TTY/Laaja matematiikka

tuleva teekkari-fyysikko?

Minkälainen laajan matematiikan "pääsykoe" on? Kuinka vaikea tuonne on yleisesti ottaen päästä? Luulisi ettei kuitenkaan niin kovin moni edes ole kiinnostunut lukemaan laajaa..

Haluaisin saada laajan matematiikan ja lukea ne ensimmäisenä vuonna, sitten vaihtaa koulutusohjelmaa ja nuo olisi hyväksiluettavissa.

3

2020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teekkari

      Itselläni oli laajan matematiikan koe pari vuotta sitten. Muistaakseni koe sisälsi n. 16 kpl lukion pitkän matematiikan tasoista tehtävää. Taisi olla niin, että mikäli laajaan matematiikkaan halusi, täytyi olla noin 12/16 oikein. Enimmäkseen mielestäni perustehtäviä. Ei ole vaikea jos pitkä matematiikka sujunut hyvin lukiossa. Itse sain 15/16 enkä kuitenkaan ryhtynyt lukemaan laajaa matematiikkaa. Pakollisenahan se on ainakin teknis-luonnontieteellisessä.

    • tietää_

      Jos vaan matikkaa yhtään kiinnostaa, niin helppoa on päästä lukeen. Koska nykynuorilla on matikan taidot aivan perseestä, niin ei mitään Cambridgen vaatimustasoa ole.

      " Haluaisin saada laajan matematiikan ja lukea ne ensimmäisenä vuonna, sitten vaihtaa koulutusohjelmaa ja nuo olisi hyväksiluettavissa. "

      Mitä ihmettä?! Eihän tuossa ole päätä eikä häntää! Ja mistä koulutusohjelmasta edes olet vaihtamassa? Ekan vuoden perusmatikat ei paljoo eroa insinööripuolen matikoista ja joka tapauksessa ne ovat vain valmistelevia kursseja tuleviin "vaikeampiin" kursseihin.
      Siis sinulta menee aikaa hukkaan, jos huvin vuoksi luen ne ekan vuoden laajat matematiikat; oikeastaan viisaammaksi et tule yhtään. Mutta jos matematiikka kiinnostaa niin kannattaa ottaa se sivuaineeksi.


      Sitten vielä siittä propagandasta johon itsekin haksahdin: "Hei Abi! Tule TTY:lle opiskelemaan matematiikkaa."
      Siis voi vittu!! Täysi motivaatiohelvetti ja jos olisin tän etukäteen tiennyt, niin olisin menny yliopistolle lukemaan matematiikkaa! Täällä on kaikkee sekundääristä puutaheinää muina kursseina, jotka osaltaan haittaavat pääaineen lukemista. Muutenkin matematiikan tarjonta ei ole sitä kaikkein laajinta.

      • tuleva teekkari-fyysikko

        Mä olen vuoden roikkunut muualla yliopistossa mat.-lt. tdk:ssa. Nyt haluaisin TTY:lle lukemaan nimenomaan fysiikkaa. Tarkoitus on vaan mennä sisään johonkin ja lukea ekana vuonna täysin samat mitä teknis-luonnontieteellisen ko:n eka vuosi pitää sisällää. Sitten vaihtaa ja "aloittaa" suoraan 2. vuodesta..

        Se miksi laajalle haluan on että se on pakollisena tuolla teknis-luonnontieteellisessä koulutusohjelmassa. Eli en lueskele mitään huvin vuoksi..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      146
      10536
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3013
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2829
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2127
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1868
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1699
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1626
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1587
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1418
    Aihe