riitelyä ja samaa lisää

Nimetön

Olen tampereelta,seurustelen muslkimi miehen kanssa.itsenkkin olen kääntynyt muslimiksi. en tiedä mitä pitäisi tehdä riitelemme tosi usein,tänäänkin alkoi riita. tein itselleni suomalaista ruokaa jota hän syö ja olimme sopineet että teen ruokaa illaksi ja sitten kysyin mitä haluat ruokaa hän tiesi että vaan hän syö,mutta kysymys ärsytti koska kysyin että mitä hänelle tulisi.ja hän jankutti että ei halua sitten syödä ja ei vastannut mihinkään. lopputulos puhelin rikki ja eo lähellä.

17

2522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      että kenkä puristaa miehellä jostain asiasta.. Ota vain ns. härkää sarvista, kun teillä on sellainen seestynyt hetki, ja kysäise aivan rauhallisesti, mikä häntä vaivaa..

    • jo ton kuvion hallitseva

      Sori, vähän omahyväinen otsikointini ja nimimerkki. Yli 10 vuoden kokemus marokkolaisen puolisona on opettanut mulle, että tuollainen käytös miehen taholta, on pelkkää itsetehostusta ja siis teatteria. Ei eroa nyt ainakaan lähellä! Tavarat voi kyllä hajota tai silmäkulmalle tulla mustelma. Unohtamatta muutakaan lavastusta (tavaroiden pakkaus, avaiminen palauttaminen, Koraniin nimeen vannominen, puhelimen sulkeminen, annettujen lahjojen pois ottaminen jne.)

      Miehesi vain haluaa jonkun syyn näytökselleen. Ja saa sut luulemaan, että olet mokannut tai tehnyt virheen. Alussa olin ihan ihmeissäni, kun vouhkaaminen alkoi niin mitättömästä (aina en edes tajunnut mistä) ja selitin, selvittelin, tyynnyttelin jne. Kunnes tajusin, se on vain peliä. Jos miehesi ei osaa olla tavalliseen tapaan vuorovaikutuksessa vaimon kanssa ja ei etenkään osaa riidellä, niin hän tarvitsee tuollalista.

      Nyt tulee neuvoja. Älä lähde meuhkaan mukaan eli älä palkitse hänen teatteriaan. Jos alkaa asiallisista kysymyksistä riehumaan, käske rauhoittua, lähde ulos, heitä hänet ulos tai mitä muuta tahansa. Ja, jos jaksat niin ehkä hän oppii vuosien varrella myös riitelemään tavallisempaan tapaan.

      • Nimetön

        Kiitos vastauksestanne,tajusin juuri että niinhän se menikin miten kerroit sen marokkolais miehen kohdalla.Ja vielläpä olen tehnyt saman moka aikaisemminkin ja en vielläkään näköjään kerrasta ymmärtänyt. Miten teidän suhde sitten lopulta päättyi?


      • ja vieläkin täytyy itseäni ...
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksestanne,tajusin juuri että niinhän se menikin miten kerroit sen marokkolais miehen kohdalla.Ja vielläpä olen tehnyt saman moka aikaisemminkin ja en vielläkään näköjään kerrasta ymmärtänyt. Miten teidän suhde sitten lopulta päättyi?

        Jatkuu edelleen, nyt vähemmän mua repiviä riitoja, mies kyllä aika ajoin tarvii sen näytöksensä. Mutta helpompaa, koska en enää itse hajoa. Melkein hävettää entinen käytökseni, kun tuskan vallassa yritin rauhoittaa miestä, joka silmittömän raivon vallassa meuhkasi. En tiedä onko mieheni harvinaisen mielikuvituksen yksilö: alkuaikojen tekoja oli mm. likaisten astioiden (omat teelasit) pakkaaminen tiskikoneesta kassiin, kun teki lähtöä. Kehoitus kääntyä autolla U-käännös Tanger-Rabat tiellä (mä ajoin) takaisin Eurooppaan, kun kesken ajamiseni ryhdyin harmittelemaan, kun jäi päiväkirja-kalenterini Suomeen. Olin ihan ymmällä, nyt harmittaa, etten tehnyt sitä u-käännöstä. Kuinkakohan pitkälle takaisin päin oltais ajattettu?

