terraarion siivous

riittta

kuinka monesti gerbiilin terra pitää siivota, kun jotkut sanoo että kerran kuukaudessa ja jossakin lukee että kerran viikossa ja meen iha sekasi :D

ja miten se siivotaan?

24

4536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gerbiili 123

      No niin! Ensiksikin, tutki terraariosi mittoja ja monta gerbiiliä siellä asustaa. Jos terraariosi on noin 60x30x30 cm ja se on kahden gerbiilin terra, se kannattaa siivota noin 1-2 viikon välein. Jos purua on tosi paljon, sen voi siivota harvemmin. Kolmen gerbiilin 90x30x40 cm terraario siivotaan noin 3-5 viikon välein. Mieti itse, milloin siivous on kannattavinta tehdä. Noin 2-4 viikon välein, ehkä.

      Ja siivous tapahtuu sitten näin:

      1. Ensiksikin siirrät gerbat jonnekkin muualle, vaikka kuljetuslaatikkoon tai varaterraan.

      2. Sitten otat irtotavarat pois ja imuroit purut. Jos sinulla on pleksiterra tai duna, purut voi kaataa jätesäkkiin.

      3. Sitten terraario viedään kylpyhuoneeseen.

      4. Suihkuta terraario vedellä. Voit käyttää pesemiseen vähän mäntysuopaa.

      5. Lopuksi terraario kuivataan kunnes se ei ole enää yhtään märkä.

      6. Sitten laitat terraan uudet purut, sisustat sen ja sitten gerbiilien on aika päästä puhtaaseen asuntoon!

      • Cimma

        3,4 & 5 kohta ovat joillekkin mahdottomuus.

        Meillä ei olla pesty terraarioita ja ihan hyvin on puhtaana pysynyt (tän hetkinen terra painaa jtn 70 kg)

        Eli rätillä pyyhkiminen riittää.


      • gerbiili 123
        Cimma kirjoitti:

        3,4 & 5 kohta ovat joillekkin mahdottomuus.

        Meillä ei olla pesty terraarioita ja ihan hyvin on puhtaana pysynyt (tän hetkinen terra painaa jtn 70 kg)

        Eli rätillä pyyhkiminen riittää.

        No tuo tarkotti sitä perussiivousta, jotka monet tekee. Sen voi rätilläkin pyyhkiä, mutta tuo oli yleisesti terranpesu.


    • Her-ne

      Mitä isompi, sitä harvemmin.
      Mitä vähemmän purua, sitä enemmän joudut siivoamaan.
      Mitä enemmän gerbuja, sitä enemmän siivousta.
      Mitä pienempi terra, joudut siivoamaan enemmän.
      Likaisuus, koko, gerbujen määrä, yms vaikuttaa.

      Mie siivoon tälleen:
      Eli gerbut laitetaan ensin johonkin esim dunaan.
      Purut yms laitetaan pussiin (josta mie vien kompostiin tms). Terran "tarvikkeet" imuroidaan tai pyyhitään. Terraarion pohja imuroidaan, tarvittaessa pyyhitään märällä ulkoa ja sisältä. Puhtaat purut ja muut tarvikkeet. Silppuan heinää ja paperia pesäntarvikkeeksi yms. Vaihdan veden ja siivoan paikat! Gerbut terraan tai juoksutetaan, ja sitten onkin valmista!

      On hyvin erilaisia tapoja hoitaa gerbiileitä, tuosa omani :)

      • poika20

        pistäkkö sinne monistus paperia vai vessapaperia vai mitä pistät


      • poika20 kirjoitti:

        pistäkkö sinne monistus paperia vai vessapaperia vai mitä pistät

        Kumpikin kelpaa, vessa- ja talouspaperi on tietty kivemman pehmeetä, mutta oon kierrättänyt jyrsijöillä myös vanhat koulumonisteet :D


    • Äppleh

      Ihan rätillä pyyhkäisy todellakin kyllä riittää. Jos haluaa ihan kunnollisen siivouksen tehdä niin terra kannattaa viedä pesuhuoneeseen jynssättäväksi.

    • Nimetön

      riippuu terran koosta , meil on 42 l ja siivotaan kerran viikossa. mut jos on isompi ni sit ei tartte ku kerran kuussa

    • Nimetön

      se oilis hyvä siivota jonkun kaa koska yksin on vaikeeta , toinen pitää jotain pussii auki ja toinen kaata puruja pois ja sit voi joskus huuhtoo sitä vedellä .

    • noomm12

      mulla on 70x35x40 terra ja 2 gerbua. Puruja heinää paljon ja siihen lisäks vielä kaikki pahvi/paperi moskat :D eli terra on täysi!

      Oisko ihan kauheeta jos siivois vain 2 kuukauden välein? ku eihä ne pasko eikä kuse kovin paljoa ja jos tilaa on nuin riittävästi niin eikai ne paskassakaan uis kuitenkaan :D ? vai mitä ootte mieltä, en oo vielä kokeillu mutta aattelin vaan..

    • Nipsuliini

      Mulla on yhdessä terraariossa 3 gerbiilipoikaa, ja terra on kooltaan 60 x 42,5 x 43cm. Nyt purujen vaihdosta on 2 ½ vko, ja terra haisee jo aika kamalalta. En siis suosittele jättämään ainakaan 2kk siivoamatta. Ja vaikka tilaa olisikin plajon, siltikään ei kannata noin pitkää aikaa pitää siivousten välissä.

      • tarvitsen apua

        Mitä luulet minulla on kolme gerbiiliä mutta kaikki on tyttöjä en tiedä heidän liikunnasta mitään koska sain ne vasta pari viikkoo sitten. Ja montako kertaa minun pitäisi siivota häkki. Kerran viikossa vai kaks.


    • lukijoita?

      http://tyttijatintti.blogspot.fi/


      tsekatkaan mun blogi :) se kertoo 2 tyttögerbiilistäni ja sieltä löydät ohjeita lelujen rakentamiseen. Älä tuomitse blogia heti sillä se on aivan uusi :)

    • Valzu

      Kannattaa ottaa kaikki purut pois ja uudet tilalle kerran kahessa viikossa

    • gerbulityttö

      mä aina jätän pohjalle vanhaa tuoksua ettei tuu paniikki tms.

    • tarvitsen apua

      Mitä teen minulla on kolme gerbiiliä enkä tiedä montako kertaa minun pitäisi siivota viikossa. Gerbiilini ovat kaikki tyttöjä eli ovat sisaruksia purua lentelee maahan enkä tiedä kauheasti niitten liikunnasta.!

      • kristalliapina

        Niinkuin tämänkin keskustelun alussa sanottiin, aika riippuu terrasi koosta. Voit myös haistella terraa ja jos se haisee voimakkaasti virtsalle, pese terra. Itse omistan 2 tyttö gerbiiliä, terra on n. 90cm pitkä ja putsaan sen n. 4 vkon välein eli kerran kuussa.


      • Anonyymi

        En mägäääääääää


    • tarvitsen apua

      Haluaisin nopeasti vastauksen koska olen vasta saanut gerbiilit!!!!

    • ole hyvä

      Riippuu ihan terraarion koosta ja montako gerbiiliä siellä asuu!

      Itsellä 300l terraario ja siellä asuu 2 gerbiiliä... siivoan sen n. 1 kuussa

      Ja terraariota ei tarvitse imuroida tai pestä saippualla, mikä on myös suositeltavaa että näin ei tehdä! Jätä aina ihan vähäsen vanhaa purua pohjalle ja uudet päälle!

    • tarvitsen apua

      Minulla on oikeastaan häkki ,jossa on se ihan maassa oleva taso sitten on iksi ylempi taso ja sitten on ylin taso. Minulla on siis häkki ja siellä asustelee kolme gerviili tyttöä. Ja ne puree kaltereita mitä teen

      • Tässä

        Gerbiileillä kuuluisi olla lasinen terraario. Jos ne puree häkin kaltereita niiltä saattaa lähteä kuonosta karvat. Suosittelen tosiaankin hankkimaan terraarion, uutena ne on aika kalliita mutta itse löysin esim Tori.fi sivulta halpoja.


    • Anonyymi

      Mulla on 2 poika gerbiiliä ja 100x50x50 kokoinen terra. Olen saanut gerbiilit aika vasta. Kuinka usein terraario pitää siivota?

    • Anonyymi

      Muualla lukee että viikon välein entiedä kumpaa uskoa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe