Osatyökyvyttömyyseläke+Kela:n työmarkkinatuki

Ihan pihalla!

En jaksa kahlata, että oisiko kenties joku jo samasta asiasta kysynyt, vaan heitän suoraan kysymyksen!
Mulla päättyy Keva:n kuntoutustuki(ollut osatyökyv.eläkkeen suuruinen) nyt 31.7. 7.7 täyttyy liiton 500 päivää.
Keva myönsi osatyökyvyttömyyseläkkeen....vanhuuseläkkeeseen asti..joka on positiivinen asia..ei taravitse siitä asiasta enää kamppailla.
Siis siirto Kela:n työmarkkinatuelle! Kuvittelin, että tämä työmarkkinatuki 24,51 vain puolittuu...kuten liitonkin päiväraha....
Mutta ihmetyksekseni sainkin kuulla, että ko.tuki on kuukaudessa vain n.158€....brutto!
Taas tehdään vähennyksiä! Eli,tuloni edelleen vain putoavat....

MITEN TÄMÄ ON MAHDOLLISTA? ONKO SE AIVAN OIKEIN?
No,tiedän, että 180 pvää saan "nauttia" tätä suurta summaa kunnes otetaan mieheni tulot huomioon..ja tiedän summan missä kohtaa tämäkin vielä saattaa alentaa Kela:n tukea.

Tietysti kokoaikaiseläkkeen haku tulee eteen...

Onko täällä muita, jotka ovat törmänneet samaan asiaan?
Jos on niin saisinko ystävällisesti vastauksia...tietoa, mistä asiaa vielä voisin tiedustella, onko se todella näin?

Kiitos etukäteen!

6

2763

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rautalanka_

      Työmarkkinatukeen vaikuttaa puolison tulot. Ei siinä voi vikistä.

      • IHAN PIHALLA...

        Kyse olikin siitä, että miten noin paljon voi vaikuttaa OSAtyökyvyttömyyseläke Kela:n työmarkkinatukeen!

        Olen ollut tietoinen, että vasta 180 pvn:n jälkeen otetaan huomioon puolison tulot...riippuen tuloista > ko.tuki vähenee tai ei vähene.

        Kyllä mä tuossa jo teinkin selvitystä vähän pitemmälle kysymyksineni.....että vastausta odotellen!


      • sosiaalietuus
        IHAN PIHALLA... kirjoitti:

        Kyse olikin siitä, että miten noin paljon voi vaikuttaa OSAtyökyvyttömyyseläke Kela:n työmarkkinatukeen!

        Olen ollut tietoinen, että vasta 180 pvn:n jälkeen otetaan huomioon puolison tulot...riippuen tuloista > ko.tuki vähenee tai ei vähene.

        Kyllä mä tuossa jo teinkin selvitystä vähän pitemmälle kysymyksineni.....että vastausta odotellen!

        Tarveharkinta 180 päivän aikana tarkoittaa esim. puolison tuloja. Ne eivät vaikuta heti. Jos itse saa esim. osatke, niin se on laissa määritelty vähentäväksi sosiaalietuudeksi, joka vähentää tyämarkkinatukea heti. Muiden tulojen takia on sitten tarkistus 180 pv:n jälkeen.


    • osatyökyvyttömyyseläkkeelä

      ja jää työttömäksi, mistä tuloista lasketaan ansiosidonnainen työttömyyspäiväraha? Jostain 5 vuoden takaisesta vuositulosta, josta sitten vähennetään osatyökyvyttömyyseläke?? Tuleeko mitään indeksikorotuksia 5 v takaisin tuloihin??

      • osatyötönn

        Minuakin kiinnostaa tämä. kyse olisi 10 vuoden takaisista tuloista??


    • Voi Ei!

      Olen työmarkkinatuella. Hain eläkeyhtiöltä eläkettä t kuntoutusta. Minulle lähetettiin ennekkopäätös osa-aikaeläkkeestä, ja laskin, että jos sitä alan saada, saan tosi vähän työmarkkinatukea, niin että tuloni ovat jopa n 60 € huonommat kuin tm-tuella. Tietysti, jos saisin jostain osa-aikatyön, se olisi hyvä, mutta jos työttömyys jatkuukin...
      Olen vähän yli 50v.
      Onko minun PAKKO sitten hakea tuota eläkettä ja siirtyä sille?
      Pitääkö ennakkopäätöksestä ilmoittaa Kelalle, jos Ei hae sitä eläkettä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1645
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1509
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      68
      1419
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      38
      1373
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1314
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1248
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1126
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe