24V-->14,6v-14,8V

myle

Eli onko kokemuksia tai tietoa kun pitäsisi 24v akustosta ottaa latausjännite 12v akkuun ajonaikana. onko olemassa siihen valmiiksi suunniteltuja jännitteen muuntimia, säädettäviä jännitelähteitä tms?

4

1033

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekl

      Valmiita jännitteenalentimia löytyy kyllä, joskin jännite on yleensä jotain 13,8V. Riittää kyllä akun lataukseen sekin. Eri asia on sitten virrankesto, yleensä nuo alentimet kestää sen 8-10A jatkuvaa virtaa ja akun latauksessa menee (tietysti käytöstä riippuen) helpostikin sen yli. Luulisin kuitenkin isompiakin alentimia löytyvän. Raskaankaluston varaosaliikkeistä tai autosähköfirmoista kannattaa kysellä.

      Mikä vehje on kyseessä? Tuon alentimen hyötysuhde ei ole kovin hyvä, joten tuli vielä mieleen, että mahtuuko koneeseen erillinen 12V laturi?

      • Nimetön

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.


      • ekl
        Nimetön kirjoitti:

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.


      • Nimetön
        ekl kirjoitti:

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.

        "Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä."

        Tuollainen kompleksi olisi varmaan helppoin sekä osien saatavuudeltaan että hintansa puolesta.
        Väittävät vain ettei MMJ ole paras vaihtoehto, ei kuulemma kestä, alkaa murtumaan tärinästä, ja liitokset ei niin varmat kuin monisäikeisellä.
        Itse sähkärinä kanssa ajattelin nykäistä MMJ:llä, mutta voihan sen varmanpäälle tehdä vaikka VSKN:llä kun ei niillä sitten hintaeroa juurikaan ole ja kaapelien pituus niin minimaalinen.

        Kiitokset ohjeistä/näkemyksistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1897
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1719
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1584
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      20
      1306
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1234
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1232
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1196
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1170
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1161
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      9
      1160
    Aihe