Onko saatanausko luonnollinen?

Chandi

Liikkuessasi luonnossa, tapaatko siellä saatanan? Juhliessasi läheistesi kanssa vuodenkiertoa ja ihmiselämän käännöskohtia, onko saatana läsnä?

Kun ylpeytesi, ahneutesi, itsekkyytesi vokottaa sinua kohtelemaan läheistäsi väärin, onko se saatana joka sinua pyörittää, vai olisitko sittenkin sinä itse joka et osaa olla oikeudenmukainen muita kohtaan? Olisitkohan vähän lapsellinen kun syyttelet jotakin olentoa omista virheistäsi...? Mahtaisiko olla niin...?

:p

5

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topu

      Olin lenkkeilemässä luonnon helmassa, kun eteeni tupsahti tummiin pukeutunut mummo. Pelästyin ja harppasin sivuun, jolloin kuulin huudon takaani: "Missäs vietät iäisyytesi syntinen?"

      Juhliessani vuoden pisintä päivää yhdessä ystävieni kanssa, joukkoomme tunkeutui ryhmä ennestään tuntemattomia nuoria, jotka ojensivat meille lappusia, joiden keskeisin sanoma oli: "Jeesus on Herra, Jumala on Rakkaus". Juhlinta lopahti siihen.

      Kesällä olin liikkeellä yhdessä ystävieni kanssa ja näimme meressä vähän matkan päässä rannasta humalaisen, joka oli hukkumaisillaan. Saimme raahattua jo sinertävän humalaisen rantanurmikolle ja soitimme ambulanssin. Ambulanssin tultua, paikalle alkoi kerääntyä väkeä. Kun humalaiselle vielä annettiin elvytystä, paikalle saapui isokokoinen siististi pukeutunut mies, joka alkoi saarnata: "Omaan Jumalattomuuteensa tuokin mies hukkuu. Tämä on Herran merkki ja varoitus sille joka Hänen lakiaan rikkoo ja tekee lihan tekoja eikä kunnioita Jeesusta, Kristusta!"

      Olin matkalla töihin, kun minua alkoi bussipysäkillä käännyttää nuori mies. Mies sanoi: "Jeesus Kristus on onnellisen elämän ainut tae".
      "Ei ole", vastasin. "En ole uskossa, mutta olen silti onnellinen".
      "Sitten onnesi on Saatanasta!" mies sähähti ja lähti pois.

      Keskustelen internetin keskustelupalstalla meditaatiosta stressin vähentäjänä, kun samaan keskusteluun liittyy nimimerkki, joka ISOIN KIRJAIMIN JA ONNETTOMALLA / SURKEALLA/ÄLYVAPAALLA KIELIOPILLA selittää että se tapa joka auttaa stressiin ei ole Jeesuksesta, joten se on Saatanasta.

      Kyllä. Kiitos kysymästä. Uskon tavanneeni Saatanan jo moneen otteeseen.

      • Vaisnava

        ;) Kiitoksia viihdyttävästä viestistä.


    • Itzli

      No sanotaan näin, että Saatanan hahmona on mielestäni melko ankea yritys kuvata aitoa "pahuuden olemusta". Tottakai sen ympärillä pyörivät myytit kertovat paljon ihmisluonteen pimeämmistä puolista, mutta Saatanassa sinänsä ei ole mitään ainutlaatuista. Useimpien kulttuurien myyteissä tunnetaan jokin hahmo jonka ansioksi luetaan kaikki hirmun kauhistukset.

      Kuitenkin kysymykseen saatanauskon luonnollisuudesta, vastaisin hieman kierrellen, että usko itsen ulkopuoliseen häiriöitä aiheuttavaan voimaan on luonnollinen. Se on sitten eri asia onko asia todella siten. Jungin mielestä kaikki synkät asiat olivat kotoisin oman mielemme alitajuiselta puolelta. Olipa asia kuinka hyvänsä, lopputulos on se, että on olemassa voimia joita voimme hyvällä syyllä kutsua "pahoiksi", tarkoittaen sillä, että ne ovat petollisia ja luonteeltaan rauhaa häiritseviä ja negatiivisia elämälle. Omat negatiiviset tunteemmekin voitaneet laittaa tähän kategoriaan. Kuinka pitkälle pahuuden lonkerot ulottuvat itse todellisuuteen on sitten henkilökohtainen uskonasia (tai tiedonasia). Itse uskon niiden ulottuvan erittäin syvälle. Itseasiassa jopa alitajunta on mielestäni paljon omituisempi asia kuin vain jokin aivojemme tiedostamattomien sähköimpulssien summa. Pahuus ulottuu syvälle itse todellisuuteen, mutta niin ulottuu kaikki muukin.

      Itse olen ajatellut ikäänkuin hieman Platonin suuntaisesti, että kaikilla asioilla on korkein ideaalinsa. Näin ollen "pahuuden" ideaali olisi jonkinlainen toiseuden herra, kaikkien varjojen kuningas, josta moni ei tiedä ja harva arvaisi.

      Metsässä ei välttämättä tule vastaan Saatana, mutta kyllä siellä saattaa alkaa oikeasti pelottamaan. Itse katson myös esimerkiksi painajaisunet ja hulluuden "toiseuden herran" lähettämiksi "lahjoiksi", joita käyttäköön hyödykseen ne jotka siihen voimiltaan kykenevät.

      Olen jo joitakin vuosia ollut vakuuttunut siitä, että elämään on sisäänrakennettuna jonkinlainen "luonnollinen pahuus". Sain tästä alunperin ilmoituksen unen kautta, jossa atsteekkien astrologinen symboli "kiviveitsi" avautui minulle luonteestaan. Siitä lähtien olenkin keskittynyt tutkimaan pahuuden ja terävien esineiden keskinäistä suhdetta. Uskon että siinä piilee todella syvä salaisuus. Jumalan sanotaan tekevän asioista kokonaisia ja yhdistävän niitä. No, kenties pahuus on se joka leikkaa... tällaista metafysiikkaa itse olen rakennellut.

      Kaikkein voimakkaimmat kokemukseni pahuuden läsnäolosta ovat tulleet joko unissa tai juuri ennen nukahtamista.

      Jos todellisuus ei ole pelkkää pumpulia, "pahuus" on se osa sitä joka ei ole pumpulia. Ja silloin näemme, että me tarvitsemme pahuutta ja itse asiassa monessakin mielessä elämme siitä.

      • Uuna Simmakka

        >Kaikkein voimakkaimmat kokemukseni pahuuden läsnäolosta ovat tulleet joko unissa tai juuri ennen nukahtamista.

        Tämä on melko yleisesti viljelty ajatus tai tunne... Monet sanovat pelkäävänsä jonkinlaisen "pahan" läsnäoloa varsinkin jos ovat juuri ja juuri kehosta irtautumisen rajalla.

        Mieleni tekee muutenkin tehdä aloitus alter egollani Magia-osastolle pikkuriikkisen tätä aihetta sivuten, joten sinnepä sitten hyökkään taas... (Vaikka on toki tylsää olla koko ajan äänessä, muidenkin soisi sanansa sanovan.)


      • Aries

        Mitä on pahuus?


        Onko se sadismia?

        Onko se itsekkyyttä?

        Onko se tappamista?

        Onko se pettämistä?

        Onko se piittaamattomuutta?

        Onko se subjektiivista?


        Jos se on sadismia, silloin se on samaa kuin piittaamattomuus. Nautitaan ilman eettisiä estoja.

        Jos se on itsekkyyttä, silloin rakkausavioliittokin on pahuutta, koska siinä haetaan onnea itselle. Nehän torjutaan jotka eivät kiinnosta. Onko pahuutta torjua toinen ja aiheutaa tälle paha mieli?

        Jos se on tappamista, silloin kysytään minkä tappamista. Onko sonnin tai kanan tappaminen ruoaksi pahuutta? Entäs ihmisen tappo itsepuolustukseksi? Sehän olisi itsekkyyttä!

        Jos se on pettämistä, onko pieni verovilppi pahuutta, tai joulupukista kertominen lapsille? Entäs vieraissakäynti jos ei jää kiinni? Kuinka pahuus silloin määritellään kun kukaan ei joudu kärsimään?

        Onko se piittaamattomuutta? Oletko paha ellet lennä tuli hännä alla ympäri maailmaa tyrkyttämässä apuasi? Tai jos apua joka suunnalta pyydetään?

        Onko se subjektiivista? Susi tappaa lampaan. Susi saa ruokaa itselleen ja pennuilleen eivätkä siksi kuole nälkään, se on hyvä asia. Lammas raadellaan ja se kuolee, se on paha asia. Tapahtuiko tässä nyt siis paha vai hyvä asia kaikenkaikkiaan?


        Mihin kategoriaan nyt asetamme mielikuvituksemme Saatanan? Mitkä on tuon vanhan vihtahousun motiivit? Miksi ja miten se on paha?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2693
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      67
      2480
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2101
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1737
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1479
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1429
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1403
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe