Miten ubuntu toimimaan\ Musta Näyttö 8.04

Weyon Tattis

Katkeeakohan monenkin Ubuntu aloittelijan kokeilu tähän näyttö on mustana kun käynnistänyt live, olen kokeillut pari kertaa tavallinen näyttö mustana, turvallinen toimi jotenkin sitten kun muutin virkistystaajuutta meni siitä sitten sekaisin. Olen samasta ongelmasta lukenut mikrobitistä. Voi olla kiitollinenkin. Aikaisemmin aloittamani juttu.

En ole komentorivin kanssa toiminut, vaikeaa tulee olemaan. Jos nyt tätä etes saa.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000001708&posting=22000000035492447

Eroaako viime vuodesta asennus Windows XP vierelle, hyvin oli lähes vuoden. Tilaa on ubuntulle 250 gt levy.

Vielä viime vuonna Ubuntu toimi hyvin 7.04, näytön resoluutiot, kaikki. Käynnistelin 7.04 Live muodossa parikin kertaa aina toimi. Mitä tässä 8.04 on nyt erilaista.

8

624

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikaa ollut paska

Nykyän tuo Ubuntu on aivan paska. Kyllä sitä niin alkuun hehkutettiin ja hypetettiin mutta kävi vähän niin kuin odotin. Eli sitä mukaa kun sitä kehitetään eteepäin niin ongelmat sen kun vain lisääntyvät. Nykyään Ubuntu alkaa olla ongelmineen jo sitä luokkaa että on melkein parempi käyttää Windowsia kuin Ubuntua.

Kokeile mielummin jotain laadukkaampia ja pitkään kehiteltyjä Distroja kuten Fedora tai OpenSUSE distroja. Ne toimii paremmin kuin nuo uudet Ubuntut.

• Kyllähän Ubuntu on jonkinverran bugialtis aina ollut mutta omasta mielestäni tämä 8.04 on aivan parhaasta päästä, mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia.

Tämä näytönohjainongelma on aivan perinteinen ja hallittavissa kokeneemmalle käyttäjälle. En nyt vain millään jaksa alkaa neuvomaan enää tänään, sorry, varsinkaan kun kyse on Livestä.

Ellette pahastu niin sanoisn että uusi Fedora oli kyllä ihan terveisiä per****stä. Ulkopuolinen koreus ei tee käyttiksestä yhtään parempaa.

• Weyon Tattista
        exergy kirjoitti:

Kyllähän Ubuntu on jonkinverran bugialtis aina ollut mutta omasta mielestäni tämä 8.04 on aivan parhaasta päästä, mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia.

Tämä näytönohjainongelma on aivan perinteinen ja hallittavissa kokeneemmalle käyttäjälle. En nyt vain millään jaksa alkaa neuvomaan enää tänään, sorry, varsinkaan kun kyse on Livestä.

Ellette pahastu niin sanoisn että uusi Fedora oli kyllä ihan terveisiä per****stä. Ulkopuolinen koreus ei tee käyttiksestä yhtään parempaa.

Mukava olisi tuplakäynnistys, niin voisi netissä olla miten tahtoo, ei wintoosalla kehtaa lähteä
        minnekään saastuu sitten, ei oikein VirtualBoxiakaan.

Eihän sitä kun ohjeet siihen että Livenä että asennuksen jälkeen.

• Weyon Tattista
        exergy kirjoitti:

Kyllähän Ubuntu on jonkinverran bugialtis aina ollut mutta omasta mielestäni tämä 8.04 on aivan parhaasta päästä, mulla ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia.

enää tänään

Kyllä minä jaksan odottaa vaikka ensiviikkoon,
        ikkunaa en ole vielä kloonannut, ja kiintolevy on vaihtamatta. Ei ole hätä nyt...

Toimi se jotenkin siinä turvallisessa tilassa,
        ei kuitenkaan täysin oikein. Oliko oikein kirjoitettu: turvallinen graafinen tila?

• Weyon Tattista kirjoitti:

enää tänään

Kyllä minä jaksan odottaa vaikka ensiviikkoon,
        ikkunaa en ole vielä kloonannut, ja kiintolevy on vaihtamatta. Ei ole hätä nyt...

Toimi se jotenkin siinä turvallisessa tilassa,
        ei kuitenkaan täysin oikein. Oliko oikein kirjoitettu: turvallinen graafinen tila?

En minä ulkoa muista mitä siinä rivillä lukikaan ;D mutta jotain tuon tyyppistä, "suojattu graafinen tila" tms. se kuitenkin tarkoittaa että käytetään ns. "vesa" ajuria joka on sellainen perusajuri jolla about kaikki näyttiskortit toimivat jotenkuten mutta ei parhaalla mahdollisella tavalla.

Veikkaan että ubu tyrkyttää ajuriksi "ati" ajuria joka ei jostain syystä toimi tällä kertaa mikä ei kyllä ol olenkaan yllätys kun kyseessä on ATI. Sun tarttis siis buutata tähän turvalliseen tilaan, hakea fglrx-ajuri ja asentaa se atin sijaan. Sitä nyt ei kuitenkaan kannatta alkaa säätämään liven kanssa joten en höpötä tämän tarkemmin asiasta.

Jos haluat saada tuon asennettua sun täytyy vähän harjoitella komentorivin käyttö ihan varmuudenkin vuoksi, neuvotaan kyllä muutama tärkeä näppäinyhdistelmä ja komento kun tulee ajankohtaiseksi.

• ......>

Näin kauniisti sanottuna. Tämä on Ubuntu palsta ei oman distron hypetyspalsta. Ubuntu toimii loistavasti, ei ongelmia.
        Ubuntu pohjautuu Debianiin joka on hyvin pitkään kehitelty distro.

Kinaa ylläpidolta SUSE palsta jossa voit hypettää sitä. Kaltaisesi ihmiset ovat jotenkin säälittäviä.

• Weyon Tattista
        exergy kirjoitti:

En minä ulkoa muista mitä siinä rivillä lukikaan ;D mutta jotain tuon tyyppistä, "suojattu graafinen tila" tms. se kuitenkin tarkoittaa että käytetään ns. "vesa" ajuria joka on sellainen perusajuri jolla about kaikki näyttiskortit toimivat jotenkuten mutta ei parhaalla mahdollisella tavalla.

Veikkaan että ubu tyrkyttää ajuriksi "ati" ajuria joka ei jostain syystä toimi tällä kertaa mikä ei kyllä ol olenkaan yllätys kun kyseessä on ATI. Sun tarttis siis buutata tähän turvalliseen tilaan, hakea fglrx-ajuri ja asentaa se atin sijaan. Sitä nyt ei kuitenkaan kannatta alkaa säätämään liven kanssa joten en höpötä tämän tarkemmin asiasta.

Jos haluat saada tuon asennettua sun täytyy vähän harjoitella komentorivin käyttö ihan varmuudenkin vuoksi, neuvotaan kyllä muutama tärkeä näppäinyhdistelmä ja komento kun tulee ajankohtaiseksi.

Hankala se kaikkea muistaa, minkä tilan olen valinnut. Oli kummallista mössöä näytöllä, kun vaihdoin virkistaajuutta tai muistaakseni näytön tarkkuutta.

Taidanpa tuon DVD tyhjentää joskus, tähän kyllä katkeaa Ubuntun käyttö, ei sitä kukaan jaksa neuvoa kun on alkuvaiheessa käyttö. Siirtyä johonkin toiseen distroon.

Menee liian hankalaksi entä sitten asennuksen jälkeen...

Kun näyttö oli musta, kokeilinpa toimiiko kingstonin usb muisti, valo vilkkui.

• Weyon Tattista kirjoitti:

Hankala se kaikkea muistaa, minkä tilan olen valinnut. Oli kummallista mössöä näytöllä, kun vaihdoin virkistaajuutta tai muistaakseni näytön tarkkuutta.

Taidanpa tuon DVD tyhjentää joskus, tähän kyllä katkeaa Ubuntun käyttö, ei sitä kukaan jaksa neuvoa kun on alkuvaiheessa käyttö. Siirtyä johonkin toiseen distroon.

Menee liian hankalaksi entä sitten asennuksen jälkeen...

Kun näyttö oli musta, kokeilinpa toimiiko kingstonin usb muisti, valo vilkkui.

Jos tuntuu siltä niin sitten on parempi kokeilla jotain muuta, mitäpä sitä väkisin ;D Se on myös mulle helpompaa kuiteski heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      76
      3466
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1782
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1092
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1065
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe