minulla on osakkeita

osinko

joista saan jonkin verran osinkoja.

Kannattako osakkeisiin sijoittaa osinkojen takia.

Ne ovat helppoja pitää ja tulotkin ovat hyvät mutta miten jatkossa pitävätkö pintansa.

Ajattelin eläkkeellä nauttia osinkotuloista mutta nykyinen talouden tilanne ihmetyttää.

Paljonko teillä on osinkotuloja? Minulla joku viis, kuus, tonnia vuodessa. Ajatus on kasvattaa pottia mutta toisaalta pitäskö vaan myydä pois?

19

5007

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fasaldi

      Kysymykseen olisi paljon helpompi vastata, jos kertoisit, mitä osakkeita omistat ja niiden ostoajankohdat.

    • O. Sinko

      Nyt on huono aika myydä. Osakkeet myydään silloin kun ollaan nousukauden huipulla. Seuraa hintoja pörssistä.

      Osinkosi saattavat laskea jos lama tulee mutta se on pieni lasku verrattuna siihen paljonko teet tappiota tulevaisuuden huippukursseihin verrattuna jos nyt myyt pois!

      • osinko

        itsekin ajattelen lisätä pottia pikkuhiljaa kun tulevan eläkkeen varaan ei voi laskea kaikkea.

        Eikö ole parasta vaan pysyä markkinoilla mukana vaikka kurssien lasku välillä hermostuttaa.

        Olen vähän ostanut lisääkin nyt kun osakkeet on edullisia enemmänkin ostaisin jos olisi enemmän rahaa.

        Lehdet pauhaa miten synkät ajat on e h k ä edessäpäin. Luulen kuitenkin että ihmisten ahneus ajaa taantuman ohi jossain vaiheessa.

        Minulla on Fortum, Neste Oil, Kone, Konecranes, Metso, Rautaruukki, YIT, Stockman, Ramirent,Cramo, Sampo, Nordea,Nokia ,Cargotec ja vielä jotain murheenkryynejä kuten Kemira(tulevaisuuden toivo) Nokian Renkaaitakin oli mutta myisn ne voitolla jossain vaiheessa.


      • asiaa,
        osinko kirjoitti:

        itsekin ajattelen lisätä pottia pikkuhiljaa kun tulevan eläkkeen varaan ei voi laskea kaikkea.

        Eikö ole parasta vaan pysyä markkinoilla mukana vaikka kurssien lasku välillä hermostuttaa.

        Olen vähän ostanut lisääkin nyt kun osakkeet on edullisia enemmänkin ostaisin jos olisi enemmän rahaa.

        Lehdet pauhaa miten synkät ajat on e h k ä edessäpäin. Luulen kuitenkin että ihmisten ahneus ajaa taantuman ohi jossain vaiheessa.

        Minulla on Fortum, Neste Oil, Kone, Konecranes, Metso, Rautaruukki, YIT, Stockman, Ramirent,Cramo, Sampo, Nordea,Nokia ,Cargotec ja vielä jotain murheenkryynejä kuten Kemira(tulevaisuuden toivo) Nokian Renkaaitakin oli mutta myisn ne voitolla jossain vaiheessa.

        aika syklisiä ja muutenkin paljon samankaltaisia.

        Harkitse lisäksi esim. Keskoa ja Orionia.


      • osinko
        asiaa, kirjoitti:

        aika syklisiä ja muutenkin paljon samankaltaisia.

        Harkitse lisäksi esim. Keskoa ja Orionia.

        Kun ruuan hinta nousee pilviin , miten luulet vähittäiskaupan pärjäävän?

        Orionista taas en oikein tiedä. Ei ole mikään erikoisen hyvä lääkefirma.

        Meillä on aika vähän yhtiöitä ,pienet markkinat.

        Mitä ajattelet Pöyrystä ja Ahlströmistä?

        Miten Suomessa voi sijoittaa raaka-aineisiin muuten kuin rahastoyhtiön kautta?

        Osikotuotto on kuitenkin vaivattomampaa kuin sijoitusasunnon ja vuokralaisten kanssa sählääminen. Molempi parempi vissiin?

        Ilmastonmuutos lopettaa tällaisen pohdinnan jossain vaiheessa.


      • Fasaldi
        osinko kirjoitti:

        itsekin ajattelen lisätä pottia pikkuhiljaa kun tulevan eläkkeen varaan ei voi laskea kaikkea.

        Eikö ole parasta vaan pysyä markkinoilla mukana vaikka kurssien lasku välillä hermostuttaa.

        Olen vähän ostanut lisääkin nyt kun osakkeet on edullisia enemmänkin ostaisin jos olisi enemmän rahaa.

        Lehdet pauhaa miten synkät ajat on e h k ä edessäpäin. Luulen kuitenkin että ihmisten ahneus ajaa taantuman ohi jossain vaiheessa.

        Minulla on Fortum, Neste Oil, Kone, Konecranes, Metso, Rautaruukki, YIT, Stockman, Ramirent,Cramo, Sampo, Nordea,Nokia ,Cargotec ja vielä jotain murheenkryynejä kuten Kemira(tulevaisuuden toivo) Nokian Renkaaitakin oli mutta myisn ne voitolla jossain vaiheessa.

        "Minulla on Fortum, Neste Oil, Kone, Konecranes, Metso, Rautaruukki, YIT, Stockman, Ramirent,Cramo, Sampo, Nordea,Nokia ,Cargotec ja vielä jotain murheenkryynejä kuten Kemira(tulevaisuuden toivo) Nokian Renkaaitakin oli mutta myisn ne voitolla jossain vaiheessa."

        Jos kertoisit vielä, että koska olet osakkeesi ostanut. Jos olet ostanut ne jo vuosia sitten paljon nykykursseja halvemmalla, niin sitten tuskin kannattaa myydä. Esim. Rautaruukin osakkeitahan sai ostaa vuoden 2003 alkupuolella runsaalla kolmella eurolla. Vuoden 2007 heinäkuussa kurssi oli korkeimmillaan 52,50 euroa.
        Tuotto oli siis n. 1700 %, jos myi oikeaan aikaan.
        Mielestäni ei kannata enää myydä Rautaruukkeja pois, jos on ostanut selvästi nykykurssia halvemmalla. Myynti olisi pitänyt suorittaa jo vuosi sitten.

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/index.jsp?klid=1010&days=max#graph


      • osinko
        Fasaldi kirjoitti:

        "Minulla on Fortum, Neste Oil, Kone, Konecranes, Metso, Rautaruukki, YIT, Stockman, Ramirent,Cramo, Sampo, Nordea,Nokia ,Cargotec ja vielä jotain murheenkryynejä kuten Kemira(tulevaisuuden toivo) Nokian Renkaaitakin oli mutta myisn ne voitolla jossain vaiheessa."

        Jos kertoisit vielä, että koska olet osakkeesi ostanut. Jos olet ostanut ne jo vuosia sitten paljon nykykursseja halvemmalla, niin sitten tuskin kannattaa myydä. Esim. Rautaruukin osakkeitahan sai ostaa vuoden 2003 alkupuolella runsaalla kolmella eurolla. Vuoden 2007 heinäkuussa kurssi oli korkeimmillaan 52,50 euroa.
        Tuotto oli siis n. 1700 %, jos myi oikeaan aikaan.
        Mielestäni ei kannata enää myydä Rautaruukkeja pois, jos on ostanut selvästi nykykurssia halvemmalla. Myynti olisi pitänyt suorittaa jo vuosi sitten.

        http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/porssikurssit/osake/index.jsp?klid=1010&days=max#graph

        ostanut pankkiosakkeet ja Fortumin joskus 90- luvulla ja ne on plussalla yli sata prossaa lähes 200 prossaa. Suurin osa on 10%-30%tappiolla Nokiakin, kun olen aina välissä myynyt voitollisia pois ja joskus ottanut tappioita että tulos olisi nolla- ei menis veroa.

        Jotkut rakennusfirmat ja kemira on n. 40% miinuksella.

        Ainahan ne on menny ylös ja alas teknokupla- jne.

        Ehkä vaan pidän ja unohdan ja ostan jossain vaiheessa lisää?

        Nimimerkki Kaikista neuvoista kiitollinen piensäästäjä.

        (On jotain rahastoja myös, niihinkin säästän jonkun rovon.)


      • Sijoittaja78
        osinko kirjoitti:

        ostanut pankkiosakkeet ja Fortumin joskus 90- luvulla ja ne on plussalla yli sata prossaa lähes 200 prossaa. Suurin osa on 10%-30%tappiolla Nokiakin, kun olen aina välissä myynyt voitollisia pois ja joskus ottanut tappioita että tulos olisi nolla- ei menis veroa.

        Jotkut rakennusfirmat ja kemira on n. 40% miinuksella.

        Ainahan ne on menny ylös ja alas teknokupla- jne.

        Ehkä vaan pidän ja unohdan ja ostan jossain vaiheessa lisää?

        Nimimerkki Kaikista neuvoista kiitollinen piensäästäjä.

        (On jotain rahastoja myös, niihinkin säästän jonkun rovon.)

        Minkälaiseen osinkotuottoon pääset per vuosi suhteessa koko salkun alkuperäisiin hankintahintoihin? Kylmiltään sanoisin: Ohenna salkkua ainostaan jos on tarvetta käteiselle rahalle "huomenna".


      • osinko
        Sijoittaja78 kirjoitti:

        Minkälaiseen osinkotuottoon pääset per vuosi suhteessa koko salkun alkuperäisiin hankintahintoihin? Kylmiltään sanoisin: Ohenna salkkua ainostaan jos on tarvetta käteiselle rahalle "huomenna".

        on seuraavanlainen.

        Suurin osa varoista on asunnossa, mökissä.Yhden asunnon ostin lamavuosina(olisi pitänyt uskaltaa enemmänkin)joka on vuokralla. Asunto(pääoma) on moninkertaistunut ja vuokratuotto hyvä. Se on onnistunein sijoitukseni. Lisäksi on jokunen tontti jne.(kasvavat 10% per vuosi).

        Osakesiojittaminen on harrastus ja samalla hajautus josta saa tuottoa.En näin osaa sanoa suoraan tarkkaa prosenttilukua mutta jos pitäisi valita osakkeiden ja kiinteistön välillä niin kiinteistöön sijoittaminen on varmempaa ja tuotto tasaisempaa ja parempaa jos on onnistunut ajoittamaan ostot kohtalaisesti.

        Funtsaan näin saan sitten eläkkeellä tuloa eläkkeestä, vuokrista ja osingoista. En ole yhden kortin varassa.

        Pyrin siihen että tuotto olisi n.5%-10%. Kymmenen on paljon, koska epäonnistuneet ostot ja huonot myynnit syövät voittoa. Osta ja pidä satrategia on paras mutta en kykene siihen. Tykkään seurata markkinoita ja olla mukana tunnelmissa.

        Viime vuosina on tullut suuria voittoja kehittyviltä markkinoilta ja osakkeista Suomessa muutta, epäonnistuneet kaupat teknokuplan aikana syövät voitoista suuren osan.

        Suosittelen kiinteään omaisuuteen sijoittamista. IIman sisäpiiritietoja ei osakekaupalla pääse rikastumaan ellei osu joku nokian tapainen kultasuomi eteen ja sekin on puhdas sattuma, ei oman osaamisen tulosta.

        Lisäksi mulla on venäjärahasto, kiina ja raaka-aineet.

        Jos olisin nuorempi opiskelisin enemmän taloudenperusteita mutta nyt etenen ulkomaisia lehtiä lukemalla ja maailman menoa seuraamalla.

        Kuulun myös Suomen Oskesäästäjien Liittoon ja olen käynyt heidän kursseillaan.


      • osinko
        Sijoittaja78 kirjoitti:

        Minkälaiseen osinkotuottoon pääset per vuosi suhteessa koko salkun alkuperäisiin hankintahintoihin? Kylmiltään sanoisin: Ohenna salkkua ainostaan jos on tarvetta käteiselle rahalle "huomenna".

        salkku on 5% miinuksella kokonaisuudessaan mutta täytyy laskea vielä sen todellinen tuotto suhteessa sijoitettuun pääomaan.

        Sijoituskämpästä kulujen(vastike verot) jälkeen saa 5% tuoton. Sijoitettu pääoma on 2,5 kertaistunut.

        Kiinteaässä omaisuudessa on parempi inflaatiosuoja.

        Mutta paremminkin olisi voinut onnistua.


      • Fasaldi.
        osinko kirjoitti:

        on seuraavanlainen.

