24V-->14,6v-14,8V

myle

Eli onko kokemuksia tai tietoa kun pitäsisi 24v akustosta ottaa latausjännite 12v akkuun ajonaikana. onko olemassa siihen valmiiksi suunniteltuja jännitteen muuntimia, säädettäviä jännitelähteitä tms?

4

1163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekl

      Valmiita jännitteenalentimia löytyy kyllä, joskin jännite on yleensä jotain 13,8V. Riittää kyllä akun lataukseen sekin. Eri asia on sitten virrankesto, yleensä nuo alentimet kestää sen 8-10A jatkuvaa virtaa ja akun latauksessa menee (tietysti käytöstä riippuen) helpostikin sen yli. Luulisin kuitenkin isompiakin alentimia löytyvän. Raskaankaluston varaosaliikkeistä tai autosähköfirmoista kannattaa kysellä.

      Mikä vehje on kyseessä? Tuon alentimen hyötysuhde ei ole kovin hyvä, joten tuli vielä mieleen, että mahtuuko koneeseen erillinen 12V laturi?

      • Nimetön

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.


      • ekl
        Nimetön kirjoitti:

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.


      • Nimetön
        ekl kirjoitti:

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.

        "Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä."

        Tuollainen kompleksi olisi varmaan helppoin sekä osien saatavuudeltaan että hintansa puolesta.
        Väittävät vain ettei MMJ ole paras vaihtoehto, ei kuulemma kestä, alkaa murtumaan tärinästä, ja liitokset ei niin varmat kuin monisäikeisellä.
        Itse sähkärinä kanssa ajattelin nykäistä MMJ:llä, mutta voihan sen varmanpäälle tehdä vaikka VSKN:llä kun ei niillä sitten hintaeroa juurikaan ole ja kaapelien pituus niin minimaalinen.

        Kiitokset ohjeistä/näkemyksistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      50
      2315
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      93
      2028
    3. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      91
      2010
    4. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      1797
    5. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1741
    6. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      501
      1594
    7. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      2
      1550
    8. Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?
      Lieksa
      49
      1380
    9. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      37
      1285
    10. Mistä juttelit viimeisen kerran

      Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.
      Ikävä
      74
      1281
    Aihe