        Mielestäni riiteleminen on ns. onnellisen parisuhteen mittari, tasa-arvon mittari. Sitä kohti kannattaa pyrkiä, koska vasta kun sitä ei ole, niin tajuaa sen kääntöpuolen. Paradoksilta vaikuttaa, muttei ole. Luulin siis ennen, että minä olen vääränlainen. Sitten ajattelin, että mieheni on vääränlainen. Ja yritin kiivaasti tehdä meistä oikeanlaista. Epäonnistuin. Masennuksen, lihomisen, alistumisen, turvakodin ja lyhyt terapian ja vuosien jälkeen tajusin selkäydintä myöten, turha yrittää mennä läpi harmaan kiven. Sen voi kiertää. Ja kas aurinko näkyy taas. Ehkä hinta, jonka olen maksanut on kallis. Liian kallis, sen tietää vasta sitten joskus. Eikä sulla toivottavasti ole yhtä huonosti asiat kuin mulla on ollut. Joskus alkuaikoina mieheni syytti mua ja Suomea siitä, millainen hänestä on tullut "saa pahan esiin" ja vielä taisi pyytää anteeksikin. Nykyään ei pyydä anteeksi, mutta ei osaa vieläkään nähdä itseään. Basic asiat huolehtimalla säästyy paljosta: vessapaperia, kahvia, sokeria tai maitoa ei pidä talosta puuttuman...tai mieheni joutuu välittömästi primitiivisen ahdistuksen valtaan ja alkaa paiskoa ovia ja uhkailla erolla. Ihmettelen vaan, että ihminen, joka on lapsuudessaan yleensä pyyhkinyt takamuksensa pyöreällä kivellä pellon laidassa, ei kestä käyttää yhtä kertaa sanomalehteä.

        Onnea tiellesi. Ota avuksesi vaikka mielikuvat. Ja teitähän yhdistää uskonto, eikö se luo yhteisyyttä.


      • Vaimo, ei äiti
        ja vieläkin täytyy itseäni ... kirjoitti:

        Jatkuu edelleen, nyt vähemmän mua repiviä riitoja, mies kyllä aika ajoin tarvii sen näytöksensä. Mutta helpompaa, koska en enää itse hajoa. Melkein hävettää entinen käytökseni, kun tuskan vallassa yritin rauhoittaa miestä, joka silmittömän raivon vallassa meuhkasi. En tiedä onko mieheni harvinaisen mielikuvituksen yksilö: alkuaikojen tekoja oli mm. likaisten astioiden (omat teelasit) pakkaaminen tiskikoneesta kassiin, kun teki lähtöä. Kehoitus kääntyä autolla U-käännös Tanger-Rabat tiellä (mä ajoin) takaisin Eurooppaan, kun kesken ajamiseni ryhdyin harmittelemaan, kun jäi päiväkirja-kalenterini Suomeen. Olin ihan ymmällä, nyt harmittaa, etten tehnyt sitä u-käännöstä. Kuinkakohan pitkälle takaisin päin oltais ajattettu?

        Mielestäni riiteleminen on ns. onnellisen parisuhteen mittari, tasa-arvon mittari. Sitä kohti kannattaa pyrkiä, koska vasta kun sitä ei ole, niin tajuaa sen kääntöpuolen. Paradoksilta vaikuttaa, muttei ole. Luulin siis ennen, että minä olen vääränlainen. Sitten ajattelin, että mieheni on vääränlainen. Ja yritin kiivaasti tehdä meistä oikeanlaista. Epäonnistuin. Masennuksen, lihomisen, alistumisen, turvakodin ja lyhyt terapian ja vuosien jälkeen tajusin selkäydintä myöten, turha yrittää mennä läpi harmaan kiven. Sen voi kiertää. Ja kas aurinko näkyy taas. Ehkä hinta, jonka olen maksanut on kallis. Liian kallis, sen tietää vasta sitten joskus. Eikä sulla toivottavasti ole yhtä huonosti asiat kuin mulla on ollut. Joskus alkuaikoina mieheni syytti mua ja Suomea siitä, millainen hänestä on tullut "saa pahan esiin" ja vielä taisi pyytää anteeksikin. Nykyään ei pyydä anteeksi, mutta ei osaa vieläkään nähdä itseään. Basic asiat huolehtimalla säästyy paljosta: vessapaperia, kahvia, sokeria tai maitoa ei pidä talosta puuttuman...tai mieheni joutuu välittömästi primitiivisen ahdistuksen valtaan ja alkaa paiskoa ovia ja uhkailla erolla. Ihmettelen vaan, että ihminen, joka on lapsuudessaan yleensä pyyhkinyt takamuksensa pyöreällä kivellä pellon laidassa, ei kestä käyttää yhtä kertaa sanomalehteä.

