Hei.
Näin lehdessä synttäreitä viettävien lasten kuvissa nimen Salome, joka oli pikkuisella pellavapäisellä tytöllä. Ihastuin nimeen oitis, ja olen nyt alkanut ajatella sitä ihan tosissaan meidän pienelle nyytille. Miehelle en ole uskaltanut edes ehdottaa, pelkään että tyrmää sen täysin kun on niin harvinainen ja erikoinen nimi.
Osaako kukaan kertoa mitään Salome- nimestä, sen juurista ja alkuperästä, maista joissa on käytössä, esiintyvyydestä, tarkoituksesta...? Olisi hyvä olla jotain "aineistoa" esittää miehelle kun otan nimen sitten jossain vaiheessa puheeksi ;)
Ja ihan yleisiä mielipiteitäkin saa laittaa.
Meillä on ennestään yksi tyttö, Elsa nimeltään.
Salome
9
1622
Vastaukset
- kkkkkkkkkkkkkk
Salome on naisennimi samasta juuresta kuin Salomon, joka on hepreaa ja tarkoittaa rauhallista, rauhaan halukasta. Nimipäivä löytyy ortodoksisesta kalenterista 3.8. Nykyään nimi on tosiaan hyvin harvinainen.
Nimi on kyllä kaunis, vaikka ei ensimmäisenä pikkutytön nimeltä kuulostakaan. Jos jonkun sennimisen pikkutytön tuntisi, varmaan kuulostaisi ihan luontevalta. Muuten tuo minulle mieleen lähinnä Raamatun. - nyytikki
Tove Janssonin Taikatalvi-muumikirjassa on eräs pikku ötökkä nimeltään Salome. Hän asuu merenvahasta tehdyn raitiovaunun takasillalla ja kuuntelee haltioissaan reippailevan hemulin käyrätorvensoittoa, ihastuupa hemuliin niin paljon, että lähtee ulos lumimyrskyyn tämän perään ja on vähällä paleltua kuoliaaksi. Olen aina rakastanut tuota pikkuötökkää ja hänen nimeään.
- Primrose
testamentissa esiintyy kaksikin Salomea:
1) yksi Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja ylösnousemusta todistaneista naisista, josta ei tiedetä muuta kuin nimi.
2)Herodiaan tytär. Herodias oli Filippoksen vaimo, mutta eli miehensä veljen, neljännesruhtinas Herodeksen kanssa, mitä Johannes Kastaja oli paheksunut. Salome tanssi Herodeksen syntymäpäiväjuhlissa, ja Herodes innostui niin, että lupasi tytölle mitä ikinä tämä haluaisi. Herodias-äiti, joka oli käärmeissän Johannes Kastajalle, käski tyttöä pyytämään Johannes Kastajan pään vadilla, minkä tyttö saikin. Tästä aiheesta on tehty ties kuinka monta runoa, kirjaa ja elokuvaa.
Mitä muuten pidät nimestä Salme? Myös Salma on mahdollinen, mutta melko itämainen kuten Salomekin.- Mauriina
tuosta ensin mainitsemastasi Salomesta.
Jeesuksen ristin äärellä ja tyhjällä haudalla käynyt Salome oli apostolien Jaakobin ja Johanneksen äiti ja Sebedeus nimisen miehen vaimo tai leski. Hän kuului siihen Jeesuksen naisopetuslasten ryhmään, joka seurasi Jeesusta ja apostoleja ja palveli heitä varoillaan. (Rikas nainen siis ilmeisesti.) Hän pyysi varaamaan kunniasijat pojilleen Jaakobille ja Johannekselle taivasten valtakunnassa. - ...
"Tästä aiheesta on tehty ties kuinka monta runoa, kirjaa ja elokuvaa."
Aihe on ollut suosittu myös maalaustaiteessa, esim. Gustave Moreaun maalaus. Se minulle tulee ekaksi mieleen nimestä.
- tikka tuulis
Lisäksi Salomesta on vanha legenda.
Muuan Salome oli kätilövaimon mukana synnytyksessä.
Synnytys sujui niin hyvin, ettei kätilön apua tarvittu. Salome oli epäileväinen ja halusi käsin tuntea, oliko Maria neitsyt.
Rangaistukseksi Salomen käsi surkastui. Jeesuksen kasvaessa Salomen käsi sitä mukaa kuitenkin parani.
Salomea esittävä taideteos on Dijonissa: Musee des Beaux Artsissa.
Kelttinimi Salme/Selma tarkoittaa "kaunis maisema" > Salome- .........
Järkyttävämpää nimeä saa hakea kuin Salome. Mieti vielä. Ihan oikeasti.
- Kaima?
......... kirjoitti:
Järkyttävämpää nimeä saa hakea kuin Salome. Mieti vielä. Ihan oikeasti.
Vaikka tämä onkin vanha viestiketju niin siitä huolimatta kirjoitan. En tiedä saiko viestin aloittajan tytär nimen Salome, jos sai niin terveisiä kaimalleni :)!! Ja kommentoidakseni edellisen ihmisen kommenttiin niin nimi kuuluu myös "makuasioihin", mutta en koe nimeäni järkyttävänä. Olen tyytyväinen nimeeni ja monet kehuvat kauniiksi :). Mielestäni äitini ja isäni antoivat minulle hyvän nimen.
- ranskansuomalainen
Kaima? kirjoitti:
Vaikka tämä onkin vanha viestiketju niin siitä huolimatta kirjoitan. En tiedä saiko viestin aloittajan tytär nimen Salome, jos sai niin terveisiä kaimalleni :)!! Ja kommentoidakseni edellisen ihmisen kommenttiin niin nimi kuuluu myös "makuasioihin", mutta en koe nimeäni järkyttävänä. Olen tyytyväinen nimeeni ja monet kehuvat kauniiksi :). Mielestäni äitini ja isäni antoivat minulle hyvän nimen.
Teini-ikäisellä tyttärelläni on ystävä, jonka nimi on Salomé. Etunimi on ollut suosittu 90-luvun alusta eteenpäin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799