24V-->14,6v-14,8V

myle

Eli onko kokemuksia tai tietoa kun pitäsisi 24v akustosta ottaa latausjännite 12v akkuun ajonaikana. onko olemassa siihen valmiiksi suunniteltuja jännitteen muuntimia, säädettäviä jännitelähteitä tms?

4

1105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekl

      Valmiita jännitteenalentimia löytyy kyllä, joskin jännite on yleensä jotain 13,8V. Riittää kyllä akun lataukseen sekin. Eri asia on sitten virrankesto, yleensä nuo alentimet kestää sen 8-10A jatkuvaa virtaa ja akun latauksessa menee (tietysti käytöstä riippuen) helpostikin sen yli. Luulisin kuitenkin isompiakin alentimia löytyvän. Raskaankaluston varaosaliikkeistä tai autosähköfirmoista kannattaa kysellä.

      Mikä vehje on kyseessä? Tuon alentimen hyötysuhde ei ole kovin hyvä, joten tuli vielä mieleen, että mahtuuko koneeseen erillinen 12V laturi?

      • Nimetön

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.


      • ekl
        Nimetön kirjoitti:

        Todennäköisesti mahtuisi, koska kyseessä on linja-auto Volvo B10M, ns. matkailuautoksi olen sitä rekentelemassa. Ajattelin ottaa esim, äänentoiston vahvistimen, osan valaistuksesta yms. tältä kyseiseltä 12V akulta. Kun nuo 12V toimivat kilkkeet on niin pirusti helvempia kuin 24V. Laturia tässä olenkin vähän metsästellyt, mutta suoraan ei tahdo löytyä laturia jonka "ensiöjännite" olisi 24V ja tuuppaisi ulos tuota ~13,8-14,8V. Eräänä vaihtoehtona ajattelin että laittaisi 24V akustoon innvertterin ja muuntaisin sen 230V kun näitä latureita on taas pilvinpimein, esim. joku CTEC ylläpitolaturi.
        Mahtaisiko olla vain muitakin konsteja?
        Jännitteen alentimella suoraantehtynä tarvisi ilmeisesti diodinkin väliin 24V akuston pääkytkinmen ollessa suljettuna, ettei lähde taas tuuppaamaan tavaraa väärään suntaan.

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.


      • Nimetön
        ekl kirjoitti:

        Nykyiset elektroniset alentimet ei tarvii diodia väliin, niissä on se periaatteessa itsessään.

        Moiseen käyttöön tekisin itse kyllä 24V järjestelmällä. Valaistushiluthan ovat ihan samoja, polttimo vain vaihtuu. Tai no tietysti jos haluaa kalustehalogeneja käyttää niin siiten tarvii kytkeä kaks sarjaa peräkkäin. Äänentoistopuolen saa hoidettua parilla pienemmällä alentajalla, ei tarvii vetää kahta järjestelmää ja kaksi 8A alentajaa on rajusti halvempi kuin yksi akun lataamiseen riittävä.

        Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä.

        Olen joskus itse suunnitellut vähän vastaavaa projektia, jäänyt vaan rahanpuutteen takia tekemättä. Oma ratkaisu sähköjärjestelmäksi olisi kaksipiirinen 24VDC, josta toinen piiri olisi starttiakkuina (150Ah) ja toinen hupiakkuina (220-250Ah). Piirien väliin jännitetunnisteinen rele (ei diodin aiheuttamaa jännitehäviötä). Hupipuolelta sitten äänentoistolle ym. sälälle laitekohtaisilla alentimilla 12VDC
        Rinnalle sitten 230VAC järjestelmä isolla (min. 2000W) invertterillä, rinnalle 230VAC laturi (jos koneessa on korvia/tilaa/hihnapyöriä) ja ulkoinen syöttö. Tuo vaatii vaan jonkun 'maasähkökeskuksen', joka ohjaa kytkennän aina oikeaan paikkaan. Tietysti invertterin ja 24V akkujen latauksen voi tässä yhdistää esim Mastervoltin yhdistelmälaitteella, joka toimii akkujen varassa oltaessa invertterinä ja kiinteässä verkossa oltaessa syöttää auton 230VAC-puolta ja lataa samalla 24VDC akustoa. Hinta vaan on aika suolainen, jos invertteripuoli on tarpeeksi iso...

        Toivottavasti tästä oli apua.

        "Tuo 230VAC järjestelmäkin on hyvä vaihtoehto. Senhän voi tehdä reilulla invertterillä 24VDC järjestelmästä ja/tai 230VAC laturilla. Käytännössä sen johdotus pitää tehdä ohutsäikeisellä MMJ:llä."

        Tuollainen kompleksi olisi varmaan helppoin sekä osien saatavuudeltaan että hintansa puolesta.
        Väittävät vain ettei MMJ ole paras vaihtoehto, ei kuulemma kestä, alkaa murtumaan tärinästä, ja liitokset ei niin varmat kuin monisäikeisellä.
        Itse sähkärinä kanssa ajattelin nykäistä MMJ:llä, mutta voihan sen varmanpäälle tehdä vaikka VSKN:llä kun ei niillä sitten hintaeroa juurikaan ole ja kaapelien pituus niin minimaalinen.

        Kiitokset ohjeistä/näkemyksistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia

      Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell
      Maailman menoa
      331
      7179
    2. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      71
      4388
    3. Sinä eräs, pyydän......

      AUTA mua ole kiltti. Ei mun takia vaan.... Miten saan sut kiinni?
      Ikävä
      208
      3175
    4. Kohta katson sun kuvaasi

      ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      2987
    5. Nimikirjaimet

      Kuka kaipaa ketä 🥰
      Ikävä
      74
      1952
    6. VOI TÄTÄ ILON

      JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      153
      1826
    7. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

      Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      216
      1773
    8. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

      jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      166
      1587
    9. Minkä asian haluaisit muuttaa kaivatussasi?

      Mikä kaivattusi luonteessa tai ulkonäössä ärsyttää sua?
      Ikävä
      120
      1548
    10. Mies, ajattelemmekohan toisiamme juuri nyt?

      Olet mielessäni, vanhempi mies
      Ikävä
      89
      1448
    Aihe