Onko kukaan muu huomannut...

Dråpe

Seljasauvan yhteiläisyyttä mahtisormukseen sormusten herrassa? Kummatkin kulkee versisesti kädestä käteen ja onhan siinä kaikkee.. Vaikka seljasauva ei varsinaisesti lumoa käyttäjäänsä, vaan ainoastaan suo tyhmemmän puoleiselle käyttäjälle kuolemanvaaran kailottamalla, siitä, että omistaa seljasauvan. Mahtisormus lumoaa hallitsijansa ja kiroaa sen sitten, ja siitä on vaikea päästä eroon.

Mutta onkohan Rowling saanut ideansa mahdollisesti mahtisormuksesta?

5

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hennukka-Liinukka

      Kaikissa fantasiakirjoissa uusissa ja vanhoissa on väkisin yhtäläisyyksiä toisiinsa. Kuuluisat kirjailijat ottavat ideoita toisiltaan ja muokkaavat niitä oman kaltaisikseen. Onhan Tolkienkin ottanut ideoita Kalevalasta ja muista teoksista. Ei siis kannata alkaa katsomaan kaikkea lukemaansa liian tarkkaan, koska se vaan kadottaa lukuelämyksen.

      • Dråpe

        mun mielestä näitä on ihan mukava miettiä. Kirjailijat eivät voi välttyä saamasta vaikutteita muista kirjoista, mutta silti olisi hauska tietää, mistä seljasauva on peräisin. Ei se pilaa pilaa ainakaan mun lukuelämystä, päinvastoin, kun on lukenut kirjat monta kertaa, niistä on kiva löytää uusia "jippoja".


      • -sermis-
        Dråpe kirjoitti:

        mun mielestä näitä on ihan mukava miettiä. Kirjailijat eivät voi välttyä saamasta vaikutteita muista kirjoista, mutta silti olisi hauska tietää, mistä seljasauva on peräisin. Ei se pilaa pilaa ainakaan mun lukuelämystä, päinvastoin, kun on lukenut kirjat monta kertaa, niistä on kiva löytää uusia "jippoja".

        No, kyllä kaikissa fantasia kirjoissa täytyy olla jokin tietty mahtiesine. TSH se on sormus ja Harry Potterissa Seljasauva. Monissa muissa kirjoissakin on erityisiä esineitä :D Ei voi mitään. Se ei ole kunnon fantasia kirja ellei siin ooo jotain sellasta mikä pitää tuhota tai sit joku joka päättää kaiken.


    • PLAGIOIVA IDIOOTTI

      JOKA ON VARASTANUT LÄHES -KAIKEN- SORMUSTEN HERRASTA, TYHMEMPIKIN SEN TAJUAA. JA TYHMÄT ÄPÄRÄT LUKEVAT "HÄNEN TEOKSIAAN" VIELÄ MIELUUSTI.

      SAUNAN TAAKSE TUOLLANEN NOITA-AKKA JOUTAISI.

      • Dråpe

        älä puhu asioista joista et tiedä mitään. Oletko lukenut Potterit? Et ilmeisesti, koska jos olisit, tietäisit, että Rowling on keksinyt täysin toisenlaisen maailman toisenlaisen juonen kanssa. Kummatkin on hyviä, olen lukenut molemmat, (TSH ihan äskettäen) ja yhteläisyyksiä tietty on, mutta vaan sen verran kun kahdella fantasiakirjalla on lähes välttämätöntä.

        Kyrsiiköhän näitä Rowling on varas meuhkaajia lopulta se, että TSH ei enää olekaan se ainut myyvä ja menestyvä kaikenklassikko, vaan Potterit menestyi jopa paremmin?

        Itse en osaa sanoa kumpi on parempi, koska ne on niin erilaisia, että niitä ei voi edes verrata!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      285
      3023
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      216
      1921
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1582
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1370
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1241
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      266
      1178
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1041
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      981
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      841
    Aihe