TSS?

Noora11

Onko täällä ketään kuka olisi joutunut kokemaan toksisen sokkioireyhtymän? Minä unohdin ottaa tamponin pois juhannuksena sammuessani, ja pari yötä sen jälkeen minulle tuli ihottumaa rintakehän alueelle, mitään muita mainittuja oireita ei ole ollut, ihottumakin hävisi ja unohdin jo koko asian. Nyt kuitenkin juuri huomasin että minulla on taas sitä ihottumaa ja kauhea pelko iski että jos kyse on tss:stä. Onko tss sellainen että oireet tulee heti ja menee samantien huonoon kuntoon vai voiko käydä niin että oireet on pitkän aikaa "huomaamattomat" ja sitten romahtaa? Apua!

4

1075

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pau-la

Periaatteessa pelkkä ihottumakin voi olla jo merkki sairastumisesta ja voi mennä pitkäänkin, ettei muita oireita ole, kunnes tosiaan sitten iskee vaikka kova kuume.

Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä ihan varmuuden vuoksi, vaikka ihottumaakin voi tulla mistä vaan.

• Noora11

Okei, kiitos avusta. Nyt ihottuma on taas hävinnyt ja lääkäriajan sain maanantaille.. on kyllä outoa nyt tämä..

TSS eli toksinen sokkioireyhtymä on harvinainen mutta erittäin vakava sairaus, joka voidaan todeta ja parantaa. Vaikka tauti on harvinainen, on kuitenkin parasta oppia tunnistamaan sen oireet, sillä silloin osaat toimia oikein jos joskus epäilet sairastuneesi siihen.

TSS aiheutuu myrkkyjä tuottavasta Staphylococcus Aureas -bakteerikannasta. Tätä bakteeria löytyy yleisesti ihmisiltä nenästä, kainaloista, nivusista ja emättimestä. Useimmat ihmiset ovat näiden bakteerien kantajia kärsimättä tilanteesta sen kummemmin. On kuitenkin olemassa pieni ryhmä ihmisiä, joilla bakteeri voi aiheuttaa TSS:n puhkeamisen. Hoitamattomana TSS on vakava sairaus joka lopulta voi tappaa siihen sairastuneen ihmisen.

TSS:n oireet

TSS:n oireet muistuttavat flunssan oireita, mutta TSS:ään sairastuneen ihmisen yleiskunto heikkenee erittäin nopeasti. Varoittavia oireita ovat:

* korkea kuume (38,8 astetta tai enemmän)
      * oksentelu
      * ripuli
      * auringonpolttamaa muistuttava ihottuma
      * lihassäryt
      * heikotus
      * pyörrytys tai melkein pyörtyminen noustessa seisomaan.

Mitä pitää tehdä, jos epäilee sairastuneensa TSS:ään?

Jos sinulla on yllä mainittuja oireita ja käytät tamponia, poista tamponi välittömästi ja ota yhteyttä lääkäriin pikaisen avun saamiseksi. Kerro lääkärille, että olet käyttänyt tamponeita ja että epäilet sairastuneesi TSS:ään. Voit toki olla myös väärässä ja huolestumisesi on ollut turhaa. TSS:n hoidon onnistumisen kannalta on tärkeää aloittaa hoito mahdollisimman pian, joten on aina parasta olla erityisen varovainen ja toimia heti.

• ei ole

Eipä ole TSS. Et kirjoittelisi siinä enää, jos kysessä olisi tämä sairaus. Sinun terveytesi olisi romahtanut nopeasti, eikä alkanut millään pikkuisella ihottumalla.

Vaikuttaisi lähinnä aurinkoihottumalta/hikinäppylöiltä, oletko ollut auringossa ennen ihottuman ilmaantumista?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      196
      1167
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      930
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      90