24V-->14,6v-14,8V

myle

Eli onko kokemuksia tai tietoa kun pitäsisi 24v akustosta ottaa latausjännite 12v akkuun ajonaikana. onko olemassa siihen valmiiksi suunniteltuja jännitteen muuntimia, säädettäviä jännitelähteitä tms?

4

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekl

      Valmiita jännitteenalentimia löytyy kyllä, joskin jännite on yleensä jotain 13,8V. Riittää kyllä akun lataukseen sekin. Eri asia on sitten virrankesto, yleensä nuo alentimet kestää sen 8-10A jatkuvaa virtaa ja akun latauksessa menee (tietysti käytöstä riippuen) helpostikin sen yli. Luulisin kuitenkin isompiakin alentimia löytyvän. Raskaankaluston varaosaliikkeistä tai autosähköfirmoista kannattaa kysellä.

      Mikä vehje on kyseessä? Tuon alentimen hyötysuhde ei ole kovin hyvä, joten tuli vielä mieleen, että mahtuuko koneeseen erillinen 12V laturi?

      • Nimetön

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.


      • ekl
        Nimetön kirjoitti:

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.


      • Nimetön
        ekl kirjoitti:

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.

        "Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä."

        Tuollainen kompleksi olisi varmaan helppoin sekä osien saatavuudeltaan että hintansa puolesta.
        Väittävät vain ettei MMJ ole paras vaihtoehto, ei kuulemma kestä, alkaa murtumaan tärinästä, ja liitokset ei niin varmat kuin monisäikeisellä.
        Itse sähkärinä kanssa ajattelin nykäistä MMJ:llä, mutta voihan sen varmanpäälle tehdä vaikka VSKN:llä kun ei niillä sitten hintaeroa juurikaan ole ja kaapelien pituus niin minimaalinen.

        Kiitokset ohjeistä/näkemyksistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      143
      2390
    2. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      175
      1661
    3. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      91
      1556
    4. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      68
      1508
    5. Kai me nainen jollain tasolla tykätään

      Toisistamme kun tämä on kestänyt niin kauan
      Ikävä
      79
      904
    6. Minkälaisesta seksistä

      haaveilet kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      68
      841
    7. Tarkkanäköisyys

      Oon muuten pirun hyvä huomaamaan asioita! Senhän sä varmaan kyllä jo tiesitkin.
      Ikävä
      55
      786
    8. Milloin viimeksi

      Tunsit perhosia vatsassa? 🦋🦋
      Ikävä
      58
      773
    9. Kesä, kesä!

      Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      6
      765
    10. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

      Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      152
      725
    Aihe