C-520

uusikamera

Ostin Olympus C-520 digikameran ja ajattelin netistä etsiä lisätietoa kun ohjekirjanen ei kerro kaikkea esim eri kuvanlaaduista ja mikä on kameravalikon iESP ja milloin sitä tulisi käyttää. Etsinnästä huolimatta en ole löytänyt yhtään mitään, joten jos tiedät mistä mahdollisesti löytää tietoa niin pistä ihmeessä linkki. Olympuksen omiltakaan sivuilta ei tietoa heru niin tuntuu melkoisen oudolta.

6

459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      kyseessä E-520

      • ljfisg

        noup. se on toi c-520, mutta mietin että voisko olla jokuihmemerkki 830 kun niin poaljon samaan näköön ja muutenkin. mutta kameran paketissa lukee siis tuo c-520.


    • Tsuumikosh

      Aiheena iESP.
      Joissakin Olympus-kameroissa on tarkennustapojen valikossa mm. pistemittaus, AF-seuranta, ja tuo iESP. Tätä on tullut itsekin käytettyä. Kokemuksen perusteella luulisin, että se on alunperin tarkoitettu automaattiseksi kasvontunnistukseksi, mutta sopii muihinkin tilanteisiin, tai ainakin maisemakuvaukseen.

      - En tiedä, mistä sanoista lyhenne tulee. Käsitykseni mukaan iESP on automaattinen tarkennuspisteen valinta (mistä hyvänsä kuva-alan kohdalta). Erittäin käyttökelpoinen tarkennustapa. Saattaa toimia monessa tilanteessa nopeammin kuin pistemittaus (kuva-alan keskeltä). Mutta en ole perehtynyt siihen, millä logiikalla tarkalleen tämä iESP valitsee kuva-alalta kohteen, tai kontrastisen alueen, jota pitää oikeana tarkennuksen paikaksi. Kiinnostaisi itseänikin saada jotain selitystä tähän. - Ovatko kasvot yleensä kuvissa erityisen loistavia kohtia...?

    • harrastajakuvaaja

      iESP = intelligent Electro-Selective Pattern. Kyseessä lienee "älykäs" kuvaustila jossa kamera valitsee esim. valkotasapainon ja tarkennuksen itse eli tarkentaa useimmiten useisiin kohteisiin (monialuetarkennus). Vastakohta tälle on että kuvaaja valitsee yhden alueen tarkennuksen.
      Sitten on myös muita tarkennusvaihtoehtoja, esim. kasvontunnistus ja seurantatarkennus ym.
      Ei mitään ihmeelistä, perusjuttuja.

      • Tsuumikosh

        Kiitoksia. Olin ehtinyt jo arvailla, mistä kaikista sanoista tuo lyhenne tulee, mutta en arvannut oikein. Olin myös unohtanut, että kasvontunnistuksen tarkennustapa oli erikseen. Onkohan vielä niin, että iESP yrittää maksimoida syvyysterävyyden, eli valitsee kaikista tarkennuspisteiden etäisyyksistä eniten syvyysterävyyttä aiheuttavan.


      • Tsuumikosh

        Valkotasapainon säätö oli erikseen mahdollista jossain kamerassa, mutta iESP löytyi tarkennustapojen valikosta. Siis tarkennustapa, tuo iESP. Jossakin kamerassa toimi niin, että kamera valitsi automaattisesti yhden ainoan tarkennuspisteen koko kuva-alueelta. Erittäin nopeasti tarkentaen. Ehkä nopeammin kuin pistemittaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3209
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2821
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2476
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1763
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1717
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1580
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe