melatoniini

auttaako

Onko kokemuksia melatoniinista eli pimeähormonista "unilääkkeenä"? Minulla lähinnä ongelmana se, että ajatukset juoksevat liikaa ja stressaan, kun pitäisi nukahtaa.. heräilen myös öisin paljon. Onko melatoniinista haittavaikutuksia? Määräävätkö lääkärit sitä herkemmin kuin unilääkkeitä? Entä auttaako se darrapäivän jälkeiseen nukahtamiseen? "Liskojen yö" on minulla usein täysin uneton.

23

17457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jenkeistä

      Ostin melatoniiniä Jenkeistä, sitä saa ihan ruokakaupasta, ja olen muutaman tabletin ottanut. Itse olen huomannut että se auttaa hyvin 'liskojen yöhön', unesta tulee jotenkin syvempää ja ei niin katkonaista. Mutta tabletti kannattaa ottaa siinä tuntia ennen kun on käymässä nukkumaan, se ei ole niin stydiä tavaraa että heti olisi taju kankaalla. Ja kannattaa ehkä myös katsoa, että siitä kun tabletin ottaa, on aikaa nukkua vähintään 7-8 tuntia, muuten voi aamulla olla vielä tokkurainen olo.

    • vielä edelliseen

      Niin, piti vielä lisätä että en ole kuullut että sitä Suomessa lääkärit määräävät, siksi ostin sitä reissusta.

      • itselleni ensim.resepti

        melatoniinille kirjoitettu vuonna 1993 neurologin toimesta!
        Alussa oli vain YA:n valmiste, nythän on rinnalla toinenkin, erona mg-määrä ja se, että tämä uusi on depot-muodossa


    • muut nukahtamistabletit

      Tabletin voi ottaa jopa puolitoista tuntia ennen nukkumaan käyntiä, siinä on jokin aineosa joka tekee sen ettei tule sitä tuskaista unen odottelun painetta, kuvaisikohan sitä parhaiten se, että ajatus nukahtamisen onnistumisesta ei tule mieleenkään, sitten kirja käteen ja huomaa hetken päästä lukevansa yhtä ja saamaa sivua ja siitä se ihana uni alkaa.
      Siinä lääkkeessä on ikäsuositus yli 55 v, eli kannattaa keskustella asiasta lääkärin kanssa, tuotteen nimi on Circadin, 2 mg tabletilla olen nukkunut helmikuusta lähtien, siten ennen vaikka mitä erilaisimpia nukahtamislääkkeitä eikä mitään hyötyä.

      • määrätä alle

        55 vuotiaillekin, kun kyse on hormonista, niin mielusti ei kovin nuorille, mitä nyt itse olin 25 v saadessani ensim.reseptin melatoniinille.
        Niin, Circadin luokitellaan meillä lääkkeeksi, deppot-valmiste, mutta ei se ole lääke, hormoni se on, synteettistä purkista.
        Ja saa sitä muunakin kuin kalliilla Circadin 2 mg depot-valmisteena, eli edelleenkin sitä saa eri vahvuisena, YA:n tuotteena, lääkäri katsoo sitten mitä reseptiin kirjoittaa=)
        Kunhan nyt vain erotettaisiin nukahtamislääkkeet melatoniinista, melatoniini kun ei ole mikään nukahtamisLÄÄKE; "Paljon parempi kuin
        muut nukahtamistabletit" Muut?

        Tässäpä se Circadin-info. Itse en sitä käytä, YA:n lyhytvaikutteinen tulee paljon edullisemmaksikin=)
        Eipä tule 2 mg maksamaan melkein EUROA KAPPALE...itselläni on 3 mg, hintaa ei lähellekään tuota, tosin pakkaus on paljon suurempikin, siis omani
        "
           
        CIRCADIN 2MG 21 FOL DEPOTTABL
        NEURIM PHARMACEUTICALS    
              
           
        19,75 €       0,94€/kpl

        Lääkemuodot
        Depottabletti, jossa on vaikuttavaa ainetta 2 milligrammaa.

        Vaikuttavat aineet:
        Melatoniini.

        Käyttötarkoitus:
        Lääkettä käytetään unettomuuden lyhytaikaiseen hoitoon, ensisijaisesti yli 55-vuotiailla.

        Vaikutustapa:
        Melatoniini on käpylisäkkeen tuottama, elimistön oma hormoni, joka muistuttaa rakenteeltaan serotoniinia. Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeän tulon jälkeen, on huipussaan kello 02-04 välillä ja vähenee yön loppupuolella. Melatoniini on yhteydessä vuorokausirytmin säätelyyn ja valo-pimeärytmiin. Se vaikuttaa myös unettavasti ja lisää nukahtamisalttiutta.

