Olen ollut aina lentokammoinen. Asiaan vaikuttavat varmaankin ylipainoni ja astmani (hoidossa).
Nyt ystävättäreni sai minut ylipuhuttua lomareissulle. Maksoin matkan ja sain tiedot lennosta. Lentokoneena on Finnairin Embraer 190, josta hain välittömästi tietoa netistä.
Kuinka ollakaan, juuri tätä konetta haukutaan keskustelupalstoilla pieneksi ja ahtaaksi! On varmaan maailman kaikista koneista lyhyimmät turvavyöt, jotka kaiken lisäksi ovat hankalasti vasemmalla sivulla, kun muissa koneissa ne ovat keskellä. Penkkien leveys on 46 cm, joten ehkä mallinmittaiset ihmiset mahtuvat istumaan niihin!
Nyt pelkään, etten a) mahdu penkkiin b) turvavyö ei ylety kiinni c) a b = astmakohtaus.
Pitäisiköhän perua koko reissu!!!
Perunko koko matkan?
18
8407
Vastaukset
- matkaan vaan
Keskustelupalstoilla nyt valitetaan kaikesta mahdollisesta, ei pidä ottaa niin tosissaan. Ei koneessa ole mitään vikaa, ja:
a) mahdut aivan varmasti penkkiin
b) tarvittaessa lentoemo tuo turvavyöhön jatkokappaleen, sitä tapahtuu usein, ei tarvitse hväetä
c) astmapiippu käsimatkatavaraan.
Pärjäät kyllä, nauti lomasta ja lennosta! - suotta
Itsellä elopaino on vaan reilu 130 kg, ja paremmin olen mahtunut Embun penkkiin sekä pitempi vyö embuissa on kuin esim. oli taannoin ATR:ssä, eikä esim. MD-11 vyö sen kummoisempi ole.
Joten ei kun reissuun vaan. Mahdut ja ylttää, ja tarvittaessa jatkopätkänkin saisi. Itse en ole vielä ainakaan tarvinnut.. - lyllerö
Suurkiitos teille rohkaisusta. Olen kuitenkin niiiiiiin arka lähtemään kotisohvalta ihmisten ilmoille juuri lähinnä isojen muotojeni kanssa. Jo ajatuskin siitä, että yrittäisin tunkea ison ahterini kapeaan lentokoneen penkkiin ja se ei mahtuisikaan, saa minut kananlihalle! Ja vielä päälle pyyntö lentoemännälle, että vyö ei ylety kiinni...huh! Häpeäisin varmasti niin paljon, että pyörtyisin!
Ehkäpä siksi olenkin pitäytynyt pysymään kotipihalla ja korkeintaan matkailemaan lähinnä omalla autolla lähikunnissa :(- Näin nimettömänä
Kerro rehellisesti pituutesi ja painosi, niin saat varmemmin luotettavaa tietoa siitä, meneenkö vyö kiinni vai ei.
MUTTA vaikka ei menisikään, niin sen lisäkappaleen pyytäminen ei ole mikään häpeä. Noita tarvitaan lähes joka lennolla, lentoemännille se on rutiinia.
Älä antaa kilojesi estää matkailua ja nauttimista! Minä lähes 140-kiloisena matkustanut useissa keski-Euroopan maissa, ja USA:ssakin, ja kyllä siellä pärjää. Leuka pystyyn ja menoksi! - Nimimerkki
Näin nimettömänä kirjoitti:
Kerro rehellisesti pituutesi ja painosi, niin saat varmemmin luotettavaa tietoa siitä, meneenkö vyö kiinni vai ei.
MUTTA vaikka ei menisikään, niin sen lisäkappaleen pyytäminen ei ole mikään häpeä. Noita tarvitaan lähes joka lennolla, lentoemännille se on rutiinia.
Älä antaa kilojesi estää matkailua ja nauttimista! Minä lähes 140-kiloisena matkustanut useissa keski-Euroopan maissa, ja USA:ssakin, ja kyllä siellä pärjää. Leuka pystyyn ja menoksi!Ei pelkät pituus- ja painotiedot kerro ihmisen fyysisiä ulottuvuuksia. 170 senttinen, 120 kiloinen voi olla tasapaksu, vyötärölihava tai varsinkin naisilla peppupaksu. Ja monasti olen vatsakkaiden miesten sijoittavan turvavyön sinne vatsan "alle" piiloon, vatsakkaat naiset ovat yleensä ihan erimallisia...
Kyllä sen jatkokappaleen pyytäminen voi olla jollekin häpeällistä. Ei pelkästään lentoemojen, vaan ihan jo kanssamatkustajienkin takia. Kaikki eivät halua saada ainakaan kiusallista huomiota. - aivoista...
Njoo, mieluummin sikalihava, kuin aivoton sikailija, joka ei osaa edes yhdyssanoja oikein kirjoittaa...
- toinen pää toisessa
Vyö laitetaan kiinni mahan päällä, toinen pää on penkin toisessa reunassa ja toinen toisessa. Ei siinä sen kummempaa, ja aukeaakin tosi helposti.
Matkaan vaan, kyllä sinne mahtuu.- Tosilihava
Juuri tuo minua noissa Embraerin vöissä on ihmettyttänytkin, kun ne olivat ekaa kertaa sellaiset joissa se solki EI ollut siinä mahan päällä, vaan siellä vasemmalla sivulla, lähellä käsinojaa. Vyö oli jotenkin huomattavasti vaikeampi laittaa kiinni kuin normaalisti.
Mittoja minulla tuolloin 174/138, ja Embraer 170:n vyö oli ensimmäinen joka ei tosiaan meinannut mennä kiinni, vaan piti vähän "taistella". Airbus-koneissa eikä muissakaan ole ollut ongelmia.
Lennän seuraavan kerran Embraer-koneella elokuussa, ja painoa on nyt 20 kg vähemmän kuin viimeksi. Saa siis nähdä miten vyön kanssa nyt käy (kaiken järjen mukaan pitäisi olla helpompaa!) - kiertynyt?
Tosilihava kirjoitti:
Juuri tuo minua noissa Embraerin vöissä on ihmettyttänytkin, kun ne olivat ekaa kertaa sellaiset joissa se solki EI ollut siinä mahan päällä, vaan siellä vasemmalla sivulla, lähellä käsinojaa. Vyö oli jotenkin huomattavasti vaikeampi laittaa kiinni kuin normaalisti.
Mittoja minulla tuolloin 174/138, ja Embraer 170:n vyö oli ensimmäinen joka ei tosiaan meinannut mennä kiinni, vaan piti vähän "taistella". Airbus-koneissa eikä muissakaan ole ollut ongelmia.
Lennän seuraavan kerran Embraer-koneella elokuussa, ja painoa on nyt 20 kg vähemmän kuin viimeksi. Saa siis nähdä miten vyön kanssa nyt käy (kaiken järjen mukaan pitäisi olla helpompaa!)Ei kai ollut vieruskaverin vyön kanssa muutaman kerran toistensa ympäri kiertyneinä penkkien välissä vyöt, lyhentää kummasti vyön mittaa...
- ei voi olla
lennetään tuolla koneella? Varmaan Maarianhaminaan sillä ei siinä voi yli tuntia istua tai tule astmakohtaus vaikka ei edes sairasta sitä. Kotimaan lento ilmeisesti?
- Tosilihava
Finnair lentää Embraer 170 -koneilla ainakin Keski-Eurooppaan (tietysti vain sellaisia lentoja jotka ovat suosittujen aikojen ulkopuolella, esim. sunnuntaina aamupäivällä).
Finnairin mukaan sopivat 2-3 tunnin lentoihin. - moskovaan
Tosilihava kirjoitti:
Finnair lentää Embraer 170 -koneilla ainakin Keski-Eurooppaan (tietysti vain sellaisia lentoja jotka ovat suosittujen aikojen ulkopuolella, esim. sunnuntaina aamupäivällä).
Finnairin mukaan sopivat 2-3 tunnin lentoihin....
- huuomoria
moskovaan kirjoitti:
...
Moskovaan? Lukekaa kysymys ja vastatkaa sitten siihen.
- Tosilihava
huuomoria kirjoitti:
Moskovaan? Lukekaa kysymys ja vastatkaa sitten siihen.
Jaa, kuule ehkä kannattaisi ottaa se hirsi omasta silmästä ennen kuin huomaat roskan toisen silmässä.
Luepa itse se aloitus uudelleen.
Missä kohtaa siinä sanotaan että kyse olisi mistään "lomalennosta"? Kas kun "lomalento" on ihan oma terminsä tietynlaisille tilauslennoille.
Sanatarkasti: "Nyt ystävättäreni sai minut ylipuhuttua lomareissulle."
Ihminen voi lähteä "lomareissulle" muutakin kuin dokaamaan ja makaamaan rannalle. Ja tosiaan, jopa Moskovaan VOI lähteä lomalle! Siellä on paljonkin mielenkiintoista nähtävää.
Ja Keski-Euroopassa on monia kauniita kaupunkeja joihin voi lähteä lomalle. - on täällä
Tosilihava kirjoitti:
Jaa, kuule ehkä kannattaisi ottaa se hirsi omasta silmästä ennen kuin huomaat roskan toisen silmässä.
Luepa itse se aloitus uudelleen.
Missä kohtaa siinä sanotaan että kyse olisi mistään "lomalennosta"? Kas kun "lomalento" on ihan oma terminsä tietynlaisille tilauslennoille.
Sanatarkasti: "Nyt ystävättäreni sai minut ylipuhuttua lomareissulle."
Ihminen voi lähteä "lomareissulle" muutakin kuin dokaamaan ja makaamaan rannalle. Ja tosiaan, jopa Moskovaan VOI lähteä lomalle! Siellä on paljonkin mielenkiintoista nähtävää.
Ja Keski-Euroopassa on monia kauniita kaupunkeja joihin voi lähteä lomalle.tyhmä ei voi muuta sanoa. Jos ihminen lähtee lomalle lentämällä niin kyllä se on lomalento. Mikä se sinusta on? Kaikesta sitä pitää alkaa kinastella.
- Tosilihava
on täällä kirjoitti:
tyhmä ei voi muuta sanoa. Jos ihminen lähtee lomalle lentämällä niin kyllä se on lomalento. Mikä se sinusta on? Kaikesta sitä pitää alkaa kinastella.
Oletko siis todellakin sitä mieltä, että Moskovaan ei voi lähteä lomalle?
En ymmärrä. Ehkä se sitten tekee minusta tyhmän.
Vaan kumpi on tyhmempi? Ihminen jonka mielestä kaikki jotka lähtevät "lomalle", automaattisesti lähtevät jonnekin aurinkolomakohteeseen?
Vai ihminen, joka ymmärtää, että lomailla voi hyvin myös kaupungissa?
- lyllerö
Nyt matka on takana!
Ja niinhän siinä kävi, ettei Embraerissa ylettänyt vyö kiinni! Olisi tarvinnut 20 cm vyötä lisää. Tuskailin aikani vyön kanssa ja loppujen lopuksi jätin sen auki. Olkoon!
Tulomatka sujui paremmin: Airbusin vyö ylettyi ruhtinaallisesti kiinni.
Mitä opin tästä? En koskaan lennä enää Finnairin koneilla!- Airbus..
Eikö se Airbus ollut myös Finnairin kone?
Sikäli en kyllä ymmärrä tuota, että Embraerin vyöhön olisi tarvittu 20 cm lisää, ja Airbusin meni "ruhtinaallisesti" kiinni.
Ei se Embraerin vyö kyllä minun kokemukseni mukaan ole kuin korkeintaan 10 cm Airbusin vyötä lyhyempi, jos sitäkään. Ainakin jos Finnairin koneista puhutaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3563045Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3011473En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841302- 1081301
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991285Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591245- 481135
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi791045Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa24941- 33847