        Suurin osa varoista on asunnossa, mökissä.Yhden asunnon ostin lamavuosina(olisi pitänyt uskaltaa enemmänkin)joka on vuokralla. Asunto(pääoma) on moninkertaistunut ja vuokratuotto hyvä. Se on onnistunein sijoitukseni. Lisäksi on jokunen tontti jne.(kasvavat 10% per vuosi).

        Osakesiojittaminen on harrastus ja samalla hajautus josta saa tuottoa.En näin osaa sanoa suoraan tarkkaa prosenttilukua mutta jos pitäisi valita osakkeiden ja kiinteistön välillä niin kiinteistöön sijoittaminen on varmempaa ja tuotto tasaisempaa ja parempaa jos on onnistunut ajoittamaan ostot kohtalaisesti.

        Funtsaan näin saan sitten eläkkeellä tuloa eläkkeestä, vuokrista ja osingoista. En ole yhden kortin varassa.

        Pyrin siihen että tuotto olisi n.5%-10%. Kymmenen on paljon, koska epäonnistuneet ostot ja huonot myynnit syövät voittoa. Osta ja pidä satrategia on paras mutta en kykene siihen. Tykkään seurata markkinoita ja olla mukana tunnelmissa.

        Viime vuosina on tullut suuria voittoja kehittyviltä markkinoilta ja osakkeista Suomessa muutta, epäonnistuneet kaupat teknokuplan aikana syövät voitoista suuren osan.

        Suosittelen kiinteään omaisuuteen sijoittamista. IIman sisäpiiritietoja ei osakekaupalla pääse rikastumaan ellei osu joku nokian tapainen kultasuomi eteen ja sekin on puhdas sattuma, ei oman osaamisen tulosta.

        Lisäksi mulla on venäjärahasto, kiina ja raaka-aineet.

        Jos olisin nuorempi opiskelisin enemmän taloudenperusteita mutta nyt etenen ulkomaisia lehtiä lukemalla ja maailman menoa seuraamalla.

        Kuulun myös Suomen Oskesäästäjien Liittoon ja olen käynyt heidän kursseillaan.

        "Suosittelen kiinteään omaisuuteen sijoittamista. IIman sisäpiiritietoja ei osakekaupalla pääse rikastumaan ellei osu joku nokian tapainen kultasuomi eteen ja sekin on puhdas sattuma, ei oman osaamisen tulosta."

        Ei se nyt näinkään ole. Kyllä osakekaupalla voi vaurastua, kun perehtyy hyvin asioihin. Sisäpiiritietoa kyllä käytetään hyväksi aika paljon, mutta ilmankin pärjää, jos perehtyy hyvin pörssiyhtiöihin ja niiden kursseihin vaikuttaviin tekijöihin. Vaivaa pitää vaan nähdä huomattavasti enemmän, jos käytössä ei ole sisäpiiritietoa.
        Kannattaa muuten seurata Kauppalehden keskustelupalstaa. Siellä on paljon enemmän kirjoittajia, jotka oikeasti ymmärtävät jotain osakemarkkinoista.


        http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/forum.jspa?forumID=3&start=0


      • Fasaldi.
        osinko kirjoitti:

        ostanut pankkiosakkeet ja Fortumin joskus 90- luvulla ja ne on plussalla yli sata prossaa lähes 200 prossaa. Suurin osa on 10%-30%tappiolla Nokiakin, kun olen aina välissä myynyt voitollisia pois ja joskus ottanut tappioita että tulos olisi nolla- ei menis veroa.

        Jotkut rakennusfirmat ja kemira on n. 40% miinuksella.

        Ainahan ne on menny ylös ja alas teknokupla- jne.

        Ehkä vaan pidän ja unohdan ja ostan jossain vaiheessa lisää?

        Nimimerkki Kaikista neuvoista kiitollinen piensäästäjä.

        (On jotain rahastoja myös, niihinkin säästän jonkun rovon.)

        Kauppalehden palstalla on analysoitu Kemiraa sijoituskohteena:

        http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=86654&start=0&tstart=0


      • osinko
        Fasaldi. kirjoitti:

        "Suosittelen kiinteään omaisuuteen sijoittamista. IIman sisäpiiritietoja ei osakekaupalla pääse rikastumaan ellei osu joku nokian tapainen kultasuomi eteen ja sekin on puhdas sattuma, ei oman osaamisen tulosta."

        Ei se nyt näinkään ole. Kyllä osakekaupalla voi vaurastua, kun perehtyy hyvin asioihin. Sisäpiiritietoa kyllä käytetään hyväksi aika paljon, mutta ilmankin pärjää, jos perehtyy hyvin pörssiyhtiöihin ja niiden kursseihin vaikuttaviin tekijöihin. Vaivaa pitää vaan nähdä huomattavasti enemmän, jos käytössä ei ole sisäpiiritietoa.
        Kannattaa muuten seurata Kauppalehden keskustelupalstaa. Siellä on paljon enemmän kirjoittajia, jotka oikeasti ymmärtävät jotain osakemarkkinoista.


        http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/forum.jspa?forumID=3&start=0

        vastauksista.

        Tekstissäni kultasuomi kuului olla kultasuoni mutta tuskin se vastaustasi häiritsi.Korjataan nyt kuitenkin.

        Joo jos uskaltaisin sijoittaa suoraan Aasiaan Hong Kongin pörssin kautta niin kylpisin dollareissa.

        Seuraan kyllä mielestäni markkinoita monipuolisesti ja olen päässyst tavoiteeseni jo aika hyvin.

        Kiitos vain Kauppalehden vinkistä sekin on omalla koneella.

        Esim. Fim suositteli kemiraa varmana nakkina jokin aika sitten mutta toisin kävi lyhyellä aikavälillä. Jaksan itse uskoa tuohon vedenpuhdituspuoleen ja sen mahdollisuuksiin tulevaisuudessa.

        Tarkoitin että hyvä hajauttaa sijoittaminen monenlaiseen instrumenttiin.


    • Sijoittaja78

      Hajautus tuntuu olevan kohdallaan kaikin puolin. Siltä osin taloudellisesti turvatut eläkepäivät edessä. Oma hajautus: 5 yhtiön osakkeita eri toimialoilta joista noin 10 prosentin osinkotuotto koko salkulle hankintahintaan nähden. Finanssia, konepajaa, metsää ja teknoa.

      • osinko

        mahtaa pärjätä jatkossa? Mitä funtsit?

        UPM kai on eniten vahvoillla vaikka senkään näkymät eivät ole kovin hyvät?

        Entä teknopuoli? Nokia, Vaisala, Vacon? Mitä funtsit teknojen tulevaisuudesta.


      • rabbi77

        Kuinka kannattavaa on ostaa esim. elisaa tällä hetkellä, tai soneraa. Kurssit lienevät alhaaalla mut eikö silloin just pidä ostaakin? Miten biotekniikan yritykset


    • sehän on tärkeintä

      Yleisin harhaluulo on se että osakkeessa on tärkeinä että sen arvo nousee, no sehän on myös tärkeää mutta tärkeämpää on antelias osingonjako.

      Kukaan ammattisijoittaja ei ikinä sijoita yritykseen joka ei maksa osinkoa.

    • 3uoma

      lähes kaikki osinkoa tuottaa, mutta mikä on muu arvon kehitysnäkymät.

      kun tuotto on alle 6 %, kannattaa myyntiä harkita, kun kerrankin nousee.

      mutta mitä sinulal on, se ratkaisee.

    • könöukko

      Hei
      Olen kolmen vuoden kuluttua pääsemässä eläkkeelle. Osakesijoittamisen aloitin 20 v sitten ja hieman onnellakin pottini on kasvanut kohtalaisesti. Saan eläkkeellä ollessani enemmän osinkotuloja kuin eläkettä. Myös lapssilleni olen hankkinut osakkeita ja saavat pienen pesämunan elämäänsä. Toivon heidän oppivan näin osakesäästämisestä ja kartuttavan hankkimaani pääomaa.
      Osakesijoittamisessa on kyllä alamäkiä, mutta aina osakkeet nousevat takaisin kun maailma kuitenkin jatkaa vaurastumistaan. En osta aivan huipulta, mutta tuskin juuri dipistäkään onnistun hankkimaan. Käteistä en juurikaan pidä.
      Onnea matkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1927
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1729
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1594
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1326
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1252
    6. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1244
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1216
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1192
    9. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      44
      1186
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1181
    Aihe