Haamukipu ja lasikleikkaus

Odotteleva1

Luin juuri mielenkiintoisen artikkelin muistaakseni Kotilääkärilehdestä. Siinä oli jo kannessa otsikko taittovirheleikkauksista. Siinä kerrottiin Ilpo Tuiskun tekemästä väitöskirjasta, jossa jopa 55% laserleikkauksessa käyneistä valitti kuivia silmiä vielä pitkän ajan jälkeenkin leikkauksesta. Tutkimuksessa kuitenkin paljastui, että osalla ei ollutkaan kuivia silmiä vaan he kärsivät sarveiskalvon tuntohermojen vaurioitumisesta aiheutuneista haamukivuista. Kannattaa laittaa googleen hakusanaksi Ilpo Tuisku, niin sieltä löytyy mielenkiintoista luettavaa. Itselläni oli aivan sietämättömät kivut muutaman kuukauden ajan lasik-leikkauksen jälkeen.

3

4346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla kyllä

myös oli silmien kuivuutta, jonka kanssa ajattelin olevan "haamukipua". Yleensä Lasikiin ei kuitenkaan ihan sietämättömiä kiputiloja esiinny, niin kuin ilmaisit. Tavallinen tulehduskipulääkekin voisi auttaa.

• Perjantaina

Oletko se sama Odotteleva, jonka kanssa kirjoittelin vuonna 2006 loppuvuodesta? Meillä taisi olla leikkaukset suunnilleen samaan aikaan, ja sinulla oli ongelmia aika paljon. Miten silmäsi nyt voivat?

Minä olen käynyt uusimassa molemmat silmäni, ja nyt on näkökyky hyvä molemmissa silmissä (vasemmassa hieman hajataittoa). Molempiin silmiin tuli epiteelikasvua uusintaleikkauksen jälkeen, mutta ei ole tarvinnut tehdä mitään puhdistuksia niihin (seuraava kontrolli elokuussa).

Onko kuivasilmäisyytesi helpottanut?

• Odotteleva1

Hei Perjantaina!

Kiva kuulla sinusta. Kyllä olen se sama Odotteleva. Olen vain pitänyt vähän taukoa näissä silmäasioissa ihan tietoisesti.

Minulla tosiaan oli aika vaikeat oireet. Silmät mm. kirvelivät, polttelivat ja särkivät lokakuulta helmikuulle asti. Sitten vasta alkoi oireet pikku hiljaa helpottaa. En enää muista, kuinka tarkkaan silloin kirjoittelimme, mutta oireeni olivat niin kovat, etten pystynyt nukkumaan, en käymään töissä enkä tekemään mitään muutakaan. Kaikkea kokeilin, mutta mistään ei ollut apua. Vain aika toi avun. Kovien kipujen seurauksena minulle tuli vaikea masennus ja olin niin heikossa kunnossa, että olin sairaalahoidossa pari kuukautta.

Minulla ei todellakaan ole ollut mielenterveydellisiä ongelmia aikaisemmin ja nytkin kaikki johtuivat vain jatkuvista kovista oireista. Luulin jo, ettei sille enää loppua tule.

No, joka tapauksessa, olen tullut siihen tulokseen itse, että minulla eivät kovat oireet johtunut kuivasilmäisyydestä (ainakaan yksinomaan), vaan sarveiskalvon tuntohermojen hypersensitiivisyydestä. Sarveiskalvossa ei kai normaalisti ole tuntoa, mutta minulla ne ovat jotenkin poikkeukselliset. Sen aikaa, kun tuntohermot uusiutuivat, kovaa särkyä oli silmissä.

Leikkauksen jälkeen ensimmäisenä keväänä minulla oli jatkuvasti silmätulehduksia. Käytin kostutustippoja vuoden lääkärin määräyksestä, koska oireeni olivat olleet niin kovat. Kun viime syksynä jätin kostutustipat pois, niin pärjäsin koko talven hienosti ilman!!

Ainoastaan nyt kesällä olen ilmeisesti siitepölyallergiani takia tarvinnut välillä kostutusta, varsinkin öisin.

Silmät ovat nyt kunnossa. Vasemman silmän näkö on mielestäni oikein hyvä. Oikea silmä uusittiin epiteelin, plussan ja hajataiton takia. Nyt oikeassa silmässä on tuplasti enemmän hajataittoa kuin ennen ensimmäistä leikkausta, mutta pärjään ilman laseja ihan hyvin. Välillä, varsinkin hämärässä, hajataittoon tulee kiinnitettyä huomiota. Mutta ihan tyytyväinen olen.

Töissä olen ollut jo vuoden verran ja elämä on kaikin puolin mallillaan. Aika rankka kokemus leikkaus oli minulle, mutta nyt siitä on selvitty. Ja ihan hyvin loppujen lopuksi kävi.

Vertaistuesta oli minulle suuri apu silloin, kun oireeni olivat pahimmillaan. Kiitos sinullekin!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe