C-520

uusikamera

Ostin Olympus C-520 digikameran ja ajattelin netistä etsiä lisätietoa kun ohjekirjanen ei kerro kaikkea esim eri kuvanlaaduista ja mikä on kameravalikon iESP ja milloin sitä tulisi käyttää. Etsinnästä huolimatta en ole löytänyt yhtään mitään, joten jos tiedät mistä mahdollisesti löytää tietoa niin pistä ihmeessä linkki. Olympuksen omiltakaan sivuilta ei tietoa heru niin tuntuu melkoisen oudolta.

6

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla

      kyseessä E-520

      • ljfisg

        noup. se on toi c-520, mutta mietin että voisko olla jokuihmemerkki 830 kun niin poaljon samaan näköön ja muutenkin. mutta kameran paketissa lukee siis tuo c-520.


    • Tsuumikosh

      Aiheena iESP.
      Joissakin Olympus-kameroissa on tarkennustapojen valikossa mm. pistemittaus, AF-seuranta, ja tuo iESP. Tätä on tullut itsekin käytettyä. Kokemuksen perusteella luulisin, että se on alunperin tarkoitettu automaattiseksi kasvontunnistukseksi, mutta sopii muihinkin tilanteisiin, tai ainakin maisemakuvaukseen.

      - En tiedä, mistä sanoista lyhenne tulee. Käsitykseni mukaan iESP on automaattinen tarkennuspisteen valinta (mistä hyvänsä kuva-alan kohdalta). Erittäin käyttökelpoinen tarkennustapa. Saattaa toimia monessa tilanteessa nopeammin kuin pistemittaus (kuva-alan keskeltä). Mutta en ole perehtynyt siihen, millä logiikalla tarkalleen tämä iESP valitsee kuva-alalta kohteen, tai kontrastisen alueen, jota pitää oikeana tarkennuksen paikaksi. Kiinnostaisi itseänikin saada jotain selitystä tähän. - Ovatko kasvot yleensä kuvissa erityisen loistavia kohtia...?

    • harrastajakuvaaja

      iESP = intelligent Electro-Selective Pattern. Kyseessä lienee "älykäs" kuvaustila jossa kamera valitsee esim. valkotasapainon ja tarkennuksen itse eli tarkentaa useimmiten useisiin kohteisiin (monialuetarkennus). Vastakohta tälle on että kuvaaja valitsee yhden alueen tarkennuksen.
      Sitten on myös muita tarkennusvaihtoehtoja, esim. kasvontunnistus ja seurantatarkennus ym.
      Ei mitään ihmeelistä, perusjuttuja.

      • Tsuumikosh

        Kiitoksia. Olin ehtinyt jo arvailla, mistä kaikista sanoista tuo lyhenne tulee, mutta en arvannut oikein. Olin myös unohtanut, että kasvontunnistuksen tarkennustapa oli erikseen. Onkohan vielä niin, että iESP yrittää maksimoida syvyysterävyyden, eli valitsee kaikista tarkennuspisteiden etäisyyksistä eniten syvyysterävyyttä aiheuttavan.


      • Tsuumikosh

        Valkotasapainon säätö oli erikseen mahdollista jossain kamerassa, mutta iESP löytyi tarkennustapojen valikosta. Siis tarkennustapa, tuo iESP. Jossakin kamerassa toimi niin, että kamera valitsi automaattisesti yhden ainoan tarkennuspisteen koko kuva-alueelta. Erittäin nopeasti tarkentaen. Ehkä nopeammin kuin pistemittaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      74
      3258
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      16
      1182
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1048
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      103
      971
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      933
    6. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      814
    7. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      811
    8. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      89
      698
    9. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      680
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      625
    Aihe