Odotan toista lastamme, esikoinen on 1-vuotias. Mieheni bruttotulot ovat 3080 euroa/kk. Itse olen käynyt satunnaisesti töissä nyt hoitovapaalla ollessani. Olen saanut vain hoitorahan, joka kuuluu kaikille tuloista riippumatta, eli 235,42 euroa puhtaana käteen kuussa :)
Uusi äitiysvapaa alkaa syyskuussa. Saankohan mahdollisesti äitiyspäivärahan lisäksi hoitorahaa???
Hoitoraha äitiysvapaalla
7
1673
Vastaukset
- kun hoidat kerran
kotona sitä isompaa lasta pienen lisäksi.
Onnea odotukseen ja kaikkea hyvää.
Voithan käydä Kelan sivuilla, sieltä löytyy hyvin kaikkea mieltä askarruttaviin kysymyksiin =) - Kokemusta on
Et saa hoitorahaa äitiyslomalla, vaikka hoitaisitkin molempia lapsiasi kotona. Hoitolisää voi saada (mutta et sinä, koska et saa sitä nytkään), mutta hoitorahaa ei makseta samaan aikaan vanhempainpäivärahojen kanssa.
Itsekin olen juuri vanhempainlomalla, enkä saa hoitorahaa, vaikka hoidan 2-vuotiaani myös samalla. - Varmistettu KELAsta
Itse olen tämän Kelaan soittamalla varmistanut ja homma menee niin, että JOS toisen lapsesi äitiysrahasi on isompi kuin ensimmäisen lapsesi hoitoraha, et saa hoitorahaa laisinkaan. Jos äitiysrahasi on pienempi kuin hoitoraha, saat niiden erotuksen, eli äitiysraha (hoitoraha-äitiysraha).
Esim.
Jos äitiysrahasi on 150e ja hoitoraha 200e, saat 150e (200e - 150e) = 200e.
Jos äitiysrahasi on yli tuon 200e, saat pelkän äitiysrahan.- edellinen kirjoittaja
Itse pöyristyin tästä tiedosta, koska kuitenkin olisin ollut oikeutettu päivähoitopaikkaan tai yksityisen hoidon lisään esikoisestani. Eli, kun itse hoisin esikoisen kotona, en saanut mitään, mutta minua kyllä olisi tuettu, jos olisin halunnut laittaa esikoisen hoitoon...! Näin sitä äitejä kannustetaan viemään isommat lapset hoitoon ja viemään hoitopaikat oikeasti niitä tarvitsevilta!
- Varsinaista äidinrakkautta
edellinen kirjoittaja kirjoitti:
Itse pöyristyin tästä tiedosta, koska kuitenkin olisin ollut oikeutettu päivähoitopaikkaan tai yksityisen hoidon lisään esikoisestani. Eli, kun itse hoisin esikoisen kotona, en saanut mitään, mutta minua kyllä olisi tuettu, jos olisin halunnut laittaa esikoisen hoitoon...! Näin sitä äitejä kannustetaan viemään isommat lapset hoitoon ja viemään hoitopaikat oikeasti niitä tarvitsevilta!
Ja rahanko vuoksi niitä lapsia sitten tehdään... eli jos valtio ei maksa äitiyslomalla olevalle ja äitiysrahaa saavalle äidille vanhimman lapsen hoitamisesta vauvan ohella, hänet viedään päivähoitoon koska vanhemmat eivät halua hoitaa häntä ilmaiseksi kotona???
- Nimetön
Varsinaista äidinrakkautta kirjoitti:
Ja rahanko vuoksi niitä lapsia sitten tehdään... eli jos valtio ei maksa äitiyslomalla olevalle ja äitiysrahaa saavalle äidille vanhimman lapsen hoitamisesta vauvan ohella, hänet viedään päivähoitoon koska vanhemmat eivät halua hoitaa häntä ilmaiseksi kotona???
Luehan kunnolla viestit enneku alat mäkättämään!
- joilla on vauvoja kotona
edellinen kirjoittaja kirjoitti:
Päivähoitopaikoista on kova pula kotipaikkakunnallani, ja myös muualla Suomessa. Pitäisi kieltää päivähoitopaikka niiltä perheiltä, joilla äiti tai isä hoitaa vauvaa kotona päivärahoilla. Kunnan tai seurakunnan vauvakerhoja voi käyttää, jos tuntee tarvitsevansa.
Päivähoito-oikeutta puolustellaan lastensuojelullisilla syillä, mutta kai kaikki lapset, myös se vauva, tarvitsevat suojelua, jos perheen tilanne on huonoissa kantimissa. Jos taas perhe muuten tuntee pärjäävänsä, miksi esikoinen pitäisi raahata joka päivä pois omien vanhempien luota? En käsitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124600MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar912366Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5671800- 91503
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011491Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671187Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331128Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt2191000Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64967Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3958