Avaampa taas tään ketjun, et on paikka mihi voip kirjotella mistä vaa. Mie muistutan taas et, ketkä ei ossaa minkää (valtakunnan) murretta, nii saavat iha hyvi kirjotella ilma murrettakkii.
Ku onha niitä ku halluu ottaa kantaa johonkii asiaa, tai on muute vaan kirjotus halune. Ettei sit murre oo esteenä.
Mut murreketju on murreketju, et käytettää sitä mahollisiman paljo.
Kirjotellaa taas sulas sovus keskenämme ja jätetää ne änkäränkkä mielpitteet ove ulkopuolelle, nii kaikil on hyvä mieli.
Tulkaaha kaik joukolla mukkaa, vääntämää kaikenlaista tarinaa, se pittää mielen virkeenä ja aistit valppaana:))
No nyt myö ollaa taas yläilmois et on helpompi henkittää, mukavampi lukke ja kirjotella.
Tuost henkittämisest tulikkii mielee et meen omalääkärille kuulemaa pari päivä pääst, et mitä miu syvänvilmi sannoo.
Olin näet kuvauksel joku aika sit, ko mie oon tunten sellasta pientä tuntemusta rinnassa ku ajan pyörällä, et pittää selvittää se.
Sit viel elokuulla mään polkemaa pyörää eli kuntotestii. Se tuntemus ei oo aina, eikä kovvaa mut mie halluun selvittää sen.
Mut nyt mie lähen pyörällä liikeelle, ja teenkkii pitkän lenkin, ku on noi mukavan näköne ilmakkii.
Mie lenkkeilen pyörällä kesäsi, ku talvel joutuu kävelemmää lenkit, nii tulloo vaihteluu lenkkeilyl. Se vaa et pyöräl pittää tehä pitempii lenkkejä.
Et tämmösii touhui mil on menossa, nyt kaikki ylös ulos ja lankille,niiko Tarvajärvi aikoinaa sano.
MURREKETJU
69
2367
Vastaukset
toevotteelloo paljasjalakane savolaestyttö. Elelen kyllä tiällä eteläesellä Pirkanmualla, vuan haetannooko tuo mittää.
Taejanpa huastella tästä tämänpäeväsestä kaaniista ilimasta. Eepä oo pitkään aekaan ollu näen aarinkoesta ilimoo koko päevän. Tuuleksii kyllä meleko voemakkaasti. Siellä lakanapyykki suap kyytiä, suattaa kuivua meleko noppeesti.
Muutaman eellisen päevän satteet on huuhellu joka paekasta viimesettii siitepölyt männessää, kaekki näättää niin kirkkaan vihreelle. Tuossa meijän ja nuapurin rajalla on aeka monta mahottoman suurta Terijoen salavoo, ja voe että ne heeluu monella laella tuulessa. Välillä ne näkkyy liikehtivän ihmeen hiljalleen ja sitten tuas tuulenpuuskan tullessa muuttuuvat vaekka minkälaeseen asentoon. Ja ihan kun väriäkkii vaehtasivat, kun lehtiin alapuolettii tulloo näkyviin. Täätyy sannoo, että ihan silimä leppee tuota näkyä katellessaa.
Tontin viereene heenäpelto (kesantona)heeluu samalla tavalla, mutta korret taepuu vuan yhteen suuntaa, niin on voemakas tuo tuulen vaahti.
Pieniä pootapiliviä kulettelloo tuolla taevaan kannella, ihan kun nekkii oes tuuliin takia muotootunna tietyn suuntasiks. Lokittii näkkyy käättävän tuulia hyväksee, leijaeloovat pitkät matkat tuuliin kyyvissä. Ja mikä suhina kuuluu, ee oo hiljasta hetkee. Varjossa on aeka viileetä, mutta aaringossa tarkenoo oekee hyvin.
Kaekenkaekkiaa hieno päevä, ee oo tietookaa satteesta. Huomisesta ee tuas tiijä yhtää, sen näkköö sitte.
Aarinkoesta iltapäevee kaekille!! Paulamaria- tulenlieskat
Mää meinaan ton mekon kans. Nääsku käy nii kova tuuli että helmat taitaa heilahrella liian kans.
Ku o helmoja nääs nyh jo neljäsä kerroksesa.
Neku o sillai viksusti viistottu vinoon.
Taitaa olla tähän tuuleen liia ohkasta kankastaki. Pitäsköhä panna ohutta rautalankaa joka helmaa. Hm hm... Mutku meinaa huamenna mennä nurmenlavalle. Emmää taira ehtii sorvailla se lankan kans.
Eihä siä lavalla kyä tuulee, mutta nääs jos tullee ulos asiaa. Kyä se olis näky ku kulkis helmat silmillä ulkona. Olis vissii tarttenu tehrä vähä kappeenpi, eikä noi levveetä. Saas nähränyh, minkämoine ehtoo siitäki tullee. Se nährää si huamena. Voi olla, että kerronki siitä myähemmi.
Sais tää kesä kyä olla vähä lämpimämpi, meinaan ku tuntuu ettei tänne ollekaa lämpö kerkii.
Olis kivvaa jos joku kertos kans mimmosta oli sil uurella mekolla essiintyä. Mut nymmää lopettelen ja ettin viä pukkuu sopivat korukki. Moro nyh taas. ja ihan mahottoman ihanast kirjotettuu, oikei on pitänt monta kertaa kahtoo et mite monikkii sana kirjotetaa, oikei taijon näyte siult.
Onha se mukavaa ku ossaa noinkkii hyvin murretta, mihi se sit kattois kuha ain joskus muistaa haastella, ja omal paikkakunnalla se oikei luontuukkii se alkuperäine murre.
Mukavaa ku kerrroit savolaisittai ilmoist nehä on nyt olleet tosi vaihtelevat, miekkii sanon et sais tuo kesä alkaa, jos koskaa.
Eilen ol kovi tuuline päivä kans mut mie lähin pyöräl lenkil ja teinkkii ainankkii kahenkymmenen kilometrin kierroksen ja kyl otti jalkoihi ku ol nii vastatuulta kottiipäi tulles.
nyt aamu näyttää oleva kaunis, toivotaa et tulis vähä lämpeempikkii, mitä nyt on olt. Kiitos siul ku kävit, ja poikkeeha toistekkii, ois nii mukavaa saaha savonkkii murretta mukkaa.tulenlieskat kirjoitti:
Mää meinaan ton mekon kans. Nääsku käy nii kova tuuli että helmat taitaa heilahrella liian kans.
Taitaa olla tähän tuuleen liia ohkasta kankastaki. Pitäsköhä panna ohutta rautalankaa joka helmaa. Hm hm... Mutku meinaa huamenna mennä nurmenlavalle. Emmää taira ehtii sorvailla se lankan kans.
Eihä siä lavalla kyä tuulee, mutta nääs jos tullee ulos asiaa. Kyä se olis näky ku kulkis helmat silmillä ulkona. Olis vissii tarttenu tehrä vähä kappeenpi, eikä noi levveetä. Saas nähränyh, minkämoine ehtoo siitäki tullee. Se nährää si huamena. Voi olla, että kerronki siitä myähemmi.
Sais tää kesä kyä olla vähä lämpimämpi, meinaan ku tuntuu ettei tänne ollekaa lämpö kerkii.
Olis kivvaa jos joku kertos kans mimmosta oli sil uurella mekolla essiintyä. Mut nymmää lopettelen ja ettin viä pukkuu sopivat korukki. Moro nyh taas.et siul onkkii oikei unelma asu, kyl ne helmat saap heilahella,se vaa on näyttävämpikkii. se on sit niiko kerroshame , oot sie taitava tekijä mite osaatki.
Kuuleha mää vaa tanssiloihi, pittäähä sitä siu unelmaas näyttääkkii, oon iha varma et siul käyp kova säkä miehii päi, et saat tanssii tarppeeekseis, ku hakijoita on iha jonoks asti.
Muista sit et kerrot meille mite mukavaa illoo hammeis tuotti siul. Tännäähä sie sit määt, mie oon henkessä mukan ko ne on oikei lavatanssit, niiko enenvanhaa ko miekkii niis käin.
Mieko tykkäsin tanssii nii tuli käytyy, jos missäkkii, tanssin elämässäin nii paljo et ennää en viihti mennä,sain siitä nii tarpeeksein.
Nonnii, mukavaa tanssi-iltaa siul ja muistaha kertoo sit, mite kivvaa oli.- Mallamargareetta
tulenlieskat kirjoitti:
Olis kivvaa jos joku kertos kans mimmosta oli sil uurella mekolla essiintyä. Mut nymmää lopettelen ja ettin viä pukkuu sopivat korukki. Moro nyh taas.Minä tykkeen kanssa kevveistä hammeista ja on viistohelemanen minullaakkii, yhen helemassa on frilla, sitten pari salsahametta ja tietennii se kravattiloesta ommeltu hame. Nyt vuan män persiillen se mannekiininäätös, pittää minunnii männä tanssimmaan vaekka laevalle se piällä.
Pane kuule punttija sen hammeen helemaan tuulessä, siihen kääp nätit pöytäliinan paenot, nipsuilla kiinnitettävät. Niitä on vaekka viinirypäleen muotosia violettisia , sua vuatteen kanssa sävy sävvyyn. Ota sitten puntit poekkeen kun sisälle mänet. Joskus oon pitkän heleman sitassu solomuun ulukotöessä, kun tahtoo sotkeetua jalakoehin.
Paulamarialle erikoesterveiset, paljajalakanen Savon tyttö oon minnäe, Kuopio ol lähin kaapunki.Aekuisikän oon kyllä piäkaapunkisuvvulla asunna.
Ai, mää vai ?
Turuust niin ,mää uskallan sanoo sulle vaikka mää oonkin Tampereelta,nääs, määkin oon valkosipulin ystävä.
Terkkuja kaikille valkosipulin ystäville:=)- Katicat2
..misäpäi tämmötti sanotan, kun sinunkaupoi tehrää: "snoo snääki mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu snoo."
- xcx
Katicat2 kirjoitti:
..misäpäi tämmötti sanotan, kun sinunkaupoi tehrää: "snoo snääki mnuu snuuks, snuuks mnääki snuu snoo."
olla meinaa Rauma mää luulen nii.
Katicat2 kirjoitti:
nii vaikeen kysymyksen et mie en ossaa ainankaa vastata, mitä murretta tuo ois. Mut älähä jätä siihe, vaa annaha vastaus, ois mukava tietää.
- Katicat2
monica kirjoitti:
nii vaikeen kysymyksen et mie en ossaa ainankaa vastata, mitä murretta tuo ois. Mut älähä jätä siihe, vaa annaha vastaus, ois mukava tietää.
Emmääkää sitä muistanu, siks mää kysysinki. En ollu iha varma onk ne porilaissi vai raumalaissi ko simmottos sinunkaupoi tekevä. Xcx tiäs varmaste, liek ite raumlaine.
Katicat2 kirjoitti:
Se on kuule tääl meil Raumal ko sanota ett: San snääki mnuu snuuks,snuuks mnääki snuu sano.
ko miul unta riittää taas iha aamupäiväl ast. Se on tuon unen kanssa vaihtelevaa, toisinaa nukun vaa vähäse ja sit onkkii nii väsyny et, torkuks männöö koko päivä.
Kyl sillo se päivä jääp laiskottelu päiväks, mut on hyvä ko voip laiskotella et ei oo mikkää pakko tehäkkää ku on yksinää.
Mallamargareetta tuol harmitteli ko muotinäytös män pipareiks, niihä se män, mut ko ol nii paljo sekamelskaa, et ei siint tullu mittää.
Kyl siunkkii Mallamargareetta pittää männä johonkii lavatanssiloihi, siulko on noita unelmii montakkii, mitä pannee päälle. Sen ravattihammeen miekkii oisin halunt nähä. Ootsie oikei ihte tehny sen?
Nonnii, mukavaa ja aurikoistakii päivän alkuu kaikille. Muistakaaha poiketa murreketjulla.Kovin onkkii hiljasta, pittää oikei sannoo. mut eihä sitä ain ole vire päällä kellää.
Täs tuli mielee et ku eile entine naapuri soitti ja me haasteltii puhelimista, nii hää sano et taitaa luopuu pöytäpuhelimesta.
Et mitä turhaa makselee niitä perusmaksui, ku on kännykkä, siin myö vaihettii mielpitteitä, mut mie tulin siihe tuloksee et en nyt iha vielä luovu pöytäpuhelimest.
Vaik kyl se on nii et, ne puhelut on vähentyny miult, ko siihe aikaa ku olin työelämäs, et pärjäis kännykälläkii.
Kyl mie tiijän monta jotka on luopunt lankapuhelimest. Mieko ostin thaimaast uuven puhelimenkkii,,,, tai oikeastaa molemmat, ku kännykkä putos lattialle ja män rikki,,,,, nii ajattelin et piän viel molemmat puhelimet.
Nonii, nyt pitäs ruveta kahtomaa mitä tuoho suuhusa pistää, ku oon sellane hyvän syöjä joka sit näkkyy ylimääräsenä kiloina, et muutama kilo pois.
Ko tietäs vaa helpon ja noppeen tavan? mut ei taija olla, on se kummaa ku ne liikakilot tulloo niiko varkain,,,,, kyl ne karkkihyllyt pitäis kiertää kaukaa,,,,, mut ku oon makuri nii oon.
Tämmöstä pelipittoo se on olt koko miu elämä et, jokuse kilo saap lissää nii sit pitää olla kuuril et saap nepois. Mut taitaa muil olla sama peli?
Satteine päivä on taas tulos, kesä männöö iha pilalle, tai ainankkii jääp lyhyeks.- tulenlieskat
Kyä oli hianot karkelot. Ei eres sare tärvelly mittää, oli nääs nii suuret sarepisarat ja harvassa, et ehti juosta mutkia niiren välistä, lavalle. Väkkee oli ette sissään meinannu mahtuu.
Mää menin lanteita keikutellen, kun si nääs kaikki helmat heilahteli ku napatanssijalla.Juuh.
Kyä mää olin otettu, ku huamasivat mu uppee luamukseni. Ykski hiano rouva kysy onks mä tilannu sen parriisista, ku toi ruusuki o iha oikee näköne. Mää tiätysti sanoin se oleva ateljee tyätä. Enkä yhtään valehrellu. Sehä o mu atejeesta.
Si tuli semmone kommee miäs mua hakkee, kiharatukkanen ja harvahampaine. Mut iha hyvännäkönen. Kyä helemat sai vauhtii humpan tahris.Nii ja mää kans. Sit se nosti mut ilmaa tanssin päätteeks. No, mää tiätysti kiljaisi säikähryksestä. Meinas purottaa mut lattiaa mut sai viime tinkas pirettyä kii. Mää sanoiki sil et mää mialuimmi lentäsi lentsikalla, se o turvallisempaa, nääs.
Olis kuulemma tahtonu viä tahtonu tavata myähemminki, mut mää e. Nääsku emmää noi epävarman lentäjä matkaa lähre. Kyä tanssi ehtoo oli oikee piristys ja vauhrikas. Mää viäki luule et se oli helmavika. Tarttee varmaa ottaa uusiks taas joku perjantai. Nymmää mee kahvee keittoo, hyvvää päivän jatkoo kaikille.
Ainii monica, toikkos sää sen thailaise siä matkalaukus mukanas. Nääsku mää e muista, vai jätikkös sen sittekki sinne. Se o moro. tykänny itte, että se lankapuhelin on vähän niinku
liikaa.
Mutta kummääoon paljo ulkona ja enoo antanu kännykän numeroo monellekkaan ,ja meikäläiset tykkää, että se puhelinvastaaja on mulla hyvä.
Ja olihan se kauheen tarpeen sillo kummää vaihron asuntoo ja hain uutta ja niitä tarjouksia oli tehtävä alvariinsa ,että mää sain sitte tän ,mikä on ollu mulla haaveena.
Tässä on hissi ja kaikki niinkuppitääki tämmöselle, joka meinaa asua tässä loppuelämän.
Juu, niiren kilojen kanssa on mullaki ollu enne paljo helpompaa, vaikka mää kävelenki joka päivä ,4 kertaa n½ tuntia joka kerta ja joskus menee kauemanki ,kuh on kaunis aamu varsinki siillon.tulenlieskat kirjoitti:
Kyä oli hianot karkelot. Ei eres sare tärvelly mittää, oli nääs nii suuret sarepisarat ja harvassa, et ehti juosta mutkia niiren välistä, lavalle. Väkkee oli ette sissään meinannu mahtuu.
Mää menin lanteita keikutellen, kun si nääs kaikki helmat heilahteli ku napatanssijalla.Juuh.
Kyä mää olin otettu, ku huamasivat mu uppee luamukseni. Ykski hiano rouva kysy onks mä tilannu sen parriisista, ku toi ruusuki o iha oikee näköne. Mää tiätysti sanoin se oleva ateljee tyätä. Enkä yhtään valehrellu. Sehä o mu atejeesta.
Si tuli semmone kommee miäs mua hakkee, kiharatukkanen ja harvahampaine. Mut iha hyvännäkönen. Kyä helemat sai vauhtii humpan tahris.Nii ja mää kans. Sit se nosti mut ilmaa tanssin päätteeks. No, mää tiätysti kiljaisi säikähryksestä. Meinas purottaa mut lattiaa mut sai viime tinkas pirettyä kii. Mää sanoiki sil et mää mialuimmi lentäsi lentsikalla, se o turvallisempaa, nääs.
Olis kuulemma tahtonu viä tahtonu tavata myähemminki, mut mää e. Nääsku emmää noi epävarman lentäjä matkaa lähre. Kyä tanssi ehtoo oli oikee piristys ja vauhrikas. Mää viäki luule et se oli helmavika. Tarttee varmaa ottaa uusiks taas joku perjantai. Nymmää mee kahvee keittoo, hyvvää päivän jatkoo kaikille.
Ainii monica, toikkos sää sen thailaise siä matkalaukus mukanas. Nääsku mää e muista, vai jätikkös sen sittekki sinne. Se o moro.oikeik sie notkahutit lannetta, kävellessä, siehä kävelit niiko missi konsanaa. Silviisi se hame pääskkii evuksee, ne helmat just tärkeet onkkii ku heiluu askeleen tahissa.
Se mieskkii huomas heti et sius on sitä jottai, ku mänit nii rempseest, tietyst naisten puolelle.
Asetuit kans iha eturivvii et siu mekkois nähhää,
niihä sie teit, ja uljas harvahampaine ryntäs heti paikkalla sinnuu hakemaa.
Sanoinha mie siul et siul käyp vientii, ko määt sen unelmais kanssa lavatansseihi. Pittäähä siun männä muulonkii perjantai tansseihi humpalle.
Vai anto se siul ilmalentoo, hää tietyst kokkeli et puttooks sie siel häne sylliisä ja kapsahat kaulast kii, ja niihä sie taisit tehäkki,et vaa rohjennu sitä sannoo.
Kuule sen thai pikisilmän mie jätin kapsäkissä viimetipassa tullin haltuu, arvaas minkä tähe, no sen tähe, ettei tarvinnu miehest maksaa, enkä viihtint salakuljetaakaa:)))
Sit viel sekkii et, miul on niiko taas asiaa männä käymää siel, ja nähä monta muutakii pikisilmää.
Se on kuule ilo tänikäsel ko näkkee mite niihen katseet vilkuilee ja varmast miettii, mistähä päi tuokkii on lähtösii.
Kuha ois nuorempi nii vois viel antaa aihetta pikisilmil, vaik pienee silmäpellii, mut pittää olla varovaine, ettei siin saa syvämmen tykytyksii.
Sielko saap monen muunkkii maan kansalaisii, ku pikisilmii, jos vaa halluu tutustuu.ullamirjami kirjoitti:
tykänny itte, että se lankapuhelin on vähän niinku
liikaa.
Mutta kummääoon paljo ulkona ja enoo antanu kännykän numeroo monellekkaan ,ja meikäläiset tykkää, että se puhelinvastaaja on mulla hyvä.
Ja olihan se kauheen tarpeen sillo kummää vaihron asuntoo ja hain uutta ja niitä tarjouksia oli tehtävä alvariinsa ,että mää sain sitte tän ,mikä on ollu mulla haaveena.
Tässä on hissi ja kaikki niinkuppitääki tämmöselle, joka meinaa asua tässä loppuelämän.
Juu, niiren kilojen kanssa on mullaki ollu enne paljo helpompaa, vaikka mää kävelenki joka päivä ,4 kertaa n½ tuntia joka kerta ja joskus menee kauemanki ,kuh on kaunis aamu varsinki siillon.et se puhelin vastaaja on tosi hyvä vehje, miekkii käytän aina ku lähen pois kotoo, vaik vaa kaupassa käyn,
nii tietää ku pallaa et, kuka on yritänt tavoittaa ja voip soittaa takas. Kyl ne lankapuhelimen puhelut tullee kyl halvemmaks ku soittaa ulkomaillekkii, et sitä varte miekkii piän lankapuhelinta, ko miul on niitä sukulaisii ulkomailla.
Siul on kans olt painoharmii, nousee ja laskee. Ei passaa paljo muuttuu paino ku se käyp kalliiks ku, aina joutuis ostelemmaa uusii vaateita.
Parempi on vähäse puottaa painost ko, ain ostella uutta.
Siul ei sit oo ennää muuttohuoli, koti on niiko pittääkkii olla. Hissi on ehottoman tärkee.
Hyvä et jerry pittää "sinnuu ulkona". Se on vaa oikei hyvä asia, vaik se varmast kurakeleillä onkkii ikävää.
Nii,huomenta!Kyl Suomi on monisävyne maa.
Vaik nii "jokapuolel" ehtiny assuu,ni tää länspuol jäänykkii vähemmälle.No,kerkiihä viel.
Lauantain läksin sit yhen tyttöin mukkaan ookamaa,hää ko meni Jurvaan vappaehtoistyöhommaan,ko on yhes autoklubis jäsenenä,siel ol sellaset kiihdytysajoharjotukset Botnia-radal.
No,miust ain mukava kattella uusii maisemii,ja toentotta,kyl on vehmasta tää Läns-Suomi.Ja taloja kans kun mielelläin kattelen,ni kyl on vauraan näkösii,iha eri taval ko esmerkiks Kainuus,ei uskalla arvuutella miks.
Talotkii tääl nii kauniis maalis ja näitä punasii vanhoi pienikkunaisii maalaistalloi ihhailen,osataa säilyttää sukutalot.
Sillo kans ihastuin ikihyviks,ko ensmäsen kerran ajoin Suomen halki Itä-Suomest Vaasaa näihi avarii latomerriin.Se avaruus ihastutti,ihan ko taivaskii ois korkeemmal ko idäs.
Entäpäs tää luppiini tienvarsil,herrane aika ko se levvii joka paikkaan.Kommeita ovat,mut luvin jostai,et nii vahvajuurisin hävittäävät muita luonnonkasvei sukupuuttoon.
No sammaan syssyyn noist hautuumaist,mie uson,et monel sama mieltymys kuleksii vanhoil hautuumail ko miul.
No Hietaniemi Helsingis onkii mielenkiintone.Haminas ol kans vanha hautuumaa isojen puitte katvees.Siel näkikii,miten nälkävuosiin aikan,150 vuotta sitte,ol mahottoman paljo pienii lapsii kuollu nälkää ja tietyst tauteihi.
Entäpäs sit Viros,Haapsalus ihmettelin muutammaa hautaa,ko ol jokune piene lapsen hauta lähemmä saan vuuen takkaa ihan hoiettuna,tuoreit kukkii maljakos ja haraval nätisti hiekka harattun.Että kuka se jaksaa sukupolvest toisee tällasenki perinteen säilyttää.
No,mie on sanont ja kirjottanukkii ihan paperil,et tuhkataa miut vaa ja sit tuhkat Itämerreen,siel se on Läänemeri,ko on nii syäntäin lähel monet paikat siel.
En mie uso,et Itämer miun tuhkistain enemmälti ennää saastus,mut jos hurjaantuuvat kaik muutki sinne tuhkasa heitättämmään,nii asja voip olla toisinnii.
Tännää näyttääki tulevan aurinkoine kesäpäivä,naatittaan nyt nii kaua ko sitä piisaa.- tulenlieskat**
Nonnii, nysse kesäki si tuli. Meinaanku rupes jo kirkastuu toi taivaski. Ja aurinko hellii sentää. Määku luulin kesän menevä muualle valla. Siltä nääs näytti.
Täsä täytyy nyh lähtee Tammerkosken sillalle huamenna. Nääsku siä on se ohjelmateltta keskustorilla. Mukavaa ohjelmaa tiarossa kesäpäivälle.
Täytyy nääs noita helmoja vähä ulkoiluttaa. Juu ja kai tarttee tehrä toinenki menohame. Määku luulin ettei tartte ku ilmaki o ollu vaa saretta. Meinasin jo väsätä tosta mustasta jätesäkistä näyttävä saretakin. Mut sit mää huamasi ettehä mua kukkaa huamaa tummanharmaan ilman seasta. Luulevat vaa siinä olevan ny sen mustan aukon vaa. Niih et mää jätän saretakki malli pois.
Hyvvää alkanutta heinäkuuta, Moronny nährään taas. tulenlieskat** kirjoitti:
Nonnii, nysse kesäki si tuli. Meinaanku rupes jo kirkastuu toi taivaski. Ja aurinko hellii sentää. Määku luulin kesän menevä muualle valla. Siltä nääs näytti.
Täsä täytyy nyh lähtee Tammerkosken sillalle huamenna. Nääsku siä on se ohjelmateltta keskustorilla. Mukavaa ohjelmaa tiarossa kesäpäivälle.
Täytyy nääs noita helmoja vähä ulkoiluttaa. Juu ja kai tarttee tehrä toinenki menohame. Määku luulin ettei tartte ku ilmaki o ollu vaa saretta. Meinasin jo väsätä tosta mustasta jätesäkistä näyttävä saretakin. Mut sit mää huamasi ettehä mua kukkaa huamaa tummanharmaan ilman seasta. Luulevat vaa siinä olevan ny sen mustan aukon vaa. Niih et mää jätän saretakki malli pois.
Hyvvää alkanutta heinäkuuta, Moronny nährään taas.luppaavasti tuolta harmauen seast,huomenta!
Kiva lukkee Tulenlieskat siun tanssikokemuksiis,miekii oon tään Tampereel asumisaikain meinannu Viikinsaares ja onha Kangasalan puolel ties miten monta tanssilavvaa,"onneain" kokkeilemas käyä.Jospa siel viimmen sattus Usko,Toivo tai Onniki kohal.
No tännää mieki Keskustoril meinasi vilkasta,laita nysse uus hammees päälle,ni mie siut hoksaan.Nähhää sit siel päivemmäl..no hei sit!
miun on sanottava et oon olt vähä saamaton kirjottelemaa ku miun selkäin temppuilee. On nii vietävän kippee ettei pääse ylös ei alas ei sivulle eikä mihinkää voi taivuttaa, et tämmöne potilas mie oon.
Enkä yhtää tiijä mist se johtuu, ku en oo loukannukaa selkääni nyt, ko joskus nuorenna oon.
oiskohan se siint johtuvaa, en oo lääkärissäkää käyny ko ootan et jos se mänis ohi. Eihä se lääkärikkää voi tämmösel sairauvel mittää ko antaa vaa kipulääkettä, ja osaan mie itekkii ottaa sitä.
mut kiva ku tulenlieskat ja susmorsian ovat olleet pirteitä ja kirjotelleet ketjulle, ja sitä toivon eelleen.
Tämmöstä nyt kuuluu tälläkertaa, on niiko oisin kirjottant sairaskertomuksein mut pitihä asia kertoo. Hyvvää alkavaa päivää, tääl ainankkii paistaa aurinko nyt.- tulenlieskat
ollaan jo torstaissa. Mää kävin siä torilla, juuh. Siähä oliki lasten juttuja, emmää si viittiny jäärä. Enkä si nähny suakaa susmorsian siä, vai poikkesikko siä?
Mää keksi uuren suunnan, mää meni radiokirppikselle. Kyä siä käy väkkee. Semmonen ihanan pehmee koira tarttu mukkaa, enkä mää voinu sitä ohittaa. Seku o hiljanenki, ei eres hauku eikä pyyrä eres ruakaa.
Yks miäs sano olevan hyvä just sillä harjotella, nääsku si voi hankkia oikeenki koiran.
Mää tulin siihe tulokseen ettei voi mennä lastenjuhlii jollei ota mukkaansa lastenlasta. Ei silti olo kyä tuntu nuaremmalata.
Nonnii, hyvää päivän alkua nyh kaikille. Niih ja aurinkon ja naamanki paistetta koko päiväks. Seo morjens. - Lokari-x ( no kyllä se minä...
tulenlieskat kirjoitti:
ollaan jo torstaissa. Mää kävin siä torilla, juuh. Siähä oliki lasten juttuja, emmää si viittiny jäärä. Enkä si nähny suakaa susmorsian siä, vai poikkesikko siä?
Mää keksi uuren suunnan, mää meni radiokirppikselle. Kyä siä käy väkkee. Semmonen ihanan pehmee koira tarttu mukkaa, enkä mää voinu sitä ohittaa. Seku o hiljanenki, ei eres hauku eikä pyyrä eres ruakaa.
Yks miäs sano olevan hyvä just sillä harjotella, nääsku si voi hankkia oikeenki koiran.
Mää tulin siihe tulokseen ettei voi mennä lastenjuhlii jollei ota mukkaansa lastenlasta. Ei silti olo kyä tuntu nuaremmalata.
Nonnii, hyvää päivän alkua nyh kaikille. Niih ja aurinkon ja naamanki paistetta koko päiväks. Seo morjens.Meinaan neet kilpailut.
Mää vaan niikö muistih virkistyhreksi mainitten nääs.
Nääs kuh kukkaan ei ol muistanuh siittä mitään kirjottaa.
Taikka eihän , nytten ihan muitamattomiakan likat ol ollu jokune on kyl muistanu skypelläkih soitella siintä kilpailusta nääs.
Mut nääs kuh mulla eiol ommaa tietokonetta mukanani niih mulle on noit koneet vähäsen lainatavija jah kuh mun sukulaisilkih oh niiku vähän lukumäärän nähren noita tietokoneita harvakseltansa nääs.
Niih tota nytten meninkih ihan toiseen asjaan joka ei kuulu mitenkään tähän kilpailuun.
Niiko mää joh sanosinkih niin neet kilpailut oh huomenna lauvantaina,niiko mää olenki joh aikasemmin ilmottanuh meinaan nääs.
Heippä vaan nytten mää lähren aamukahveelle .
Terv: Lokari-x tulenlieskat kirjoitti:
Nonnii, hyvää päivän alkua nyh kaikille. Niih ja aurinkon ja naamanki paistetta koko päiväks. Seo morjens.hiljasen harjotus lemmikin, oikeiko isonkkii. Se onkkii helppohoitone ku ei tarvi ulkoiluttaakaa, ja valita ei mistää. Mut se siin on et, saat varmast liia hyvän käsityksen siint lemmikistäis.
Sit ko sie otat oikeen lemmikin nii älähä ota vaa pitkäkarvasta, siint on sit kova homma pittää se (kuontalo) kunnossa. Mut kivoja kavereita ne on, ko vaa tykkää elukoista.
Miu selkäin ei oikei oo hyvä vieläkää, vaik on se vähä parempi. Näi aamusella ei taho päästä liikkele lainkaa, oikei pittää valittaa ku nousee ylös.
Kaunis päivä taitaa tulla tännääkkii, et mukavaa aurinkoista olotillaa teille kaikille.
- murteista
Mites sen saisi järjestettyä, että laskettaisiin, mikä on kaikkein yleisin murre Suomessa. Siis suomenkielen murre.
Tuli vaan mieleen, kun tuolla puhutaan ruotsinkielestä, että eiköhän voitaisi vaihtaa ruotsinkielisten kiusaksi suomenkielinen murre pakkokäyttöön suomenruotsin tilalle.
Niitä on jottain 5% - onhan meitä karjalaa puhuvia paljon enemmän. Tai savvoo.sit selville, onha meitä monen murteen taitajii, mut mikä murre veis voiton.
Siinäpä vasta kysymys, tutkimuksel sais suurinpiirtein tietää.
Mut kyl näi näppituntumallakkii vois ajatella kuipaljo on esim karjalaisii tai savolaisii. Nii, niipaljo on murteita haastaviikki. Mut mikä on se lukumäärä, siinähä se.
Vaikeeta on ajatella mite sen selvittää, mut ei ne huoli suomenruotsin sijalle murteita, vaik kui yrittäis, näi mie ajattelisin.
Mut hyvän ajatuksen sie heitit puntaroitavaks.- murteista
monica kirjoitti:
sit selville, onha meitä monen murteen taitajii, mut mikä murre veis voiton.
Siinäpä vasta kysymys, tutkimuksel sais suurinpiirtein tietää.
Mut kyl näi näppituntumallakkii vois ajatella kuipaljo on esim karjalaisii tai savolaisii. Nii, niipaljo on murteita haastaviikki. Mut mikä on se lukumäärä, siinähä se.
Vaikeeta on ajatella mite sen selvittää, mut ei ne huoli suomenruotsin sijalle murteita, vaik kui yrittäis, näi mie ajattelisin.
Mut hyvän ajatuksen sie heitit puntaroitavaks.ruveta laskemmaa - taikk miehä katonkii tuolt netist, onks siel lääniihen asukkaist lukuloita. Vaikk nythä hyö on muuttanneet lääniijen rajat silviisii, ettei siit ennää sellast jakkoo saa.
Galluppilla pitäs vissii teettää.
Eihä siihe mikkää pysty, tähä asiaa muutost tekemmää, mutt onha se terveellist välil muistuttaa ihteääki, ett mikä vika meil on täs maas. - tulenlieskat
murteista kirjoitti:
ruveta laskemmaa - taikk miehä katonkii tuolt netist, onks siel lääniihen asukkaist lukuloita. Vaikk nythä hyö on muuttanneet lääniijen rajat silviisii, ettei siit ennää sellast jakkoo saa.
Eihä siihe mikkää pysty, tähä asiaa muutost tekemmää, mutt onha se terveellist välil muistuttaa ihteääki, ett mikä vika meil on täs maas.Meinaa tännää oli lämmin päivä. Mää kävin keskustorilla tammerkosken sillan juhlissa. Nyh siä oliki meirän ikästä porukkaa. Viimeks sattuki lasten päivä. Nyh oli hyvä ohjelma. Siä tanssi seniorit itämaisia tansseja ja pittää sanoo hyviä oli likat. Neljän naista lauloi kuin harmonsisterit aikoinaan. Alatalo laulatti viimeks.
Kulttuuria tuli nyh oikee maisteltua mukavina annoksina. Kyllä meiran ikäset o hyviä, nysse tuli taas toristettua.
Susmorsianta en nähnyt, tai si eh huamannu. Olis ollu kiva jutella. Harmi kuei nähty.
Koitahan Monica pian parantua. Toivottelen hyvvää vointia sulle. Seo moro taas.
Ai, pitäsköhä mennä kattoo sitä kilpailua, mistä Lokari kertoi. Huamenna se selviää mullekki. Moro uurestaa. tulenlieskat kirjoitti:
Meinaa tännää oli lämmin päivä. Mää kävin keskustorilla tammerkosken sillan juhlissa. Nyh siä oliki meirän ikästä porukkaa. Viimeks sattuki lasten päivä. Nyh oli hyvä ohjelma. Siä tanssi seniorit itämaisia tansseja ja pittää sanoo hyviä oli likat. Neljän naista lauloi kuin harmonsisterit aikoinaan. Alatalo laulatti viimeks.
Kulttuuria tuli nyh oikee maisteltua mukavina annoksina. Kyllä meiran ikäset o hyviä, nysse tuli taas toristettua.
Susmorsianta en nähnyt, tai si eh huamannu. Olis ollu kiva jutella. Harmi kuei nähty.
Ai, pitäsköhä mennä kattoo sitä kilpailua, mistä Lokari kertoi. Huamenna se selviää mullekki. Moro uurestaa.sinne Tampereelle.
Vaikka me ollaan semmottia hitaita ,mutta kuä me osataan pitää juhlia.
Ja siältä on tullu nääs monta kulttuuri persoonaakih, mää meinaan ne teatterit on ihan maankuuluja, kesä teatterista puhumattakaan,olihan siä Suamen ensimmäine pyärivä katsomoki.
Siä tampereen vanhankirko kupeessa kirjastotalon eressä on piretty niinkauan kummää muistan yhteslaulutapahtuma,kai nesiä viäläkin kesällä laulaa.
Me nyh sää tulenliaska sinne tapaamiseen ja sano multaki terveisiä.
Mulla on huamena hianot juhlat, siskon pojanpoika vihitään oikee kirkossa ,näitä nykyään onkin harvemmi.
Nuaret ei mee naimisii,nykyää, kun ei oo pakko,
niinku sillo kummää olin nuari ,ja sitä sitte laskettii, että oliko tullu otettua "ennakkoo",
Ja useimmite oli.
Vaikka kihloissaki oltiin ,niinkummää 1v .ullamirjami kirjoitti:
sinne Tampereelle.
Ja siältä on tullu nääs monta kulttuuri persoonaakih, mää meinaan ne teatterit on ihan maankuuluja, kesä teatterista puhumattakaan,olihan siä Suamen ensimmäine pyärivä katsomoki.
Siä tampereen vanhankirko kupeessa kirjastotalon eressä on piretty niinkauan kummää muistan yhteslaulutapahtuma,kai nesiä viäläkin kesällä laulaa.
Mulla on huamena hianot juhlat, siskon pojanpoika vihitään oikee kirkossa ,näitä nykyään onkin harvemmi.
niinku sillo kummää olin nuari ,ja sitä sitte laskettii, että oliko tullu otettua "ennakkoo",
Ja useimmite oli.
Vaikka kihloissaki oltiin ,niinkummää 1v .mukavan tuulisen vilponen,mut aurinkoine aamu tääl.
Ensmäseks tul mieleen,liekkö Monican selkäkipu jo hellittäny,jos ei,ni mee ny sitte lääkärii,kyl se voip jostai muusta olla kyse ko lihassäryst.
Nii,Tulenlieskat,sää saitki sit aikaaseks siel toril kuldyyri-kylvys käiä.No,et sää hokannu,et mää siel vatsatanssityttön ketkuttelinki...se kolmas eturivis vasemmalt,jolla ol hirmune määrä niit kilisevvii kulkussii lanteil ja semmone pulskemman puoleine,vaik ei ne muutkaa mittää luuviului ollehet,pittäähä siin itämaises tanssis olla jottai mitä ketkutella.
Nii ja noist häistä,ko UMki mennee,ni mää en sinne kurdihäihi sit viimme lauantain ikävä kyl mennykkää,oli siel aikamoine vilske ollukkii,ja mukava varmast ko heiän kulttuurissaa juhlis ain kovasti on mussiikkii ja tanssitaa heiä omalaatussii tanssejaa.Sillee käs käes ko piirileikis askelkuvioitte mukkaa,ei mittää valssei ja tangoi tieteskää.
Minust on hyvä puol täs nykyses meiningis,ko avoliitois eletää,ni kerkii paremminni toiseesa tutustuu,ennenhä ol paljonnii niinko pakkoavioliittoi,vanhemmat sano et naimissiin on mentävä ko perilline ilimotti tulostaa ja ehki sit sekkii osasyynä liittojen epäonnistumisseen.
No kyl minunnii on ny mentävä eik vaa meinata tänä kesän yksii lavatansseihi ja urkumusiikkkii kuuntelemmaa, ko sellasest kovast tykkään,mut suoraan sanoen en mikkää virs-immeine oo.Joka päivähä tääl jossai kirkos urkujen soittoo on mahollisuus kuunnella.
Mukava on tällane aamuherännäine olla,hissuksee herräillä ja luontoo ihhailla,itellein loppukesä ja alkusyksy parasta aikaa,ko kaik on valmist ja kypsää,väritkii vahvemmat ko kevvääl.murteista kirjoitti:
ruveta laskemmaa - taikk miehä katonkii tuolt netist, onks siel lääniihen asukkaist lukuloita. Vaikk nythä hyö on muuttanneet lääniijen rajat silviisii, ettei siit ennää sellast jakkoo saa.
Eihä siihe mikkää pysty, tähä asiaa muutost tekemmää, mutt onha se terveellist välil muistuttaa ihteääki, ett mikä vika meil on täs maas.yhtää mite murteet männöö, ja kuka on johos? Onks Savolaisii enemmä ku karjalan murteita haastavii? Mie en oo ottant selvää, ko miul on olt mukamas nii kiirettä.
Sanottaanha et vanhemite tulloo kiirettä ku kaik toiminta hijastuu, nii työt vaattii enemmä ain aikaa. Kyl mie oonkkii ihtestäin huomannu sen, ei ennä oo niinku nuorena näppärä.tulenlieskat kirjoitti:
Meinaa tännää oli lämmin päivä. Mää kävin keskustorilla tammerkosken sillan juhlissa. Nyh siä oliki meirän ikästä porukkaa. Viimeks sattuki lasten päivä. Nyh oli hyvä ohjelma. Siä tanssi seniorit itämaisia tansseja ja pittää sanoo hyviä oli likat. Neljän naista lauloi kuin harmonsisterit aikoinaan. Alatalo laulatti viimeks.
Ai, pitäsköhä mennä kattoo sitä kilpailua, mistä Lokari kertoi. Huamenna se selviää mullekki. Moro uurestaa.selkäin parantunt, et siu toivomukseis oli niiku kohallaa. En yhtää ymmärrä mist hää otti nennääsä, tuo selkä.
Määthä sie kilpailuihi ja sit kerrot taas mimmosta siel oli, ja veit sie voiton unelmais hammee kanssa.
Ullamirjami on Tampereelta, Susmorsian on sielt ja siekkii, et se paikkakunta on hyvi ejustettuna.
No hyvvää päivän alkuu kaikille ja onnee siul koko päiväks, ko määt sinne paikan pääl ainakii kahtommaa jos et osallistukkaa.- provosoivuin ;)
monica kirjoitti:
yhtää mite murteet männöö, ja kuka on johos? Onks Savolaisii enemmä ku karjalan murteita haastavii? Mie en oo ottant selvää, ko miul on olt mukamas nii kiirettä.
Sanottaanha et vanhemite tulloo kiirettä ku kaik toiminta hijastuu, nii työt vaattii enemmä ain aikaa. Kyl mie oonkkii ihtestäin huomannu sen, ei ennä oo niinku nuorena näppärä.Mie rupesin tuol kirjottammaa suomeruotsii vastaa ja sain sielt hatkat. Hyö poistiivat miu kommenttiin pois kokonaa.
Mut kylhä myö nyt mutullakkii tiijetää, ett karjalaissii ja savolaissii on kumpiakkii enemmä ku suomeruotsalaisii.
Kyl mie viel koitan täs joku kert asjaa tutkii.
Ja voi tokkiisa - hijast on tekemiset nykyvää. Vaikk mie tykkää, et hittaast on mukavempaa. Tuol ku lenkilkii käy - iha vaa kävelyl - ei yhtää tee miel vauhtii pittää. Ja muisti se vast hittaaks on tultkii. Mennee mont päivää joskus, enneko asjan muistaa tai nimen, mist on yrittänt vaikk minjän kans puhhuu.
Vaa mie kerron siul sallaisuuven: ei hääkää ain muista. Hyö tekkööt töit konneell eiväkkä oikee paljo jouvu puhummaa kenekää kans, niiku miekii oon hiljaa melkei koko päivät. Siin kangistuu muisti, vaa tällee tää mennee elämä.
Mukavaa iltaa siul, vai teil, ketä siel teil nyt sit onkaa. :) - Mallamargreetta
monica kirjoitti:
yhtää mite murteet männöö, ja kuka on johos? Onks Savolaisii enemmä ku karjalan murteita haastavii? Mie en oo ottant selvää, ko miul on olt mukamas nii kiirettä.
Sanottaanha et vanhemite tulloo kiirettä ku kaik toiminta hijastuu, nii työt vaattii enemmä ain aikaa. Kyl mie oonkkii ihtestäin huomannu sen, ei ennä oo niinku nuorena näppärä.Tästä voep katella nuita murrealuveita ja muutakii asijaan liittyvätä. Aenakii aluveen perusteella savon puhujia on eniten ja eihän tiällä ruuhka-Suomessa mittää ommoo murrettaa ookkaan. Rannikkoaluveet on alunperin ollunna suomenruotsalaesten asuttammoo. Tietennii Karjalan evakoeta on ympär Suomee, mutta nuorempi sukupolovi on sullautunna valtaväestöön. Koulunkäönti ja muuttoliike on murteita hävittännhttp://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/
- Mallamargareetta
Mallamargreetta kirjoitti:
Tästä voep katella nuita murrealuveita ja muutakii asijaan liittyvätä. Aenakii aluveen perusteella savon puhujia on eniten ja eihän tiällä ruuhka-Suomessa mittää ommoo murrettaa ookkaan. Rannikkoaluveet on alunperin ollunna suomenruotsalaesten asuttammoo. Tietennii Karjalan evakoeta on ympär Suomee, mutta nuorempi sukupolovi on sullautunna valtaväestöön. Koulunkäönti ja muuttoliike on murteita hävittännhttp://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/
http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/
Nyt näky aenakii esikahtelelussa Mallamargareetta kirjoitti:
http://www.internetix.ofw.fi/opinnot/opintojaksot/8kieletkirjallisuus/aidinkieli/murteet/
Nyt näky aenakii esikahtelelussakyl pittää olla montaa murretta, on niiko joka paikkakunalla omansa.
Mikä ihme et tuollasii murteita syntyy, samoist sanoist. Sitä mie oon enenkkii ihmetelt.
Mut en vaa osant hakkee mikä murre ois kaikkein puhutuin? Pittää viel uuvestaa kahtoo joku toine kerta.
Kiitos siul Mallamargareetta ku näit vaivaa ja hyvvää lauvantai-iltaa.susmorsian kirjoitti:
mukavan tuulisen vilponen,mut aurinkoine aamu tääl.
Ensmäseks tul mieleen,liekkö Monican selkäkipu jo hellittäny,jos ei,ni mee ny sitte lääkärii,kyl se voip jostai muusta olla kyse ko lihassäryst.
Nii,Tulenlieskat,sää saitki sit aikaaseks siel toril kuldyyri-kylvys käiä.No,et sää hokannu,et mää siel vatsatanssityttön ketkuttelinki...se kolmas eturivis vasemmalt,jolla ol hirmune määrä niit kilisevvii kulkussii lanteil ja semmone pulskemman puoleine,vaik ei ne muutkaa mittää luuviului ollehet,pittäähä siin itämaises tanssis olla jottai mitä ketkutella.
Nii ja noist häistä,ko UMki mennee,ni mää en sinne kurdihäihi sit viimme lauantain ikävä kyl mennykkää,oli siel aikamoine vilske ollukkii,ja mukava varmast ko heiän kulttuurissaa juhlis ain kovasti on mussiikkii ja tanssitaa heiä omalaatussii tanssejaa.Sillee käs käes ko piirileikis askelkuvioitte mukkaa,ei mittää valssei ja tangoi tieteskää.
Minust on hyvä puol täs nykyses meiningis,ko avoliitois eletää,ni kerkii paremminni toiseesa tutustuu,ennenhä ol paljonnii niinko pakkoavioliittoi,vanhemmat sano et naimissiin on mentävä ko perilline ilimotti tulostaa ja ehki sit sekkii osasyynä liittojen epäonnistumisseen.
No kyl minunnii on ny mentävä eik vaa meinata tänä kesän yksii lavatansseihi ja urkumusiikkkii kuuntelemmaa, ko sellasest kovast tykkään,mut suoraan sanoen en mikkää virs-immeine oo.Joka päivähä tääl jossai kirkos urkujen soittoo on mahollisuus kuunnella.
Mukava on tällane aamuherännäine olla,hissuksee herräillä ja luontoo ihhailla,itellein loppukesä ja alkusyksy parasta aikaa,ko kaik on valmist ja kypsää,väritkii vahvemmat ko kevvääl.Mist siu päähäis on pälkähtänt et oot keksiny tuollase nimimerkin ku susmorsian.
Eihä siin mittää vikkaa oo mut oon enenkkii miettint et mikä tarkotus sil on? Mitä sie sil tarkotat? vai et yhtää mittää, koha on.
Eihä siihe mittää vastata kannata, se on yks nimi muihe joukossa.
No sie kyselit miu selästäin, onha se jo melkei terve et ei se ennää tahtii haittaa, ku ei vaa uuvellee tulis kippeeksi.
Mie oon joskus nuoruuves loukant sen ja siks se vihottellee.
No sie et mänt häihi kurdilohe, ois se voinu olla miielenkiintone kahtottava. Varsinkkii ne tanssit.
Siekkii tanssit napatansii, eiks siin oo iha hyvä ku on vähäse lihhaa luihe päällä? Kuuluha se asiaaki.provosoivuin ;) kirjoitti:
Mie rupesin tuol kirjottammaa suomeruotsii vastaa ja sain sielt hatkat. Hyö poistiivat miu kommenttiin pois kokonaa.
Mut kylhä myö nyt mutullakkii tiijetää, ett karjalaissii ja savolaissii on kumpiakkii enemmä ku suomeruotsalaisii.
Kyl mie viel koitan täs joku kert asjaa tutkii.
Ja voi tokkiisa - hijast on tekemiset nykyvää. Vaikk mie tykkää, et hittaast on mukavempaa. Tuol ku lenkilkii käy - iha vaa kävelyl - ei yhtää tee miel vauhtii pittää. Ja muisti se vast hittaaks on tultkii. Mennee mont päivää joskus, enneko asjan muistaa tai nimen, mist on yrittänt vaikk minjän kans puhhuu.
Vaa mie kerron siul sallaisuuven: ei hääkää ain muista. Hyö tekkööt töit konneell eiväkkä oikee paljo jouvu puhummaa kenekää kans, niiku miekii oon hiljaa melkei koko päivät. Siin kangistuu muisti, vaa tällee tää mennee elämä.
Mukavaa iltaa siul, vai teil, ketä siel teil nyt sit onkaa. :)älä kuule huoli, kokkeile joskus uuvellee kirjottaa samast asiast.
Siul saattaa olla hyvä mututuntuma,ko mie oikei ajattelen ja luen siu kirjetäs, nii sammaa mieltä miekkii oon.
Nii on, hiljaa hyvvää tulloo, pakonkkii eessä, et kaikkii ihmine tottuukki. Kyl mie lenkil tykään pistellä ripijäst nii ko suinkkii.
Voiko miult pääs nauru ku, sie kerroit et miniäkkii on hijas muistamaa et, hääkää ei aina muista:))
On se lohtu et, ei oo kukkaa yksinää tuon hittaan muistisa kanssa, miekkii oon huomant vast nyt et, muistikans on vähä nii ja näi, joskus muistaa jonku paremmi mut sit taas muisti kulkee hittaammi.
No eihä tääl meil ooo kettää muita ko mie yksinäin, ja mitä sitä sit muuta tarviikaa, meneehä se näikkii.
No mie toivotan siul aikaset huomenet, täst tää viikko taas alkaakkii. Pittää tuota hijasta muistii vähä ruveta harjaannuttamaa, jos se vaik auttas.- kylist
monica kirjoitti:
kyl pittää olla montaa murretta, on niiko joka paikkakunalla omansa.
Mikä ihme et tuollasii murteita syntyy, samoist sanoist. Sitä mie oon enenkkii ihmetelt.
Mut en vaa osant hakkee mikä murre ois kaikkein puhutuin? Pittää viel uuvestaa kahtoo joku toine kerta.
Kiitos siul Mallamargareetta ku näit vaivaa ja hyvvää lauvantai-iltaa.Enne vanhaa ei liikuttu silviisii ku nyt, eikä olt sanomalehtii ja jos ol, ei niit kylil luettu eikä kaupilteltu.
Jokkaine eli ommaa elämääsä ja siel kehitty sit oma kielesäkkii.
Emmie tiijä, mut tälviisii mie oon aatelt. - tulenlieskat
ullamirjami kirjoitti:
sinne Tampereelle.
Ja useimmite oli.
Vaikka kihloissaki oltiin ,niinkummää 1v .Nymmää e päässykkää mukkaa. Määe tierä olinko väärässä kokkoontumis paikassa. Nymmää luulennii.
Mää seiso ja orotteli pualenpäivän aikaa siä erustalla. Kyä siin viäressä oli semmonen kommee naisporukka ja kait mun olis pitänykki kyssyy olikos ne menos kisoihi. Määku oon hiras kyssyy mittää nii nyssi vaa miätin ja harmittelen ku oli se uus hamekki. No, ei voi mittää.
Saiskoos jossai nährä kuvia kisoista? Vaik siä tammelantorin mustamakkara kojulla. Me tultas niiren likkoin kans kattoo jokka ei päässy mukkaa jostai syystä.
Mää menin sit taas kattoo Tammerkoskensillan
teltan ohjelmaa. Siä oliki hyvvää ku nuaret esitti tanssii ja oli ihan sirkustakki.
Susmorsia nyssi mulla onki sun kuvas. Määnääs otinku sää olit tanssimassa sitä haaremitanssia. Hyväku sanoit misä kohrassa sää olit.
Ullamirjami kyä olis kivaku sääki tulisit Tampereelle mustallemakkarelle. Istuttas koskipuiston penkillä ja ihailtas Tammerkoskee. Käytäs keskustorilla kahveekojulla ja katteltas ohi kulkevia ihmisiä. Mut oikee rattosaa ehtoota.
Iloista unohtumatonta hääjuhlaa sulle.
Monica älä liikaa rasita selkääsi. Paranemista sulle. Seomorjens - tääl on ;)
monica kirjoitti:
älä kuule huoli, kokkeile joskus uuvellee kirjottaa samast asiast.
Siul saattaa olla hyvä mututuntuma,ko mie oikei ajattelen ja luen siu kirjetäs, nii sammaa mieltä miekkii oon.
Nii on, hiljaa hyvvää tulloo, pakonkkii eessä, et kaikkii ihmine tottuukki. Kyl mie lenkil tykään pistellä ripijäst nii ko suinkkii.
Voiko miult pääs nauru ku, sie kerroit et miniäkkii on hijas muistamaa et, hääkää ei aina muista:))
On se lohtu et, ei oo kukkaa yksinää tuon hittaan muistisa kanssa, miekkii oon huomant vast nyt et, muistikans on vähä nii ja näi, joskus muistaa jonku paremmi mut sit taas muisti kulkee hittaammi.
No eihä tääl meil ooo kettää muita ko mie yksinäin, ja mitä sitä sit muuta tarviikaa, meneehä se näikkii.
No mie toivotan siul aikaset huomenet, täst tää viikko taas alkaakkii. Pittää tuota hijasta muistii vähä ruveta harjaannuttamaa, jos se vaik auttas.Kylhä äit enne sano, et heil Karjalas ol kaikk nii hyvi. Vaa sit ku mie alon kyselemmää, ei heijä mökis olt sähköö ees. Joen mutkas se ol, ja siin joes ol mukava uija kesäl, mie kävi Hovimaal siskoin kans katsomas sitä paikkaa. Ei heijä mökkii olt ennää, mut naapurin kaivo ol viel käytös. Siihe ol joku rakentant (vanja) semmosist tähetarpeist itellee mökin. - No miu pittää nyt männä, mut mie kerro loput myöhemmi. Kyl se iha kiva kertomus on. Illanjatkoo siul vaa taas. :)
tulenlieskat kirjoitti:
Nymmää e päässykkää mukkaa. Määe tierä olinko väärässä kokkoontumis paikassa. Nymmää luulennii.
Mää seiso ja orotteli pualenpäivän aikaa siä erustalla. Kyä siin viäressä oli semmonen kommee naisporukka ja kait mun olis pitänykki kyssyy olikos ne menos kisoihi. Määku oon hiras kyssyy mittää nii nyssi vaa miätin ja harmittelen ku oli se uus hamekki. No, ei voi mittää.
Saiskoos jossai nährä kuvia kisoista? Vaik siä tammelantorin mustamakkara kojulla. Me tultas niiren likkoin kans kattoo jokka ei päässy mukkaa jostai syystä.
teltan ohjelmaa. Siä oliki hyvvää ku nuaret esitti tanssii ja oli ihan sirkustakki.
Susmorsia nyssi mulla onki sun kuvas. Määnääs otinku sää olit tanssimassa sitä haaremitanssia. Hyväku sanoit misä kohrassa sää olit.
Ullamirjami kyä olis kivaku sääki tulisit Tampereelle mustallemakkarelle. Istuttas koskipuiston penkillä ja ihailtas Tammerkoskee. Käytäs keskustorilla kahveekojulla ja katteltas ohi kulkevia ihmisiä. Mut oikee rattosaa ehtoota.
Monica älä liikaa rasita selkääsi. Paranemista sulle. Seomorjenset päässykkää niihin kisoihi, kyä mää olisi kysyny ,josmää olisi ollu siä.
Kyssää olit varustautunukki niin perusteellisen hianoks ja koita ny,-- jossää viä tapaisit ainaki Lokarin hek.koh. siä.
Kussää oot se salarakaski,jos mää oikee muistannääs.
Ja muistakki tulentiaska sitte sanoo multaki terveisiä.
Mää en oo yhtää mustankippee,kushuamaat.
Voi herranjestas onks siä tänävuanniki taas
se kylmä niinkummää muistasin, että viimevuannaki oli,-- kunse lokari oli siä.
Olis ny ottanu välihousut väljyyn ainaki, ettei tarttis palella.
Mulla oli täälä ne häät ja oliki hianot.
Emmää oo ollukkaan montaakertaa semmosissa,
että kutsussakin oli oikeen maininta "kavai" herroille.
Siinä oliki sitte meirän miäs- väellä sovittelemisa ,että viäkö entiset mahtuu ,ja hianoja oltiin kaikki ,nääs mullakin kun oli se kansallispuku kanssa,oli seki viä maniittava.kylist kirjoitti:
Enne vanhaa ei liikuttu silviisii ku nyt, eikä olt sanomalehtii ja jos ol, ei niit kylil luettu eikä kaupilteltu.
Jokkaine eli ommaa elämääsä ja siel kehitty sit oma kielesäkkii.
Emmie tiijä, mut tälviisii mie oon aatelt.tietoo, niihä sen pittää olla, et asuttii vaa samas paikas ja sit sitä haasteltii samalviisi nii, siint synty murteet. Sitähä siekii tarkotit?
Enhä miekää muista et meil olis olt lehtii ja isä ois maannu lehti kouras ja lukent mitä kirjottellaa.
Kyl on maailma muuttunt siin paljo, nyt lujetaa ja käyvää kuka missäkii, et murteetkkii tahtoo männä iha sekasi.
Kyl siul iha hyvä teoria on, nii sen on täytynt tapahtuukkii.tääl on ;) kirjoitti:
Kylhä äit enne sano, et heil Karjalas ol kaikk nii hyvi. Vaa sit ku mie alon kyselemmää, ei heijä mökis olt sähköö ees. Joen mutkas se ol, ja siin joes ol mukava uija kesäl, mie kävi Hovimaal siskoin kans katsomas sitä paikkaa. Ei heijä mökkii olt ennää, mut naapurin kaivo ol viel käytös. Siihe ol joku rakentant (vanja) semmosist tähetarpeist itellee mökin. - No miu pittää nyt männä, mut mie kerro loput myöhemmi. Kyl se iha kiva kertomus on. Illanjatkoo siul vaa taas. :)
ja mukava verestää vanhoi asioita. Oliha enenvanhaa puutteellista tähäpäivää verrattuna, mut se ol sitä missä vaa.
Miekii käin kahtomassa kotpaikkakunnala, siel karjalas ja ei olt muuta näkyvil ko kivijalka. Mut yks omena puu oli voimissaa, herraisä sentää, ku mie kahtoin sitä nii, ajattelin et siin on issäin kättentöitä.
Sit siin kivijalas ol vielä tallella raput mist sisäl mäntii nii, kahtoin ja ajattelin et tuost miun pien jalkain on astellu.
Tämmösii muistoi tul mielee, mukava niitä on verestää. Mut en mie toista kertaa halluu lähtee kahtomaa sinne.
Voi hyvä ihme ku nukuin näi pitkää, joskus se uni maittaa.- vähäse
monica kirjoitti:
ja mukava verestää vanhoi asioita. Oliha enenvanhaa puutteellista tähäpäivää verrattuna, mut se ol sitä missä vaa.
Miekii käin kahtomassa kotpaikkakunnala, siel karjalas ja ei olt muuta näkyvil ko kivijalka. Mut yks omena puu oli voimissaa, herraisä sentää, ku mie kahtoin sitä nii, ajattelin et siin on issäin kättentöitä.
Sit siin kivijalas ol vielä tallella raput mist sisäl mäntii nii, kahtoin ja ajattelin et tuost miun pien jalkain on astellu.
Tämmösii muistoi tul mielee, mukava niitä on verestää. Mut en mie toista kertaa halluu lähtee kahtomaa sinne.
Voi hyvä ihme ku nukuin näi pitkää, joskus se uni maittaa.Sillo ku sinne rupes pääsemmää, ol ihmisil kova hinku käyvä kahtomas raunioit. Ja kummast ne olikii siel viel.
Monetha mänivät ja itkivät siel, nyt ei vissii ennää nii kovast kaipaakkaa, ku on tult selväks kotie tilanne.
Meijä kyläs ol viel vanha kauppa toiminnas. Tuntu iha kummalliselt ja sit siin ol jottai ulkorakennuksii, mis jotku oli olleet pommii suojas. Ja Viipuris on paljo vanhoi rakennuksii. Monrepoo puistos myö käytii siskoje kans taksil. Sit vast myöhemmi kuultii, et taksit voi olla vähä vaarallissii käyttää. Linna ja pyöree torni ol vähä rapistunneit, muttei nii rapistunneit ku heijä uuvemmat kerrostalot. ;D vähäse kirjoitti:
Sillo ku sinne rupes pääsemmää, ol ihmisil kova hinku käyvä kahtomas raunioit. Ja kummast ne olikii siel viel.
Monetha mänivät ja itkivät siel, nyt ei vissii ennää nii kovast kaipaakkaa, ku on tult selväks kotie tilanne.
Meijä kyläs ol viel vanha kauppa toiminnas. Tuntu iha kummalliselt ja sit siin ol jottai ulkorakennuksii, mis jotku oli olleet pommii suojas. Ja Viipuris on paljo vanhoi rakennuksii. Monrepoo puistos myö käytii siskoje kans taksil. Sit vast myöhemmi kuultii, et taksit voi olla vähä vaarallissii käyttää. Linna ja pyöree torni ol vähä rapistunneit, muttei nii rapistunneit ku heijä uuvemmat kerrostalot. ;Dja jokkane haastaa omistaa mite sillo ol, ja paljoha siel käytiikkii. Myökö oltii kot pihas nii yht äkkii alko tulemaa vissii sata musta valkosta lehmää meitä kohe.
Meil ol konjakkipullo ja pienet pikarit ko piti ottaa sen kunniaks hömpsyt ko oltii kot pihas, mut kiire tul lähtee käpälämäkkee ja kiiruusti.
Taksii myökkii käytettii ku mäntii hakemaa kotpaikkaa, mie olin veljein kanssa ja miul oli suklaapatukoita 4kpl, miun piti just tarjota veljellein ja sit kuskil nii kuski sano suomeks et, hänel on 3 lasta kotonna.,,,,, Niin mie ymmärsin mitä yskä ol, mut en osant rykästä.,,,,,
Nii myö jäätii ilma suklaata ja mie ojensin kaik patukat kuskille. Nii piti viel kertoo niist lehmist,
Viimesenä tuli lehmien jälkee paimen ja mie annoin hömpsyin hälle, oli hää mielissää ja ojensi kättää et lissää, mut eihä myö juottamaa ruvettu häntä.
Et semmone muisto miul on jäänt siint reissust.tulenlieskat kirjoitti:
Nymmää e päässykkää mukkaa. Määe tierä olinko väärässä kokkoontumis paikassa. Nymmää luulennii.
Monica älä liikaa rasita selkääsi. Paranemista sulle. Seomorjenseks sie löytänt koko paikkaa, ja siulko ol nii komija mekkokkii pääläis, nii arvaan et voitto ois tult siul.
Kuule, ootetaa jottai tietoo, luulis ilmotettavan kui paljo ol osanottajii ja kuka sit voitti. Eiks ne niiko kuulu kilpailu henkee.
Ihmeelistä et voittaja ei itse puhu eikä pukaha, et on saan ensimmäisen palkinnon ja voittant ko porukan????
Jos ei kuulu nii tais olla hyväkkii ettet löytänt, jos siin on jottai salamyhkästäkkii, nii sit se ois harmittant sinnuu.
Mut mitä salasta siin sit vois olla, ja oiskos se tarpeelistakaa.
Toivoit paranemista miu selällein, nyt se onkkii jo parempi mut kyl se merkkii antaa, et ei oo iha kunnossa. Kiitos ku muistutit.
Paas mennen sit taas tanssiloihi sen unelmamekkois kans, nii tulloo sil käyttöö ettei vaa oo henkaris kauvaa,
ei tiijä vaik näkisit sen komijan harvahampaisen miehen ja tanssisitte taas yhös, muista männä eturiiivii seisomaa, ja katsot miehii nii syvälle silmii et, jono tulloo siu ettees.
No moikka sit taas.
PS: Muista sit keinutella lanteitais ko määt yli tanssilattian sin naisten puolelle! Silviisii just, niiko oisit missikisoissa.- mie huokasen
monica kirjoitti:
ja jokkane haastaa omistaa mite sillo ol, ja paljoha siel käytiikkii. Myökö oltii kot pihas nii yht äkkii alko tulemaa vissii sata musta valkosta lehmää meitä kohe.
Meil ol konjakkipullo ja pienet pikarit ko piti ottaa sen kunniaks hömpsyt ko oltii kot pihas, mut kiire tul lähtee käpälämäkkee ja kiiruusti.
Taksii myökkii käytettii ku mäntii hakemaa kotpaikkaa, mie olin veljein kanssa ja miul oli suklaapatukoita 4kpl, miun piti just tarjota veljellein ja sit kuskil nii kuski sano suomeks et, hänel on 3 lasta kotonna.,,,,, Niin mie ymmärsin mitä yskä ol, mut en osant rykästä.,,,,,
Nii myö jäätii ilma suklaata ja mie ojensin kaik patukat kuskille. Nii piti viel kertoo niist lehmist,
Viimesenä tuli lehmien jälkee paimen ja mie annoin hömpsyin hälle, oli hää mielissää ja ojensi kättää et lissää, mut eihä myö juottamaa ruvettu häntä.
Et semmone muisto miul on jäänt siint reissust.Emmiekää ennää sin mää. Hyö saavat pittää omasa, mitä siel on muuta ko pusikkoo ja sammaa joutomaata joka puolel.
Tuost suome kielest tul vaa semmone mielee, et olik se karjala murret, ku taksikuski puhu? Meil ol semmone vaa höpötaksi, tulkki lähtiis selitti hänel, mihi mennää ja mihi tullaa takasii.
Mut kylhä minnuu nauratti teijän konijakit. Meil ei semmosii olt mukan, ku myö mentii vähä surumielel sin kotpello pientareel. Ei nyt oo mittää illoo ennää ku näi on asijat. mie huokasen kirjoitti:
Emmiekää ennää sin mää. Hyö saavat pittää omasa, mitä siel on muuta ko pusikkoo ja sammaa joutomaata joka puolel.
Tuost suome kielest tul vaa semmone mielee, et olik se karjala murret, ku taksikuski puhu? Meil ol semmone vaa höpötaksi, tulkki lähtiis selitti hänel, mihi mennää ja mihi tullaa takasii.
Mut kylhä minnuu nauratti teijän konijakit. Meil ei semmosii olt mukan, ku myö mentii vähä surumielel sin kotpello pientareel. Ei nyt oo mittää illoo ennää ku näi on asijat.mite komijat koivut siel oli, paljo kommeemat ko suomes, katoha ku siel ei oo näitä sasteita mitä meil on.
Ainankkii meijä kotpaikka oli pitkäl keskel mehtää, nii kasvillisuus pääs olemaa omis oloissaa, sentähe siel on nii rehevää.
Eihä se meijä taksi osant ko muutaman sanan suomee et osas just "kerjätä" mut kieräl taval.
Siint konjakist viel, vanhin sisko toi tullessaa, ko piti sitä hyvänä ku päästii ees kahtomaa sinne, mist kerra lähettii maantielle.
Eihä se ilon aihe muute oo, tottaha ne ilot jäi sillo sinne ko lähettii.
Mie oonkkii aina sanont et miu perintömaani on rajantakan, et isän tekemät pellot kasvo komijaa koivuu, mut näki et pellot oli olt.
Jos takasiikii joskus sais nii eihä niitä karjalalaiset saa miun mielest vaa valtio ne saa. Ootsie ajatellu sitä??- eikö muka saasteita
monica kirjoitti:
mite komijat koivut siel oli, paljo kommeemat ko suomes, katoha ku siel ei oo näitä sasteita mitä meil on.
Ainankkii meijä kotpaikka oli pitkäl keskel mehtää, nii kasvillisuus pääs olemaa omis oloissaa, sentähe siel on nii rehevää.
Eihä se meijä taksi osant ko muutaman sanan suomee et osas just "kerjätä" mut kieräl taval.
Siint konjakist viel, vanhin sisko toi tullessaa, ko piti sitä hyvänä ku päästii ees kahtomaa sinne, mist kerra lähettii maantielle.
Mie oonkkii aina sanont et miu perintömaani on rajantakan, et isän tekemät pellot kasvo komijaa koivuu, mut näki et pellot oli olt.
Jos takasiikii joskus sais nii eihä niitä karjalalaiset saa miun mielest vaa valtio ne saa. Ootsie ajatellu sitä??kuldagägösed gugguu nyd muonigan piäs. Nehän saastuttaa oman pesäsnsä ja samalla koko Itämeren. Ydinjätettä on Pohjanmeressä ja ties missä.
- voi tokkiisa
monica kirjoitti:
mite komijat koivut siel oli, paljo kommeemat ko suomes, katoha ku siel ei oo näitä sasteita mitä meil on.
Jos takasiikii joskus sais nii eihä niitä karjalalaiset saa miun mielest vaa valtio ne saa. Ootsie ajatellu sitä??Oliha meijäkii tievierel koivukuja ja kommee olikii. Ne oli kyl iha alkuperäse näkösii, et ei oo pommituksis menneet nuri.
Mie oon kuult, ett siel joku jurist on tekemäs vaatimuksii yksityisil ihmisil omistusoikeuksist Venäjä hallinnol. Jeltsiini aikaa siit ois voinut helpostikkii jottai tulla. - Ei myö oo ruvettu siihe remppaa viel ainakaa mukkaa.
Valtiotasol en tiijä, onks siel oikee menos mittää neuvottelluu. Näiköhä tullee vaikk kilpailu, kerkiääkö valtio enne näit yksityissii ihmissii, haalimmaa itellee ihmisiien maat. eikö muka saasteita kirjoitti:
kuldagägösed gugguu nyd muonigan piäs. Nehän saastuttaa oman pesäsnsä ja samalla koko Itämeren. Ydinjätettä on Pohjanmeressä ja ties missä.
mie en haastantkaa saastealueist ko just sanoin et meijä kot oli syväl mehtäs ja sin sit ei ylettynt saasteet,
nii myö pääteltii ko kahtottii puita ja muutakki kasvilisuutta.
Totaha venäjält tulloo kovastikii saasteita jos jonkinmoista, en mie koko maan saasteista haastantkaa.
- Anonyymi
O se ihime ku kauhijana kommenttia vaa ei yhtäkkää pohojosem murtteella. empä kyllä loppuu asti lukenukkaa jos sielä joku myöhemmi ois innostunu kirijottellee tälläki, että tiijäppä sitte häntä. mää sanov vaa että ei nää etelän talavet oo mistää kotosi. vettä tullee ku aisaa eikä maasa oo vähhääkää lunta. pimijää ja kurijaa, ei meinaa pohojosen ihimine tämmöstä kestää. kerta kaikkijjaa vois muuttaa vaikka kittillää. pittääpi yrittää ajatella kevättä ja pijättää ittesä kiireisenä nii ei jouvva liikoja ahistummaa tosta ilimasta.
- Anonyymi
Etkö yhtään vanhempaa löytänyt . Miksi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö yhtään vanhempaa löytänyt . Miksi ?
Romaanit haluavat kertoilla: hai jollet sie maalla kuole,niin sie vetteen hukut.
Monican murreketjuilu koki kaiketi aikoinaan alasajon.
Murreketju oli mielestäni hyvä, joskin monica vetäjänä oli puolueellinen.
Jollei häntä ylistänyt ja kiittänyt,niin jopa tuli rapiat ja runoilusi loppui siihen.
Hän romaanina,kauniina tosin,ylitti riman väärältä puolelta.
Alkoi alasajaa kirjoittelijoita,joiden mielipiteet poikkesivat Hänen ajatuskannastaan.
- Anonyymi
Kyllä molin aamulla pöllö, lähin uimahalliin seittemäks vaikka se aukes vasta kymmeneltä. Enhäm minä takasik kotiin ajanu, lähin lenkille, piti kallata peräkoslasta paremmat kengät. Meniv vielä kiriastoon lukemaan Pohojalaisen, ostin osuuskaupasta appelsiinij ja viilij ja sitte uimaan. Ruukaan käyä ainaki kerran viikossa että pysys nuoren näkösenä.
Huh, meniköhän joka sana oikein.- Anonyymi
Mee nukkuu sit seuraavaks
Pittääks nää murre jutut nyt olla ain niin oikeen laatusii,
ei sitä tämmönen joka vuan on ollu kielkylvys siellä ja tiällä, millo missäkii
ja kaikennii kukkuraks on vielä putkahtanna mualimaan syvän suomen syvänmaella,
ossoo oikein nuita puukstaaveja pistellä. On se vuan niin haaskoo kun jonkin sana ees ossoo,
vaekka vuan ossois sinnepäe, niin aena voep vätystellä.
Elämä se on niin lupsakkoo ja vällii koetteloo ja vällii on helppova ku heinäteko helemikuussa..
Vuan kyllä sitä minnäen kohta niän unnii tässäi tämän konneen kaenalossa, paras oes mennä muate ja pistää silimät kiin ja hyrräillä.
Hyrräily on minusta niin mahottoman mukavoo ja rauhottavoo hommoo, kun oikein lämpimän ja rakkauvesta huastavan mussikkikappaleen sua kielenpiällee, niin se on ku hunajoo tae lämmintä maetoo, niin se ntämmöstä rauhatonta ruatajaa rauhottaa.
Öytyä vua kaekille immeisille.nukkukee kun pienet porsaat kylki kylessä ja toenen toistenne untuhinaa kuunnellen.- Anonyymi
Pruukaat sit kans ottaa lääkkees, ennenko tuut palstal sekoilunes.
Anonyymi kirjoitti:
Pruukaat sit kans ottaa lääkkees, ennenko tuut palstal sekoilunes.
Voe hyvänen aeka, ossoon sekkoilla ihan ilman pillereitä,,
mutta sinnäe oot niin kommee immeinen, että voen paljastaa,
että otan katos ihan vuan huvin vuoks yhen keltasen nappisen ennen nukkumaan männoo.
Ja et kyllä ossoo arvata mihin se nappi on tarkotettu.
Se on nivelnappi, se rasvaa niveliäin nukkuessain,
eikö vua oo hyvä keksintö, Nivelien rasvaas unten mailla.
- Anonyymi
Minne monica on joutunut?
Ei ole vuosiin kirjoitellut. Herätya!- Anonyymi
Jos hää on vaihtant tuonpuoleisii? Täs iäs ei mikkää ennää oo pysyvää, vanhaks täs itekkii ihtensä tuntoo, päivä kerrallaa männään.
- Anonyymi
Kuka tänne pylläätti toista kymmentä vuotta vanahan ketjun? Haetannoko tuo mittää kuha on hyvä.
Toevottavasti että pyllähä ulukosalla. On niin kaahee kel ettee vanaha uskalla männä ollenkaa koettamaa kulukoo.- Anonyymi00037
Ei haittaa, pelkkää hyötyä.
- Anonyymi
Aku ..Hessu ..ja Mikki ...menivät baariin ....ovessa oli kyltti ..Jätäthän koiraystäväsi ulos...
Niimpä aku ja mikki nauttivat drinkit ja sanoivat Hessulle ....Sori Hessu..
Ai eikö tää ollutkaan koira-keskustelu.
mimmimum-..mi- Anonyymi
Oottako työ nuita "meidän ryhmämme palstalla" -immeisiä. En oo tutustunna ketjuun kun sen suuntaset immeiset ei kiinnosta tippookaa. Keskustelupalstalle ei ikäryhmiin kuulu meijjän ryhmät. Ikä sentää on oltava minun miuluiks samalla kymmen vuen sisällä.
Huastellaan jos se soppii tai mään tuas. Asioita ajan kans löötynöö, siis muutai kuin meijjän ryhmän pohtimine,
- Anonyymi
Savolaisten ketju.
- Anonyymi00036
Myö oon omituinen hyypiö kun yhdistelen sosiaalisen median kirjotteluissani kaikkia Suamen eri murtheita! Olen omalaatuinen ollu aena! Tosi omalaatuinen.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valtion alijäämä = yritystukien määrä = 10 mrd. euroa
Mutta persut eivät vaan suostu tasapainottamaan valtion budjettia, vaikka yritystuet on tiedetty haitallisiksi. Miksi p1128009Suomi käyttää sosiaalietuuksiin suhteessa eniten rahaa koko maailmassa
Suomi käyttää sosiaaliturvaetuuksiin enemmän rahaa suhteessa bruttokansantuotteeseen kuin mikään muu maa maailmassa. Su4027184Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"
Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite804484Vähän fiksumpi Nimi kisa ? :=)
Kirjoita teidän etunimet allekkain. Jos nimissä on joku kirjain sama, poista se. Tee sama tarkistus kaikille kirjaimill294219Mikä on suurin luonne- eroavuus sinussa
Ja kaivatussasi? Vaikuttaako se huonoon vai hyvään suuntaan siinä, että teistä voisi tulla jotain?2032639Kenen haluaisit voittavan Amazing Racen: Tuomas ja Esko, Millu ja Karoliina vai Maria ja Vilma?
Amazing Race Suomi huipentuu lauantaina finaaliin. Jäljellä on kolme paria ja tiedossa on tehtäviä, jotka järkyttävät os332385- 1022371
Gallup: Katsotko Salkkareita tai oletko katsonut?
Salatut elämät on suomalaisten suosikkisarja vuosikymmenestä toiseen. Salkkareiden parissa viettää aikaa sukupolvet laps202049Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?
Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-02040Amazing Race Tomas rehellisenä Esko-appiukon, 63, tilasta: "Sairastelut ja..."
Tomas Grekov ja Esko Rotola-Pukkila ovat mukana Amazing Race Suomi -kisassa. Ja nyt vuorossa on finaali. Hankaluuksia m11927