Takaisin Suomeen

Positiiviset kokemukset

Olen lukenut naita edellisia viesteja paaluumuuttajien katkerista kokemuksista ja vaikeasta sopeutumisesta enka millaan voi uskoa kaikkea todeksi. Ymmarran kylla etta arki ja sopeutuminen takaisin Suomen kulttuuriin ei ole helppoa ja vie aikaa, eika ole pelkastaan ruusuilla tanssimista. Olisiko "langalla" ketaan joka osaisi kertoa positiivisia ja onnellisia kokemuksia? Ja te, jotka valitatte etta suomalaiset ovat niin tylyja, kateellisia ja vihamielisia, alkaa vaivautuko...pata kattilaa soimaa!
Innolla odottelen positiivisia ja rohkaisevia kokemuksia -itsellani muutto edessa tana kesana!

16

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täällä voi elää

      Kyllä vain, mulla ainakin on positiivistä kerrottavaa. Muutin Ruotsista. Nään sinun aakkosista, että tuut jostain kauempaa. Se on vähän itsestäkin kiinni. Ehkä jotkut tyypit tulee leveillen, Euroopan omistajan tyyliin. Ne saa vaikeuksia ja katkeroituvat. Sitten on kaikki toisten syytä ja Suomi on huono maa.
      Tule pois vaan, hyvin se menee. Täällä on auttavaisia ja mukavia ihmisiä. Terveyden huolto pelaa. Pakkaa vaan kimsujas hyvillä mielin.

    • äiti____ja tytöt

      terve palaa vain suomeen niin minäkin olen aikeissa tehdä. asun nytten ruotsissa ja minusta suomessa on asiat paljo paremmin,ja yllä sinne sopeutuu kun ei itse vaan oota liikoja.
      minusta suomalaiset on rentoj tyyppejä ei sellasii hienostelijoita.
      mistäpäin muutat?ois kiva keskustella enempi.
      jos halut nii laita sähköposti osoite..
      ja kaikkion viel että miten sinne saa tavarat jne vietyä..
      muuta ain ihan varmasti pärjäät. siel on moni asia tosi hyvin.nyt sen huomaa un sielt on ollu pois. =)

      • Suomalainen...................

        Ei täällä kyllä niin hirveän hyvin asiat ole, sen mitä tiedän niin jopa Ruotsissa on asiat mallikkaammin kuin suomessa ja takaisinmuuttajana tulet kohtaamaan sellaisia arjen ongelmia, että niihin ei ole muutkaan takaisinmuuttajat osanneet varautua.


      • OK:lta

        Minun kimpsut tuotiin OK:lta vuokratussa koppiautossa. Loput minun henkilö autossa. Edellyttää tietenkin, että on kuski omasta takaa. Se on halvin keino. Toiset muuttajat puhui tähtitieteellisistä summista, että kimpsujen tuonti maksoi. Mulla meni n. 5000kr. kaikkineen. 8 vuotta sitten.Matkaa kertyi 1100km. Kuski oli sukulainen ja vei auton takasi Ruottiin.Kysele ja vertaile. No, mulla oli kaksion rojut, aika paljon kummiski. Onnea vaan!
        Tuossa joku kirjoittaa arjen ongelmista. En oo huomannu mitään semmosta. Riippuu itsestä.


      • kokenut.

        On paljon mahdollista, että saat
        hurrin maineen. Ja se on kau-
        heinta mitä ihmiselle voi tapah-
        tua. Suomi on vihan maa.


    • whats next?

      Valitettavasti en usko että kenelläkään on hyviä kokemuksia. Suomihan on "valittajien luvattu maa" josta olisimme ansainneet Nobel-palkinnon.
      Meitä paluumuuttajia pdetään "omituisina". Suomi on muuttunut ja muutos on pöyristyttävä. Itse positiivisena yritän löytää jotain positiivista ja pitää mielen avoimena. Tosin odotan kun pääsen täältä muuttamaan pois. Minulle tämä paluumuutto on ollut järkytys.Täältä on helppo lähteä, mutta paluu on vaikea. Toivon sinulle onnea ja menestystä. Ehkä sinua onnistaa meidän kaikkien puolesta.

      • jonka olet ulkomailla viett...

        Muutto vaatii aina sopeutumista. Aikanaan kun lähdit Suomesta jouduit sopeutumaan asuinmaasi tapahin yms. Sama odottaa kun tulet takaisin. Mitä kauemmin olet poissa, sitä vaikeampaa alussa on. Mutta kaikkeen tottuu.
        Itse en ole paluumuuttaja, olen ollut poissa Suomesta 3 kertaa eri maissa n. vuoden kerrallaan. Tällöin ongelmia ei ole ollut. Kaikki tuttu odotti - eikä mikään tuntunut muuttuneen. Ja kumma kyllä olen ollut siihen tyytyväinen.


