Popol Vuh ja maailman synty

Topu

Tästä suosikkiteoksestani on täällä juttua ylen harvoin. Raamatusta kiistelemmä päivittäin ja Bhagavad Gitastakin tulee joskus jutun juurta.

Minusta tässä on paljon yhtäläisyyksiä mm. wiccan maailmannäkemykseen. Vai onko? Kommentteja?

Lue ja ihmettele: http://www.geocities.com/athens/academy/7286/popolvuhmain.html

5

516

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chandi

      Kirja löytyy muistaakseni Like-kustannuksena ihan suomenkielelläkin sieltä sun täältä.

      • wiikatemies

        Löytyy minunkin hyllystäni.
        Ilman pop-uppeja.


    • Topu

      Oma tietämykseni perustuu taas tuonne 70-luvun loppupuolelle, jolloin sain sen luettavakseni englanniksi. Ainakin silloin (nuorena) hippinä opus kolahti. Siitä se alkoi oma Etelä-Amerikka-buumini castanedoineen.

      Jos teillä on kirja suomeksi, niin kertokaa julkaisija myös, kiitos.

      Ennen kaikkea minua kiinnostaa Popol Vuhin samankaltaisuudet suurten maailmanuskontojen luomiskertomuksiin ja esimerkiksi Australian abojen uniajan tarinoihin (suosittelen ehdottomasti kaikille "luontouskoisille"). Joko eri puolilla maailmaa on tultu pähkäilyissä samoihin päätelmiin tai sitten uskonnoilla on jokin yhteinen "alkukoti".

      Olenhan kertonut jo sen että Etelä-Amerikan intiaanien keskuudessa puhutaan mm. kieltä nimeltä "kechua", jossa esiintyy huomattavan paljon suomalaisia sanoja, joilla on myös sama merkitys? Esimerkiksi "vauva" on kechuaksi "wauwa" ja "koivu" kechuaksi "koiwue". Puhumattakaan muinaissuomalaisista uskonnollisista rituaaleista...

      • Chandi

        Popol Vuh - Maya-intiaanien kansalliseepos, Like, 1998, suom. Helinä Karttunen ja Ulla Ranta, 5. painos.


      • Polgara

        Ja onneksi löysinki... Nuo luomiskertomukset kolahtavat minuun aina... Joskus olen kai kertonut että aloitin muinaisiin uskontoihin tutustumiseni jo ala-asteella, mutta tuo nimi Popol Vuh ei ainakaan herätä mitään mielikuvaa... Johtunee ehkä siitä että amerikan alkueräiskänsojen uskonnot eivät kovin tuttuja ole... no azteekit ovat suhteellisen tuttuja omine luomiskertomuksineen.. Tuon mayojen luomiskertomuksen olen lukenut mutten muista nimeä popol vuh...

        Ja mitä puhut uskontojen yhteisestä alkukodosta olen samaa mieltä. Mitä enemmän lukee eri uskonnoista varsinkin luomiskertomuksia niin huomaa että niissä on paljon yhteistä. Mutta ihminenhän kehíttyi yhdellä alueella ja vasta sitten alkoi levitä ja mukautua olosuhteisiin. Vaikkei näin varhaisessa vaiheessa ihmisillä tutkimusten mukaan vielä ollutkaan uskonnollista älyä, uskon vahvasti ettei tuon älyn kehittymiseen mennyt kovin kauaa. Jokin ilta sitten oli televisiossa dokumentti amerikan soista joista oli nostettu vainajia. En muista sen dokumentin nimeä.. Mutta niissä tutkimuksissa oli paljastunut että ihminen oli silloin älyltään paljon kehittyneempi kuin on aiemmin uskottu. Ja sen mukaan ihmiset ovat asuneet aloillaan paljon pidempään kun on luultu. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä että ihmisellä oli jo melko varhaisessa vaiheessa uskonnollinen taju... näin ollen olisi ollut mahdollista että kaikki uskonnot ovat lähtöisin samasta alkuperäisestä uskonnosta. Eri kulttuureissa vain uskonto mukautui ihmisten tarpeisiin ja sulautui satuihin. Ei tietenkään ole pois suljettua että jokainen kansa kehitti oman uskontonsa aivan itse, mikä todistaisi että ihmisten perususkonnolisuus on aika samanlaista. Mutta uskon itse enemmän tuohon yhteen alkuperäiseen uskoon.

        Mutta tämä kaikki on vain tietämättömän spekulaatiota sellaisilla asioilla jotka on jo spekuloitu miljoonia kertoja...

        Pol


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 175
      5156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4643
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2976
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      31
      1955
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1726
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe