Munasolun lahjoittaminen

ja sivuvaikutukset

Hei!

Haluaisin antaa jollekin toisellekin sitä toivovalle mahdollisuuden äitiyteen. Munasolujen luovuttamiseen liittyy hormonihoitoja jotka käsittääkseni ovat vastaavanlaisia kuin koeputkihedelmöityshoidoissa.

Voisitteko te näitä hormonihoitoja saaneet kertoa sivuvaikutuksista? Millaisia vaikutuksia on ollut, ja ovatko ne haitanneet arkea kovasti?

Kiitoksia jo etukäteen.

24

5888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Jos lukee lapsettomien hoidoista niin ihan samojahan ne ovat ja hormoonia pistetään piikein. Ja munasolujen keruu on tuskallista. Eli onhan se rankkaa. Ja hormooneilla on aina riskinsä eli esim. suurentunut veritulppariski tms. Siksi esim. ylipainoisia ei huolita luovuttajaksi.

      Itse en täyttänyt kriteerejä mitä luovutusta varten vaaditaan. Oletko varma että itse olet sopiva?

      • alkuper.

        Osaatko kertoa tarkemmin mitä nuo vaatimukset ovat? Olen normaalipainoinen, 30v. ja synnyttänyt eikä minulla ole sairauksia.


      • .....
        alkuper. kirjoitti:

        Osaatko kertoa tarkemmin mitä nuo vaatimukset ovat? Olen normaalipainoinen, 30v. ja synnyttänyt eikä minulla ole sairauksia.

        Suvun sairauden vaikuttavat. Omassa suvussa autoimmuunisairauksia vaikka itse olen terve. Siksi en kelpaa. Myös pituuteni hiusten väri vaikuttaa vaikkei uskoisi!


    • aaabbbbbbbbcccc

      Verenluovutus on ok kuten myös elinluovutustestamentit, mutta MUNASOLUN LUOVUTUS. Hyvä luoja, kuka tuohon ryhtyy, ymmärrän vielä, jos sisko tai tmv. kärsisi lapsettomuudesta, mutta että ventovieraan ihmisen tähden menet kärvistelemään kaikissa kivuissa, HALOO ? Joudut olemaan ehkä töistäkin pois,harrastukset, opiskelut kärsivät, mielialasi heittelevät vuoristorataa ja kaikista pahinta on se, että munasolun luovuttaja ottaa pahimmillaan sen riskin, että ehkä itse ei pysty enää luovutuksen jälkeen saamaan lapsia, jos oikein huono tuuri käy kaikenlaisten hormonipiikitysten ja itse operaation takia. Minusta tämä taitaa lukea vielä niissä luovutspapereissa eli vaikka ko. lapsettomuusklinikka kuinka tunaroisi, niin luovuttaja kärsii kaikki seuraukset. Klinikka nappaa vain TODELLA hyvät rahat ko. toimenpiteestä ja luovuttajalle, joka sen suurimman työn tekee, PYLLISTETÄÄN = pieni mitätön itikanpaskan kokoinen korvaus. Mietipä vielä kaksi kertaa, joku raja näitten lapsettomien toiveilla pitäisi olla ja munasolujen luovutus menee tosiaankin yli.

      • mene itseesi ..

        Olipas oikein ilahduttava kommentti sinulta aaabbbbbbbbcccc tänne lapsettomuuspalstalle!

        Tiedätkö, toiset ihmiset nyt vain haluavat tehdä HYVÄÄ elämässään! Joku voi tulla onnelliseksi siitä, että tekee toisen onnelliseksi, vaikka ihan tuntemattomankin ihmisen. On ihanaa, että tällaisia ihmisiä on olemassa, he tekevät maailmasta paremman paikan! Kiitos sinulle, ketjun aloittaja, että edes harkitset munasolun luovuttamista! Olisipa Sinunlaisia ihmisiä enemmän!


      • alkuper.

        minulta ei ole kukaan tullut munasolua pyytämään tahi toivomaan mutta tiedän että halukkaita on paljon enemmän kuin luovuttajia, ja jos modernin lääketieteen turvin kyetään näitä ihmisiä auttamaan, voisin hyvin ajatella tekeväni asiassa osani ja suovani jollekulle mahdollisuuden äitiyden onneen. Tiedän kyllä että se ei varmaan ihan yksinkertaista ja kivutonta ole, mutta samassa tilanteessa arvostaisin varmasti itse vastaavia tekoja.

        Luovutuksen ajattelin tehdä Väestöliitolle, se kun on yleishyödyllinen järjestö ja rahastaa vain omaa toimintaansa ylläpitääkseen.

        Tuo oma lapsettomuus prosessin jälkeen oli asia josta minulla on tosi vähän tietoa. Arvelin luovutuksen olevan siinä suhteessa aika lailla riskitöntä. Täytyy ottaa selvää mikä todennäköisyys lapsettomuudelle on vaikka luultavimmin omaan perheeseeni ei enää biologisia jälkeläisiä tehdäkään.

        Olisi vielä mielenkiintoista kuulla (lisää?) kommentteja vaikutuksesta arkeen sellaisilta ihmisiltä jotka ovat noita hormonihoitoja saaneet lapsettomuuteensa. Onko tullut paljon töistä poissaoloja jne. ja kuinka pitkään rupeamaan tässä olisi syytä varatua.


      • munasolujen

        luovutuksesta SAA maksaa suurta korvausta. Korvaus saa olla vain sen suuruinen, että sillä katetaan luovuttajalle aiheutuneet kulut. Sen takia, ettei munasolujen luovutuspäätöstä tehtäisi rahan takia. Siksihän elinluovutuksesta (esim. munuainen) tai verenluovutuksestakaan ei saa maksaa korvausta.

        Surullista, että et voi ymmärtää, miksi joku ihminen "ventovieraan ihmisen tähden menee kärvistelemään kaikissa kivuissa". Onneksi sellaisiakin ihmisiä on, paljon, jotka ymmärtävät sen. Ja sellaisiakin, jotka toden teolla tekevät sen, tai muuta yhtä epäitsekästä. Jos kaikki näkisivät asiat noin kuin sinä, ei olisi paljon lämpöä täällä maailmassa.


    • sama hoito luovuttajalle

      Jos haluat luovuttaa munasoluja, sinulle tehdään täsmälleen sama hoito, mikä tehdään naiselle IVF-hoidon (koeputkihedelmöityksen) yhteydessä.

      Siinä kasvatetaan pistoshoidoin useita munasoluja kerralla ja kypsät munasolut kerätään punktiossa neulalle talteen.

      Itselläni on 3 IVF-hoitoa takana. Tuosta hormonihoidosta minulle ei kertaakaan tullut mitään sen kummempia sivuvaikutuksia. Ei mielialanvaihteluita eikä mitään muutakaan. Mutta tottakai se tuntuu, kun munasarjoissa kasvaa kerralla suuri määrä munarakkuloita, kun normaalissa kierrossa niitä kasvaa yksi kuussa. IVF-hoidon hormonistimulaatiolla munarakkuloita voi kasvaa kerralla useita kymmeniä. En tosin yhtään tiedä, minkälaiseen määrään munasolujen luovutuksessa tähdätään, mutta en näe mitään syytä, miksi siinä tähdättäisiin isompaan tai pienempään määrään, kuin IVF-hoidossakaan. Ongelma tietysti on, ettei etukäteen voi tietää, miten kukin hormoneihin reagoi, eli että minkälainen määrä niitä munarakkuloita ekalla kerralla tulee. Noin 10 lienee keskivertomäärä ensimmäisessä hoidossa.

      Kun ne rakkulat kasvaa tuolla munasarjoissa, olo alkaa pikkuhiljaa käymään tukalaksi. Turvotusta on melkoisesti. Tähän auttaa runsas juominen ja lepo. Onneksi tuo rakkuloiden kasvatusvaihe, eli piikitysvaihe kestää vain noin 10 päivää, eli se on todella nopeasti ohi. Joka tapauksessa, olo käy tukalammaksi sitä mukaa, kun munarakkulat kasvavat. Kun ne ovat kypsiä, ne tosiaan kerätään sitten neulalla punktiossa. Toisilla punktio on kovinkin kivulia, toisilla vähemmän. Tuossa alla on juuri yksi ketju punktiosta, lue sieltä kokemuksia.

      Pahin mahdollinen sivuvaikutus niin munasolujen luovuttamisessa, kuten IVF-hoidoissakin on ns. hyperi (hyperstimulaatio-oireyhtymä), mutta sen esiintyminen vakavana on harvinaista. Lievä hyperi tarkoittaa käytännössä sitä, että turvotus jatkuu pari viikkoa punktion jälkeen ja hoidoksi se vaatii lepoa ja runsasta juomista. Pahimmillaan hyperin seurauksena vatsaonteloon kertyy suuri määrä nestettä, joka joudutaan imemään sieltä pois.

      Punktiosta saa 3 päivää sairaslomaa. Eli jos lähdet luovuttamaan munasoluja, tuohon 3 päivän sairaslomaan kannattaa varautua. Yleensä tuon 3 päivän jälkeen on valmis palaamaan töihin. Eli jos kaikki menee hyvin, ei se tuon enempää arkea haittaa. Tai no, viimeisinä päivinä ennen punktiota ei enää saa harrastaa rajua liikuntaa.

      • sama hoito luovuttajalle

        Lisäys vielä edelliseen pitkään sepustukseeni, että kaikenkaikkiaan hoito vie noin 2 viikkoa. Piikitykset n. 10 päivää, punktio on siitä 2 päivän päästä. Piikitykset aloitetaan kuukautiskierron alussa, yleensä kp2 tai kp3.
        Itselleni oli hoitojen alussa suuri yllätys, että se on loppujen lopuksi noin pieni homma ajallisesti!

        Sellainen lisäys vielä, että minä puhun IVF-hoidon lyhyestä kaavasta, joka alkaa suoraan piikityksillä.
        IVF-hoito voidaan tehdä myös pitkällä kaavalla, joka alkaa sillä, että oma hormonitoiminta ajetaan ensin alas hormonia sisältävillä nenäsumutteilla. Tästä hoidosta minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, enkä tiedä, kumpaa kaavaa käytetään munasolujen luovutuksen yhteydessä. Sellainen tuntuma on kuitenkin, että pitkä kaava nenäsumutteineen kestäisi 2-3 viikkoa pitempään (edellisessä kierrossa aloitetaan sumut, sitten tuo sama pistoshoito päälle). Noista sumutteluista tulee monelle vaihdevuosia vastaavat oireet.
        Jotkut julkiset klinikat käyttävät tuota pitkää kaavaa, koska siinä hoidon kulku on helpompi ajoittaa (ei ole oma hormonikierto sotkemassa). Sitä käytetään myös, jos oma kierto on kovin epäsäännöllinen.

        Tosiaan, kiitos Sinulle, ihana ihminen, että edes harkitset munasolujen luovuttajaksi lähtemistä! En itse tarvitse luovutussoluja, mutta tiedän, että moni muu tarvitsee ja luovuttajat ovat heille kultaakin arvokkaampia!


      • alkuper.
        sama hoito luovuttajalle kirjoitti:

        Lisäys vielä edelliseen pitkään sepustukseeni, että kaikenkaikkiaan hoito vie noin 2 viikkoa. Piikitykset n. 10 päivää, punktio on siitä 2 päivän päästä. Piikitykset aloitetaan kuukautiskierron alussa, yleensä kp2 tai kp3.
        Itselleni oli hoitojen alussa suuri yllätys, että se on loppujen lopuksi noin pieni homma ajallisesti!

        Sellainen lisäys vielä, että minä puhun IVF-hoidon lyhyestä kaavasta, joka alkaa suoraan piikityksillä.
        IVF-hoito voidaan tehdä myös pitkällä kaavalla, joka alkaa sillä, että oma hormonitoiminta ajetaan ensin alas hormonia sisältävillä nenäsumutteilla. Tästä hoidosta minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia, enkä tiedä, kumpaa kaavaa käytetään munasolujen luovutuksen yhteydessä. Sellainen tuntuma on kuitenkin, että pitkä kaava nenäsumutteineen kestäisi 2-3 viikkoa pitempään (edellisessä kierrossa aloitetaan sumut, sitten tuo sama pistoshoito päälle). Noista sumutteluista tulee monelle vaihdevuosia vastaavat oireet.
        Jotkut julkiset klinikat käyttävät tuota pitkää kaavaa, koska siinä hoidon kulku on helpompi ajoittaa (ei ole oma hormonikierto sotkemassa). Sitä käytetään myös, jos oma kierto on kovin epäsäännöllinen.

        Tosiaan, kiitos Sinulle, ihana ihminen, että edes harkitset munasolujen luovuttajaksi lähtemistä! En itse tarvitse luovutussoluja, mutta tiedän, että moni muu tarvitsee ja luovuttajat ovat heille kultaakin arvokkaampia!

        informatiivisista ja selventävistä vastauksistasi! Nuo lyhenteet ja erikoissanasto joilla näillä palstoilla keskustelua käydään ovat asiaan perehtymättömälle melko mystisiä mutta tässähän sitä sivistyy :).

        Sinun kokemuksesi perusteella hanke ei näytä hirvittävän rankalta saati aikaaviepältä, semminkin kun voin itse päättää kuinka monta kertaa haluan luovutuksen tehdä eikä erityisiä lisästressitekijöitä onnistumisen suhteen ole. Mutta hormonien vaikutuksissa on varmaan yksilöllisiä eroja samoin kuin kivuntuntemuksissa.

        Tuo mahdollinen lapsettomuus on vielä kysymysmerkki mutta tuskinpa se riski kovin suuri on jos samaa hoitoa käytetään nimenomaan lapsettomuudesta eroon pääsemiseksikin...

        Onnea sinulle hoidoissa ja kiitoksia vielä kun vaivauduit näin perinpohjaisesti vastaamaan!


      • yksi IVF,
        alkuper. kirjoitti:

        informatiivisista ja selventävistä vastauksistasi! Nuo lyhenteet ja erikoissanasto joilla näillä palstoilla keskustelua käydään ovat asiaan perehtymättömälle melko mystisiä mutta tässähän sitä sivistyy :).

        Sinun kokemuksesi perusteella hanke ei näytä hirvittävän rankalta saati aikaaviepältä, semminkin kun voin itse päättää kuinka monta kertaa haluan luovutuksen tehdä eikä erityisiä lisästressitekijöitä onnistumisen suhteen ole. Mutta hormonien vaikutuksissa on varmaan yksilöllisiä eroja samoin kuin kivuntuntemuksissa.

        Tuo mahdollinen lapsettomuus on vielä kysymysmerkki mutta tuskinpa se riski kovin suuri on jos samaa hoitoa käytetään nimenomaan lapsettomuudesta eroon pääsemiseksikin...

        Onnea sinulle hoidoissa ja kiitoksia vielä kun vaivauduit näin perinpohjaisesti vastaamaan!

        pitkällä kaavalla, koska olen hoidossa julkisella. Siinä oman hormonitoiminnan sammuttava nenäsumutehoito (Synarela) aloitetaan hieman ennen kuin kuukautisten pitäisi alkaa. Minulla kierto on n 28vrk, mutta vaihtelee 24-30vrk ja Synarela-sumutukset alkoivat aamuin illoin kierron päivänä 20. Sumutus oli helppoa, piti vaan muistaa aina aamuin illoin sumuttaa, eikä nenä vuotanut kun sumutenestemäärä oli tosi pieni. Joillekin voi tulla vaihdevuosioireita sumutuksen aikana, minulle tuli vain yhdne ainoan kerran kuuma aalto, ei muita oireita. Kävin töissä ihan normaalisti ja ongelmitta. Sumutusten tarkoitus on siis sammuttaa oma kuukautiskierto, ettei sitten munarakkuloita kasvateltaessa ne lähdekin etukäteen irtoamaan.

        Kuukautisvuoto alkoi Synarelan aikana normaaliin aikaan, minulla kiertopäivänä 29. Soitin klinikkaan ja sain Puregon-pistosohjeet: se on hormoni, jolla munarakkuloita kasvatetaan. Pistin Puregonia 11 päivää, alkaen kiertopäivästä 3 (siis vuotopäivä oli päivä 1). Keskimääräinen pistosaika lienee 10-12 päivää. Synarela-sumutukset jatkuivat koko ajan. Pistosaikana voin hyvin, ainoastaan juosta ei mieli viimeisinä päivinä tehnyt, kun alavatsa tuntui raskaalta. Kävin töissä normaalisti. Kertaalleen oli pistosten aikana verikoekontrolli ja kertaalleen ultrakontrolli, jotta nähtiin, miten rakkulat kasvavat ja kypsyvät.

        Kun oli tullut tarpeeksi rakkuloita (8 kpl) ja ne olivat sopivan kokoisia, pistin irrotuspiikin (Pregnyl), kiertopäivänä 14. Samana aamuna sumutin viimeisen Synarelan, sitä ei enää tarvittu, koska rakkulat saivatkin jo irrota. Kaksi päivää siitä oli sitten munarakkuloiden keräys. Laitettiin tippa käteen, siitä rauhoittavaa ja kipulääkettä toimenpiteen aikana, itse homma kesti alle 10 minuuttia. Oli melko kivuliasta mielestäni, mutta sekin vaihtelee, jotkut ei tunne oikeastaan mitään. Ja ei ollut niin paha, ettenkö tekisi koko hommaa uudelleen tarvittaessa (nyt ei tarvi, kun olen hoidosta raskaana!). Punktion jälkeen lepäiltiin muutaman tunti klinikalla ja sitten saattajan kanssa kotiin. Punktiopäivä ja 2 seuraavaa päivää tuli sairaslomaa, sen jälkeen palasin töihin ihan hyvässä kunnossa. Hyperstimulaatiota minulle ei tullut, ja hoidosta ei muutenkaan tullut työnteolle haittaa muuta kuin ultrakontrollikäynti ja 3 päivän sairasloma.

        Tässä siis minun kokemukseni. Ota yhteyttä sinne Väestöliittoon, niin pääset juttelemaan sinne, saat tietoa kaikista riskeistä ja myös tuosta lapsettomuusriskistä. Käsittääkseni muuten ei ole lapsettomuusriskiä, ellei punktiossa tule jotakin tulehdusta komplikaationa. Mutta se on tietääkseni tosi harvinaista!


    • zxz...

      Pelkäsin hoitoja todella paljon, mutta näköjään neulakammoinenkin voi tottua pistämiseen.

      Itselleni on tehty yksi IVF anagonistisella= "pehmeämmällä"/lyhyellä hoidolla, jossa pistin puregonia ilaman sumutteita. Puregonista, jarrutus- ja irrotuspiikeistä ei tullut mitään oireita, silti munaolut kasvoivat optimaalisesti. Elin ihan normaalia elämää, mielialat eivät heitelleet, turvotusta tms. ei ollut...

      Punktiota pelkäsin niin, että verenpaine oli aivan katossa kun sitä mittailtiin ennen toimenpidettä, itkinkin hieman kun olin niin hermostunut.

      Olin todella yllättynyt kun en tuntenut oikeastaan mitään, olin lukenut niin monta kauhutarinaa punktioista. Ennen punktiota laitetaan itse vessassa kipulääkesuppo, tipan kautta annostellaan kipulääkettä ja rauhoittavaa, lisäksi emättimen seinät puudutetaan. En tuntenut edes puudutuspiikkejä, itse punktio oli vähn kuin PAPA-koe. Alkoita tuli 13, josta hyviä hedelmöittyneitä oli 8.

      Toiminepide oli ohi 15 minuutissa, sen jälkeen olin niin hyvässä kunnossa, että olisin voinut lähteä heti kotiin. Seurannassa piti olla kuitenkin pari tuntia, juttelin mieheni kanssa, söin ja luin lehtiä.

      Sairaslomaa tuli kolme päivää, vaikka kuntoni puolesta olisin voinut mennä heti töihin, mitään kipuja tai hyperiä ei tullut myöhemminkään.

      Annat hienon lahjan jollekin, sivuoireita ja kipuja ei tarvitse pelätä, lääkäritkin sanoivat, että kipuja/sivuoireita on kuitenkin vain murto-osalla.

    • zappa-kissa

      ..sinulle ! Olet tekemässä uskomatonta upeaa tekoa lähimmäisten hyväksi!
      Olen itse nyt raskaana luovutusmunasoluilla lukuisten kärsimyksien ja omilla soluilla saatujen keskenmenojen jälkeen! Ja keskusteluryhmässä jossa olen käynyt, lähes kaikki siitä ovat tulleet heti luovutetuilla soluilla raskaaksi! Ystäväni sai viime toukokuussa luovutusmunasolu hoidoilla lapsen. En ymmärrä mitä hullun hommaa siinä on, kun tekee toisen ihmisen onnelliseksi!Olen kiitollinen omalle luovuttajalleni ja toivon hänelle ja sinulle ja muille samankaltaisille luovuttajille siunausta!
      Joudut käymään samanlaisia ivf hoitoja läpi, kuin lapsettomatkin.Minulle on tehty 3 ivf hoitoa pitkällä kaavalla, eikä minulle tullut niistä mitään sivuoireita. Ei edes munasolujen keräys tuntunut miltään, siihen saa niin hyvät lääkkeet.

      • ugh.

        Itse olen lahjoittanut munasolujani kolmesti, neljäs luovutuskerta kolkuttelee ovella. Lapsia minulla ei ole, mutta se ei ollut luovuttamisen este. Itse olen kokenut koko prosessin fyysisesti todella helpoksi, vaikka tiedänkin sen olevan yksilöllistä. Hormonihoidon aikaan saattaa olla ehkä loppuvaiheessa lievää turvotusta, siinä kaikki. Ei mielialanheittelyjä eikä mitään muutakaan, joilla aina pelotellaan nettikeskusteluissa.

        Itse kerääminen ei tunnu juuri miltään. Doupit on hyvät ja toimenpide ei ainakaan allekirjoittaneella kestänyt varttia kauempaa, vaikka soluja olisi ollut paljonkin. Siihen päälle parin tunnin "tirsat" klinikalla, jotten ihan lääketokkurassa lähtisi hortoilemaan ja se uskomaton fiilis, kun tietää voivansa auttaa.

        Myöskään sairauslomaa en ole tarvinnut, ainoastaan punktiopäivän olen ottanut vähän rennommin lepäillen. Ylipäätänsä koko hoitoprosessi ei vaikuta normaaliin arkielämääni sen enempää kuin että täytyy varata aikaa klinikalla käymiseen ja lääkkeiden pistämiseen. :)


    • Heippa vaan kaikille!

      Tietääkö joku että voiko munasoluja luovuttaa jos käyttää silmälaseja? siis jos on huono näkö ja mahdollisesti periytyvä?? Itse olisin ollut halukas lahjoittamaan munasoluja mutta mulla on todettu lapsena lievä huonokuuloisuus ja kyse on tosiaankin lievästä viasta koska kuulolaitettakaan en käytä.. Ja pyysin sitten lääkäriltäni lapun jossa kerrotaan mahdollisesta periytyvyydestä että voin viedä sen ava-klinikalle. No mun kuulovika on peittyvästi perityvä joka tarkoittaa sitä että yhdellä 400 ihmisestä on sama geeni joka on mulla ja jos lapsen isällä sattuu olemaan se geeni niin lapselle saattaa tulla LIEVÄ kuulovika.. Itse ajattelen tästä niin että sehän on ihan sama asia kun jotkuthan käyttää silmälaseja.. Mulla itsellä on 3 lasta ja kenelläkään heistä ei ole peritynyt mun kuulovika....haluaisin tosiaan tietää että onko se tosiaan noin tarkkaa ava-klinikalla ettei saa minkäänlaisia aistivikojakaan olla.?? Kertokaa oma mielipiteenne täst mun stoorista jos jaksatte!:) oli pakko tulla täält kysyy ihmisten mielipiteitä kun harmittaa kun hyvää hyvyyttään olisin ollu valmis luovuttamaan munasoluja. :-/

      • Anonyymi

        Sinulla on periytyvä sairaus, joten et sovi luovuttajaksi. Kauheaa, että periyttäisit lapselle kuulovian.

        Ihan kaikkien ei tarvitse alkaa luovuttajaksi. Sinun tulisi tuntea vastuusi. Ei kukaan halua lapselleen kuulovikaa, kun terveitäkin luovuttajia on. En ymmärrä, miten mieleesi voi edes tulla luovuttaminen, pilailetko munasolua saavien kustannuksella. He maksavat järkyttävän hinnan munasoluista ja lapsella olisi ehkä kuulovika. Törkeää ja itsekästä.


    • lennuttimelle

      En usko, että haittaa. Esim. itse olen kärsinyt huonosta näöstä, joten silmälasipäisiä on meissä lapsettomissakin. Tuskin tuo huonokuuloisuuskaan on este loppujen lopuksi, moni on kiitollinen lahjoituksestasi.
      Kiitos sinulle!!

    • Heippa taas! Ja kiitos tuntematon vastaaja!:)

      Vein sen lapun ava-klinikalle jossa kerrottiin kuuloviastani ja siellä sanottiin etten ole sopiva luovuttaja tämän vikani vuoksi...Ava klinikalla sanoivat etteivät halua alkaa selvittää soppaa ihmisten kanssa jotka on saanu mun munasoluja eli siis jos sattuu käymään niin että isällä onkin sama geeni kun mulla niin sit asiakas ei oo tyytyväinen....ja sit tulee kauhee soppa...oli kyl aika loukkaavaa kun ne sanoi niin siellä:( Harmi vaan kun olisin todella ollut valmis niihin kaikkiin hoitoihin joita luovuttajanakin koetaan. Minusta ei ole oikein hylätä luovuttajaa vian vuoksi joka on verrattavissa huonoon näköön. Jos joku teistä on menossa hedelmöityshoitoihin niin voittehan toki mainita ettei niin pienet asiat kuin lievä huonokuuloisuus ole este lapsen saamiselle.(siis jos vaan itse olette sitä mieltä) Itse en ainakaan ole koskaan kärsinyt koulussakaan eikä muut lapset ole kiusanneet ikinä kuuloni vuoksi eikä mulla ole ollut muutenkaan mitään ongelmia LIEVÄN huonokuuloisuuteni takia. Ja tosiaan turun ava-klinikalle olin menossa luovuttamaan mutta ilmeisesti heillä ei ole pulaa munasoluista kun noinkin pienet asiat huomioidaan. Minulle itselleni vikani ei ainakaan ole ollut minkäänlainen este lasten hankkimiselle. Olen ikionnellinen kolmesta ihanasta lapsestani ja olisin halunnut suoda muillekin tätä ihanaa onnea!!

      • Anonyymi

        Sinulla on ongelmia myös muualla päässä. Olet henkisesti sairas, jos sinua häiritsee, ettei sairaita geenejäsi haluta levittää. Huono kuulo ei ole mikään pikkujuttu, kuten lievä likinäköisyys tai kaikille tuleva ikänäkö. Nämähän painivat ihan eri kategoriassa.

        Hienoa, että Ava estää näiden hullujen luovuttajien lisääntymisen.


    • Lapsen saanut

      Voi kuinka surullista :( En kyllä ymmärrä mikä soppa siitä voisi edes syntyä. Onhan noita piileviä geenivikoja ihmisillä pilvin pimein, joista ei olla edes tietoisia. Jos itse saisin lapsen, jolla on lievä kuulovika, en TODELLAKAAN alkaisi syytellä klinikkaa tai munasolun luovuttanut henkilöä. Ja sitäpaitsi tässä tapauksessahan lapsen isä olisi yhtä "syyllinen" vikaan. Se, että minulla olisi lapsi jonkun toisen ihanan ihmisen ansiosta olisi minulle lahjaa riittämiin. Eikös sitä vanhassa sanonnassa kielletä katsomasta "lahjahevosen suuhun" :) Ja eihän Suomessa muutenkaan saa valita sukusolujen luovuttajan ominaisuuksia muutoin kuin silmien värin ja pituuden suhteen. Jos haluaa MENSAn jäsenen, huippumallina toimivan ihmisen sukusoluja niin passaa sitten mennä jenkkilään, siellä rahalla saa kaiken!

      Haluan kuitenkin kiittää sinua ihanasta aikeesta, olisipa muutkin yhtä avarakatseisia ihmisiä :)

    • Kirsti

      En hoidoista tai niiden kestosta juuri tiedä. Jos niistä yms keskustellaan saattaisin olla valmis auttamaan hedelmöityksessä. Alustavasti en sitoudu mihinkään, mutta otan mielelläni vastaan lisätietoa.

    • Anniini84

      Hei!

      Keskustelu lapsettomuudesta tuntuu hyvin tärkeältä. Rakas ystäväni menetti juuri kaksi lasta putkeen. Ottakaa yhteyttä,jos haluatte keskustella aiheesta...

      t. [email protected]

    • Anonyymi

      Sain hoitoja 10 vuoden ajan ja punktioitiin munasoluja 12 kertaa. Omilla soluilla en kuitenkaan saanut lasta vaan hoitoja jatkettiin lahjasolulla joita jonotin 3 lisävuotta. Kolmas kerta niissä onnistui. Vaikkakin keskenmeno oli lähellä. Tyttö syntyi 500g 4kk etuajassa. Hoidoissa oli normaalit hormonaaliset oireet. Ennen punktiota paineen tunnetta alavatsalla mutta ei sen ihmeenpään. Punktio ei tunnu yhtään kun siihen saa pienen lääkkeen. Puolisen tuntia sen jälkeen lepäillään että lääkkeen vaikutus häviää.

    • Anonyymi

      Hei ota yhteyttä ([email protected]), jos olet kiinnostunut lapsen adoptiosta , Mieheni ja minä adoptoimme täältä yksityisesti .Kiitos

      Anna Mayer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe