tiibetinspanieli

tiedonjanoinen

Viittiskö/jaksaisko kyseisen koirarodun omistajat kertoa hyviä/huonoja puolia tipsuista. Yleensä kaikissa koirakirjoissa kerrotaan niin yleisesti et ei niistä oikeen mtn hyödyllistä irtoa..

haukkuuko paljon? (kerrostalo/rivari)
turkin hoitaminen?
Pärjääkö myös ulkona?
viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?
onko tottelevainen?
ja missä hintaluokissa pennut liikkuu?

mahollisimman paljon jos joku viittis kertoa =) kysymyksiä olis vaikka kuinka kun suunnitelmissa olisi kyseisen pennun hankkiminen :)

Kiitos oikein paljon jo näin etukäteen =)

9

4407

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tipsulainen

      Tipsun turkki on helppohoitoinen ja harjaus kerran viikossa riittää. Pesulla käytän itse tarvittaessa eli noin parin kuukauden välein. Silloin tietysti useammin, jos turkki tuntuu likaiselta. Tipsu ei ole trimmattava rotu.

      Riippuu varmasti tipsusta miten herkkä on haukkumaan, mutta oman kokemuksen mukaan kotona (omakotitalo)kaikenlaiset ulkoa tulevat äänet saa oman tipsun haukkumaan... Mutta ei sitten taas esim. lenkillä räyhää ollenkaan muille koirille.

      Luonteltaan on aika itsepäinen ja itsenäinen, mutta kyllä oppii perustottelevaisuuden. Saattaa koetella omistajaansa, että kuka johtaa jne, mutta johdonmukaisella koulutuksella tietää paikkansa.

      Ei ole ulkokoira, mutta pärjää lenkillä/leikkimässä ulkona myös talvipakkasella/lumessa ja oma viihtyy todella hyvin lumileikeissä.

      Hinnat taitaa alkaa yleisimmin 800 eurosta ylöspäin (reiluun 1000 euroon asti).

      Kannattaa ottaa yhteyttä tipsukasvattajiin ja kysellä heiltä rodusta. Varmasti kertovat mielellään ja samalla saatat löytää sopivan kasvattajan ja oman pentusi.

    • tipsun omistaja

      Itselläni on 2 tiibetinspanielia ja asumme rivitalossa..


      "haukkuuko paljon? (herrostalo/rivari)"
      ---------------------------------------
      Tipsu on hälyttävä vahtikoira ja yleensä ainakin ovikellolle haukkuu. Omani eivät ole tottuneet olemaan kerrostalossa ja jos kyläilemme sukulaisilla, niin saattaa haukkua rapusta kuuluville äänille. Opetuksella tipsun voi saada hiljaiseksi.


      "turkin hoitaminen?"
      -----------------------
      Helppohoitoinen turkki, riittää kerran viikossa harjaus ja turkki pestään silloin kun tarvitsee. Mieluiten tietysti ainakin kerran vuodessa.


      "pärjääkö myös ulkona?"
      ------------------------
      Mitä tarkoitat tällä? Tipsu ei ainakaan tarhakoira ole, mutta viihtyy ulkona.
      Riippuu yksilöistä, mutta omat koirani eivät mieluusti mene ulos sadekelillä tai kovalla pakkasella. Kesäisin ne lähtevät heti ulos.


      "viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?"
      ----------------------------------------------
      Kyllä, jos koiran totuttaa jo pentuna yksin-oloon.
      Meillä molemmat koirat vinkuvat ensin hetken kun lähdetään talosta, mutta rauhoittuvat sitten ja puuhailevat omiaan. Jos olet yli 10h töissä, kannattaa hankkia lenkittäjä koiralle.


      "onko tottelevainen"
      ---------------------
      No, tipsu on itsepäinen rotu..
      Elikkä tiibetinspanieli tottelee kun sitä huvittaa. Jos esim. pidät vapaana lenkillä, kannattaa pitää aina varmuuden vuoksi, koiran lempinameja taskussa.
      Toki erilaisia yksilöitä on.


      "missä hintaluokissa pennut liikkuu?"
      --------------------------------------
      Siinä 750-1200e. Harvoilla kasvattajilla on yli 1000e maksavia pentuja. Yleensä maksaa 800-950e.



      Tiibetinspanieli on todella viehättävä rotu kun siihen tutustuu. Toivottavasti löydät sopivan tipsun pennun itsellesi! :)

    • Vastailenpa minäkin vielä kysymyksiisi, vaikka edelliset kirjoittajat jo varsin hyvin vastasivat. :)

      "haukkuuko paljon? (kerrostalo/rivari)"

      Itse asun rivitalossa ja ääniä ei hirveämmin seinien takaa edes kuulu. Ovikello saa tipsuni haukkumaan, mutta kun itse toimin rauhallisesti niin haukku hiljenee pian. Myös ikkunassa vahtimista tapahtuu, ja valikoiden haukkuu ohi meneville ihmisille. Kaikki koirat poikkeuksetta rähistään ikkunassa. Mutta tämähän taitaa olla opetus kysymys.

      Kerrostalossa ollaan koiran kanssa tuttujen luona vierailtu, ja rapun kolinoita koirani kuuntelee, mutta harvemmin haukkuu.

      Elämä onnistuu mielestäni tipsun kanssa hyvin siis sekä rivarissa että kerrostalossa, opetus kysymys varmasti tuo haukkuminen.

      "turkin hoitaminen?"

      Vaikka tipsulla on näyttävä turkki, on sen hoito varsin helppo. Edelliset kirjoittajat sanoivatkin, että kerran viikossa harjaus riittää. Itse olen tästäkin livennyt, eli en ole edes viikoittain muistanut/"ehtinyt" harjata, mutta turkki on hyvässä kunnossa, ei takkuja tai sotkuja.

      Pesusta sen verran, että itse pesen melko harvoin koirani. Ehkä 2-4 kertaa vuodessa, kesällä enemmän kun helteellä tuo tykkää piehtaroida nurmella sun muulla viileällä alustalla :)

      "Pärjääkö myös ulkona?"

      Tarhakoirana ei, mutta yleisesti tipsut pitävät lenkkeilystä ja ihan ulkona istuskelemisestakin. Omani mielestä on varsin mukavaa välillä pysähtyä ihmettelemään maailman menoa ilman suurempia kiireitä. Mutta vauhtiakin löytyy, ja varsin mukava lenkkiseuralainen ainakin oma tipsuni on - niin talvella kuin kesälläkin. Lenkillä ollessa jos kaatosade yllättää, niin sekään ei meidän matkaamme haittaa ;)

      "viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?"

      Pentuna kun totuttaa yksinoloon, niin hyvin viihtyy. Omani on arkipäivinä 6-8 tuntia yksin, riippuen koulupäiväni kestosta. Mutta hyvin on pärjännyt :)

      "onko tottelevainen?"

      Varsin laaja kysymys. Sisällä omani tottelee varsin kunnioitettavasti, ulkona korvat vaikuttavat pelkiltä koristeilta aina välillä. Tipsuiltahan tuota itsepäisyyttä ja itsenäisyyttä tunnetusti löytyy, joten tottelevaisuus ei mitään parasta aina ole. Mutta kertoohan sekin jotain, että jotkut (hurjat ;)) harrastavat agilityä ja/tai tottelevaisuuskoulutustakin tipsujensa kanssa!

      "ja missä hintaluokissa pennut liikkuu?"

      Olen samaa mieltä edellisten kanssa, eiköhän ne pennut siinä 800-1000€ välillä yleisimmin ole :)

      Jos mieleesi tulee lisää kysymyksiä, niin anna tulla vaan. Kyllä meitä vastaajia riittää! :)

    • Tipsuntapsun

      >haukkuuko paljon? (kerrostalo/rivari)>
      Asumme omakotitalossa kahden narttutipsun kanssa, ja kyllä ne mielellään ilmoittavat haukunnalla kun joku liikkuu lähistöllä, ovat oikeita kyyliä.

      >turkin hoitaminen?> helppohoitoinen,korvien hapsukarvoihin kiinnittäisin enemmän huomiota, niitä kannatta kammata useammin, koska voivat mennä takkuun.

      >Pärjääkö myös ulkona?>
      Eivät ole kovin kylmänarkoja pakkasellakaan, mutta eivät sinänsä ole tarhakoiria.

      >viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?
      onko tottelevainen>
      ? Kun koiria on kaksi, niin onhan niillä seuraa toisistaan ja ne nukkuvat paljon päivällä. Tottelemaan saan tipsuni parhaiten namupaloilla, vähän omapäisiä kissamaisia persoonia ovat.
      >ja missä hintaluokissa pennut liikkuu? >
      800 - 1200 euroa, sijoituskoiran voit saada puoleen hintaan.

    • iina-neiti

      haukkuuko paljon? (kerrostalo/rivari)

      - Meidän neiti haukkuu, kun oma ovikello soi. Ja takapihalla, jos aidan vierestä menee porukkaa. Luhtitalo

      turkin hoitaminen?

      - Helppo. Jos vaan neiti sattuisi siitä tykkäämään..

      Pärjääkö myös ulkona?

      - Pärjää. Ainakin meillä tuo tykkää olla tuossa omalla pihalla syömässä luitaan.

      viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?

      - Pärjää tosi hyvin. Aamulla kuuden aikaan käy ulkona, seuraavan kerran neljän aikaan. Nyt on ruvennut tuhajaan tekemään, kun muutettiin uuteen asuntoon. Muistaa vaan aamulla laittaa silmälasit piiloon, niin ei saa niitä syötyä.

      onko tottelevainen?

      - Toisinaan

      ja missä hintaluokissa pennut liikkuu?

      - Meidän Iina maksoi 800e. Hinta nousussa. Tämäkin kasvattaja sanoi, että jos lisää pentuja teettää, hinta nousee.

    • Mäwaan:)

      haukkuuko paljon? (kerrostalo/rivari)
      No ainakin ovikellolle meidän Rocky-poika haukkuu, ja rappukäytävästä kuuluville äänille.

      turkin hoitaminen?
      Minä pesen 2-5 kertaa vuodessa, ja se riittää hyvin. Toki voi pestä tassut äkkiä kurakeli-aikana. Ja harjaus kerran viikossa riittää, niinkuin aikaisemmat kommentoijat sanovatkin :)



      Pärjääkö myös ulkona?
      Tykkää lenkkeillä, mutta ulkokoiraksi siitä ei ole. Ja muistathan, ettei tipsua lyhyt kuonoisena saa lämpimillä ilmoilla rasittaa liikaa, koska sille voi tulla hengitysvaikeuksia!


      viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?
      Sehän nyt riippuu tietenkin myös siitä, onko yksilö kärsivällinen. Mutta luulen että pärjää. Omani pärjää mainiosti.

      onko tottelevainen?
      Itsepäinen kun on, niin tapana sillä on olla omistajan mieliksi silloin kun se itse haluaa..


      ja missä hintaluokissa pennut liikkuu?
      Siinä 800-1000 euroa..

    • aikanikuluksi.

      Vastaanpa minäkin;

      haukkuuko paljon? (kerrostalo/rivari)

      Kerrostalossa asutaan, ja kun koira tottuu heti pennusta rapun ääniin niin ei niihin mitenkään reagoi. Erikoisille äänille tai joillekin koirille saattaa parvekkeelta haukahdella!

      turkin hoitaminen?

      Edellä hyvin selvitetty. Meidän tipsu tykkää paljon harjailusta ja kaikenlaisista hoitotoimenpiteistä, harjailen sitä päivittäin ihan koiran mieliksi :)

      Pärjääkö myös ulkona?

      Kestää kyllä hyvin pakkasia mutta ei tykkää liikkua helteellä. Aika hidas lenkkikaveri (tykkää hengailla, haistella ja ihmetellä kaikkea liikkuvaa), ellei lenkkeillä metsässä tai uudessa mielenkiintoisessa paikassa (tai koirapuistossa). Kesällä pihanurmikolla on kiva lekotella ja maistella heinänkorsia;)

      viihtyykö yksin sen aikaa kun on ite töissä?

      Aika huono olemaan yksin, kun totuttelu pentuaikana jäi vähemmälle. Tottuu kyllä yksinoloon, mutta on tyytyväisempi jos on seuraa, ainakin omani!

      onko tottelevainen?

      jaa-a...Perustottelevainen on useimmiten (luoksetulo, odottaminen, temput, toiset koirat yms..) mutta paljon omaa tahtoakin löytyy ja huumorintajua (ja nameja) koulutettaessa vaaditaan! Juoksujen aikaan ei kuule eikä näe mitään muuta kuin sen minkä tahtoo, ja välillä muulloinkin sopivan vähän jääräpää, ihanalla tavalla;)

      ja missä hintaluokissa pennut liikkuu?

      Tonnin alapuolella.

      • Koirarakas

        Olen kyllä nähnyt että jotkut tipsupennut maksavat 600€ ja ylöspäin....


    • Anonyymi

      1. Koira ei hauku, jos se on opetettu jo pentuna kerros/rivari ääniin. Saattavat myös ulkona ilmoittaa, jos näkyy "outoa" liikettä tai kuuluu ääniä.
      2. Turkinhoito on helppoa, pari kertaa kunnollinen harjaus viikossa.
      3. Tipsut EIVÄT OLE ulkokoiria! Niitä ei saa jättää omin nokkinensa ulos häkkiin. Mutta jos teillä on takapiha, se voi olla siellä hetken. MUISTAKAA ettette jätä sitä varsinkaan kesällä pitkäksi aikaa, suosittelen että pihalla olisi varjoa muuten koira saa vielä lämpöhalvauksen ja kuolee siihen. Lenkkeillystä tykkäävät kovasti, jopa talvipakkasilla, mutta talveksi kovimmilla pakkasille voi ostaa koirien neulepaidan. Kesäisin ei kannata taluttaa hirmu pitkiä lenkkejä, ettei saa lämpöhalvausta.
      4. Kyllä se viihtyy. Kyllähän nuo tipsut on aika itsenäisiä. Uskon että nukkuu tai pureskelee luita/leluja sen ajan kun olet töissä.
      5. No se vähän riippuu... Jos ne tykkäävät siitä mitä tehdään niin kyllä, mutta jos eivät välitä saattavat lähteä paikalta pois. Sen verran ne ovat vähän itsepäisiä.;) Mutta kyllä ne peruskäskyt (istu, paikka jne) oppivat helposti. Tulevat yleensä kiltisti luokse, kun pyydät.
      6. Tänä päivänä 1000€-1800€.
      Toivottavasti otit tiibetinspanielin, minä rakastan niitä.:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      275
      2929
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      76
      1528
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1260
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1190
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1067
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe