Hei toyotistit,
pientä gallupia: vaihdatettako ilmastoinnin huollon yhteydessä myös uuden kuivaimen?
Toinen: miten tärkeänä näette ylipäänsä sen ilmastoinnin huollossa?
Gallup: kuivaimen vaihto ilmastoinnin huollon yhteydessä
20
15735
Vastaukset
- Mkkl
Moro, mistä ihmeen kuivaimesta kirjoitat? Auton ilmastoinnissa ei ole kuivainta. Sellainen löytyy kylppäristä.
- tietämättömiltä
Noin esimerkkinä: minulla on 11 v vanha auto ja 480 000 km. Koskaan ei ole kuivainta vaihdettu. Koskaan ei ole myöskään tehty "huoltoa", josta ei olisi mitään hyötyä muulle, kuin korjaamobisneksen tekijälle.
Kuivain kuuluu vaihtaa, jos laitteisto puretaan siten, että ilmaa ja siten ilman kosteutta pääsee putkistoon. Tässäkin on jokin aikaraja, muistaakseni jos putkisto on auki kauemmin kuin 2 tuntia, kuivain vaihdetaan. Asiallinen korjaamohan laittaa kaasutiiviit tulpat putkien päihin työn ajaksi, jolloin tuo 2 tuntiakaan ei tule juuri koskaan kyseeseen. Lähes ainoastaan kolarin jäljiltä, kun auto saadaan työn alle vasta päivän tai päivien kuluttua kylmäaineen karkaamisesta, kun lauhdutin on ratkennut, on kuivaimen vaihto tarpeen.- Kolin Kolin
Nykyään kun (lähes kaikissa)autoissa on vakiona keskuslukitus,sähköikkunat,ilmastointi ym.=monta vikakohdetta.Pitäisiköhän palata "Back to the basic",ja vaatia autot ilman em. varusteita?
Miksi ennen pärjättiin ilman... - jartsa3
Kolin Kolin kirjoitti:
Nykyään kun (lähes kaikissa)autoissa on vakiona keskuslukitus,sähköikkunat,ilmastointi ym.=monta vikakohdetta.Pitäisiköhän palata "Back to the basic",ja vaatia autot ilman em. varusteita?
Miksi ennen pärjättiin ilman...Kumma kun ainakin 20v on kaikissa autoissani ollut nuot kilkkeet niin niissä ei ole kertaakaan ollut vikaa.... Tosin en ole koskenut volkkariin tai skodaan.
...mutta kuulopuheiden mukaan parempi kallis huolto, kuin sairaan kallis remontti, vähän myöhemmin....
- tojo4d4
Jos rehellisiä ollaan niin vuotamatonta järjestelmää ei tarvitse huoltaa, toyotoissa on muun muassa paineen tunnistus venttiili joka katkaisee kompuran ohjauksen ajoissa. Eli jos kaasut ovat vuotaneet ilmastointi ei käynnisty.
1995 ostettu farmari corolla, ilmastointi huolto toyotalla tehtynä 2006 99e, kylmäaineen vajaus 30g tehdastäyttöön nähden. Eli täysin turhanpäiväinen huolto. Auton ilmastoinnista tulee tänäänkin oikein hyvin kylmää ilmaa.
Tosin condensaattori (keulan kenno) aivan laho, mutta pitää mokoma paineet sisällään. Tähän ei englannissa koottu avensis pysty ikinä..
Kuivaimen vaihdosta oli yllä täysin oikeaa tietoa. - tojo4d4
tojo4d4 kirjoitti:
Jos rehellisiä ollaan niin vuotamatonta järjestelmää ei tarvitse huoltaa, toyotoissa on muun muassa paineen tunnistus venttiili joka katkaisee kompuran ohjauksen ajoissa. Eli jos kaasut ovat vuotaneet ilmastointi ei käynnisty.
1995 ostettu farmari corolla, ilmastointi huolto toyotalla tehtynä 2006 99e, kylmäaineen vajaus 30g tehdastäyttöön nähden. Eli täysin turhanpäiväinen huolto. Auton ilmastoinnista tulee tänäänkin oikein hyvin kylmää ilmaa.
Tosin condensaattori (keulan kenno) aivan laho, mutta pitää mokoma paineet sisällään. Tähän ei englannissa koottu avensis pysty ikinä..
Kuivaimen vaihdosta oli yllä täysin oikeaa tietoa.Ihme horina lehti tuo tuulilasi jos tuollaista kirjoittaa...
Ilmastoinnin kylmä piirissä(kaasun kanssa tekemisissä) on kuivain (usein silica geel tyyppinen pussi peltipurkissa) joka imee kylmäaineesta mahdollisen kosteuden.
Ei auton lämppärissä mitään kuivaimia ole.. Ainoastaan kaukalo josta sisäkennon kondessio/sulamis vedet valuvat ulos autosta. - jatkossahiljaakiitos
tojo4d4 kirjoitti:
Jos rehellisiä ollaan niin vuotamatonta järjestelmää ei tarvitse huoltaa, toyotoissa on muun muassa paineen tunnistus venttiili joka katkaisee kompuran ohjauksen ajoissa. Eli jos kaasut ovat vuotaneet ilmastointi ei käynnisty.
1995 ostettu farmari corolla, ilmastointi huolto toyotalla tehtynä 2006 99e, kylmäaineen vajaus 30g tehdastäyttöön nähden. Eli täysin turhanpäiväinen huolto. Auton ilmastoinnista tulee tänäänkin oikein hyvin kylmää ilmaa.
Tosin condensaattori (keulan kenno) aivan laho, mutta pitää mokoma paineet sisällään. Tähän ei englannissa koottu avensis pysty ikinä..
Kuivaimen vaihdosta oli yllä täysin oikeaa tietoa.Ilmastoinnin huollon yhteydessä huoltokone imee alipaineella myös järjestelmästä kompuralle elintärkeää öljyä pois(kaikkea tosin ei saada pois) ja korvaa imetyn määrän uudella, kirjoituksesi perusteella on ymmärrettävä, että mielestäsi myös moottorin öljynvaihto on täysin turhanpäiväinen huolto? Suorastaan v..uttaa kun tuollaiset "tiedän kaiken autoista" tyypit olemattomine tietoineen neuvovat täällä toisia ja mikä pahinta, joku toinen tietämätön voi uskoa. Ja tuo "condensaattori" on muuten oikealta nimeltään lauhdutin...
- Virtuta
Hei,
kiitos kaikille vastanneille ja tämän viestiketjun lukeneille. Ehkä yleisenä lopputulemana voidaan sanoa, että kuivaimen vaihdon tarpeeseen suhtaudutaan epäilevästi. Otaksun myös, että tieto koko kuivaimen olemassa olosta ilmastoinnin yhteydessä on kohtuullisen heikko. Sinänsä mielenkiintoista, että pisimmissä "analyyseissä" ilmastoinnin huolto jopa kyseenalaistettiin. Tämä oli minusta pienoinen yllätys ;)
Kaiken kaikkiaan: Toyotan huollossa ainakin minulle suositeltiin, että kuivain kannattaa vaihtaa, koska neljä vuotta vanha peli eikä ennemmin ilmastointia huollettu. Myös ammattilehdissä ja -kunnassa suositellaan ilmastoinnin ja jopa kuivaimen vaihtoa 2-3 vuoden välein. Täytyy myöntää, että huollatin viikko sitten ilmastoinnin muualla, en merkkihuollossa. Kylmäainetta lisättiin n. 40 grammaa eli aika vähän. Mutta kosteus imettii pois, joka on hyvä asia...eli ilmastoinnin huolto kannattaa... ei ainakaan hyytynyt pitkällä kesäreissulla kuten viime elokuussa. Ilmastoinnin huolto suppeammalla tavalla pysyy satasen tuntumassa, kun laajalla huollolla (kuivaimen vaihto), se kohoaa n. kaksinkertaiseksi eli n. 200 euroon (esim. Toyotan huollossa). Keskustelu jatkukoon, jos on jatkuakseen...hyvä kesää huolletun ilmastoinnin kanssa ;)- kyllä kannattaa
kysykää oikeasti ihmisiltä jotka tietää asioista. tämän keskustelun perusteella menee metsään,oikeasti.
- DDDDDDDDDDD
Miten kuivaimen vaihto vaikutti ilmastoinnin toimintaan? Oliko ennen vaihtoa jotakin oireita ja jos niin mitä?
Omassa rollassa ilmastointi ikään kuin väsyy. Kaasut tankattu, ei vuotoja. Kaasut pysyvät sisällä vajumatta vuodessa juuri mitään. Ilmastoinnin kylmäteho on kuitenkin hyvin heikko. - seville
DDDDDDDDDDD kirjoitti:
Miten kuivaimen vaihto vaikutti ilmastoinnin toimintaan? Oliko ennen vaihtoa jotakin oireita ja jos niin mitä?
Omassa rollassa ilmastointi ikään kuin väsyy. Kaasut tankattu, ei vuotoja. Kaasut pysyvät sisällä vajumatta vuodessa juuri mitään. Ilmastoinnin kylmäteho on kuitenkin hyvin heikko.Moi
Mikäs on tämän kuivaimen englanninkielenen nimi, että sen osaa tilata rockauto.comista. Se kun kuulemma nimenomaan pitää vaihtaa kompuranvaihdon yhteydessä, ainakin mun caddyyn -97?
- Kiala Viulu
Kylmäainetta
vuotaa auton
ilmastointijärjestelmästä n. 10 % vaikka järjestelmä on ehjä.
Vuoto tapahtuu letkujen,
kompressorin akselitiivisteen
ja liitosten o-renkaiden kautta.
Olisi tärkeää käyttää
ilmastointia toisinaan myös
talvella, sillä kompressoriöljy
turvottaa tiivisteitä ja tällöin
vuodot vähenevät. Ilmastointi
ei käynnisty alle 5°C
lämpötilassa joten käyttö on
mahdollista talvella
ainoastaan sisätiloissa.
Voitelun merkitys auton
ilmastointikompressorille
on tärkeä ja kylmäaine palauttaa
kompressorin voiteluöljyn
kompressorille. Jos
kylmäaineen määrä on liian
vähäinen, voi kompressori
mennä rikki voitelun
puutteesta.
TÄRKEÄÄ !
Ilmastointijärjestelmässä on
myös kuivainsuodatin, joka
tulisi vaihtaa 2 vuoden välein kaikkiin automerkkeihin. Kuivain on vaihdettava myös
silloin kun järjestelmä on ollut
tyhjänä korjauksen vuoksi !- Kiala Viulu
Kuivain siis poistaa veden
kylmäainekierrosta, joka pidentää ilmastoinnin/kompressorin ikää, vähentää huomattavasti kosteutta ja sen tuomaa ummehtunutta hajua sisätiloissa, sekä samalla vähentää kosteuden aiheuttamaa mikrobien kasvua. - Kylmää huoltamatta
Kiala Viulu kirjoitti:
Kuivain siis poistaa veden
kylmäainekierrosta, joka pidentää ilmastoinnin/kompressorin ikää, vähentää huomattavasti kosteutta ja sen tuomaa ummehtunutta hajua sisätiloissa, sekä samalla vähentää kosteuden aiheuttamaa mikrobien kasvua.Lieneekö nykyautojen ilmastointilaitteet ja/ tai -aineet jotenkin heikkolaatuisempia tai -tehoisempia kuin aiemmin. Itselläni oli autona töissä vielä viime kesänä vm. 1998 henkilömallin Ford Mondeo ( 2 litran bensakoneella), jossa kilometrejä 280 tkm ja ilmastointia ei ollut koskaan ns. huollettu tms. Kovilla helteilläkin auton ilmastointi puhalsi välittömästi jäätävän kylmää ilmaa ja auto viileni nopeasti.
Oma vm. 2009 farkkuAve (1,8l bensakoneella) ei ole koskaan puhalltanut niin kylmää ilmaa ilmastoinnistaan.Lieneekö puhallusilman kylmän lämpötila jotenkin rajoitettu nykyautoissa ettei tule kurkku tai niska kipeäksi vai ovatko nykyiset ilmastoystävälliset aineet ilmastoinissa syynä moiseen vai laitteet huonompia?!
Näin keväisin kelien lämmettyä ilmastointi alkuun haiskahtaa tunkkaiselle.
Olen talvella sillointällöin käyttänyt ilmastointia plussakelillä tai auton seistyä parkkihallissa.
Ajattelin teettää ilmastoinnin huollon ennen helteitä. Samalla saan faktat ilmastoinnin kylmälämpöpuhalluksen lämpöasteista ennen ja jälkeen huollon. - Kiala Viulu
Kylmää huoltamatta kirjoitti:
Lieneekö nykyautojen ilmastointilaitteet ja/ tai -aineet jotenkin heikkolaatuisempia tai -tehoisempia kuin aiemmin. Itselläni oli autona töissä vielä viime kesänä vm. 1998 henkilömallin Ford Mondeo ( 2 litran bensakoneella), jossa kilometrejä 280 tkm ja ilmastointia ei ollut koskaan ns. huollettu tms. Kovilla helteilläkin auton ilmastointi puhalsi välittömästi jäätävän kylmää ilmaa ja auto viileni nopeasti.
Oma vm. 2009 farkkuAve (1,8l bensakoneella) ei ole koskaan puhalltanut niin kylmää ilmaa ilmastoinnistaan.Lieneekö puhallusilman kylmän lämpötila jotenkin rajoitettu nykyautoissa ettei tule kurkku tai niska kipeäksi vai ovatko nykyiset ilmastoystävälliset aineet ilmastoinissa syynä moiseen vai laitteet huonompia?!
Näin keväisin kelien lämmettyä ilmastointi alkuun haiskahtaa tunkkaiselle.
Olen talvella sillointällöin käyttänyt ilmastointia plussakelillä tai auton seistyä parkkihallissa.
Ajattelin teettää ilmastoinnin huollon ennen helteitä. Samalla saan faktat ilmastoinnin kylmälämpöpuhalluksen lämpöasteista ennen ja jälkeen huollon.Ainakin Ford Mondoessa on aivan omaa luokkaansa oleva ilmastointi, ehkä markkinoiden paras "jäätävin" ominaisuuksin ja myös todella kestävä. Kestävyyteen vaikuttaa paljolti Mondoen täysautomaattinen ilmastoin, jota ei voi muistaakseni edes kytkeä pois päältä. Siksi juuri on toimintavarma, kun on aina päällä ja tiiviisteet ei kuivu ilmastointi mekanismeissa/kompressorissa.
Mekaanisiin ilmastointeihin tulee aina vikaa, kun sammutetaan laitteet talveksi vaikka pitäisi olla aina päällä. Autossani on aina ilmastointi päällä kesät-talvet, eikä ole vikoja ilmennyt. Talvikäytön etuna on myös auton nopeampi lämpiäminen ja ikkunat aukeaa jäästä/huurusta huomattavasti nopeammin.
Ilmastointi on pidettävä aina päällä, vaikka kompressori ei pyörikkääna alle 5 asteessa. Silti auttaa kosteuden ajamisesta pois auton sisätiloista talvella ja lattia/ikkunat on aina kuivat.
Kyllä Aven ilmastointikin puhaltaa todella kylmää, mutta jo tunkkaisesta hajusta tietää ettei ole kunnossa. Tiivisteet surkastuneet ja osa kylmäaineista vuotanut ulos. Myös kylmäaineen joukossa on vettä ja siksi koko järjestelmään on vaihdettava aineet/uudet tiivisteet ja kuivain uusittava.
Tunkkainen haju johtuu juuri kosteudesta ja sen tuomasta mikrobien, itijöiden ja bakteerien kasvusta. Siksi niin monella on jatkuva nuha ja päänsärky, kun ilmastointi puhaltaa sisätilaan kaiken mahdollisen. Moni kärsii jopa astmasta, kun auton ilmastointi on huoltamatta ja käytetty väärin.
Raitisilma suodatin on myös vaihdettava kerran vuodessa, koska vähentää runsaasti kaikkea mainitsemia tauteja ja varsinkin siitepöly allergiaa. Vanhassa suodattimessa kun elää kaikenmaailman pöpöt ja lisääntyy vain kosteudessa.
- korjataanpas
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin, jos kuvitellaan, että kuivain vaikuttaa auton matkustamon ilman kosteuteen. Ei vaikuta, koska se kerää kosteutta suljetun kylmäainejärjestelmän sisältä (estäen järjestelmän korroosiota), ei suinkaan matkustamoon puhallettavasta ilmasta!
Ja Mondeon ilmastointi on tehokkaampi yksinkertaisesti siksi, että se on reilummin mitoitettu (iso lauhdutin ja 800 g kylmäainetta vs. pikkuautojen 400-500g). - fgdfgfdgfsg
Kymmenen vuotta vanha aloitus. Ei mitään järkeä.
- Anonyymi
Mutta niin totta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236809Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää401221Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271022- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47824Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59814Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93784Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38771Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14726- 43723