kuhaa

777

uistellessa onko väliä miten etäs laskee uistimen?ja uistelu nopeus?

24

10579

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siimanpituudella

      siiman pituus ei ole ratkaiseva, mutta nopeus ei saisi nousta liikaa. Sähkömoottorilla vedettynäkin käytän ihan "ykköstä ja kakkosta"

      • laikaman

        Pituus ja nopeus vaikuttavat. Pitkällä siimalla viehe ui syvemmällä. Tätä auttaa myös ohuen siiman pienempi noste.
        Itse käytän kelluvia vaappuja. Nopeuden lisäys saa ne sukeltamaan syvemmälle, toisin on lusikoitten ja lippojen kanssa.
        Minä soudan ja väittäisin moottorivetoisten kulkevan poikkeuksetta liian kovaa kuhalle.


      • sähkärikala
        laikaman kirjoitti:

        Pituus ja nopeus vaikuttavat. Pitkällä siimalla viehe ui syvemmällä. Tätä auttaa myös ohuen siiman pienempi noste.
        Itse käytän kelluvia vaappuja. Nopeuden lisäys saa ne sukeltamaan syvemmälle, toisin on lusikoitten ja lippojen kanssa.
        Minä soudan ja väittäisin moottorivetoisten kulkevan poikkeuksetta liian kovaa kuhalle.

        Sähkömoottorilla pääsee just soppelia vauhtia, jotta älä poika vääristele asioita.


      • mitään!
        sähkärikala kirjoitti:

        Sähkömoottorilla pääsee just soppelia vauhtia, jotta älä poika vääristele asioita.

        Paati koosta se riippu se nopeus sähkömoottorilla ajettaessa. On muitakin juttuja. Perkeleen pennut kun yrittävät isotella. Minulla on Silver Fox ja siinä 50 jammu. Nopeus on kuhalle hieman liikaa tyhjäkäynnillä, mutta olen kuitenkin niitä saanut. Nopeutta voidaan vielä hidastaa, kun laitetaan molemmille puolille venettä muoviämpärit. Pohjaan on syytä porata muutomia reikiä jotta eivät kiepu vedettäessä. Noin nopeus saadaan sopivaksi jos pöntöt ovat sopivan kokoiset. Otan luvat tavallisesti 5:lle vavalle, ne pystyy mukavast hoitelemaan ilman kiirettä ja kalastus on miellyttävämpää, kuin esim. 10:llä vavalla. Tämmöistä on vetouistelu, nappulat.


      • aivan sininen
        mitään! kirjoitti:

        Paati koosta se riippu se nopeus sähkömoottorilla ajettaessa. On muitakin juttuja. Perkeleen pennut kun yrittävät isotella. Minulla on Silver Fox ja siinä 50 jammu. Nopeus on kuhalle hieman liikaa tyhjäkäynnillä, mutta olen kuitenkin niitä saanut. Nopeutta voidaan vielä hidastaa, kun laitetaan molemmille puolille venettä muoviämpärit. Pohjaan on syytä porata muutomia reikiä jotta eivät kiepu vedettäessä. Noin nopeus saadaan sopivaksi jos pöntöt ovat sopivan kokoiset. Otan luvat tavallisesti 5:lle vavalle, ne pystyy mukavast hoitelemaan ilman kiirettä ja kalastus on miellyttävämpää, kuin esim. 10:llä vavalla. Tämmöistä on vetouistelu, nappulat.

        mikä lie persaukinen sinäkin, kun ei näytä olee varaa kunnon uistelumoottoriin, reikä-ämpärejä vedät onneton perässäsi,hah.


      • laikaman
        aivan sininen kirjoitti:

        mikä lie persaukinen sinäkin, kun ei näytä olee varaa kunnon uistelumoottoriin, reikä-ämpärejä vedät onneton perässäsi,hah.

        Vehkeet on näköjään toisilla. Minulla on soutuvene ja kahta vapaa enempää en yleensä käytä. Kuhassa pysyy hyvin, kun joskus pikkulenkin heittää. Tai paremmin se on pientä lenkinheittoa oikealla paikalla.
        Taitaapi tuolla kunnon uistelulla olla eri olemus.


      • kirjootella
        laikaman kirjoitti:

        Vehkeet on näköjään toisilla. Minulla on soutuvene ja kahta vapaa enempää en yleensä käytä. Kuhassa pysyy hyvin, kun joskus pikkulenkin heittää. Tai paremmin se on pientä lenkinheittoa oikealla paikalla.
        Taitaapi tuolla kunnon uistelulla olla eri olemus.

        pelastusvenepohjalta. Ainahan sitä jonkun kuhan saa mutta homma ei olekaan siitä kiinni.
        Tosi harrastaja kun on, niin varusteet on tärkeitä, kuka niillä kaloilla paljoo viittii kehuskella, vehkeet olla pitää.


      • kehunut
        kirjootella kirjoitti:

        pelastusvenepohjalta. Ainahan sitä jonkun kuhan saa mutta homma ei olekaan siitä kiinni.
        Tosi harrastaja kun on, niin varusteet on tärkeitä, kuka niillä kaloilla paljoo viittii kehuskella, vehkeet olla pitää.

        tuolla silverillä,tosin epäilemättä hyvä vene,mutta se uistelu esim tuulella on mukavampaa isolla veneellä.

        tosin omakin (buster honda 50)kääntyilee tuulessa,mutta niin ne tekevät kaikki,myös silver.

        ja onhan se paljon turvallisempaa isolla veneellä.


      • Nimetön
        mitään! kirjoitti:

        Paati koosta se riippu se nopeus sähkömoottorilla ajettaessa. On muitakin juttuja. Perkeleen pennut kun yrittävät isotella. Minulla on Silver Fox ja siinä 50 jammu. Nopeus on kuhalle hieman liikaa tyhjäkäynnillä, mutta olen kuitenkin niitä saanut. Nopeutta voidaan vielä hidastaa, kun laitetaan molemmille puolille venettä muoviämpärit. Pohjaan on syytä porata muutomia reikiä jotta eivät kiepu vedettäessä. Noin nopeus saadaan sopivaksi jos pöntöt ovat sopivan kokoiset. Otan luvat tavallisesti 5:lle vavalle, ne pystyy mukavast hoitelemaan ilman kiirettä ja kalastus on miellyttävämpää, kuin esim. 10:llä vavalla. Tämmöistä on vetouistelu, nappulat.

        ne reijät porata ämpärin vai veneen pohjaan?


      • päähäsi
        Nimetön kirjoitti:

        ne reijät porata ämpärin vai veneen pohjaan?

        se auttanee pulmassasi ;=)


      • Linder
        päähäsi kirjoitti:

        se auttanee pulmassasi ;=)

        Sillä uinnilla on suurempi merkitys,jos vetää hijaa niin uiko ne vieheet ottavasti


      • mikä hiljaa, mikä
        Linder kirjoitti:

        Sillä uinnilla on suurempi merkitys,jos vetää hijaa niin uiko ne vieheet ottavasti

        kovaa. Kuhalle hiljaisempi, kuin lohikalolle. Karkeasti 1 solmu kuhalle, 2 taimenelle. Siis karkeasti.


      • poraus
        Nimetön kirjoitti:

        ne reijät porata ämpärin vai veneen pohjaan?

        >ne reijät porata ämpärin vai veneen pohjaan?

        Kuha ei oikein ota kirkkaalla kelillä. Jos uistelet paljon sadekelillä, niin sitten liika vesi valuu hyvin pois veneen pohjan rei'istä. Tämä edellyttää siis kelluvaa venettä. Reiät on hyvä mitoittaa standardi pohjatulpille, niin kuivalla kelillä ei tarvitse pitää hiostavia kumisaappaita.


      • kuhakalle
        mikä hiljaa, mikä kirjoitti:

        kovaa. Kuhalle hiljaisempi, kuin lohikalolle. Karkeasti 1 solmu kuhalle, 2 taimenelle. Siis karkeasti.

        Vauhdit ollut hieman tuulesta riippuen 1,8 - 2,3 solmua ja kuhassa on pysytty.


      • hjghjghj
        mikä hiljaa, mikä kirjoitti:

        kovaa. Kuhalle hiljaisempi, kuin lohikalolle. Karkeasti 1 solmu kuhalle, 2 taimenelle. Siis karkeasti.

        Yks kilpauistelija sanoi että taimenelle saa olla jopa 6 solmun vetonopeus. En vaan tiedä mitkä uistimet toimii tuossa vauhdissa. Ja kuhan vedosta....muutamia sinttejä olen saanut vain nykyisellä paatilla ja vauhti on varmaan hiljaisimmillaan noin metrin sekunnissa (mitä lie solmuihin muutettuna)...vastatuuleen saa sopivan uisteluvauhdin. Mutta ennätys on 4.2 kiloa. Sankkoja en oo jaksanu vielä kokeilla. Luulen vain että kalan vähyys johtuu uistimistakin...olen vetäny halpisvaappuja ja kaikkee, mutta kaveri kävi yhen illan kyydissä ja otti mukaan noita karikko-,bomber-vaappuja ja veti ihan eri tahtia kalaa. Eli ens kesäksi joutuu vissiin hommaamaan vähän laadukkaampaa uistinta.


      • mpm97
        mitään! kirjoitti:

        Paati koosta se riippu se nopeus sähkömoottorilla ajettaessa. On muitakin juttuja. Perkeleen pennut kun yrittävät isotella. Minulla on Silver Fox ja siinä 50 jammu. Nopeus on kuhalle hieman liikaa tyhjäkäynnillä, mutta olen kuitenkin niitä saanut. Nopeutta voidaan vielä hidastaa, kun laitetaan molemmille puolille venettä muoviämpärit. Pohjaan on syytä porata muutomia reikiä jotta eivät kiepu vedettäessä. Noin nopeus saadaan sopivaksi jos pöntöt ovat sopivan kokoiset. Otan luvat tavallisesti 5:lle vavalle, ne pystyy mukavast hoitelemaan ilman kiirettä ja kalastus on miellyttävämpää, kuin esim. 10:llä vavalla. Tämmöistä on vetouistelu, nappulat.

        tässä on asiaa!!!!!!!!!!!!! tiiiät ainaskin kalastuksesta


      • Anonyymi
        laikaman kirjoitti:

        Pituus ja nopeus vaikuttavat. Pitkällä siimalla viehe ui syvemmällä. Tätä auttaa myös ohuen siiman pienempi noste.
        Itse käytän kelluvia vaappuja. Nopeuden lisäys saa ne sukeltamaan syvemmälle, toisin on lusikoitten ja lippojen kanssa.
        Minä soudan ja väittäisin moottorivetoisten kulkevan poikkeuksetta liian kovaa kuhalle.

        Ja paskat minä vejän 50hp moottorilla ja hyvin nousee kuhaa. Vaihti noin 3.5km/h. Parhaillaan 20kg kuhaa illassa


      • Anonyymi
        hjghjghj kirjoitti:

        Yks kilpauistelija sanoi että taimenelle saa olla jopa 6 solmun vetonopeus. En vaan tiedä mitkä uistimet toimii tuossa vauhdissa. Ja kuhan vedosta....muutamia sinttejä olen saanut vain nykyisellä paatilla ja vauhti on varmaan hiljaisimmillaan noin metrin sekunnissa (mitä lie solmuihin muutettuna)...vastatuuleen saa sopivan uisteluvauhdin. Mutta ennätys on 4.2 kiloa. Sankkoja en oo jaksanu vielä kokeilla. Luulen vain että kalan vähyys johtuu uistimistakin...olen vetäny halpisvaappuja ja kaikkee, mutta kaveri kävi yhen illan kyydissä ja otti mukaan noita karikko-,bomber-vaappuja ja veti ihan eri tahtia kalaa. Eli ens kesäksi joutuu vissiin hommaamaan vähän laadukkaampaa uistinta.

        Itellä vauhtia noin 3.5km/h alle 4 ja yli 3 on omasta mielestä hyvä tosin järvi jolla kalastan ei ole mikään mailman kalasin. Silti tänä vuonna jo 3kg, 3.3kg ja 4kg kuhat nostettu tosin toi 3kg eri järveltä.


      • Anonyymi
        mitään! kirjoitti:

        Paati koosta se riippu se nopeus sähkömoottorilla ajettaessa. On muitakin juttuja. Perkeleen pennut kun yrittävät isotella. Minulla on Silver Fox ja siinä 50 jammu. Nopeus on kuhalle hieman liikaa tyhjäkäynnillä, mutta olen kuitenkin niitä saanut. Nopeutta voidaan vielä hidastaa, kun laitetaan molemmille puolille venettä muoviämpärit. Pohjaan on syytä porata muutomia reikiä jotta eivät kiepu vedettäessä. Noin nopeus saadaan sopivaksi jos pöntöt ovat sopivan kokoiset. Otan luvat tavallisesti 5:lle vavalle, ne pystyy mukavast hoitelemaan ilman kiirettä ja kalastus on miellyttävämpää, kuin esim. 10:llä vavalla. Tämmöistä on vetouistelu, nappulat.

        Eikö se vene ala vuotaa, jos sen pohjaan porataan reikiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se vene ala vuotaa, jos sen pohjaan porataan reikiä?

        Sitä varten on pilssipumppu. Pilssipumppujen määrä on hyvä mitoittaa reikien mukaan, mitä enemmän reikiä, sitä enemmän pilssipumppuja.


    • Kyllä saa

      Kyllä kuhaa saa jos on värit,uintisyvyys,nopeus kohdallaan! Ei tarvita 50.000 euron busteria tai silver hawkia sekä 2.000 euron takiloita ja viel 3.000 euron kaikua.Mitä niillä tekee jos kala veden tuntee!? Turhaa elvistelyä!!!!!

    • bustermies

      Onpa mielenkiintosia viestejä:D Itellä sellaset tavalliset vetouisteluvehkeet paikkoja parillekymmenelle vavalle, mutta usein sopiva määrä on kymmenkunta. Kokemuksesta sanon, että kannattaa sivuplaanareita käyttää. Niillä saa sopivaa nopeuden vaihtelua uistimiin. Nopeutta ihmiset usein liikaa miettivät, mutta olen saanut kuhia 1-3 solmun nopeudella eli nopeushaitari on suuri. Kyllähän sillä nopeudellakin toki merkitystä on, mutta jos muut asiat ovat kunnossa, niin nopeus ei hommaa kaada, kunhan vaaput uivat hyvin! Tärkeintä on tietää, millä alueella kuhat ovat (syvyyskin olisi ihan hyvä tietää). Sitten vaan uittamaan perustoimivia kuhavaappuja. Itsellä toimineet erittäin hyvin seuraavat mallit: Down deep husky jerk, Deep tail dancer, Jesse(syvänne ja tavallinen molemmissa kokoluokissa), Thunder crank. Syvännevaappuja tuossa siis useampikin, koska vedän usein syvemmissä vesissä, mutta varmasti perusmallit kyseisistä vaapuista toimii aivan yhtä hyvin. Perinteiset muiden suosittelemat sepen tuurit, merimetsot ja vastaavat eivät aivan yhtä hyvin ole kalaa tuottaneet, vaikka kyllä niilläkin sitä kalaa saa. Värikirjona usein pidän muutamaa salakan/muikun näköistä ja lisäksi hyviä värejä ovat keltaista, vihreää ja punaista sisältävät vaaput. Myös sinisillä on ajoittain tullut erittäin hyvin. Tämän kesän suurin kuha reippaat viiskiloo ja eiköhän sitä yritetä jo juhannuksena seuraavan kerran parantaa:)

      • Anonyymi

        Mitenkäs bomber a15 long ? Mulla toiminu parhaiten väri oranssi maha vähän kultaa ja tumma selkä eli savumuikku


    • minä vaan

      mulla terhi big fun jossa 60 mercury ja uistelu toiminto mittarissa pystyy laskee kierokset 700rpm

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2022
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      146
      1475
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1328
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      126
      997
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      111
      976
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      812
    Aihe