Suunnittele pienen kesämökin rakentamista normaalilla puurunkolla,ei siis hirsimökkiä,voiko lämpöeristeenä käyttää villaa jos mökki on talvet kylmillään,vai käykö esim:sahanpuru paremmin,entä voiko käyttää kosteussulkua sisäpuolella,kiitän vastauksista etukäteen.
Kysymys lämpöeristeestä
20
4309
Vastaukset
- Gonamies
Jos meinaat pitää mökkiä kylmillään, laita eristeeksi purua. Purua saa sahoilta sekä puusepänverstaiden tai koulujen puruimurijärjestelmän konteista. Koulut eivät puruista mitään veloita, kunhan maksat konttiauton kuskille matkoista.
Kosteussulun voi yleensäkin laittaa vain ja ainoastaan sisäpuolelle. Suosittelen kumminkin, että käytät ilmasulkuna jossain määrin hengittävää kamaa, kuten ilmasulkupaperia tms, ei muoveja.
Ei mulla muuta.- se..
on. Muuta ongelmaa ei purun käytössä ole sen huonomman eristävyyden lisäksi kuin että se laskeutuu ja ylä puolelle seinään tulee eristämätön väli aikaa myöten. Puru kun laskeutuu, tiivistyy. Sen voi tietenkin täytää yläkautta kun otta sen rakentamisen aikana huomioon. Ikkunan alaosissa samoin. Niiden täyttäminen onkin sitten hankalampaa. Panisin niihin kuitenkin villaa.
Jos sitä kumminkin jossain vaiheessa halutaan käyttää talvella tai jatkuvana asuntona sitten tulee isompi lämöneriste remontti.
- fwio
Ekovilla ja ilmansulkupaperi. Sisäverhoukseksi joku hengittävä, käsittelemätön materiaali.
- selluvillaa
Ekovilla on tuplasti tehokkaampi lämmöeriste sahanpuruun verrattuna, eikä laskeudu oikein asennettuna. Myös hengittävyys on ekovillalla samanlainen kuin sahanpurulla.
Ei mitään höyrynsulkumuovia Ekovillan kanssa, vaan ilmansulkupaperi on hengittävä, joka päästää kosteuden pois rakenteista.
Rautakaupoista voi lainata Ekovillan puhalluskoneita, sillä mökin eristyksen tekee hetkessä, kun rakenteet on siinä vaihessa.
http://www.ekovilla.com/- Rauno Kangas
...puukuitueristeille.
Lisätään tuohon toimittajaluetteloon ainakin http://www.termex.fi/ - eristys
Rauno Kangas kirjoitti:
...puukuitueristeille.
Lisätään tuohon toimittajaluetteloon ainakin http://www.termex.fi/Aikoinaan, kun mökkiäni rakensin, tilasin tuolta Termexiltä tarjouksen mökin eristämisestä. Hintatarjous oli liikaa minulle. Myös märkänä tehtävä seinien eristys ei houkuta.
Lainasin K-raudasta Ekovilla puhaltimen ja eristi itse mökin. Hitaa tuli vai viidennes Termexin tarjouksesta. - Rauno Kangas
eristys kirjoitti:
Aikoinaan, kun mökkiäni rakensin, tilasin tuolta Termexiltä tarjouksen mökin eristämisestä. Hintatarjous oli liikaa minulle. Myös märkänä tehtävä seinien eristys ei houkuta.
Lainasin K-raudasta Ekovilla puhaltimen ja eristi itse mökin. Hitaa tuli vai viidennes Termexin tarjouksesta....saa märkäpuhallusta ja kuivapuhallusta moneen lähtöön - eikä hinnatkaan poikkea toisistaan merkittävästi. Ei pidä verrata tehtaan asentajien suorittamaa märkäpuhallusta itse tehtyyn kuivapuhallukseen - ainakaan toimittajien hintakilpailukykyä vertailtaessa.
Itse tehden tietysti säästää asennuksen osuudesta - olipa vertailukohtana mikä toimittaja tahansa. - itsetehtynä nimittäin
Rauno Kangas kirjoitti:
...saa märkäpuhallusta ja kuivapuhallusta moneen lähtöön - eikä hinnatkaan poikkea toisistaan merkittävästi. Ei pidä verrata tehtaan asentajien suorittamaa märkäpuhallusta itse tehtyyn kuivapuhallukseen - ainakaan toimittajien hintakilpailukykyä vertailtaessa.
Itse tehden tietysti säästää asennuksen osuudesta - olipa vertailukohtana mikä toimittaja tahansa.Ammattilaisen puhaltamana oikealla tekniikalla tulee varmasti parempaa jälkeä. Helposti hukkuu ainakin osa oman työn osuudesta huonommasta työnlaadusta johtuvina eristehäviöinä seuraavien vuosikymmenien aikana.
- Rauno Kangas
itsetehtynä nimittäin kirjoitti:
Ammattilaisen puhaltamana oikealla tekniikalla tulee varmasti parempaa jälkeä. Helposti hukkuu ainakin osa oman työn osuudesta huonommasta työnlaadusta johtuvina eristehäviöinä seuraavien vuosikymmenien aikana.
...etukäteen tutustuva ja huolellinen amatööri ei useimmissa raksahommissa häpeä työn jälkeään ammattilaisten joukossa - uskon mä, mutta tokihan takuut yms. on paremmassa jamassa "valtuutetuilla asentajilla".
- puhallusvilloitus
Rauno Kangas kirjoitti:
...etukäteen tutustuva ja huolellinen amatööri ei useimmissa raksahommissa häpeä työn jälkeään ammattilaisten joukossa - uskon mä, mutta tokihan takuut yms. on paremmassa jamassa "valtuutetuilla asentajilla".
Puhallusvilloitus, silloin kun se tehdään niin kun pitää, on mielestäni juuri niitä erityisosaamista vaativia ammattilaisen heiniä, kuten ovat sähkö- ja putkityötkin. Puhallusvillan kanssa toimiminen vaatii kokemuksen kautta tulevaa osaamista. Sitä ei ohjeista lueta, eikä kaverilta kysytä.
- mielestäni
puhallusvilloitus kirjoitti:
Puhallusvilloitus, silloin kun se tehdään niin kun pitää, on mielestäni juuri niitä erityisosaamista vaativia ammattilaisen heiniä, kuten ovat sähkö- ja putkityötkin. Puhallusvillan kanssa toimiminen vaatii kokemuksen kautta tulevaa osaamista. Sitä ei ohjeista lueta, eikä kaverilta kysytä.
Eristeen puhallus kuivana seinä- katto- ja lattiarakenteisiin ei vaari erityistä ammattitaitoa. Huolellisuutta tietenkin vaaditaan, että kaikki kolot täyttyy oikeaan tiukkuuteen.
Märkäeristys on ehkä vaativampaa.
Pari mökkiä eristänyt... - muttaa
mielestäni kirjoitti:
Eristeen puhallus kuivana seinä- katto- ja lattiarakenteisiin ei vaari erityistä ammattitaitoa. Huolellisuutta tietenkin vaaditaan, että kaikki kolot täyttyy oikeaan tiukkuuteen.
Märkäeristys on ehkä vaativampaa.
Pari mökkiä eristänyt...Ontelopuhallukset yläpohjan vinoihin osiin ja seinät jättäisin ammattilaiselle.
- horoloro
Laita mieluummin joko sahanpurua tai selluvillaa. Mineraalivilla ainakin periaatteessa tarvii peruslämmön. Purun lämmöneristys on noin puolet villan vastaavasta. Käytännössä eristyskyvyllä ei ole juurikaan merkitystä koska lienee se ja sama poltatko mökillä ollessasi puita sylin vai kaksi.
Jos asia huolettaa tee vahvempi runko ja laita lisää purua tai sitten sitä sellua.
Mitään sulkuja ei laiteta sisäpuolelle kuin kosteissa tiloissa.
Mineraalivilla tarvii jonkinlaisen höyryn/ilmansulun mutta peruslämmön puuttumisen vuoksi jättäisin mineraalivillat pois.- Ehkä rakentaa
Kiitoksia vastauksista,tiedän,että jos lämpimän huoneilman mukana menee lasivillaan kosteus,se myös pysyy siellä,eli joku tervapaperi ja sahanpuru taitaa olla paras ratkaisu,entä mikä kävisi sisälevyksi,mökin käyttö pääasissa kesällä ja syksyllä,ehkä joskus Jouluna.Kiitän.
- kun..
Ehkä rakentaa kirjoitti:
Kiitoksia vastauksista,tiedän,että jos lämpimän huoneilman mukana menee lasivillaan kosteus,se myös pysyy siellä,eli joku tervapaperi ja sahanpuru taitaa olla paras ratkaisu,entä mikä kävisi sisälevyksi,mökin käyttö pääasissa kesällä ja syksyllä,ehkä joskus Jouluna.Kiitän.
tuntuu, että et ole juurikaan rakentamisen kanssa tekemisessä ollut ja sitten kysellään ympäriinsä "kylän miehiltä" mitenkä jokin pitäisi tehdä. Näitä neuvojia sitten riittää. Kerran on vasaraa kädessään pitänyt jo alan asiantuntia. Yleensä näissä käy sitten täten, että valitaan halvin ja mikä tuntuu mukavalta. Lopputulos on sitten jossain täydellisen suden ja puolivalmisteen välillä. Itse en kysymyksiin viitsi edes vastata. Alan tietoa kyllä olisi "mutu"tietäjään verrattuna ammattimaisesti.
Etpä sinä varmaankaan ole köyhä, mutta perseaukisen ei kannata rakentamaan ryhtyä. Jälki on sekundaa, sen olen noin 30 vuotisen kokemuksen aikana havainnut.
Suosittelen oikeiden nykyaikaisten tutkittujen rakennusmenetelmien käyttöä ja ohjeet alan asiantuntijalta, ei tämmöisiltä palstoilta ohjeita. Keskustelu palstat käyvät hupi lueskeluun, ajankuluketta ei tietolähteeksi. Ei näihin tietäjät näy viitsivän paljon vastailla, olipa mikä ala tahansa. - tietoa löytyy
kun.. kirjoitti:
tuntuu, että et ole juurikaan rakentamisen kanssa tekemisessä ollut ja sitten kysellään ympäriinsä "kylän miehiltä" mitenkä jokin pitäisi tehdä. Näitä neuvojia sitten riittää. Kerran on vasaraa kädessään pitänyt jo alan asiantuntia. Yleensä näissä käy sitten täten, että valitaan halvin ja mikä tuntuu mukavalta. Lopputulos on sitten jossain täydellisen suden ja puolivalmisteen välillä. Itse en kysymyksiin viitsi edes vastata. Alan tietoa kyllä olisi "mutu"tietäjään verrattuna ammattimaisesti.
Etpä sinä varmaankaan ole köyhä, mutta perseaukisen ei kannata rakentamaan ryhtyä. Jälki on sekundaa, sen olen noin 30 vuotisen kokemuksen aikana havainnut.
Suosittelen oikeiden nykyaikaisten tutkittujen rakennusmenetelmien käyttöä ja ohjeet alan asiantuntijalta, ei tämmöisiltä palstoilta ohjeita. Keskustelu palstat käyvät hupi lueskeluun, ajankuluketta ei tietolähteeksi. Ei näihin tietäjät näy viitsivän paljon vastailla, olipa mikä ala tahansa.Totta on, että kyseenalaisten vastauksien määrä on iso, mutta kyllä täältä tietoakin löytyy kun oikein osaa suodattaa. ITse saanut 100% oikean vastauksen moniin hankaliin kysymyksiin ja antanut vastauksia myös muille.
Tästäkin ketjusta löytyy pari täysin pätevää vastausta kysymykseen. Eikä tässä kysyjä sanonut että omin käsin alkaa rakentamaan. Hyvä niitä rakennevaihtoehtoja on pohtia etukäteen niin on sitten tietoa kun selvittelee asiaa ehkä asiantuntijoiden kanssa. Sitä paitsi ei ne asiantuntijat tuolla kentälläkään aina mitään tiedä. Samoja tyhjänpuhujia esiintyy asiantuntijoina sielläkin. Samalla tavalla täytyy tietoa suodattaa. Aina ei myöskään löydy yhtä totuutta asioihin. - keskustelu-
kun.. kirjoitti:
Suosittelen oikeiden nykyaikaisten tutkittujen rakennusmenetelmien käyttöä ja ohjeet alan asiantuntijalta, ei tämmöisiltä palstoilta ohjeita. Keskustelu palstat käyvät hupi lueskeluun, ajankuluketta ei tietolähteeksi. Ei näihin tietäjät näy viitsivän paljon vastailla, olipa mikä ala tahansa.palstoja ja silloin Suomessa tehtiin tukuittain rakennusvirheitä,ammattilaisten toimesta..
- on juttu
keskustelu- kirjoitti:
palstoja ja silloin Suomessa tehtiin tukuittain rakennusvirheitä,ammattilaisten toimesta..
Ainakin saa tietoa siitä mitä pitää ottaa huomioon ja selvittää edelleen. Kyllä näillä palstoilla kaikesta huolimatta arvoa on.
- Ja halpa
Näi o.
- Outoa lässytystä
Mun mökissä (v.87 rakennettu) on 125mm villat ja höyrypaperi seinissä. Ulkoverhoilu lautaa, koolattu ja tervapahvi tuulensulkuna. Sisällä paneelilaudoitus, joka on maalattu.
Talvet ollut aina kylmillään, käyttö toukokuusta lokakuulle. Mitään ongelmia ei ole ollut koskaan. Asennettiin viime kuussa lämpöilmapumppu. Asentaja sanoi, että eipä ole juuri näin terveitä rakennuksia vastaan tullut.
Ymmärsinkö nyt teidän kirjoituksista oikein, että mun pitää mökin erinomaisesta kunnosta huolimatta repiä seinät auki ja tunkea sinne sahanpurua ja ekovillaa, tai muuten talo kaatuu ensi viikolla?
Kaikenmaailman asiantuntijoita, sanon minä... Villaan kulkeutunut ilmankosteus haihtuu sieltä kyllä aikanaan, jos joku idiootti ei ole vuorannut koko tönöä muovilla tms. avaruusajan tuotteella ja kun ulkolaudoituksen tuuletusväli on kunnossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi624362Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1551823Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141543Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !381317Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1681083- 58929
- 79925
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.169847Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54821- 39791