Perintötekijät ja

ennenaikaisuus

Hei, kokemuksia ja tietoa kaivattaisiin seuraavaan asiaan.

Eli missä määriin oman äidin ennenaikaiset synnytykset ennustavat tyttären kohdalla ennenaikaisia synntyksiä/ keskosuuden vaaraa? Muistelin myös, että lyhyellä kuukautiskierrolla olisi jotain tekemistä asian kanssa, onko kenelläkään tietoa tai kokemuksia?

Itselläni on esikoisen yrittäminen mielessä, mutta juuri tuo keskosuus huolestuttaa. Oma kiertoni on lyhnyt, 23-24 pv ja itse olen syntynyt ennenaikaisena vk 34, meinaisin syntyä jo vk 28. Myös kaikki muut sisarukseni ovat syntyneet ennen vk 37 eli ennenaikaisina.

Toki muutkin ympäristötekijät, yksilölliset ominaisuudet sekä terveydentilalliset seikat vaikuttavat, mutta nuo asiat huolestuttavat eniten.

Lisäki itselläni riskitekijänä se, että painoindeksini on 34,5 ja verenpaineeni ollut aina hiukan koholla.

Onko kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa, miten olette selvinneet?

2

774

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkaa...

      Eikö kenelläkään ole edes kokemuksia aiheesta, vaikka ei nyt tieteellistä tietoa olisikaan tarjolla?

      Eli onko oman äitisi ennenaikaiset synnytykset toistuneet sinunkin kohdallasi? Jos olet synnyttänyt lapsesi ennenaikaisena, onko kk-kiertosi ollut lyhyt? Ovatko kaikki synnytyksesi olleet ennenaikaisia?

      KAIKISTA KOKEMUKSISTA KIITTÄEN!

      • Zinnia

        Esikoiseni syntyi 5 vkoa etuajassa ja meinasi tulla jo monta kertaa aikaisemminkin.

        Toinen syntyi 3 vkoa etuajassa, sairaalassa 30-31 viikoilla kun iso riski vauvan syntyä keskosena.

        Loppu hyvin kaikki hyvin! Minä ja veljeni olemme molemmat ennenaikaisina syntyneitä, toinen 4vkoa ja toinen 3 vkoa.

        Kk-kierto minulla on ihan normaali 28pv (siis silloin, kun en käytä pillereitä). En itsekään tiedä mihin uskoa.. Jos tulen vielä raskaaksi, on kuulemma suuri riski synnyttää ennenaikaisesti taustani vuoksi. Joku toinen lääkäri taas on sanonut, että jokainen raskaus on oma itsenäinen tapahtumansa (ihan tottahan se onkin), joten etukäteen ei voi tietää, miten tulee käymään..

        Onnea sinulle!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2640
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      91
      1976
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1511
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      933
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      864
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      775
    Aihe