        Onnea tiellesi. Ota avuksesi vaikka mielikuvat. Ja teitähän yhdistää uskonto, eikö se luo yhteisyyttä.

        Normaalissa liitossa suomalaisen, hyvä miehen kanssa elävänä en voi kuin ihmetellä kuinka alhainen käsitys teillä on itsestänne, kun jaksatte tuollaista junttia hyysätä ja rakastaa.


      • prinssit

        Ihania miehiä teillä. Ja tuollaista pitäisi vielä sitääkin?


      • Ihmettelen1985
        prinssit kirjoitti:

        Ihania miehiä teillä. Ja tuollaista pitäisi vielä sitääkin?

        "Voi silmäkulmaan tulla mustelma"... Just joo, jos suomalainen mies syyllistyy moiseen on hän törkeä, vaimoaan pahoinpitelevä SIKA. Ja nuo muut vielä päälle... HUH HUH, kyllä sitä ulkomaiselle näemmä on ihan eri pelisäännöt... tai siis ei mitään pelisääntöjä.

        No, jotkut naiset etsivät tuollaisen miehen vaikka väkisin. Luulisi, että moisia sikoja löytyisi lähempääkin. Kyllähän osa suomalaisistakin osaa...


      • rikkarokassa
        Ihmettelen1985 kirjoitti:

        "Voi silmäkulmaan tulla mustelma"... Just joo, jos suomalainen mies syyllistyy moiseen on hän törkeä, vaimoaan pahoinpitelevä SIKA. Ja nuo muut vielä päälle... HUH HUH, kyllä sitä ulkomaiselle näemmä on ihan eri pelisäännöt... tai siis ei mitään pelisääntöjä.

        No, jotkut naiset etsivät tuollaisen miehen vaikka väkisin. Luulisi, että moisia sikoja löytyisi lähempääkin. Kyllähän osa suomalaisistakin osaa...

        Mitäs tänne tulette "huhhuttelemaan" ja jeesusta esittämään, tämä on monikulttuurisille perheille tarkoitettu palsta, jossa olisi tarkoitus voida avoimesti kertoa asioista kuin myös ongelmista, ja antaa ja saada asiallista eteenpäin vievää palautetta.

        Totta kai tämän palstan lukeminen antaa vääristyneen kuvan suhteista, koska harvoin kukaan kai asiakseen alkaa kirjoittamaan positiivisista asioista ja siitä kuinka ihanan miehen on saanut.

        Jos naisella on vaikeaa ja hän toivoo tukea ja apua ristiriitatilanteeseen, ei varmaankaan ole mukavaa lukea tuollaista vastinetta, josta tulee vielä pahempi mieli. Anteeksi vaan jos loukkasin.


      • Tietoo1961
        Ihmettelen1985 kirjoitti:

        "Voi silmäkulmaan tulla mustelma"... Just joo, jos suomalainen mies syyllistyy moiseen on hän törkeä, vaimoaan pahoinpitelevä SIKA. Ja nuo muut vielä päälle... HUH HUH, kyllä sitä ulkomaiselle näemmä on ihan eri pelisäännöt... tai siis ei mitään pelisääntöjä.

        No, jotkut naiset etsivät tuollaisen miehen vaikka väkisin. Luulisi, että moisia sikoja löytyisi lähempääkin. Kyllähän osa suomalaisistakin osaa...

        No ei kannata todellakaan tulla tänne ihmetteleen. Varsinkaan, jos ei ymmärrä sarkasmia tai yhtään mitään. Missään kohtaan kirjoituksessani vapauttanut miestä sikamaisuudesta sen perusteella, että on ulkkis. Vaan yritin esittää oman näkemykseni, joka kumpuaa kokemuksesta ja vähän myös
        lähisuhdeväkivallan dynamiikan teoriaan (aloita vaikka Sirkka Perttu, Marita Husso) perustuen. Väkivaltainen - henkistä, taloudellista, seksuaalista, fyysistä väkivaltaa käyttävä mies ei ole eroamassa tai riitelemässä syökö vai ei (kuten aloittajan), vaan pitämässä omaa teatteriaan, joka kumpuaa ihan jostain muusta. Ja ennen kuin sen oivaltaa ja myös ryhtyy toimimaan sitten toisella lailla, on aina onneton. Ja syyllinen. Niin miehensä silmissä (huono vaimo), ulkopuolisten (sitä saa mitä tilaa - masokisti - luuseri) ja omissä (taidan olla jotenkin epäonormaali, kun aiheutan tälläistä, valitisin näin, jään tähän, olen epäkelpo, häpeeällinen).

