Haluaisin lahjoittaa pojanpojalleni rahaa tililtäni. Miten toimia, ettei pojanpojalleni tulisi vero ym. vaikeuksia. Ajattelin laittaa jonkin tietyn summan kuukaudessa hänen tililleen. Onko olemassa jokin raja, josta ei menisi veroa tms. Ja onko pankki velvollinen ilmoittamaan veroviranomaisille tällaisesta toiminnasta.
Haluaisin lahjoittaa
11
889
Vastaukset
- Voit lahjoittaa, mutta
Voit lahjoittaa pojanpojallesi verottomasti kolmen vuoden aikana yhteensä 4000 euroa. Siís 1 333 euroa vuodessa, 333 euroa neljännesvuodessa tai 111 euroa kuukaudessa.
- minä vaan
Missään nimessä mummon ei kannata ruveta lahjoittamaan pojanpojalle 111 euroa kuukaudessa, koska silloin pienestäkin ylimääräisestä lahjasta mätkähtää lahjavero. Poika tuskin tykkää, jos mummolta tulee rippilahjaksi ja yo-lahjaksi vain ruusu, kun "verottoman lahjan maksimimäärä on jo täynnä, sorry vaan".
Eli säännölliseen lahjoittamiseen pienempiä summia, jolloin noita "erikois"lahjojakin voi antaa. Toinen vaihtoehto on antaa se 4000 euroa könttäsummana rippilahjaksi ja toinen samanlainen yo-lahjaksi. minä vaan kirjoitti:
Missään nimessä mummon ei kannata ruveta lahjoittamaan pojanpojalle 111 euroa kuukaudessa, koska silloin pienestäkin ylimääräisestä lahjasta mätkähtää lahjavero. Poika tuskin tykkää, jos mummolta tulee rippilahjaksi ja yo-lahjaksi vain ruusu, kun "verottoman lahjan maksimimäärä on jo täynnä, sorry vaan".
Eli säännölliseen lahjoittamiseen pienempiä summia, jolloin noita "erikois"lahjojakin voi antaa. Toinen vaihtoehto on antaa se 4000 euroa könttäsummana rippilahjaksi ja toinen samanlainen yo-lahjaksi.Lahjaverolain mukaisesti:
"muusta lahjasta, jonka arvo on 4 000 euroa pienempi, kuitenkin niin, että jos lahjansaaja kolmen vuoden kuluessa saa samalta antajalta useita sellaisia lahjoja, näistä on suoritettava veroa, kun niiden yhteinen arvo nousee vähintään mainittuun määrään."
Eli on tärkeätä huomata, että lahjan arvo ei kolmen vuoden aikana saa olla 4000 euroa vaan sen pitää olla sitä pienempi, eli enintään 3999 euroa ja 99 senttiä. Jos rahalahjan arvo on tasan 4000 euroa kolmessa vuodessa menee siitä lahjavero.
Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
datanomi
http://www.petrinurminen.net- mummuli....
petu_67 kirjoitti:
Lahjaverolain mukaisesti:
"muusta lahjasta, jonka arvo on 4 000 euroa pienempi, kuitenkin niin, että jos lahjansaaja kolmen vuoden kuluessa saa samalta antajalta useita sellaisia lahjoja, näistä on suoritettava veroa, kun niiden yhteinen arvo nousee vähintään mainittuun määrään."
Eli on tärkeätä huomata, että lahjan arvo ei kolmen vuoden aikana saa olla 4000 euroa vaan sen pitää olla sitä pienempi, eli enintään 3999 euroa ja 99 senttiä. Jos rahalahjan arvo on tasan 4000 euroa kolmessa vuodessa menee siitä lahjavero.
Petri Nurminen
julkishallinnon asiantuntija
datanomi
http://www.petrinurminen.netOlen itse tienannut rahat ja maksanut niistä verot ja sitten säästöistäni menee lähdevero... Ja jos lahjoitan pojanpojalleni rahaa niin niistäkin menee vero... Elikkä kolmikertanen vero tavallaan. Miten voisin tämän kolmannen veron kiertää.. Jos laitan vain hänen tililleen esim 500 euroa kuukaudessa ja kirjoitan tiliotteeseen maksu, velka , terve moro hei.. niin mistä verottaja voi tietää, että rahat on lahja ?
- mie,,mie,.,
mummuli.... kirjoitti:
Olen itse tienannut rahat ja maksanut niistä verot ja sitten säästöistäni menee lähdevero... Ja jos lahjoitan pojanpojalleni rahaa niin niistäkin menee vero... Elikkä kolmikertanen vero tavallaan. Miten voisin tämän kolmannen veron kiertää.. Jos laitan vain hänen tililleen esim 500 euroa kuukaudessa ja kirjoitan tiliotteeseen maksu, velka , terve moro hei.. niin mistä verottaja voi tietää, että rahat on lahja ?
Ei verottaja tongi ihmisten tilejä. Eiköhän tämä ole hyvin yleistä, että lapsille ja lapsenlapsille annetaan rahaa, eikä siitä tehdä tiliä verottajalle. Suuret summat, joilla ostetaan talo tai auto, on sitten eri juttu.
Eli saajan ei kannata ostaa niillä rahoilla mitään isompaa, sen verottaja saa tietää, koska omaisuus pitää ilmoittaa veroilmoituksessa. Tai jos ostaa, niin ottaa silmänlumeeksi myös lainaa ainakin jonkin verran.
Eikä rahoja kannata sijoittaa sijoitustileille, ne veroittaja saa tietoonsa. Laittaa vaan tavalliselle tilille, jolle ei tule suurempia korkoja. - säästöistäsi maksat vain ko...
mummuli.... kirjoitti:
Olen itse tienannut rahat ja maksanut niistä verot ja sitten säästöistäni menee lähdevero... Ja jos lahjoitan pojanpojalleni rahaa niin niistäkin menee vero... Elikkä kolmikertanen vero tavallaan. Miten voisin tämän kolmannen veron kiertää.. Jos laitan vain hänen tililleen esim 500 euroa kuukaudessa ja kirjoitan tiliotteeseen maksu, velka , terve moro hei.. niin mistä verottaja voi tietää, että rahat on lahja ?
Pikkutarkennus:
säästöistäsi et maksa veroa - ainoastaan korkotulosta, siis pääoman kasvusta. - mummuli,,,,,
mummuli.... kirjoitti:
Parhaiten verokarhun voi kiertää siten ettei laita pojanpojan tilille vaan suoraan käteen, taikka
jos tarkoitus säästää, sellaiseen paikkaan jossa rahat säilyvät, onhan mummulille tuttua entisajan "sukanvarteen säästäminen" , se on hyvä säästömuoto, pitää vain keksiä minne säästää.
Joku luotettava henkilö olisi paras ratkaisu, hänen kanssaan voisi tehdä paperit kaikista rahoista, ja sopimus koska rahat luovutetaan pojanpojalle. Ei kannata kaikesta maksaa veroja, moneen kertaan. - lköldfölödf0
säästöistäsi maksat vain ko... kirjoitti:
Pikkutarkennus:
säästöistäsi et maksa veroa - ainoastaan korkotulosta, siis pääoman kasvusta.Aivan. Lisäksi: jos lahjoitat rahaa lapsenlapsellesi, sinä et maksa siitä lahjaveroa, lapsenlapsi maksaa. Lapsenlapselle se on ihan uutta oamisuutta, hän ei ole maksanut siitä yksin tai akksinkertaista veroa ennen.
Työnantajani, suuri kansainvälinen yritys, maksaa tuloistaan veroa joka puolelle ja vielä alvia. Pitäsikö minun nyt saada palkkani ja osakkaiden saada osinko verovapaasti, ettei tulisi tuplaverotusta? Jippii!
- ...muut perilliset voivat h...
Ole tarkka myös "ennakkoperintömielessä". Jos tililtäsi säännöllisesti siirtyy summa lapsenlapselle ja hän/vanhempansa ei ilmoita sitä lahjaveroksi, voi tulla heille ikäviä jälkiseurauksia veronkierrosta jos/kun perukirjoituksessa jälkeläisesi nostavat asian esiin...
- mummuli....
Ei tämä ole mitään ennakkoperintöä vaan haluan antaa pojanpojalleni rahaa, kun sitä en itse tarvitse. Ja tuskin muut perilliset siitä mitään haloota nostaa. Saanhan minä tehdä rahoillani mitä haluan ja en ole vielä hautaan kaatumassa, mutta kun olen varakas ja minulla on kaikkea ja pojanpoijallani ei ole "kaikkea". Ei hän ole kerjäämässä sitä ja en edes vielä tiedä hyväksyisikö hän edes minun rahojani.
Ja se, että antaisin hänelle käteistä on vähän nykyaikana hmmm.. no on mitä on, kun kaikki suoritetaan pankin kautta laskut, tilisiirrot yms. Ja jos lahjoittaisin hänelle käteistä, niin hänen olisi kai pakko viedä rahat pankkiin, että sitten voisi maksaa kulujaan.. no tietysti ruokaa yms hän voisi niillä ostaan...
- njkioho
Älä anna rahaa vaan tavaroita eli ostat hänelle hänen valitsemansa tv:n, kännykän, polkupyörän, pesukoneen, imurin yms. VErottaja ei tarkista kaupasta viennin jälkeen kenen käytössä tavara on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305822Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144374Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403247IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522961Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391559Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 661301
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161