olisi tarkoitus laittaa. Tulisi kodin kodinhoitohuoneeseen, jossa pesukone, wc-pönttö ja lavuaari. Eli ei siis ns. irtovettä aina lattialla kuten kylppärissä. Lattiassa nyt ehjä muovimatto, jonka päälle haluttaisiin laittaa kaakelit. Mitä pitää ottaa huomioon ko. toimenpidettä tehtäessä ?. Ilmeisesti ainakin seuraavat seikat:
- maton pitää olla joka paikasta kiinni lattiassa (ei ilmataskuja)
- saneerauslaastia vain vähän kaakeleiden alle, koska pohja ei ole kosteutta imevää sorttia.
- vedeneristyksen tarpeellisuus ?, omasta mielestäni ei tarvitse
- Kuinka hyvin tarttuu saneerauslaasti muovimattoon?, tarvitaanko erillistä tartunta-apu ainetta ?
Kaakelit muovimaton päälle
18
8369
Vastaukset
- epäilevä
laatat kuitenkin liimalla enkä saneerauslaastilla, koska muovimatto antaa jonkinverran periksi ja saattaa "murentaa" laastin.
- laattamies
Ja jos laitat liimalla joka kyllä antaa periksi enemmän kuin liimattu kosteantilan matto niin saumalaasti alkaa murentua. Kyllä saneerauslaasti on parempi ratkaisu. Ja ihan normaali määrä. Annat kuivua vaan väh. 3vrk. ja vaikka viikon jos laitat isoa laattaa.
- J---
vai mitä sanovat asiantuntijat?
- laattamies
Eipä se taida lain kirjainta täyttää mutta lain hengen kuitenkin. Jos vahinko joskus sattuu niin kannattaa muistaa remontin tekoaika "väärin" eli lattiahan kaakeloitiin silloin kun matto oli vielä sallittujen listalla. Järki päähän. Ei se vesi sieltä mihinkään pääse. Jos vaikka pesukoneesta letku posahtaa niin ovesta se vesi ulos menee eikä siinä paljon vesieristeet auta. Vesivahinkojen synnyssä eristeiden pettäminen oli vasta neljännellä sijalla 14% osuudella. Kärkeä piti muistaakseni kondessivesi jotain n. 25% osuudella
- Minä
eikö se olisi sinäänsä ratkaisu sekin että ottaa sen muovimaton pois. Sen jälkeen tekee normaalit toimet kosteaan tilan laatoitukset. kodinhoitohuone on kosteatila jos siellä on vesipisteitä. Nehän ajan mittaan alkaa kuitenkin irtoilemaaan kun sanerauslaasti ei pääse imeytymään siihen muovimattoon. ja jos sinne viellä kosteutta jostain pääsisi niin se aika varmasti korkkaantuu se lattia. Isompi remppa sen jälkeen.
-matto pois
-primeri
-vesieristykset
-kaakeli
.
todettu varmaksi ja helpoksi.- laattamies
Jos laatoitus muovimaton päälle tehdään hyvin niin ei ne siitä kyllä mihinkään irtoile. Saneerauslaastia käytetään monissa vaikeammissakin paikoissa tartuntana. Ei sen kiinnipysyminen perustu niinkään imeytymiseen vaan enemminkin liimoihin. Eihän se vesieristeenkään läpi imeydy. Sinänsä olet oikeassa että matto pois niin ei tartte pähkäillä mutta onko se järkevää niin se on kunkin pääteltävä itse. Ainakin kustannukset nousee ja verenpaine. Toisaalta jos ei saa nukuttua kun ei ole pykälien mukaan tehnyt niin maksaa ne unipilleritkin. Ja psykiatrit ne vasta maksaakin jos oikein isopyörä rupeaa vippaamaan.
- jäppinen
ota pois, matto ei tule ikäänsä kestämään ,kovettuu koppuraksi irtoaa lattiasta.
kulmat monesti myös matossa liian pyöreitä laatoitettavaksi.
muista myös että laatta kylmä ilman lattia lämmitystä.
uusia mattoja myös kauniita jä lämpimämpiä jalalle.
(vesieristys tietenkin jos laatta pois) - leidi 81
Keittiö laatoitettiin juuri isolla kaakelilla muovimaton päälle (liimalla). Ammattimies sanoi, ettei kannata ottaa muovimattoa pois, kun se on niin tiukasti/hyvin kiinni.
- rappari
Keittiöonkin eri asia, kuin kosteat tilat, älkää missään nimessä laittako kylpyhuoneeseen muovimaton päälle laattaa.
Ajan mittaan muovimatto hapertuu ja kosteusvauriot tulee, sen jälkeen menee kaikki uusiksi. - jäppinen
saattaa se keittiönkin matto mennä koppuraksi laatan alla ja irrota,ja niin luultavasti tuleekin ajan kanssa käymään.
ei siinä kyllä ollut mitään järkeä jättää mattoa alle.parin tunnin purkutyö ja primeripurkki niin kaikki olisi ollut kunnossa.
voi voi - Markku
jäppinen kirjoitti:
saattaa se keittiönkin matto mennä koppuraksi laatan alla ja irrota,ja niin luultavasti tuleekin ajan kanssa käymään.
ei siinä kyllä ollut mitään järkeä jättää mattoa alle.parin tunnin purkutyö ja primeripurkki niin kaikki olisi ollut kunnossa.
voi voiItsekin olen usein ihmetellyt, että millä perusteella jotkut kutsuvat itseään ammatti-ihmisiksi. Ja millä perusteella jotkut uskovat jonkun olevan ammatti-ihminen ?
- räppäri
rappari kirjoitti:
Keittiöonkin eri asia, kuin kosteat tilat, älkää missään nimessä laittako kylpyhuoneeseen muovimaton päälle laattaa.
Ajan mittaan muovimatto hapertuu ja kosteusvauriot tulee, sen jälkeen menee kaikki uusiksi.Tässä keskustelussa ei vissiin ollut kyse kylpyhuoneesta vaan kodinhoitohuoneesta joka on yleensä yhtä kuiva kuin keittiökin. Onhan keittiössäkin vesipiste ja usein myös astianpesukone jonka letku voi posahtaa , eikä keittiöönkään vaadita vesieristeitä . Ja KHH:ssa on vielä yleensä lattiakaivo johon suuret määrät vettä pääsevät. Tosi on että ajanmittaan matto kovettuu eikä enää jousta rakenteiden liikkuessa kuten nykyaikaiset vesieristeet mutta mikä sekin aika sitten on niin hoh hoh. Tosiasia on kuitenkin se että vain 14% vesivahingoista johtuu vesieristeistä tai sen puuttumisesta. Ja vielä muutama vuosi sitten matto oli hyväksyttyä vesieristettä.
- leidi 81
Markku kirjoitti:
Itsekin olen usein ihmetellyt, että millä perusteella jotkut kutsuvat itseään ammatti-ihmisiksi. Ja millä perusteella jotkut uskovat jonkun olevan ammatti-ihminen ?
Niin siis keittiön muovimaton alla on tasoite levy (laitettu aikoja sitten) ja sen alla lautalattia. Tietenkin olisi voinut repiä nämä viritykset pois ja tasoittaa lattian, mutta näin ei nyt tehty.
- Arska
Ei se mihinkään irtoa, älä usko kaikkia höpöhöpö-juttuja. Siihen vaan kamat ja kaakelit, sillä sipuli.
- Tumppu
Niin paljon on sulle nyt tarjolla mutu-juttua eikä oikeastaan yhtään mitään oikeaan tietoon perustuvaa, että älä näitten ohjeitten mukaan ala töihin. En edes jaksa alkaa noita oikomaan, sanon vaan sulle, että kysy joltain alan urakoitsijalta neuvoa.
- Vesku
on näköjään saanut kyssärini aikaan. Monet ovat lähteneet tolle kylpyhuonelinjalle, mutta kyseessä on todellakin "KHH". Eli talon kakkosvessa yläkerrassa, jossa pönttö, lavuaari ja pyykinpesukone. Lattiassa tietenkin kaivo.
Remontti on nyt onnellisesti suoritettu. Ja ensiksi täytyy sanoa että ainoat "urakoitsijat" joiden kanssa tuli remonttitavasta käytyä keskustelua oli isäni jolla 25 v kokemus kaikenlaisista remonttitöistä (kirvesmies) ja minä itte (14 v kokemus, vaikkei ole varsinainen ammattini). Monta taloa tullut tehtyä ja peruskorjausta noiden 14 vuoden aikana yhdessä, eikä yhdessäkään kohteessa ole ollut koskaan minkäänlaisia kosteus ym. vahinkoja.
Näissä asioissa on hyvä kun on maalaisjärki aina mukana. Ei mielestäni pidä/tarvi nussia jokaista lain pykälää kirjaimellisesti.
Tässä tapauksessa olisi voinut laittaa kaakelit maton päälle aivan hyvin. Maton päällyspinta otettiin kuitenkin pois koska matto oli rikki jostain paikoista ja kulmat pyöreät. Maton pohja taas oli tiukasti betonissa kiinni. Siihen vaan kaakelit päälle ilman mitään vesieristys hömpötyksiä.
Kaikki laitteet kun toimii niinkuin pitää, niin lattialla ei ole vettä koskaan. Ja jos jokin menee rikki, niin sitä varten on lattiakaivo.
Kosteusvauriohan syntyy jos paikat on jatkuvasti kosteana eivätkä pääse välillä kuivumaan. Näin ei meillä pääse käymään. - jari
Vesku kirjoitti:
on näköjään saanut kyssärini aikaan. Monet ovat lähteneet tolle kylpyhuonelinjalle, mutta kyseessä on todellakin "KHH". Eli talon kakkosvessa yläkerrassa, jossa pönttö, lavuaari ja pyykinpesukone. Lattiassa tietenkin kaivo.
Remontti on nyt onnellisesti suoritettu. Ja ensiksi täytyy sanoa että ainoat "urakoitsijat" joiden kanssa tuli remonttitavasta käytyä keskustelua oli isäni jolla 25 v kokemus kaikenlaisista remonttitöistä (kirvesmies) ja minä itte (14 v kokemus, vaikkei ole varsinainen ammattini). Monta taloa tullut tehtyä ja peruskorjausta noiden 14 vuoden aikana yhdessä, eikä yhdessäkään kohteessa ole ollut koskaan minkäänlaisia kosteus ym. vahinkoja.
Näissä asioissa on hyvä kun on maalaisjärki aina mukana. Ei mielestäni pidä/tarvi nussia jokaista lain pykälää kirjaimellisesti.
Tässä tapauksessa olisi voinut laittaa kaakelit maton päälle aivan hyvin. Maton päällyspinta otettiin kuitenkin pois koska matto oli rikki jostain paikoista ja kulmat pyöreät. Maton pohja taas oli tiukasti betonissa kiinni. Siihen vaan kaakelit päälle ilman mitään vesieristys hömpötyksiä.
Kaikki laitteet kun toimii niinkuin pitää, niin lattialla ei ole vettä koskaan. Ja jos jokin menee rikki, niin sitä varten on lattiakaivo.
Kosteusvauriohan syntyy jos paikat on jatkuvasti kosteana eivätkä pääse välillä kuivumaan. Näin ei meillä pääse käymään.minä olen purkanut aika monta maton päälle laatoitettua kylppäriä ym.
keskimääräinen kesto n 10 v.
matto koppura ja irti lattiasta ilman vesivahinkoa tai sen kanssa.
laasti se on syypää kun kovettaa sen maton.
(huom. nyt ei puhuta oikeista vesieristys matoista joita käytetään laatoituksen alla)
siinäpä sinulle hömpötyksiä. - Vesku
jari kirjoitti:
minä olen purkanut aika monta maton päälle laatoitettua kylppäriä ym.
keskimääräinen kesto n 10 v.
matto koppura ja irti lattiasta ilman vesivahinkoa tai sen kanssa.
laasti se on syypää kun kovettaa sen maton.
(huom. nyt ei puhuta oikeista vesieristys matoista joita käytetään laatoituksen alla)
siinäpä sinulle hömpötyksiä.Ei kiinnosta kuinka monta lattiaa olet purkanut.
Ja jos lukea osaat, niin eihän tässä tapauksessa laatoitettu muovimaton päälle. Pässinpää....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273623- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362304Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381539
- 141342
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661285Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275