        Ja oman vaikeutensa väkivaltaiseen parisuhteeseen tuo ulkomaalaisuus, koska väkivaltaisuuden lisäksi tulee tietynlainen riitely-kulttuurien epätasapaino.

        Ja aloittajalla voi olla siltikin vain tavallinen teatterin pitäjä, ilman väkivaltaisuutta. Joten siis, kuivaa korvantauksesi ja sitten ihmetellään yhdessä.


    • rikkarokassa

      Kouluta ja vielä kerran kouluta.
      Ja pysy itse kärsivällisenä ja rauhallisena.
      Kuvittele itsesi opettajaksi.
      Muuten saat kuunnella tuota meuhkausta lopun ikääsi.
      Jos mies sanoo ettei syö eikä vastaile, niin anna olla hyvä nainen!
      Älä ota turhia paineita.

      • suominaisten

        tyhmyyttä. Ai että oikein pitäisi kouluttaa aikuista miestä? Kaikkea sitä kuuleekin. Olisitte ottaneet jostain järkevämmästä kulttuurista puolison niin eipä tarvi koulutella eikä kestää mitään lapsellista teatteria. Sitä saa mitä tilaa.


      • emme kaipaa sun sääliäsi
        suominaisten kirjoitti:

        tyhmyyttä. Ai että oikein pitäisi kouluttaa aikuista miestä? Kaikkea sitä kuuleekin. Olisitte ottaneet jostain järkevämmästä kulttuurista puolison niin eipä tarvi koulutella eikä kestää mitään lapsellista teatteria. Sitä saa mitä tilaa.

        Lues vaikka aluksi Orvokki Aution trilogia "Pesärikko", joka kertoo rehdeistä "pohojalaisista". Ja on totta, että sitä saa mitä tilaa, mutta se ei pelkää, joka pelaa ja käsi kandee yleensä katsoo loppuun saakka. Mutta ole tavalasi myös oikeassa, en kannata miehen kouluttamista. Vain itseään kannattaa kouluttaa-

        Ja eivätkö myös suomalaiset miehet joudu sietämään suomalaisten naisten typeryyttä. Jos iltapäivä- tai naistenlehtiä on uskominen, niin kovaa on monen miehen elämä, kun kirsisalot ja kumppanit julistaa, että "mun miehen pitää sietää mun vanhvaa luonnetta, mun vaihtelevia mielialoja, naisellisia oikkujani" ja helenalindgrenit surkuttelevat itsinsä, kun suomalaiset miehet "pelkäävät vahvaa, älykästä ja kaunista naista". Silloin aina säälin miehiä ja ihmettelen miten paljon he joutuvat kärsimään.


      • rikkarokassa
        suominaisten kirjoitti:

        tyhmyyttä. Ai että oikein pitäisi kouluttaa aikuista miestä? Kaikkea sitä kuuleekin. Olisitte ottaneet jostain järkevämmästä kulttuurista puolison niin eipä tarvi koulutella eikä kestää mitään lapsellista teatteria. Sitä saa mitä tilaa.

        Niin just!
        Täsmälleen samaa mieltä! Puoliso JÄRKEVÄMMÄSTÄ kulttuurista!
        Onneksi kaikki suomipojat ovat järkevyyden ja aikuismaisuuden perikuvia. (nimimerkki naimisissa suomalaisen kanssa 10v.)
        Miehet on miehiä ja suurin osa ikuisia pikkupoikia kulttuuriin katsomatta. Suloista, mutta välillä aika rasittavaa.
        Ehkä valitsin väärin sanan "kouluttaa", koiriahan he eivät toki ole, eh heh. Mutta vakavasti puhuen, jos mies, oli mistä kulttuurista tahansa, ei ole aikaisemmin ollut parisuhteessa, tai esim. eri kulttuurista tulevalla on kyseessä ensimmäinen suhde suomalaisen kanssa, niin kyllä siinä "kouluttamista", opettamista, sopeutumista, ymmärrystä, kompromisseja ym. tarvitaan, toki molemmin puolin.
        Jokainen valitsee itse kumppaninsa, kuten myös sen millä tavalla suhteessa elää, kuinka suhtautuu vaikeuksiin ja väärinymmärryksiin ja riitoihin. Itselläni aivan HENK.KOHT. on toiminut tuo asenne, että "koulutan" miestäni, sekä suomalaisen että ulkomaalaisen kanssa.
        Jos joku ei tästä tykkää, ei sitä tarvitse toki käyttöön ottaa.
        Ps. en ole tyhmä :-)


      • Älkää_viittikö
        rikkarokassa kirjoitti:

        Niin just!
        Täsmälleen samaa mieltä! Puoliso JÄRKEVÄMMÄSTÄ kulttuurista!
        Onneksi kaikki suomipojat ovat järkevyyden ja aikuismaisuuden perikuvia. (nimimerkki naimisissa suomalaisen kanssa 10v.)
        Miehet on miehiä ja suurin osa ikuisia pikkupoikia kulttuuriin katsomatta. Suloista, mutta välillä aika rasittavaa.
        Ehkä valitsin väärin sanan "kouluttaa", koiriahan he eivät toki ole, eh heh. Mutta vakavasti puhuen, jos mies, oli mistä kulttuurista tahansa, ei ole aikaisemmin ollut parisuhteessa, tai esim. eri kulttuurista tulevalla on kyseessä ensimmäinen suhde suomalaisen kanssa, niin kyllä siinä "kouluttamista", opettamista, sopeutumista, ymmärrystä, kompromisseja ym. tarvitaan, toki molemmin puolin.
        Jokainen valitsee itse kumppaninsa, kuten myös sen millä tavalla suhteessa elää, kuinka suhtautuu vaikeuksiin ja väärinymmärryksiin ja riitoihin. Itselläni aivan HENK.KOHT. on toiminut tuo asenne, että "koulutan" miestäni, sekä suomalaisen että ulkomaalaisen kanssa.
        Jos joku ei tästä tykkää, ei sitä tarvitse toki käyttöön ottaa.
        Ps. en ole tyhmä :-)

        Vittu naiset ei ikinä OPI. Aina se sama kouluttaminen... oli sitten kyseessä kotimainen tai ulkomainen. Uskokaa nyt, että ihmiset ovat sellaisia kuin ovat, eivätkä pahemmin muutu. EI ainakaan suurimmalta osin, pikkujutuissa ehkä.

        Miehelle homma päättyy siihen kun se saa hommattua naisen. Se on se tavoite. Naisella tuo työ tuntuu sitten vasta alkavan. Tämä on se ikuinen ristiriita.


      • Raasua
        Älkää_viittikö kirjoitti:

        Vittu naiset ei ikinä OPI. Aina se sama kouluttaminen... oli sitten kyseessä kotimainen tai ulkomainen. Uskokaa nyt, että ihmiset ovat sellaisia kuin ovat, eivätkä pahemmin muutu. EI ainakaan suurimmalta osin, pikkujutuissa ehkä.

        Miehelle homma päättyy siihen kun se saa hommattua naisen. Se on se tavoite. Naisella tuo työ tuntuu sitten vasta alkavan. Tämä on se ikuinen ristiriita.

        Sinäpä se et ainakaan näy muuttuneen (etkä oppineen), vaikka joku nainen olisikin yrittänyt kouluttaa.. ;-)
        Toivottavasti olet ylpeä itsestäsi ja mahdollinen kumppanisi tyytyväinen!


      • jo¨+p

        voi kiesus.. koirastako puhe olikin????????ei AIKUISEN ihmisen tollasta tarte katella... yyyhhh siis uskimatonta!!!!!!!!!!sontaa niskaan ja urakalla.


      • maailman kännisten
        jo¨+p kirjoitti:

        voi kiesus.. koirastako puhe olikin????????ei AIKUISEN ihmisen tollasta tarte katella... yyyhhh siis uskimatonta!!!!!!!!!!sontaa niskaan ja urakalla.

        kirjoittamat "vastineet" kirjoitusvirheineen ja asiallisine kommentteineen ovat aina yhtä viihdyttävää lukemista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      430
      3075
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      106
      2431
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2227
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2005
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1827
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1267
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      957
    Aihe