Pa#...a päivä...

pieni labbis..

Jotka täällä miettivät koirapuistoon menoa pienen pennun kanssa(rokotukset ok)kerronpa meidän tarinan:(...

Tutustuimme aitauksen takaa rauhalliseen, ihanaan koiraan jonka kanssa sitten päätimme mennä leikkimään aidan toiselle puolelle.

Sitten siinä häärittiin niin yhtäkkiä huomasin että olimme toisella puolella aitausta kuin portti ja portista oli tulossa kolme muuta koiraa enää ei ollut mahdollisuutta "paeta".


Kun ne kolme koiraa, kaksi isoa koiraa ja yksi pieni koira lähtivät juoksemaan kielloista huolimatta kuin höyryveturit meitäpäin en kerennyt kaapata pentua syliin vaan sinne kolmen koiran alle jäi ja huusi..."itku"

Yksi oli päällä,toinen nylkytti toinen oli vahtina.Kun sieltä tonkiessani sain sen pennun pois vihdoin ja viimein niin kaappasin sen syliin:mitäs omistaja siihen tokasi mitä sä sitä sylii otat kun nää haluis vaa tutustuu:

mitäs jos ne olis ollu jotai viel isompii koirii tai pahoi.Mä itku kurkus ja sen ison koiran hyppiessä selkää vasten.Itse painoin varmaan 30kg vähemmän yritin suojella pentua ja pysyä pystyssä enkä kuristua omaan huppuuni jota se veti.

Näin meidän pieni pentu sai ikuiset traumat ja anteeksi en voi antaa itselleni että vein sen sinne:(

8

1106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut,,,

      älä huoli,,
      jatka vaan pennun sosiaalistamista,,ei sille mitään loppuiäksi jää traumoja tuosta,,minulla kävi samalla tavalla pennun kanssa kun menin puistoon, kaikki koirat jahtasivat sen laumana penkin alle ja vasta sitten jättivät rauhaan,,

      koira on nyt aikuinen ja tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa,eikä pelkää mitään,,

      Niihän se on susilaumassakin että pentuja hyökytetään ja opetetaan tavoille,,samallahan se oppii siinä koirien kieltä,,samoin myös koirien kanssa,,pahinta on että ylivarjelee pentua,,silloin se ryhtyy pelkämään ja jopa tulee aggressiiviseksi kun huomaa että sinä pelkäät ja välttelet toisia koiria,,

      ja monesti kun koirapuistoon tulee uusia koiria,,ne puiston vakiokoirat vähän testaavat uutta tulokasta ennen kuin hyväksyvät sen "laumaan,," toki liika ahdistelu ei ole hyväksi,,eikä se että pentua purraan,,

      silloin ei kannata mennä puistoon jos siellä koiria joita et tunne tai jos et tunne voit kysyä ennen kuin menet sisään,miten heidän koiransa suhtautuvat pentuihin? tai ovatko koirat kilttejä,,

      se että pentu vähän vikisee jos toiset koirat tulevat luokse,on ihan normaalia,,kaikki pennut ulisee,itkee,,saattaa kuulostaa ihmiselle kauhealta,,mutta se on vaan tapa eikä tarkoita että pentua sattuisi,,varsinkin jos koirat vieraita pentu saattaa ylireagoida päästämällä tuskalta kuulostavia huutoja vaikka toinen koira koskisi siihen vain kuonon kärjellä,,

      myös siihenkään ei pidä puuttua ja varjella heti pentua,jos toiset koirat kääntävät sen selälleen ja alistavat,,se vain osa koirakoulua,,


      tuossa rynnimisessä kohti,,sekin on ihan normaalia käytöstä toisilta koirilta,,tulevat tarkastamaan tulokkaan eikä tarkoita että ne vihaisia,,jos niillä hirveä vauhti,voit itse mennä seisomaan pennun eteen,näin ne eivät kaada pentua vauhdissa,,ja olet suojaamassa pentua,,vaikka se maassa onkin olet turvana sille,,syliin ei saa ikinä nostaa,,se vaan innostaa toisia koiria hyppimään ja pentukin luulee että nyt tosi pelottava tilanne,,

      • beussi-holsku

        Ei todellakaan ole oikein päästää laumaa tai yhtä koiraa syöksymään hallitsemattomasti kuin kanaparvi toisen koiran luo/päälle/nylkyttämään/tallomaan whatever! Juuri tuollaisesta jäi ystäväni huskylle trauma! Eli aivan mahdollista on, että trauma on jo jäänyt, jos pentusi on pehmeä.

        Koirapuistoja kannattaisi pennun kanssa välttää, jos haluaa siitä sosiaalisen ja luotettavan- sen sijaan etsiydy jonkin koiransa hallitsevan henkilön luo, jonka koira voi turvallisesti "pitää seuraa" koirallesi ja näin koirasi saa koirakokemusta.


    • omistajalle?

      Pentu hätääntyy ja vinkuu aina vastaavassa tilanteessa. Ei ne isommat sille mitään pahaa tehneet, sinä itse vain ylireagoit, mutta se on normaalia ihmisiltä, jotka eivät koirien käytöstä oikein tunne.

      • beussi-holsku

        Toki on _mahdollista_ että koira vain kiljui valmiiksi, mitä pennut hyvinkin voivat tehdä, mutta aikuisten koirien tallomaksi ja rynnimäksi joutuminen _voi_ aiheuttaa trauman, ei _toki varmasti yleensä yhtä pahan_ kuin pureminen. Tottakai tuo nyt on lievää, jos koirat vaan rynnivät hallitsemattomasti, mutta eipä pentu tarvitse edes "lievästi ikäviä" kokemuksia... Parempi välttää kokonaan.


      • vastuulla koirien käytös
        beussi-holsku kirjoitti:

        Toki on _mahdollista_ että koira vain kiljui valmiiksi, mitä pennut hyvinkin voivat tehdä, mutta aikuisten koirien tallomaksi ja rynnimäksi joutuminen _voi_ aiheuttaa trauman, ei _toki varmasti yleensä yhtä pahan_ kuin pureminen. Tottakai tuo nyt on lievää, jos koirat vaan rynnivät hallitsemattomasti, mutta eipä pentu tarvitse edes "lievästi ikäviä" kokemuksia... Parempi välttää kokonaan.

        Ja kyllähän se niin on, että jos koirat alkavat nylkyttämään, niin niiden omistajien pitäisi ottaa se dogi siitä pois!


      • ei kannata
        vastuulla koirien käytös kirjoitti:

        Ja kyllähän se niin on, että jos koirat alkavat nylkyttämään, niin niiden omistajien pitäisi ottaa se dogi siitä pois!

        ei kannata olla ylihysteerinen pennun kanssa, kyllä ne pärjää. en nyt tarkoita että sysää vaan se puistoon ja anna muiden koirien tehdä ihan mitä sattuu, mutta ei se pentu ihan helpolla rikki mene. Minun koirastani tuli todella sosiaalinen, kun käytiin pienenä paljon puistossa. Kyllä se alkuun vähän aristeli ja tottakai joskus tuli tilanteita joissa jouduin hakemaan sen pois muiden jaloista tai että se itse juoksi luokseni turvaan mutta pieni vikinä ei ole vaarallista. Toinen koirani taas, joka tuli minulle vuoden vanhana on hieman aggressiivinen ja ei oikein osaa lukea toisia koiria koska se ei ole pentuna saanut tarpeeksi olla tekemisissä toisten koirien kanssa. Ja se on ikävää, koska näin vanhemmalla iällä se on hankalampaa totuttaa siihen.. ETtä tsemppiä vaan ja järki käteen.


    • puistohaukkuli

      kuulostaa hieman hassulta. "Yksi oli päällä,toinen nylkytti toinen oli vahtina" kuulistaa siltä, että luulet koirien suunnittelevan koko jutun. hah.
      miten yksi voi olla päällä ja toinen samaan aikaan nylkytti. ja koirasi on pentu?
      meillä kävi myös tällä tavalla ensimmäisellä kerralla ja vielä toisella ja kolmannellakin, että vakituiset puiston koirat rynnivät heti vauvelini päälle. näytti pahalta, mutta koiraani ei kertaakaan sattunut. sitä vain pelotti kun ei ollut ikinä tutustunut muihin koiriin. tosin minä itse henk.kohtaisesti suosittelisin, että et aluksi mene puistoon jos siellä on jo valmiiksi kauheasti koiria. Mielummin kun siellä on vain yksi taikka kaksi. Että koirasi pääsee tutustumaan hieman rauhallisimmissa merkeissä toisiin. se nimittäin voi olla sillä hetkellä hieman pelottava tilanne jos sieltä hyökkää esim. 4-6 koiraa heti haistelemaan. vaikka ei ne muut sitä pahalla tarkoita. monille koirille se on niin hauska tilanne kun puistoon tulee jotain uutta. ja jos koirasi on kääpiökoira tai pienikokoinen suosittelen myös tutustumaan pieniin rotuihin. aina voi vahingossa sattua vahinko ison ja pienen välillä. pennut on asia erikseen. Pahin virhe mitä ikinä voi tehdä on ottaa pentu syliin ja panikoida. koska koira jos joku sen pelkosi vaistoaa. silloin sitäkin pelottaa vaan enemmän.en usko koirasi saavan ikuisia traumoja "huonosta" vastaanotosta. en tunne yhtäkään jolla olisi vastaavasta mitään tullut. jatka vaan ihmeessä puistossa käyntiä niin saat sosiaalisen koiran. mutta muutama koira kerrallaan. :)

      • Täysin

        SAMAA mieltä kanssasi!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe