Fantasiakirjallisuuden kliseet

Arma

Elikkä olen miettinyt oman fantasia tarinan kirjoittamista ja sen takia selailin aika monia sivuja (täälläkin) ja moni neuvoi välttämään kliseiden käyttämistä. Siispä, kertokaa nyt hyvät ihmiset mitä nämä vältettävät kliseet ta kliseet ylipäänsä ovat?

Thank you, who answer to my question.

11

2257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      klisee = kulunut sanonta

    • .....

      ainakin haltiat ja kääpiöt ovat loppuun kaluttuja. ellei sinulla ole tuoretta ideaa näitä koskien, suosittelen unohtamaan nämä.
      myös maailman pelastaminen on jo suuremman luokan klisee. ellei sinulla ole mitään uutta tapaa esittää tällainen, anna senkin olla.
      hyvä ja paha pelkkänä hyvänä ja pahana kuuluu (toivottasti) pelkkään lastenkirjallisuuteen.
      tuossa oli muutamia esimerkkejä.
      jos haluat kirjoittaa hyvää fantasiaa, sinun kannattaa kuitenkin enemmän kiinnittää huomiota omaan ideaasi, kuin kliseisiin. vaikka haluaisit käyttää pinttyneintä kliseetä mitä tiedät, mutta sinulla on uusi ja raikas tapa esittää se, niin jatka kirjoittamista. lukija unohtaa kliseet jos esität ne tavalla, joka ei jätä urputtamisen varaa.
      jos haluat saada kirjoituksiasi julkaistuksi, on sinun kuitenkin muistettava, että kilpailijoita on paljon. tämän vuoksi sinulla täytyisi olla massasta eroava uusi idea, mistä taas päästään kliseiden välttelyyn:)
      jos haluat käyttää jotain tiettyä kliseetä tekstissäsi, käytä omaa arviointikykyäsi sen kanssa. voit myös antaa tekstisi jollekin toiselle arvioitavaksi. jos kuitenkin kirjoitat vain omiksi huviksesi, niin sinun ei tarvitse välittää mistään mikä ei sinua kiinnosta, eikä tarvitse kirjoittaa sellaista mistä luulisit toisten pitävän. sellainen kirjoittaminen onkin parasta:)
      toivottavasti tämä litania auttoi sinua kirjoittamisen kanssa eteenpäin.

      • Arma

        Omaksi ilokseni tuota meinasin kyllä kirjoittaa ihan omaksi ilokseni, mutta nuo "kliseet" auttoivat vähän. Saa nyt nähdä mitä tästä kaikesta tulee, kun pää on täynnä ideoita enkä tiedä miten ne kaikki saisi järjestykseen.


    • Alccrabaniel

      Mielestäni kliseet kuuluvat fantasiakirjallisuuteen.

      Minäkin kirjoitan fantasiaa, ja olen todennut, ettei sitä voi kirjoittaa ilman kliseitä.

    • metti

      Luehan David Eddingsin Rivan aikakirjojen esipuhe.

      Siellä ne on suoraan...

    • Mellon

      Ote TOP-10 kliselistasta (alk. per. Suomen Tolkien-seuran Legolas #24 1/2001)

      1. Ennustukset
      2. Taikaesineet
      3. Matkat
      4. Vanhat valkohapsiset velhot
      5. Uljaat taistelijat ja kauniit sankarittaret
      6. Haltiat
      7. Hauskat matkakumppanit
      8. Barbaarit
      9. Hirviöt
      10. Pahan valtakunta

      Kaikkia em. ei voi välttää, eikä se ole tarpeenkaan. Näihin on vain hyvä kiinnittää tavallista enemmän huomiota kirjoittaessa.

      • ansku

        Ja lopussa hyvikset tietysti voittaa. Tylsää ja ennalta-arvattavaa.


      • ilena
        ansku kirjoitti:

        Ja lopussa hyvikset tietysti voittaa. Tylsää ja ennalta-arvattavaa.

        Tää aihe pisti mun silmään jo kaukaa kun selailin näitä sivuja.. :D Mä kirjoitan myös, ja olen erittäin tietoinen näistä klisestä.. Minusta ne ovat jotenkin koomisia, eikä fantasia ole fantasiaa ellei siinä ole edes hiukan tämän kaltaista komiikkaa.. Minun kirjassa, jos sitä nyt siksi voi sanoa. On näitä kyseisiä kliseitä peräti kaksi kappaletta.. kuten ihmiset, jotka omaavat taikavoimia ja hyvän ja pahan taistelu. Mutta olen pyörittänyt tarinaani niin, että pääni alkaa olla hieman sekaisin, että näen jo unia omista kirjoituksistani. Jos 'kirjani' onnistuu tai saan sitä koskaan valmiiksi, niin julkaisen sen, mutta pelkään että siitä on tulossa täysi fiasko ja kirjoitan sitä vain omaksi huvikseni.. :)


      • pälä
        ilena kirjoitti:

        Tää aihe pisti mun silmään jo kaukaa kun selailin näitä sivuja.. :D Mä kirjoitan myös, ja olen erittäin tietoinen näistä klisestä.. Minusta ne ovat jotenkin koomisia, eikä fantasia ole fantasiaa ellei siinä ole edes hiukan tämän kaltaista komiikkaa.. Minun kirjassa, jos sitä nyt siksi voi sanoa. On näitä kyseisiä kliseitä peräti kaksi kappaletta.. kuten ihmiset, jotka omaavat taikavoimia ja hyvän ja pahan taistelu. Mutta olen pyörittänyt tarinaani niin, että pääni alkaa olla hieman sekaisin, että näen jo unia omista kirjoituksistani. Jos 'kirjani' onnistuu tai saan sitä koskaan valmiiksi, niin julkaisen sen, mutta pelkään että siitä on tulossa täysi fiasko ja kirjoitan sitä vain omaksi huvikseni.. :)

        Mitäse ketään haittaa jos kirjoittaa kliseistä tekstiä??
        Millasia kirjotuksia ne sitten ovat jos välttää KAIKKIA em. kliseitä?? Valaiskaa vähän tyhmälle.

        Voihan sitä itselle "kliseitä".

        Mielummin luen "kliseisitä" haltioista kuin jostain jkgdjofodaö- Heimosta joka aikoo pahiksina ajella ihmiset kaljuiksi...


      • joku toinen jokunen
        pälä kirjoitti:

        Mitäse ketään haittaa jos kirjoittaa kliseistä tekstiä??
        Millasia kirjotuksia ne sitten ovat jos välttää KAIKKIA em. kliseitä?? Valaiskaa vähän tyhmälle.

        Voihan sitä itselle "kliseitä".

        Mielummin luen "kliseisitä" haltioista kuin jostain jkgdjofodaö- Heimosta joka aikoo pahiksina ajella ihmiset kaljuiksi...

        tämä viestiketju on näköjään jo kuivunut, mutta jos joku sattuu lukemaan...
        Terry Pratchett on yksi parhaista fantasian kliseiden käyttäjistä!! Kannattaa lukea


      • mustetölkki
        joku toinen jokunen kirjoitti:

        tämä viestiketju on näköjään jo kuivunut, mutta jos joku sattuu lukemaan...
        Terry Pratchett on yksi parhaista fantasian kliseiden käyttäjistä!! Kannattaa lukea

        olen samaa mieltä Pratchett on yksi parhaista, Eddingin jälkeen. Kirjoittelen itsekin ja yritän mitää heidän taituruuttaan oppaanani pöytälaatikkoa täyttäessäni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      172
      7089
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4152
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1624
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe