Onko kukaan muu huomannut...

Dråpe

Seljasauvan yhteiläisyyttä mahtisormukseen sormusten herrassa? Kummatkin kulkee versisesti kädestä käteen ja onhan siinä kaikkee.. Vaikka seljasauva ei varsinaisesti lumoa käyttäjäänsä, vaan ainoastaan suo tyhmemmän puoleiselle käyttäjälle kuolemanvaaran kailottamalla, siitä, että omistaa seljasauvan. Mahtisormus lumoaa hallitsijansa ja kiroaa sen sitten, ja siitä on vaikea päästä eroon.

Mutta onkohan Rowling saanut ideansa mahdollisesti mahtisormuksesta?

5

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hennukka-Liinukka

Kaikissa fantasiakirjoissa uusissa ja vanhoissa on väkisin yhtäläisyyksiä toisiinsa. Kuuluisat kirjailijat ottavat ideoita toisiltaan ja muokkaavat niitä oman kaltaisikseen. Onhan Tolkienkin ottanut ideoita Kalevalasta ja muista teoksista. Ei siis kannata alkaa katsomaan kaikkea lukemaansa liian tarkkaan, koska se vaan kadottaa lukuelämyksen.

• Dråpe

mun mielestä näitä on ihan mukava miettiä. Kirjailijat eivät voi välttyä saamasta vaikutteita muista kirjoista, mutta silti olisi hauska tietää, mistä seljasauva on peräisin. Ei se pilaa pilaa ainakaan mun lukuelämystä, päinvastoin, kun on lukenut kirjat monta kertaa, niistä on kiva löytää uusia "jippoja".

• -sermis-
        Dråpe kirjoitti:

mun mielestä näitä on ihan mukava miettiä. Kirjailijat eivät voi välttyä saamasta vaikutteita muista kirjoista, mutta silti olisi hauska tietää, mistä seljasauva on peräisin. Ei se pilaa pilaa ainakaan mun lukuelämystä, päinvastoin, kun on lukenut kirjat monta kertaa, niistä on kiva löytää uusia "jippoja".

No, kyllä kaikissa fantasia kirjoissa täytyy olla jokin tietty mahtiesine. TSH se on sormus ja Harry Potterissa Seljasauva. Monissa muissa kirjoissakin on erityisiä esineitä :D Ei voi mitään. Se ei ole kunnon fantasia kirja ellei siin ooo jotain sellasta mikä pitää tuhota tai sit joku joka päättää kaiken.

• PLAGIOIVA IDIOOTTI

JOKA ON VARASTANUT LÄHES -KAIKEN- SORMUSTEN HERRASTA, TYHMEMPIKIN SEN TAJUAA. JA TYHMÄT ÄPÄRÄT LUKEVAT "HÄNEN TEOKSIAAN" VIELÄ MIELUUSTI.

SAUNAN TAAKSE TUOLLANEN NOITA-AKKA JOUTAISI.

• Dråpe

älä puhu asioista joista et tiedä mitään. Oletko lukenut Potterit? Et ilmeisesti, koska jos olisit, tietäisit, että Rowling on keksinyt täysin toisenlaisen maailman toisenlaisen juonen kanssa. Kummatkin on hyviä, olen lukenut molemmat, (TSH ihan äskettäen) ja yhteläisyyksiä tietty on, mutta vaan sen verran kun kahdella fantasiakirjalla on lähes välttämätöntä.

Kyrsiiköhän näitä Rowling on varas meuhkaajia lopulta se, että TSH ei enää olekaan se ainut myyvä ja menestyvä kaikenklassikko, vaan Potterit menestyi jopa paremmin?

Itse en osaa sanoa kumpi on parempi, koska ne on niin erilaisia, että niitä ei voi edes verrata!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7599
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1863
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1860
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      810
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241