C-520

uusikamera

Ostin Olympus C-520 digikameran ja ajattelin netistä etsiä lisätietoa kun ohjekirjanen ei kerro kaikkea esim eri kuvanlaaduista ja mikä on kameravalikon iESP ja milloin sitä tulisi käyttää. Etsinnästä huolimatta en ole löytänyt yhtään mitään, joten jos tiedät mistä mahdollisesti löytää tietoa niin pistä ihmeessä linkki. Olympuksen omiltakaan sivuilta ei tietoa heru niin tuntuu melkoisen oudolta.

6

594

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

kyseessä E-520

• ljfisg

noup. se on toi c-520, mutta mietin että voisko olla jokuihmemerkki 830 kun niin poaljon samaan näköön ja muutenkin. mutta kameran paketissa lukee siis tuo c-520.

• Tsuumikosh

Aiheena iESP.
      Joissakin Olympus-kameroissa on tarkennustapojen valikossa mm. pistemittaus, AF-seuranta, ja tuo iESP. Tätä on tullut itsekin käytettyä. Kokemuksen perusteella luulisin, että se on alunperin tarkoitettu automaattiseksi kasvontunnistukseksi, mutta sopii muihinkin tilanteisiin, tai ainakin maisemakuvaukseen.

- En tiedä, mistä sanoista lyhenne tulee. Käsitykseni mukaan iESP on automaattinen tarkennuspisteen valinta (mistä hyvänsä kuva-alan kohdalta). Erittäin käyttökelpoinen tarkennustapa. Saattaa toimia monessa tilanteessa nopeammin kuin pistemittaus (kuva-alan keskeltä). Mutta en ole perehtynyt siihen, millä logiikalla tarkalleen tämä iESP valitsee kuva-alalta kohteen, tai kontrastisen alueen, jota pitää oikeana tarkennuksen paikaksi. Kiinnostaisi itseänikin saada jotain selitystä tähän. - Ovatko kasvot yleensä kuvissa erityisen loistavia kohtia...?

• harrastajakuvaaja

iESP = intelligent Electro-Selective Pattern. Kyseessä lienee "älykäs" kuvaustila jossa kamera valitsee esim. valkotasapainon ja tarkennuksen itse eli tarkentaa useimmiten useisiin kohteisiin (monialuetarkennus). Vastakohta tälle on että kuvaaja valitsee yhden alueen tarkennuksen.
      Sitten on myös muita tarkennusvaihtoehtoja, esim. kasvontunnistus ja seurantatarkennus ym.
      Ei mitään ihmeelistä, perusjuttuja.

• Tsuumikosh

Kiitoksia. Olin ehtinyt jo arvailla, mistä kaikista sanoista tuo lyhenne tulee, mutta en arvannut oikein. Olin myös unohtanut, että kasvontunnistuksen tarkennustapa oli erikseen. Onkohan vielä niin, että iESP yrittää maksimoida syvyysterävyyden, eli valitsee kaikista tarkennuspisteiden etäisyyksistä eniten syvyysterävyyttä aiheuttavan.

• Tsuumikosh

Valkotasapainon säätö oli erikseen mahdollista jossain kamerassa, mutta iESP löytyi tarkennustapojen valikosta. Siis tarkennustapa, tuo iESP. Jossakin kamerassa toimi niin, että kamera valitsi automaattisesti yhden ainoan tarkennuspisteen koko kuva-alueelta. Erittäin nopeasti tarkentaen. Ehkä nopeammin kuin pistemittaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kylypylä mätänee

Kuka sotki uimaaltaan bakteereilla
      Suomussalmi
      88
      1444
    2. Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki

Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K
      Viihde ja kulttuuri
      22
      1165
    3. En voi kertoa meistä kenellekään

Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o
      Ikävä
      65
      1130
    4. Huomenta

Sinulle! Olen miettinyt sinua paljon yön aikana. 🫂
      Ikävä
      65
      928
    5. Mikä kaivatullesi

On tärkeintä elämässään?
      Ikävä
      68
      836
    6. 62
      813
    7. Onko mulla vielä mahkuja saada sinut M nainen

Sano joku prosenttiluku?
      Ikävä
      70
      778
    8. SuMetKu konkursissa

Asiakastiedon sivulla oli, SuMetKu asetettu konkurssiin. Tulihan se seinä vastaan lopultakin suuruudenhulluudessa.
      Suomussalmi
      24
      740
    9. Mitä ihmettä pitäisi tapahtua

Että me kohdataan ja saadaan tämä tilanne etenemään?
      Ikävä
      69
      702
    10. Suutuin lähinnä itselleni

Kun irl juttujen takia näyttää erittäin epätodennäköiseltä, että olisin millään tavoin toivottu henkilö sulle.
      Ikävä
      39
      668
    11. Kadutko mies sitä miten reagoit?

..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺
      Ikävä
      49
      647
    12. Jos mies naisen prinsessakohtelu

on sinulle liikaa, älä valitse prinsessaa 🦋🧚🏼‍♀️👸🏼
      Ikävä
      133
      636
    13. Miksi olet niin hankala?

Miksi toimit miten toimit?
      Ikävä
      52
      606
    14. Miksi meille jäi

Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk
      Ikävä
      36
      595
    15. Tykkään sinusta

Vaikka en vastailekaan!
      Ikävä
      19
      557
    16. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      68
      557
    17. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      33
      545
    18. Ikävö sinua nainen!

Rakastan sua! ❤️💛❤️💜🧡🧡💚🤎:💜💜❤️
      Ikävä
      43
      544
    19. SAHIMÄKI LOPETA

Miksi käyt Tupamäen Pekan kimppuun.?? Hänen asia mitä hän tekee tiloillaan. Oletko omista POTKUISTASI yhä katkera turve
      Ähtäri
      43
      541
    20. Hei. Ilmeisesti tässä saa unohtaa sen

että meistä joskus jotain tulisi? M
      Ikävä
      29
      535
    Aihe