Ei heinää??

James

Hei kaikki!

Minusta tuli kanin omistaja muutama päivä sitten. Kanini on 4-vuotias uroskani, joka on elänyt ennemmin kahdessa eri perheessä. Se ei kuitenkaan toisessa perheessä tullut toimeen pienten lasten kanssa, joten nyt se on minulla ja avomiehelläni.

Kanin "ensimmäisestä" elämästä en tiedä juurikaan mitään, mutta "toisessa" perheessä sille ei ole annettu ollenkaan heinää. Siis ei yhtään heinää puoleen vuoteen! Vain vettä, siemensekoitusta, salaattia ja omenaa. En tiedä, onko kanin koko elämä ollut elämää ilman heinää..

Minun käsitykseni mukaan kani EI voi eikä saa olla ilman heinää. Eikö heinä ole kanin pääravintoa?? Lisäksi se on aina syönyt siemensekoitusta, mistä olen myös kuullut negatiivista palautetta. Minulle on sanottu sen olevan liian rasvaista kanille.

Olen "korjannut" pojan ruokavaliota varovasti mielestäni oikeanlaiseen suuntaan. Itse syötän pojalle eläinkaupasta ostettuja pellettejä, heinää ja monipuolisesti tuoretta ruokaa, sekä tietenkin vettä. Olemme myös käyneet pihalla popsimassa hieman tuoretta ruohoa. :)

Olen huomannut, että kanini ei oikein "osaa" syödä heinää. Se vain haistelee ja maistelee sitä kummissaan. Hieman se on nyt parin päivä kuluessa rohkaistunut sitä enemmän maistamaan. Mutta edelleen todella vähän, vain pari kortta per päivä. Onko se todella voinut elää 4 vuotta täysin ilman heinää, vai miltä tämä teidän mielestänne vaikuttaa?

Minkään muun kanssa ei ole ongelmia esiintynyt. Poika on aika arka vielä, mutta koko ajan rohkaistuu. :)

Mitä muuten sanotte pojan uudesta ruokavaliosta?
Auttakaa hyvät kani-ihmiset minua uutta tulokasta! :) Kiitos tosi paljon jo etukäteen! :)

13

4172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • James

      ... ja vielä pieni lisäys! :)

      Kanini papanat ovat hyvin pieniä, mustia ja ketjussa kiinni toisissaan. Normaaleja papanoita ei näy ollenkaan. Onko tämä merkki ummetuksesta ja heinän puuttumisesta?

      Kiitos taas! :)

      • poika!

        Tuo ketjumainen kakka on tosiaan merkki heinättömyydestä ja tulee siitä, että kani nuolee itseään puhtaaksi ja saa suolistoonsa sitä kautta karvaa (ihan normaalia). Tämän vuoksi on tärkeää, että kanin ruoka sisältää paljon kuituja, joita saa parhaiten heinästä. Ja olit tosiaan oikeassa, heinä on kanin pääravinto.

        Olet tosiaan mullistanut kanin elämän mahtavasti parempaan suuntaan ja se on varmasti onnellinen kaveri, kun kivuliailaat ummetukset vähenee, kun ketjumaiset kakat heinän ruokavalioon lisäämisen jälkeen vähenevät jarruttamasta ruuan etenemistä.

        Ehdottaisin, että et antaisi kanilla olla kokoajan tarjolla pellettejä (olet saattanut jo tehdäkin niin).. ja yrität opettaa sen aluksi niukemmalla pellettimäärällä heinän syönnin lisäämiseen. Kanit yleensä syövät heinää hyvin, jos ei ole mitään herkumpaa tarjolla. Ruoho on myös hieno juttu, mutta muistathan totuttaa siihenkin pikkuhiljaa (ellei ole jo totutettu), ettei mene maha löysälle. Ja voit myös kokeilla tarjota oksia nakerrettavaksi.
        Tuoreen ruuan antamistakin voit rajoittaa vielä siinä vaiheessa, kun pupu opettelee heinän syöntiä ja saa suolistonsa toimimaan normaalisti.

        Pari kortta per päivä ei vielä tee ihmeitä, mutta eiköhän se määrä siitä vielä lisäänny, kun tottuu popsimaan sitä pääruuakseen.
        Voit kokeilla viettää kanin kanssa aikaa sillä tavalla, että tarjoat herkuimpia korsia suoraan kädestä sille. Sillä tavoin voit saada ystävyyttäkin aikaiseksi, jos poika ei kosketuksesta vielä tykkää (eikä välttämättä tule koskaan tykkäämäänkään.. itsellä juuri sellainen kaveri, joka ei lääppimisestä välitä).

        Ei muuta kun koko sydämestä onnea matkaan uuden tulokkaan kanssa ja hatunnosto kaverin pelastamisesta!


      • äskeiseen..
        poika! kirjoitti:

        Tuo ketjumainen kakka on tosiaan merkki heinättömyydestä ja tulee siitä, että kani nuolee itseään puhtaaksi ja saa suolistoonsa sitä kautta karvaa (ihan normaalia). Tämän vuoksi on tärkeää, että kanin ruoka sisältää paljon kuituja, joita saa parhaiten heinästä. Ja olit tosiaan oikeassa, heinä on kanin pääravinto.

        Olet tosiaan mullistanut kanin elämän mahtavasti parempaan suuntaan ja se on varmasti onnellinen kaveri, kun kivuliailaat ummetukset vähenee, kun ketjumaiset kakat heinän ruokavalioon lisäämisen jälkeen vähenevät jarruttamasta ruuan etenemistä.

        Ehdottaisin, että et antaisi kanilla olla kokoajan tarjolla pellettejä (olet saattanut jo tehdäkin niin).. ja yrität opettaa sen aluksi niukemmalla pellettimäärällä heinän syönnin lisäämiseen. Kanit yleensä syövät heinää hyvin, jos ei ole mitään herkumpaa tarjolla. Ruoho on myös hieno juttu, mutta muistathan totuttaa siihenkin pikkuhiljaa (ellei ole jo totutettu), ettei mene maha löysälle. Ja voit myös kokeilla tarjota oksia nakerrettavaksi.
        Tuoreen ruuan antamistakin voit rajoittaa vielä siinä vaiheessa, kun pupu opettelee heinän syöntiä ja saa suolistonsa toimimaan normaalisti.

        Pari kortta per päivä ei vielä tee ihmeitä, mutta eiköhän se määrä siitä vielä lisäänny, kun tottuu popsimaan sitä pääruuakseen.
        Voit kokeilla viettää kanin kanssa aikaa sillä tavalla, että tarjoat herkuimpia korsia suoraan kädestä sille. Sillä tavoin voit saada ystävyyttäkin aikaiseksi, jos poika ei kosketuksesta vielä tykkää (eikä välttämättä tule koskaan tykkäämäänkään.. itsellä juuri sellainen kaveri, joka ei lääppimisestä välitä).

        Ei muuta kun koko sydämestä onnea matkaan uuden tulokkaan kanssa ja hatunnosto kaverin pelastamisesta!

        ... vähennettävällä tuoreruualla tarkoitin siis lähinnä näitä vähäkuituisia ruokia. Tuore ruoho oli hyvä juttu, kunhan vain masu on tottunut siihen.


    • makkarakani

      Mielestäni sun laatima uusi ruokavalio kuulostaa hyvälle. Itse en ole kauheasti perillä tuosta mitä aiheuttaa jos kani ei saa heinää. Mulla on kotona neljä kania, ja tällähetkellä vanhin tuli mulle kaksi vuotiaana. Tämä kani ei syö heinää, vaikka sitä kokoajan sitä sillä on tarjolla.
      Heinä on kanilla ulkopuolella olevassa heinäkaukalossa, ja lisäksi laitan sisäppuolellekkin, mutta ei ole syönyt vaikka jätin pelletitkin pois hetkeksi. Tätä on kestänyt kolme vuotta.
      Tätä olen miettinyt mistä johtuu, sillä hampaat on kunnossa ja kaikkea muuta kyllä syö, myös kovaa purtavaa. Eläinlääkärissä ollaan käyty monesti, ihan tarkastuksessa ja kanilla on kaikki hyvin. Paitis tuo, ettei syö heinää.

      Anteeksi etten osanut tässä asiassa auttaa, mutta ajattelin että jos täällä joku osaisi, niin saisin samalla vastauksen.
      Ainiin, ja onnea uudesta kanista.

      • James

        Kiitos teille tosi paljon nopeista vastauksista! Hyvä tietää, että en itse ruoki kaniani väärin. :)

        Pellettejä annan vain iltaisin ja aamuisin hetken verran, jotta pystyn hieman vahtimaan, syökö kani niitä vain ei. Ei se niitäkään paljoa syö, mutta koko ajan enemmän. Hyvä että maistuu uusi ruoka. :) Ja tosiaan, keppejä ja oksia on tarjolla koko ajan, ja niitä kanini tykkääkin jyrsiä.

        Tuoreeseen ruohoon poika on jo totutettu aikaisemmassa kodissaan, mutta olen silti jatkanut ulkona käymistä varovasti. Muutama minuutti kerrallaan näin aluksi ja myöhemmin sitten kauemmin. Ja hei, kiitti vinkistä! Ajattelin rajoittaa nyt näitä vähäkuituisia tuoreruokia. :) Toivottavasti pieni voi kohta paremmin. Reppana. :)

        Kanini ei uskalla ottaa kädestä yhtään mitään, vielä. :) Mutta kun istun lattialla tietokoneen kanssa, se tulee tökkimään jalkojani ja hyppimään niiden yli. Pari kertaa se on uskaltautunut juoksemaan sylissäni olevan läppärin päältä. Ja herkkuja se uskaltaa tulla syömään jo mun vierestä. Nyt poika antaa jo koskettaa itseään, mutta ilmoittaa kyllä, milloin riittää silittelyt. Edistystä siis tapahtuu. :)


      • tania78
        James kirjoitti:

        Kiitos teille tosi paljon nopeista vastauksista! Hyvä tietää, että en itse ruoki kaniani väärin. :)

        Pellettejä annan vain iltaisin ja aamuisin hetken verran, jotta pystyn hieman vahtimaan, syökö kani niitä vain ei. Ei se niitäkään paljoa syö, mutta koko ajan enemmän. Hyvä että maistuu uusi ruoka. :) Ja tosiaan, keppejä ja oksia on tarjolla koko ajan, ja niitä kanini tykkääkin jyrsiä.

        Tuoreeseen ruohoon poika on jo totutettu aikaisemmassa kodissaan, mutta olen silti jatkanut ulkona käymistä varovasti. Muutama minuutti kerrallaan näin aluksi ja myöhemmin sitten kauemmin. Ja hei, kiitti vinkistä! Ajattelin rajoittaa nyt näitä vähäkuituisia tuoreruokia. :) Toivottavasti pieni voi kohta paremmin. Reppana. :)

        Kanini ei uskalla ottaa kädestä yhtään mitään, vielä. :) Mutta kun istun lattialla tietokoneen kanssa, se tulee tökkimään jalkojani ja hyppimään niiden yli. Pari kertaa se on uskaltautunut juoksemaan sylissäni olevan läppärin päältä. Ja herkkuja se uskaltaa tulla syömään jo mun vierestä. Nyt poika antaa jo koskettaa itseään, mutta ilmoittaa kyllä, milloin riittää silittelyt. Edistystä siis tapahtuu. :)

        Sekä ruoka, että tutustuminen näyttävät sujuvan oikein hienosti !
        Jatka samaan "varovaiseen" malliin. =)

        Hienoa, että kani on vihdoin saanut kodin.


    • PIIP

      Onnea uuden kanin kanssa!
      Aivan näillä hetkillä, ellei ole jo, kaupoissa on
      tämän kesän uutta heinää. Se on herkkua kanien mielestä! Kysy eläinkaupoista ja katso, että se tosiaan on vihreää ja tuoretta! Eiköhän se siitä!

    • Näihin muihin kommentteihin.

      Heinän suhteen, mutta halusin kertoa, että kannattaa antaa tiettynä kellonaikana kerran päiväsä 2rkl kanin kuivaruokaa eli siis sinulla pellettiä. Tai riippuu vähän kanin koosta. kääpiöroduille vähemmän. Lihaville ei tarvitse antaa ollenkaan. Kanin monivitamiini päivässä riittää. Lisätkää siis kanin ruoka-annokseen monivitamiini. Ehkäisee Flunssaa ja on muutenki hyödyksi.

    • ähähkutti...

      annan kanille puol desii pellettii mutta se ei paljoo syö heinää...

    • LuonnonmukanenRuoka

      Vinkiksi vielä ettei kuivaheinää ole niinkään hyvä ostaa marketeista tai eläinkaupoista sillä näissä on säilöntäaineita ja toisinaan muutakin pussiin kuulumatonta. Heinä kannattaakin kuivata nyt ihan itse =) Etenkin mikäli kani on huono syömään heinää kannattaa hakea pellolta seiväs- tai latokuivattua kuivaheinää eikun siis pussi käteen ja keräämään ulos! heinien kuivaminen ei kestä kauaa sitäpaitti nopea kuivatus on parempi kuin hidas. Näin kasvin elintoiminnot eivät ehdi kuluttaa maittavuden kannalta tärkeitä sokereita loppuun.

    • Anonyymi

      Hei,
      Itselläni on kani joka rakastaa heinää uros kanini Kaneli syöksyy saman tien heinäkorin alle syömään
      Joten totuttele kanisi syömään heinää @pupuninjat hyvä kanava josta varmasti saan apua moneen kani ongelmiin siemensekotun on joillekin kaneille jopa haitaksi!!:(

    • Anonyymi

      SAATTA KUULOSTAA TYHMÄLTÄ MUT OON 10V JA OON KASVATTANU OMIA KANEJA 5VUOTTA ÄITILLÄ OLI KUN SE OLI MUN IKÄINEN JA ISKÄLLÄ KANS NYT MULLA ON 4 KANIA MUTTA SIIS ASIIAN HYVÄ RUOKAVALIO MITÄ ANNAT MUN KANI SYÖ VAAN YHTÄ HEINÄÄ JA SITÄ SAA 1 JA PUOLEN TUNNIN AJOMATKAN PÄÄSTÄ ET NII:D MUT KYLLÄ SE ON OPPINU PIKKU HILJAA KOKEILE SILLAI ET LAITAN VAIKKA YHEKS PÄIVÄKS PELKKÄÄ HEINÄÄ JA VETTÄ PELLETTIÄ VOI IHAN VÄHÄN

    • Anonyymi

      Mulla on kani ja mä unohdan välillä antaa sille heinää ja se on ollut ilman heinää Max kaksi päivää

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      360
      4175
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1779
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1536
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      63
      1520
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1360
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1321
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1319
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      201
      1306
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1205
    Aihe