      • sinivuokko123
        jonka olet ulkomailla viett... kirjoitti:

        Muutto vaatii aina sopeutumista. Aikanaan kun lähdit Suomesta jouduit sopeutumaan asuinmaasi tapahin yms. Sama odottaa kun tulet takaisin. Mitä kauemmin olet poissa, sitä vaikeampaa alussa on. Mutta kaikkeen tottuu.
        Itse en ole paluumuuttaja, olen ollut poissa Suomesta 3 kertaa eri maissa n. vuoden kerrallaan. Tällöin ongelmia ei ole ollut. Kaikki tuttu odotti - eikä mikään tuntunut muuttuneen. Ja kumma kyllä olen ollut siihen tyytyväinen.

        Itse asuin reilut 5 vuotta pois Suomesta ja tuona aikana kävin vain 2 kertaa Suomessa. Palasimme noin 1,5 vuotta sitten takaisin Suomeen ja täytyy sanoa, että minulla paluumuutto sujui todella hyvin. Paremmin kuin ikinä osasin kuvitellakaan. Tänne oli todella helppo palata, itselläni ei ollut minkäänlaista paluumuuttajan "kulttuurishokkia". Suomessa usein valitetaan monesta, mutta minusta täällä on asiat todella, todella hyvin moneen muuhun paikkaan verrattuna. Aina valitetaan suomalaisten epäystävällisyydestä, mutta minusta suomalaiset ovat ystävällisiä ja jopa ulkomaalainen mieheni on todennut suomalaisten olevat yksi ystävällisimmistä kansoista mitä on ikinä tavannut. Paluumuutossakin omasta asenteesta on moni asia kiinni. "Niin metsä vastaa kun sinne huutaa" :) Tervetuloa kotiin :)


    • jos haluaa

      Palasin n. 30 v. jälkeen vähän "sattumalta" takaisin Suomeen perheeni kanssa. Asuin Saksassa tosi kauan ja sieltä menimme vielä työn perässä Kanarialle ja muutimme vaihteeksi minun kotimaahani asumaan. Saavuimme lokakuun pimeyteen ja kylmyyteen Kanarialta. Aikamoinen ero. Silloin sattui olemaan kylmin syksy miesmuistiin ja jo lokakuun lopussa ihastelimme talvimaisemia ja "pitsipuita":) Ihana kokemus Kanarian auringon jälkeen (mihin voi kyllästyä todella). Olihan se kuin ulkomaille tuloa, niin monet asiat olivat uutta. Kieli, slangi, virastojen lyhenteet olivat muuttuneet. Uutisia oli alussa vaikea seurata koska puhuttiin paljon juuri SAK:sta, AY:stä jne. ne eivät kertoneet mulle mitään. Kellonajatkin ja työmiesten palkat olivat venyviä. Esim. puoleltapäivin, se oli aika n. 11-14 ja tuntipalkat: "kyllä niistä sovitaan" . HUH. Vaati totuttelua. Kyllähän sitä katsoo varsinkin kesäaamuna Alkon edessä suomalaista "kesämuotia" silmätpyöreinä ja toivoo, ettei ulkomaalaiset näkisi. Suomen hyvät puolet ovat: matkoilla tietää melkein 15 min tarkkuudella milloin on perillä. Suomalaisiin voi luottaa. Alussa jotkut vierastavat muualta tullutta, mutta siinä auttaa vanhan sananlaskun tapa: miten metsään huutaa, siten kaiku vastaa. Emme ole katuneet tänne tuloa, luonto on kaunis ja täällä on vielä tilaa hengittää.

      • vuosi takana

        Täällä yksi paluumuuttaja sopeutuja lisää. Itse palasin suomeen vuosi sitten reilun 15 vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Päätös oli suuri ja pelottava, olin yksi niistä jonka ei kuviteltu koskaan palaavan suomeen. Itselleni päätös tulla suomeen oli pitkälle sitä että pelkäsin sen olevan viimeimen mahdollisuus kokeilla suomeen sopeutumista.
        Tunnen monia muita paluumuuttajia ja he huonoiten sopeutuvat ovat niitä jotka haikailevat (aina) jotain mennyttä. Tässä monien tulisi kuitenkin muistaa muistella realistisesti miten ne asiat ennen oli, tähän syyllistyy mielestäni kaikki jollain asteella että muistot ovatkin ruusuisempia kuin ne todellisuudessa olivat. Itse olen tehnyt oikein listan plussista ja miinuksista suomi - versus - ulkomaat. Ja onnellisesti voin sanoa että suomen plussa lista on pidempi tai oikeastaan ne asiat jotka itse olin unohtanut omalla lailla pois niinkuin vapaa ajan määrä on todella korkea suomessa, työpäivät eivät ole aina sitä min. 10 tuntia mitä muilla mailla tuli totuttua. Asumisen laatu on myös toinen joka on minulle ollut todellinen iso plussa. Esim viime kesä jonka vietin suomessa luonnollisesti oli ensimmäinen sitten kouluaikojen jolloin pääsin aivan totaalisti olemaan lomalla, ilman työ puheluita/meilejä ja muuta stressiä vaikkakin vieroitusoireet olivat pahat. Mutta nyt kun olen päässyt tähän elämän makuun niin omat arvot ovat muuttuneet. Suomessa kun todellakin on mahdollista vielä olla työn jälkeen omaa elämää, katso vaikka suomalaisia yleensäkin kuinka innoissaan me harrastamme kaikenlaista töitten jälkeen kun siihen vielä jää energiaa.
        Itselleni suomeen muuttamisen päätös on siis tuonut paljon positiivisia asioita, välillä ikävä kansainvälistä menoa ja uraa mutta sen hinta oli minulle se ettei elämälle jäänyt aikaa.

        Positiivistä mieltä kaikille tänne takaisin muuttajille. Naurakaa asioille jotka teidän mielestä on huonommin täällä tai jos esim joittenkin suomalaisten käytös tuntuu juntilta tms. Tällainen asenne on ainakin minua auttanut todella paljon!


    • suomi kutsuu

      Moi kaikille. Haluaisin kysyä mistä voisi hakea apua kun ajattelee suomeen muutamista. Olen asunut aika kauana ruotsissa mutta nyt alkaa kotimaa kutsua.
      Onko mitään foorumia mistä saisi apua ja/tai vinkejä paluumuutosta?

      • juurilla ollaan

        Jos tosiaan haluat asiallista tietoa niin suomi-seura.fi on yksi kohde josta itse sain erittäin tärkeää tietoa ja ennen kaikkea asiallista tietoa palatessani takaisin yli 40v.Ruotsin vuoden jälkeen joten suosittelen !!Enkä muuten kadu paluumuuttoa näin parin vuoden jälkeenkään!!


      • ererwtertewytw
        juurilla ollaan kirjoitti:

        Jos tosiaan haluat asiallista tietoa niin suomi-seura.fi on yksi kohde josta itse sain erittäin tärkeää tietoa ja ennen kaikkea asiallista tietoa palatessani takaisin yli 40v.Ruotsin vuoden jälkeen joten suosittelen !!Enkä muuten kadu paluumuuttoa näin parin vuoden jälkeenkään!!

        Jos palaa ilman työpaikkaa, joutuu työkkärin kyykytettäväksi, ja siitä ei taida vielä olla kunnon selviytymisohjeita. Oikeastaan minä voisin sellaiset laatia, tai koota muidenkin kokemuksista. Siis asioita, jotka sinun pitäisi tietää ennen kuin menet työkkäriin, ja paluumuuttajana mieluiten ennen kuin päätät muutostasi takaisin Suomeen. Jos et tiedä (ja mitenpä tietäisit) etukäteen, koet ikäviä yllätyksiä. Sinua kohdellaan äkkiä kuin rikollista, mielisairasta tai asennevammaista loista, vaikka olet ehkä ollut koko ikäsi hyödyllinen työtä tekevä ihminen entisessä asuinmaassasi.


    • hgfhfghgfhhg

      http://reilusuomi.wordpress.com/

      Jos jaksat kahlata linkkejä läpi, löydät juttua ainakin siitä, millaista on olla työnhakijana Suomessa nykyään. Suomessa harjoitetaan laillistettua orjatyötä. Tai siis muka-laillistettua, vaikka sotiihan se kansainvälisiä sopimuksia vastaan. Ja maan 200000-400000 työnhakijaa on suuren vielä työssäkäyvän (mutta kuinka kauan) yleisön mielestä itse syyllisiä työttömyyteensä.

      Ihana maa!

      Nyt on yli 20 astetta pakkasta. Puuterilunta sateli eilen hiljalleen. Täydellinen talvipäivä eilen, taitaa tulla samanlainen tänään. Tällaista kaipasin Australian helteissä. Olen ollut Suomessa puolisen vuotta, enkä ole katunut paluutani, kaikesta huolimatta. Luonto ja kieli ja ystävät - niitä arvostan. Australiasta kaipaan luomuvihannestoreja. Täällä ei ole varaa syödä luomua, eikä kaikkea edes ole saatavilla.

    • Puuterikunta

      Luonto ja kieli ja ystävät

    • tyytyväinen minä

      Muutin takaisin yli 20 Ruotsissa vietetyn vuoden jälkeen. Vaikka osasin todella hyvin ruotsia, niin Ruotsissa minua kyykytettiin. Onneksi sellainen jäi sinne lahden taa.

      Olen sopeutunut Suomeen hyvin. Viranomaisten kanssa ei ole ollut ongelmia, kun ei ole tarvinnut sossussa yms. asioida.

      Uusia ystävyyssuhteita kylläkin toivoisin lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      144
      3860
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      88
      3508
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      324
      2016
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      93
      1507
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1306
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1175
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      152
      937
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      909
    9. 46
      803
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      787
    Aihe