkä se johtuu siitä ettei tyyli muutu? Citroenissa on joku vaihtokytkin sporttiselle ja pehmeälle tyylille, mutta Renussa tyyli vaihtuu vain tiptronicilla, kun valitsee itse.

        Joskus alkuvuosina kirjoittelin paljonkin DPO:n ärsyttävistä piirtestä, mutta yhtään vikaa siinä ei ole ollut. Välillä se kyllä valitsee "väärin" tai pistää pienemmälle turhan myöhään kun hidastaa. Toivoisi että älyn sijaan valitsimessa olisi perinteiset D3 ja D2 asennot kaupunkiajoa varten, sillä on ihan raivostuttava taipumus "säästää" eli pistää 4 päälle aina kun menee yli 50 km/h. Kyllä piirre hetkellisen kulutusmittarin mukaan auttaakin, mutta ei kiva. Kumpuilevassa maastossa ne käsmevät käyttää manuaalimoodia, eli kolmonen päälle. Se toimiikin hyvin.

        Ainoat viat mitä olen tästä vaihdetyypistä kuullut (oli yhdellä kaverillakin) on hydraulipumpun tehon putoaminen eli tiivisteet alkavat falskata. Pumppu voidaan vaihtaa automaattilootahuollossa, ilman että koko lootaa tarvitsee edes avata. Puhumattakaan uusimisesta, kuten joka alussa ehdotti. Totta kai ne Biliassa niin voisivat tehdäkin, mutta ei kannata viedä Biliaan. Esimerkiksi Vehossa (Citroen C5) kaverilta uusittiin pumppuosa.

        >Vähän jäin miettimään tarkoittaako PSA:n ja
        >Renaultin yhteistyö hyvää vai huonoa?

        Heh, sen kun tietäisi. Onhan molemmilla konserneilla kun on tullut sekä hyviä oivalluksia että sekundaa vuosien saatossa.

        Kommentoisin vielä että en arvaisi lootaa samaksi C5:ssa (vanhassa) ellen olisi sitä internetistä omin silmin lukenut, sen verran eri tuntuinen se on Sitikassa eli ainakin ohjaussofta lienee erilainen ( tietty muut erot autoissa).


      • Sceenikko
        mja kirjoitti:

        Vähän jäin miettimään tarkoittaako PSA:n ja Renaultin yhteistyö hyvää vai huonoa? Joka tapauksessa kolmantena partnerina oli Siemens.
        Jossain luin kauan sitten että loota olisi japanilaisen Aisinin kasaama, en ole varma ja kokeilin äsken googlaamalla - jotain sentapaista tässäkin sanotaan:

        "The automatic gearbox is the same as the one used by PSA (307, 308, 407, 607, 807, C4, Picasso, C5, C6 and C8). It's an AISIN from Japan.
        But PSA (and Renault too) uses AL4 gearbox from Siemens for most of these model"

        Autotehtaat eivät tietenkään väsää lootiansa itse, vaan tilaavat ne alihankkijalta.

        AL4 / DPO on ollut käytössä jo yli 10 vuotta (tuli muistaakseni -97) joten ei siinä luulisi olevan lastentauteja. Itse asiassa, kyseessä on varsin tavallinen 4-lovinen automaatti, johon on ympätty Porschen käyttämä Tiptronic-manuaalitoiminto. 3-kantakehitystyö on kohdistunut lähinnä ohjaussoftaan ("fuzzy logic") ja ennen kaikkea bensansäästämiseen. Tämä on pyritty toteuttamaan kytkinturbiinin lock-up -toiminnalla joka vaihteella, piirre mikä ärsyttää ainakin minua tavattomasti. Kun joka vaihtaminen menee ensin "pehmeästi" ja sitten lock-up päälle, niin tunne on nykivä, ainakin alasopäin vaihtuessa. Bensankulutuksen ero manuaali/automaatin välillä oli 2-litrasessa vanhan esitteen mukaan aika pieni, jotain 0,3 L/100 km.

        Laatikossa on kuulemma 9 erilaista ohjelmistoa, joista sähköaivo sitten valitsee kuskin tyyliin sopivimman. Itse en ole huomannut että ohjelmisto jotenkin muuttuisi, mutta ehkä se johtuu siitä ettei tyyli muutu? Citroenissa on joku vaihtokytkin sporttiselle ja pehmeälle tyylille, mutta Renussa tyyli vaihtuu vain tiptronicilla, kun valitsee itse.

        Joskus alkuvuosina kirjoittelin paljonkin DPO:n ärsyttävistä piirtestä, mutta yhtään vikaa siinä ei ole ollut. Välillä se kyllä valitsee "väärin" tai pistää pienemmälle turhan myöhään kun hidastaa. Toivoisi että älyn sijaan valitsimessa olisi perinteiset D3 ja D2 asennot kaupunkiajoa varten, sillä on ihan raivostuttava taipumus "säästää" eli pistää 4 päälle aina kun menee yli 50 km/h. Kyllä piirre hetkellisen kulutusmittarin mukaan auttaakin, mutta ei kiva. Kumpuilevassa maastossa ne käsmevät käyttää manuaalimoodia, eli kolmonen päälle. Se toimiikin hyvin.

        Ainoat viat mitä olen tästä vaihdetyypistä kuullut (oli yhdellä kaverillakin) on hydraulipumpun tehon putoaminen eli tiivisteet alkavat falskata. Pumppu voidaan vaihtaa automaattilootahuollossa, ilman että koko lootaa tarvitsee edes avata. Puhumattakaan uusimisesta, kuten joka alussa ehdotti. Totta kai ne Biliassa niin voisivat tehdäkin, mutta ei kannata viedä Biliaan. Esimerkiksi Vehossa (Citroen C5) kaverilta uusittiin pumppuosa.

        Olipa huono lainaus tuossa MJA:lla, eri postaajien viestit sekoittuneena.

        Kokeilkaapas tätä linkkiä kertomaan lootan ominaisuuksista:
        http://www.aussiefrogs.com/forum/showpost.php?s=799552e3fe2f4211733677a3ecf12b8c&p=134253&postcount=6
        Paljon tekstiä, ehkä vähän asiaakin? Ehkä.


    • Laaguna

      Mulla on ollut nyt yli kolme vuotta 2.0 GS aut. -05. Mittarissa 48 tkm.
      Automaatissa ei ole esiintynyt mitään vikaa, eikä autossa muutenkaan mitään mainittavaa.
      Oma ajoni on hyvin kaupunkipainotteista ja kulutus on hyvinkin speksien mukaista, eli kaupungissa vie sen n. 12 l. Talvella litran enemmän. Kylmäkäynnistykset ja sohjon survominen ilmeisesti ottaa oman veronsa. Maantiellä kulutus on samaa luokkaa manuaalin kanssa. Ilmottu keskikulutus 8,6 l/100km pitää kutinsa.

      Varmasti löytyy parempiakin automaattivaihteita, mutta kyllä tämäkin hommansa hoitaa.

      1.6 koneella ei GS:ää kaiketi saakaan automaatilla. Ei ainakaan saanut vuonna 2005.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      2993
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2868
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      94
      2136
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1850
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1838
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      336
      1751
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1662
    Aihe