        Annostus:
        Lääkärin ohjeen mukaan. Yleensä otetaan yksi depottabletti 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa.

        Lääkkeen ottaminen:
        Tabletti niellään nesteen kera kokonaisena ja ruokailun jälkeen.

        Haittavaikutukset:
        Haittavaikutukset ovat melko harvinaisia, ja niiden yhteys lääkitykseen ei tutkimuksissa ole ollut aivan selvä. Yleisimmin ilmoitettuja ovat olleet päänsärky, nielutulehdus, selkäkipu ja voimattomuus. Lääke aiheuttaa uneliaisuutta, mikä on turvallisuusvaara mm. liikenteessä.

        Raskaus ja imetys:
        Käyttöä raskauden ja imetyksen aikana ei suositella.

        Säilytys:
        Huoneenlämmössä, alle 25 asteessa, alkuperäisessä pakkauksessa. Tabletti on herkkä valolle. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

        Lisäaineet
        -

        Lähde: Lääketietokeskus

        Pakkaustiedot:"

        Ja tosiaan tuo 55 v ei ole sitten mikään sen kummoisempi ikäraja...


      • mutta oletko tarkistuttanut
        määrätä alle kirjoitti:

        55 vuotiaillekin, kun kyse on hormonista, niin mielusti ei kovin nuorille, mitä nyt itse olin 25 v saadessani ensim.reseptin melatoniinille.
        Niin, Circadin luokitellaan meillä lääkkeeksi, deppot-valmiste, mutta ei se ole lääke, hormoni se on, synteettistä purkista.
        Ja saa sitä muunakin kuin kalliilla Circadin 2 mg depot-valmisteena, eli edelleenkin sitä saa eri vahvuisena, YA:n tuotteena, lääkäri katsoo sitten mitä reseptiin kirjoittaa=)
        Kunhan nyt vain erotettaisiin nukahtamislääkkeet melatoniinista, melatoniini kun ei ole mikään nukahtamisLÄÄKE; "Paljon parempi kuin
        muut nukahtamistabletit" Muut?

        Tässäpä se Circadin-info. Itse en sitä käytä, YA:n lyhytvaikutteinen tulee paljon edullisemmaksikin=)
        Eipä tule 2 mg maksamaan melkein EUROA KAPPALE...itselläni on 3 mg, hintaa ei lähellekään tuota, tosin pakkaus on paljon suurempikin, siis omani
        "
           
        CIRCADIN 2MG 21 FOL DEPOTTABL
        NEURIM PHARMACEUTICALS    
              
           
        19,75 €       0,94€/kpl

        Lääkemuodot
        Depottabletti, jossa on vaikuttavaa ainetta 2 milligrammaa.

        Vaikuttavat aineet:
        Melatoniini.

        Käyttötarkoitus:
        Lääkettä käytetään unettomuuden lyhytaikaiseen hoitoon, ensisijaisesti yli 55-vuotiailla.

        Vaikutustapa:
        Melatoniini on käpylisäkkeen tuottama, elimistön oma hormoni, joka muistuttaa rakenteeltaan serotoniinia. Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeän tulon jälkeen, on huipussaan kello 02-04 välillä ja vähenee yön loppupuolella. Melatoniini on yhteydessä vuorokausirytmin säätelyyn ja valo-pimeärytmiin. Se vaikuttaa myös unettavasti ja lisää nukahtamisalttiutta.

        Annostus:
        Lääkärin ohjeen mukaan. Yleensä otetaan yksi depottabletti 1-2 tuntia ennen nukkumaan menoa.

        Lääkkeen ottaminen:
        Tabletti niellään nesteen kera kokonaisena ja ruokailun jälkeen.

        Haittavaikutukset:
        Haittavaikutukset ovat melko harvinaisia, ja niiden yhteys lääkitykseen ei tutkimuksissa ole ollut aivan selvä. Yleisimmin ilmoitettuja ovat olleet päänsärky, nielutulehdus, selkäkipu ja voimattomuus. Lääke aiheuttaa uneliaisuutta, mikä on turvallisuusvaara mm. liikenteessä.

        Raskaus ja imetys:
        Käyttöä raskauden ja imetyksen aikana ei suositella.

        Säilytys:
        Huoneenlämmössä, alle 25 asteessa, alkuperäisessä pakkauksessa. Tabletti on herkkä valolle. Kelpoisuusaika pakkauksessa.

        Lisäaineet
        -

        Lähde: Lääketietokeskus

        Pakkaustiedot:"

        Ja tosiaan tuo 55 v ei ole sitten mikään sen kummoisempi ikäraja...

        Vahvemman annostuksesi ja suuremman ostoerän nauttineena maksa-arvosi, ja tiedätkö edes mitä siinä arvossa pitää seurata. Olet varmaan syönyt sitä "terveellistä luontaistuotetta mäkikuismaakin".


      • melatoniinilla nukkuva
        mutta oletko tarkistuttanut kirjoitti:

        Vahvemman annostuksesi ja suuremman ostoerän nauttineena maksa-arvosi, ja tiedätkö edes mitä siinä arvossa pitää seurata. Olet varmaan syönyt sitä "terveellistä luontaistuotetta mäkikuismaakin".

        ihmettä tuossa viestissä oikein horistaan? Minullakin käytössäni YA:n melatoniini, juuri juttelin lääkärin kanssa että olisi aivan turha vaihtaa tuohon depot-tuotteeseen. Joku tuossa vertailee ihan turhaan melatoniinia mäkikuismaan.
        Juu, samaa mieltä aiemmin kirjoittaneen kanssa, mielummin 3 mg:n YA:n LYHYTVAIKUTTEISTA melatoniinia, kuin paljon kalliimpaa 2 mg:n depot-valmistetta.
        Kyllä jollain on nyt pahasti vellit ja puurot sekaisin kun vertailee mäkikuismaa, joka siis ei ole kehon oma hormooni, melatoniiniin, kehon omaan hormooniin.Käytän toistakin synteettistä hormoonia, tyroksiinia, kun oma kilpirauhanen ei sitä tuota tarpeeksi.
        Juu, mäkikuisma ja moni muu LUONTAISTUOTE käy maksan päälle (toki moni lääkekin), melatoniinin ei ole raportoitu sitä tekevän. Ja vuosittain kun käy perustutkimuksissa niin sillähän se selviää, tähän asti niin ALAT,ASAT kuin muutkin maksa-arvot olleet ihan ok, ainakin itselläni,aiemman vastaajan arvoja en voi tietää.
        Sinulla "kyllä, kyllä" on tosiaan vellit ja puurot sekaisin.
        Ja itse ainakin luotan tässä asiassa jo vuosia minulle reseptin kirjoittaneeseen endokrinologiin (joka seurailee kilpirauhasen vajaatoimintaani, mm.) kuin johonkin maallikkoon joka kirjoittaa suomi24:n nettipalstalla.
        Eli minä ainakin tulen myöskin jatkossa käyttämään muuta kuin tuota kallista depot-valmistetta.Eli jatkan 3 mg:n YA:n valmisteella.Joka tosiaan muuten tulee paljon edullisemmaksikin ja jossa ei ole muuta eroa tähän valmiste C:n kuin matalampi hinta,mg-määrää voidaan valmistettaessa muuttaa ja se että se on lyhytvaikutteinen.
        Tosi outo vertaus, joku huuhaa-mäkikuisma jolla kontraindikaatioita eri lääkkeiden kanssa, rasittaa maksaa jne.,siis verrata nyt tätä melatoniiniin.
        Hei aiemmin kirjoitellut,älä välitä,joillakin menee asiat ja "aineet" sekaisin.


    • sanon suoraan..

      Sinun uniongelmasi näyttävät johtuvan alkoholista sekä jostain henkisen puolen tilanteesta.

      Hoito olisi ensin alkoholin käytön lopettaminen tai tuntuva vähentäminen. Ja ongelmien käsittely, etteivät unta vaivaisi.

      Sitten 1) rentoutustekniikkojen käyttöä unen saamiseen. 2) Siihen tueksi liikunta ja ravinto. Kahvit ynnä muut kofeiinit pois, varsinkin iltapäivästä. 3)Illalla ennen nukkumaanmenoa kamomillateetä rauhoittumiseen. 4) Ja se melatoniini.

    • Mies-25

      Kyllä melatoniini selkeästi auttaa unensaantiin. Aluksi se jopa aiheutti hyvin voimakkaan väsymistilan, joka kuitenkin myöhemmin poistui. Nykyään sen vaikutusta ei juuri huomaa muusta kuin että unta saa melkolailla aina alle puolen tunnin sisään sänkyyn menosta.

      Nyt vasta oikeastaan huomasi sen vaikutuksen kun ne loppui tuossa ~viikko takaperin. Meni nimittäin tasan 3 päivää siihen että en yhtäkkiä saanutkaan millään unta ennen klo. kuutta aamulla (normaalisti nukun jo ennen puoltayötä melatoniinin kanssa). Jouduin kääntämään unirytmin valvomalla yön ja seuraavan päivän, mutta sekin apu kesti vain pari päivää ja nyt ollaan samassa tilanteessa. Ei väsytä tippaakaan vaikka kello lähestyy neljää.

      Tietyille ihmisille melatoniini on siunaus, kuten minulle (vakava nukahtamishäiriö, krooninen univelka yms.). Kaikille siitä ei ole apua, mutta itse pystyn sen avulla elämään suht. säännöllistä ja normaalia elämää jopa lähes ilman nukahtamislääkkeitä. Nyt meni 3 kuukautta ilman muita lääkkeitä, mutta vahingossa pääsi melatoniinit loppumaan ja nyt oli pakko uusia myös Stilnoct-resepti että saan unirytmin runnottua kerralla paikoilleen.


      Suosittelen ainakin kokeilemaan. Olen reilun vuoden melatoniinia syönyt ja kokemukset ovat olleet erittäin positiiviset. Ei tarvitse enää jatkuvasti sekoilla nukahtamislääkkeiden vaikutuksenalaisena ja nukahtaminen tapahtuu hyvin luonnollisen tuntuisesti, ja myös ilman ihmeempiä sivuvaikutuksia. Jos ne ei toimi, niin ei siinä rahallisesti ainakaan paljoa häviä.

    • oniini

      Minulle melatoniini on tuonut avun univaikeuksiin joista olen kärsinyt koko ikäni. Krapulaan se ei auta ; D Ainakaan minulla. Kyllä se krapula on vain kärsittävä, ja vähennettävä juomista jos darrat alkaavat olla jokaviikkoisia.. Ainoa mikä darraan auttaa on Diapam, mutta sille tielle ken lähtee, on tuhon oma..

      Itse nukahdan melatoniinista yleensä puolessa tunnissa, ja toisin kuin jollakin toisella ketjuun vastanneella, tulen siitä vartissa tokkuraan. Siis ihan kuin olisin ottanut yliannoksen rauhoittavia; huimaa ja tasapaino heittää. Tokkura kestää 3-5 tuntia. Usein minulla on lievää päänsärkyä aamulla, jos olen illalla ottanut melatoniinia. MUita sivuvaikutuksia ei ole. Ja kuten ketjussa jo kerrotaan, melatoniini on kehon oma hormoni, eikä verrattavissa mäkikuismaan tms luontaistuotteisiin, eikä edes unilääkkeisiin.

      Monet unihäiriöistä kärsivät hyötyisivät melatoniinista, koska usein vaikeahoitoinen unihäiriö joka ei johdu psyykkisistä syistä kuten masennuksesta, johtuu ihmisen oman melatoniinintuotannon vähäisyydestä tai että sitä erittyy liian myöhään = vasta aamuyöllä. Nykyinen elämänrytmi vaatii että nukumme 22-6. Jos joku on oikeasti illanvirkku, ja siksi valvoo aina 24 saakka tai jopa ylikin, niin tod näk hänellä erittyy kehon omaa melatoniinia monta tuntia liian myöhään.

      Kannattaa myös pyytää lääkäriltä sitä halpaa Yliopiston apteekin melatoniinia. Miksi maksaa tuplahintaa samasta tuotteesta. Etenkin jos kyse on nukahtamisvaikeudesta. Itse nukun aina melatoniinilla alle tunnissa. Jopa silloin kun/jos olen nukkunut päiväunet samana päivänä, olettaen että univelkaa on kertynyt pidemmältä ajalta.

      • jorma-..

        Olen käyttänyt melatoniini noin vuoden päivät ja olen saanut siitä avun. heräilin aikaisemmin yöllä 2 - 3 kertaa enkä saaanut heti unta ja olo oli nuutunut ja väsynyt seuraavan päivän . heräilen edelleen toisinaan mutta saan unen heti uudestaan ja olo aamulla todella virkeä. mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut . suosittelen kokeilemaan .


      • tylli7656
        jorma-.. kirjoitti:

        Olen käyttänyt melatoniini noin vuoden päivät ja olen saanut siitä avun. heräilin aikaisemmin yöllä 2 - 3 kertaa enkä saaanut heti unta ja olo oli nuutunut ja väsynyt seuraavan päivän . heräilen edelleen toisinaan mutta saan unen heti uudestaan ja olo aamulla todella virkeä. mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut . suosittelen kokeilemaan .

        Jos joku haluaa kokeilla melatoniinia, niin halvimmalla voi valita täältä www.iherb.com
        Käytä koodia OPI316 kun tilaat ekaa kertaa jotain tuolta, niin saat 5 dollaria alennusta. Itse ostan just yleensä Twinlab -merkkistä melatoniinia (puhdas ja syntettinen valmiste, eli kuin apteekissa myytävät)
        Ja farmaseuttista kalaöljyä (halvempaa, kuin Tolosen samanlainen)
        Ja D-vitamiinia. (Erilaisia jenkkimerkkejä ja vahvuudet kunnollisia ja hinta sikahalpa)
        Toimituksessa on aina mennyt minulla alle pari viikkoa ja lähettävät tuollaisen muutaman purkin satsin yleensä maksikirjeellä suoraan kotiovelle ja postikulut 4 dollaria.
        Visaa on helpoin käyttää maksamisessa.
        Aivan sikahyvä paikka ja toimiva systeemi. Monet suomalaiset käyttää tuota. Muista käyttää koodia niin saat alenustan 5dollaria (ja minäkin saan alennusta seuraavista tilauksistani) ja saat myös oman alennuskoodin, kun käytät koodia OPI316.


    • mummo 52

      Sain lääkäriltäni reseptin Melatonin 3 mg annostuksella 2 tabl. klo 20... Siitä on todella apua ja lisäksi siihen ei tule riippuvuutta!

    • käpyrauhanen sökönä

      Melatoniiniä saa ainakin luontaistuotteena netistä ! Hyvin toimii ;)

    • Melatoniinit

      Iherbistä saa tilattua parilla eurolla 3mg Melatoniinia, postimaksut 4$ eli jos tilaakeraalla vaikka sellaset 500 tablettia 3mg melatoniinia niin tekee postimaksuineen noin 10e...halpaa siis kun saippua.

      tilannut vuoden verran kymmeniä tilauksia, kaikki tullut ehjänä perille.

      Ensitilaajat saa vielä 5$ alennuksen kun käyttää koodia IVI278 tilausvaiheessa. eli edelleen halpenee, alle kympillä puolentoistavuoden meltoniinit.

      Suosittelen.

      Sundown Naturals, Melatonin, 300 mcg, 120 Tablets - iHerb.com

    • Huono nukahtamaan

      Sain lääkäriltä reseptin CIRCADIN 2 mg nukahtamisvaikeuksiin. Olen ottanut
      sitä 1 tapletin illalla, nyt 5 päivän ajan. Tosi huonot kokemukset , 4 huonosti nukuttua yötä ja 1 täysin uneton. Lääkäri sanoi, että pitäisi syödä kaksi viikkoa
      alkuunsa??? En taida jaksaa valvoa niin pitkään.
      Jo hintakin valvottaa, 28, 24 20 kpl. Onko halvenpaa ja tehokkaampaa melatoniinia?
      Mahtaisiko Tallinnasta löytyä, ilman reseptiä ja millä nimellä?

      • zzzz..zzz...........

        Melatoniinivaste on erilainen eri ihmisillä. Lääkärit sanovat että annokset ovat normaalisti 1-6mg. Jotkut käyttävät jopa 10-15mg annoksia. En tunne asiaa.
        Itse otan tryptopfaania ja teaniinia melatoniinin kaverina ja nukun.


    • Minäolenunetontänään

      Eilentein virheen ja unohdin otta illalla pillereita. Tänään 6 mg melatoniini ja sitten 3-5 h päästä nukahdan jos menee hyvin. kokeilin nyt ottaa samalla myös 5 mg diapamia, en haluaisi taas tota ketipinoria, mut jos tää nukahdamisvaikeusjakso taas jatkuu, sitten on kai pakko käyttää muuta kun melatoniinia ennen kun romahdan täysin

    • phettpk

      mulle määrättiin 2-4mg circadinia,illalla1-2 tuntia ennen nukkumaanmenoa.mulla toimii ihan hyvin

    • Anonyymi

      Vittuun noi paskamainokset saatana

    • Anonyymi

      Pyydän anteeksi että yritämme masentaa ihmisiä syyttä suotta. Ja pelotella.

      Anteeksi.


      Yle

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe