avioehto elatuksia vastaan

----

Miehelläni on kaksi lasta, jotka asuvat meillä. Jostain lakisivuilta luin, että jos menemme naimisiin ja eroamme, minä joudun maksamaan näistä lapsista elatuksia eikä lasten äiti. Jos näin todella on (kuulostaa kyllä äärettömän typerältä) niin voiko ennen häitä tehdä sellaisen avioehdon, jossa taataan minulle vapautus elatuksista eron sattuessa? En ymmärrä miksi minä maksaisin elatuksia toisten lapsista. Enkä tajua miksi elatukset loppuvat lasten äidin puolelta, jos menemme naimisiin. Ne ovat silti hänen lapsiaan. Onko jollain ollut samanlainen tilanne?

16

2139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma kokemus

      Ei asia ole noin kuin kerrot; siis ET OLE elatusvelvollisen asemassa, jos et ole miehesi lasten huoltaja.

      • ----

        Jos noin on, pelastit mun päivän. Mutta useat lakimiehet ja Finlexin lakisivusto väittää muuta.


      • sossupaholainen
        ---- kirjoitti:

        Jos noin on, pelastit mun päivän. Mutta useat lakimiehet ja Finlexin lakisivusto väittää muuta.

        En tiedä, millaisten lakimiesten kanssa olet keskustellut, mutta jos luet finlexista elatusavusta niin et mitenkään voi saada sellaista käsitystä, että joku muu kuin lapsen biologinen tai adoptiovanhempi olisi elatusvelvollinen lapseen nähden. kerropa, minkä kohdan tulkitset noin väittävän? Sinä et todellakaan missään olosuhteissa ole elatusvelvollinen vaan lasten äiti ja isä.


      • ----
        sossupaholainen kirjoitti:

        En tiedä, millaisten lakimiesten kanssa olet keskustellut, mutta jos luet finlexista elatusavusta niin et mitenkään voi saada sellaista käsitystä, että joku muu kuin lapsen biologinen tai adoptiovanhempi olisi elatusvelvollinen lapseen nähden. kerropa, minkä kohdan tulkitset noin väittävän? Sinä et todellakaan missään olosuhteissa ole elatusvelvollinen vaan lasten äiti ja isä.

        .. yritän ettiä sen kohdan. onko se osa kuitenkin totta, että lasten äidin elatusvelvollisuus loppuu, jos me mennään miehen kanssa naimisiin?


      • Adoptio olisi..
        ---- kirjoitti:

        .. yritän ettiä sen kohdan. onko se osa kuitenkin totta, että lasten äidin elatusvelvollisuus loppuu, jos me mennään miehen kanssa naimisiin?

        ei se elatusvelvollisuus mihinkään katoa toisella,vaikka menisitte naimisiin.
        Siis biologiset vanhemmat maksavat omista lapsitaan elatusmaksut ja sillä selvä.


    • Kahdesti eronnut

      Jos et adoptoi lapsia (tuskin lasten etävanhempi edes suostuisi), niin täyttä puppua puhut. Lähivanhemman ja etävanhemman oikeuksiin ja velvollisuuksiin ei mikään avioliitto vaikuta. Ainostaan avioliiton aikana voidaan tulkita, että olet jossain määrin elatusvelvollinen, mutta sekin on erittäin tulkinnanvaraista ja tiedän, että monessa uusperheessä on "mun ja sun rahat".

      Ja vaikket kysynytkään, niin tuossa tilanteessa et ole valmis naimisiin ;P

      • ----

        No, mun mielestä tää nyt ei kerro mun valmiudesta naimisiinmenoon. Ollaan avokin kanssa yhdessä mietitty, kun luettiin sieltä Finlexin sivuilta, että miten se voiskaan olla noin. Mut kaikki keneltä oon kysyny on väittäny, että se on niin. Mutta hyvä, jos ei. Mielelläni pidän miehen lapsista huolta nyt ja jos naimisiin mennään, mutta tuntuishan se oudolta maksella elatuksia toisten lapsista, jos ollaan erottu. En siis missään vaiheessa tarkoittanut, että asia on absoluuttisesti niin, vaan sitä täällä kyselinkin, että voiko se oikeesti olla noin. Toki mä elin siinä harhaluulossa, että se luultavimmin niin on. Jos löydän sieltä Finlexin sivuilta sen kohdan mikä me niin tulkittiin, niin laitan sen tänne. En vaan enää muista, että missä kohti se siellä oli.


    • ----

      Alan kyllä taipua siihen suuntaan, että ollaan miehen kanssa käsitetty jotain väärin. En sieltä Finlexin sivuilta mitään löydä enkä mistään muualtakaan. Ja tietenkin, jos teillä vastanneilla oli omat kokemukset asiasta niin pakkohan se on uskoa :)

      • sama tilanne

        Meillä on tismalleen sama tilanne kuin aloittajalla. Ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sekä lastenvalvojan varmistuksella kertoa, että aloittaja on väärässä. Missään olosuhteissa ei joudu maksamaan elatusta toisen lapsista.
        Meillä siis miehen exä etävanhempana maksaa elatusmaksuja kolmesta lapsesta. Jos eroamme, lapset muuttavat isänsä mukana. Exä jatkaa elatusmaksujen maksamista, kunnes lapset täyttävät 18 vuotta. Minulle ei kuulu elareiden maksaminen.
        Mieheni lapset käyvät äitinsä luona kahden viikon välein. Minun ei tarvitsisi maksaa edes junalippuja, mutta koska meillä on mieheni kanssa yhteinen pankkitili, kulut maksetaan sieltä.
        Aloittaja voi olla ihan huoleton tämän asian suhteen.


      • neuvo nro 3

        Ihan vaan tiedoksi: Avioliitossa olevilla on avio-oikeus puolisonsa kaikkeen omaisuuteen, jos muuta ei ole sovittu avioehdolla tai määrätty silloin, kun omaisuutta on otettu vastaan lahjoituksena tai perintönä.

        Avioehto on avioliittoon menevien tai jo avioliitossa olevien ihmisten vapaaehtoinen keskinäinen sopimus siitä, että puolisoilla ei ole avio-oikeutta toisen puolison omaisuuteen tai osaan siitä, joko olevaan ja/tai tulevaan omaisuuteen.

        Avioehdolla ei säädellä mitään muuta.

        Jos ette noin yksinkertaista asiaa tajua, kannattaisi siirtää avioitumista siihen asti, kunnes ymmärtää, mitä seurauksia avioliitolla on ja mitä sillä ei ole.


      • aloittaja
        sama tilanne kirjoitti:

        Meillä on tismalleen sama tilanne kuin aloittajalla. Ja voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sekä lastenvalvojan varmistuksella kertoa, että aloittaja on väärässä. Missään olosuhteissa ei joudu maksamaan elatusta toisen lapsista.
        Meillä siis miehen exä etävanhempana maksaa elatusmaksuja kolmesta lapsesta. Jos eroamme, lapset muuttavat isänsä mukana. Exä jatkaa elatusmaksujen maksamista, kunnes lapset täyttävät 18 vuotta. Minulle ei kuulu elareiden maksaminen.
        Mieheni lapset käyvät äitinsä luona kahden viikon välein. Minun ei tarvitsisi maksaa edes junalippuja, mutta koska meillä on mieheni kanssa yhteinen pankkitili, kulut maksetaan sieltä.
        Aloittaja voi olla ihan huoleton tämän asian suhteen.

        Haluaisin edelleen korostaa, etten väittänyt asian olevan niin. Sanoin, että minulle on väitetty asian niin olevan ja halusin asian tarkistaa. Kiitos vastauksista.


    • elatuksesta Sinulla

      Paneppa linkki noille lakisivuille niin saadaan yhdessä nauraa väärinkäsityksillesi.

      Opettele ymmärtämään luettua tekstiä.

      • aloittaja

        ...edelliset viestit ja opettele ymmärtämään luettua tekstiä. Enkö jo sanonu, etten löydä sitä kohtaa enää, joten luultavasti se olikin väärinymmärrys? Ei tarvitse vastailla, jos ei ole oikeata asiaa, kiitos.


    • vai provoilitko

      oliks tää provoo??
      Et tietty muutu lasten viralliseksi huoltajaksi menemällä naimisiin.
      Elatusvelvollisuus syntyy vain lapsen siittäjälle ja synnyttäjälle :)

      • aloittaja

        Ei ollu mitään provoa! En itsekään ole uskonut, että se voisi olla mahdollista, mutta pari lakimiestä ja pari asian itse läpikäynyttä on näin väittänyt. Ja luulin ainakin lukeneeni Finlexin sivuilta sen :) Mutta hyvä, että asia selvisi ja lasten äiti saa huolehtia lasten elatuksesta, kun ei ole sitä vielä tehnytkään :)


    • Eronnut2

      Tilastot ovat hauskoja kertomaan tasa-arvoisuudesta. Tuollainen 95 prosenttia maksetuista elareista on miesten maksamia. Niin se, toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset ainakin silloin kuin sosiaalitantta pääsee sanomaan sanansa.

      En ole uskovainen, mutta kun ajattelen noita sosiaalitanttoja, haluaisin niin uskoa, että on kiirastuli. Heille se olisi pidempi kuin ikuisuus. Se olisi vain reilua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9303
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      43
      2737
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2503
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1350
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe