Azorien

maanjäristykset

Kuinka kovasti ja usein Azoreilla maa järähtelee?
Ollaan suunniteltu matkaa sinne mutta nyt tuntuu että tämä maanjäristysasia lyö kapuloita rattaisiin.
Olisi kiva saada asiallista tietoa asiasta?!

6

1175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä yksi aikaisempi viestiketju aiheesta tällä palstalla: http://keskustelu.suomi24.fi/matkailu_show.fcgi?category=104&conference=4500000000001893&posting=22000000033132419

      Pyydän ystävällisesti, että tutustut tähän viestisarjaan.

      Azorit koostuvat yhdeksästä saaresta, joista osa on suhteellisen etäällä toisistaan. Suurin keskittymä on keskiset saaret, Terceira, Faial, Graciosa, São Jorge, Pico.

      Lähimenneisyyden merkittävät järistyksent (ja tulivuorenpurkaukset)ovat sattuneet keskisten saarien alueella. São Miguelin lähiaikojen viimeisestä voimakkaasta järistyksestä on kulunut runsaat 150 vuotta.

      Aktiivisinta maanjäristysaluetta maailmassa on Japani, jossa vuosittaisista voimakkaista järistyksistä sattuu 20 prosenttia.

      Muistini mukaan São Miguelilla ei ole tänä vuonna raportoitu yhtään voimaakkaampaa järähtelyä. Voimakkuus ilmaistaan täällä yleensä Mercallin avoimella asteikolla. Viime vuonna sattui muutama järähtely, josta kerrottiin lehdissämme, mutta mitään vahinkoa ne eivät aiheuttaneet.

      Miettikää, oletteko käyneet aikaisemmilla lomillanne jossakin maanjäristysalueella? Kreikassa, Turkissa, Italiassa, Israelissa, Pohjois-Afrikassa, Etelä-Portugalissa?

      Maanjäristyksen tai siihen liittyvän tsunamin mahdollisuutta emme voi kieltää. Jokainen matkailija päättää kohdaltaan riskin ottamisesta.

      • minäkerron

        Eipä ainakaan minun lomallani minkäänlaista maanjäristystä ilmennyt.
        Jos maanjäristyksen pelko on este Azoreille lomailemiseen kannattaa sitten myös sulkea pois laskuista suurin osa maapallon lomailukohteista.


      • minäkerron kirjoitti:

        Eipä ainakaan minun lomallani minkäänlaista maanjäristystä ilmennyt.
        Jos maanjäristyksen pelko on este Azoreille lomailemiseen kannattaa sitten myös sulkea pois laskuista suurin osa maapallon lomailukohteista.

        São Miguelilla vakituisesti asuvana minun on kerrottava, se mitä tiedän maanjäristysriskistä saarellamme ja maanjäristysriskin luonteesta ylipäätään. Jokainen matkailija arvioi sitten riskiä omalta kohdaltaan.

        On totta, että monissa suosituissa matkailukohteissa maanjäristys (ja joissakin myös sitä mahdollisesti seuraava tsumami) on jonkinasteinen riski.

        Joku päivä viime viikolla maa järisi itäosissa São Miguelia, mutta ei aiheuttanut mitään vahinkoja. Lukemiksi Mercallin avoimella asteikolla (jolla vavahtelut tällä ilmaistaan) saatiin III-IV.


      • Haukkaturisti
        minäkerron kirjoitti:

        Eipä ainakaan minun lomallani minkäänlaista maanjäristystä ilmennyt.
        Jos maanjäristyksen pelko on este Azoreille lomailemiseen kannattaa sitten myös sulkea pois laskuista suurin osa maapallon lomailukohteista.

        Minulle GeoFunin opas selosti maajäristysten luonnetta. Hän ei itse sanonut olevansa asiantuntija, mutta oli saanut tietonsa samassa firmassa toimivalta vulkanologilta.

        Saarella on ollut historian kuluessa suuriakin järistyksiä. Mm. Vila Franca do Campon kaupunki, joka 1700-luvulla oli pääkaupunki, tuhoutui niin pahoin, että pääkaupunki oli rakennettava uuteen paikkaan. Maanjäristysten pelossa suuri joukko väestöä muutti Amerikkaan, kun heille tätä mahdollisuutta tarjottiin.

        Kuitenkaan nykyisin pahimpana ei pidetä suurta maanjäristystä, vaan pienien järistyksien jälkiseurauksia, muta- ja maanvyöryjä. Nämä ovat maanjäristyksien jättämiä aikapommeja, jotka laukeavat voimakkaiden sateiden jälkeen. Niitä pahentaa jyrkissä rinteissä kasvava tulokaslaji, tuoksuinkivääri. Muutama vuosi sitten tällainen maanvyörymä oli saaren itäpäässä. Siinä kuoli useita ihmisiä ja tie oli pitkään poikki.


      • Haukkaturisti
        Haukkaturisti kirjoitti:

        Minulle GeoFunin opas selosti maajäristysten luonnetta. Hän ei itse sanonut olevansa asiantuntija, mutta oli saanut tietonsa samassa firmassa toimivalta vulkanologilta.

        Saarella on ollut historian kuluessa suuriakin järistyksiä. Mm. Vila Franca do Campon kaupunki, joka 1700-luvulla oli pääkaupunki, tuhoutui niin pahoin, että pääkaupunki oli rakennettava uuteen paikkaan. Maanjäristysten pelossa suuri joukko väestöä muutti Amerikkaan, kun heille tätä mahdollisuutta tarjottiin.

        Kuitenkaan nykyisin pahimpana ei pidetä suurta maanjäristystä, vaan pienien järistyksien jälkiseurauksia, muta- ja maanvyöryjä. Nämä ovat maanjäristyksien jättämiä aikapommeja, jotka laukeavat voimakkaiden sateiden jälkeen. Niitä pahentaa jyrkissä rinteissä kasvava tulokaslaji, tuoksuinkivääri. Muutama vuosi sitten tällainen maanvyörymä oli saaren itäpäässä. Siinä kuoli useita ihmisiä ja tie oli pitkään poikki.

        Löysin tieteellisen artikkelin, jossa on tarkemmin kuvattu maanvyöryjä. Vila Franca do Campon järistys oli vuonna 1522. Mainitsemani saaren itäpään maanvyörymä surmasi vuonna 1997 29 asukasta Ribeira Quenten kylässä. Se oli noin 1000:n maanvyörymän sarja. Useita taloja ja siltoja tuhoutui. Sähköt, puhelimet ja liikenne oli poikki ja Ribeira Quenten kylä oli eristyksissä yli 12 tuntia.

        http://www.nat-hazards-earth-syst-sci.net/2/51/2002/nhess-2-51-2002.pdf


    • On sinänsä hyvä, että luonnonilmiöriskeistä tällä palstalla keskustellaan, mutta edes minun, joka asun São Miguelilla, ei tarvitse oman riskini arvioinnin kannalta ottaa huomioon ihan kaikkia tekijöitä, esim. maanvyöryjä eikä tarvitse turistinkaan.

      Maanvyöryt sattuvat yleensä sateisempina vuodenaikoina, joita ovat loppusyksy, talvi ja alkukevät. Ne tapahtuvat pääosin alueilla, joilla turistit liikkuvat vähemmän. Lisäksi epätavalisen kovista sateista ja tuulista varoitetaan yleensä etukäteen. Matkanjärjestäjän oppailta voi (suomalaisten matkailukauden aikana)varmistaa lähipäivien säätiedot.

      Ribeira Quenteen matkailija "eksyy" harvemmin. Vyörymiä sattuu myös mm. Nordestessä.

      Maanvyörymäriskillä ei ole välttämättä mitään yhteyttä maanjäristyksiin. Maanvyörymiä tapahtuu rankkasateilla myös Portugalin mantereella, mm. Coimbran vanhassa kaupungissa on näin käynyt.

      Maanjäristyksen lisäksi São Miguelilla on tulivuoren purkausten riski. Sete Cidadesin, Fogon ja Furnasin tulivuoret eivät ole asiantuntijan mukaan sammuneita (tuore juttu lehdessämme 8.7.2008), ne ovat vain "unessa" ja saattavat aktivoitua.

      Maan kuoren aktiviteettia seurataan jatkuvasti täällä Azoreilla ja epätavallisista havainnoista raportoidaan.

      Olen tällä palstalla aikaisemmin kuvannut maanjäristysriskin luonnetta. Riskiin varautumisen ongelmana on se, että järistyksiä sattuu harvoin, mutta tuhot voivat olla vakavat.

      Tiedot São Miguelilla ja muilla Azorien saarilla sattuneista maanjäristyksistä löytyvät niistä linkeistä, jotka olen tällä palstalla aikaisemmin antanut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1912
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1127
    Aihe