Eli minua on nyt jonkin aikaa askarruttanut syy näkökykyni heikentymiseen. 16 vuotta näössäni ei ole ollut mitään vikaa, mutta nyt viimeisen vuoden aikana näköni on heikentynyt aika ronskisti. Voiko syynä olla huono ruokavalio tai liiallinen tietokoneella istuminen?
Juon aika paljon energia juomia, sekä limuja ja karkkiakin tulee syötyä pari pussia viikossa. Jostain luin että mahdollinen syy voisi olla diabetes.? Osa diabeteksen oireistakin täsmää, mm. tahaton laihtuminen, lisääntynyt virtsaamisen tarve ja väsyminen.
Mitä tekisitte minun tilassani? Menisittekö suorilta lääkäriin vai koittaa itse auttaa asiaa vaikka sillä ruokavalion parantamisella? Itse ajattelin jättää karkit ja limut joksikin aikaa pois ja syödä terveellisemmin. Jos tämä ei auta niin menen varmaan syksyllä kouluterveydenhoitajalle.
Kertokaa vapaasti mielipiteenne, ja kaikki neuvot kelpaa!
Näkäkyvyn heikentyminen
6
667
Vastaukset
- Sinä huomannut
jatkuvan janon-jos diabetes-minulla ainakin silloin aikanaan juuri näin.
Minulle on sanottu, että taittoviat kehittyvät omalla aikataulullaan, jos ovat tullakseen.
Ruokavalion puutteiden vaikutukseen en usko paitsi, jos kyseessä on todellinen aliravitsemus. - Nimetön
Koska olet huomannut diabetekseen viittaavia oireita, niin hakeudu terveyskeskuslääkäriin heti. Sinun oireillasi kyllä pääsee. Terveydellään ei kannata leikkiä.
Terveellinen ravitsemus kannattaa aina. Makeitakin juomia ja rasvaisia ruokia voi toki nauttia kohtuudella. Ei joka päivä, mutta viikottain.
Silmät ja koko kroppa tykkäävät värikkäästä ruoasta. Värikkyys tarkoittaa Vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja vähintään puoli kiloa päivässä. Joka päivä pitää syödä viittä eri väriä, niin erilaiset vitamiinit ja kivennäis- ja hivenaineet tulee saaduksi.
Silmät tykkäävät porkkanasta (A-vitamiinin esiaste karoteiini) ja mustikasta (en nyt äkkiä saa päähäni, mikä ainesosa siinä).
Jatkuva tietokoneen tuijottelu laiskistuttaa silmiä. Niitä ei esimerkiksi räpytellä riitävästi. Silmille tekee hyvää, kun välillä nostaa katseensa ja etsii lintuja puiden oksilta.
Olet siinä iässä, jolloin moni on saanut ensimmäiset silmälasit. - Rillipää.
Tervetuloa rillipäiden kerhoon! Minulla myös huononi näkö juuri 16 vuotiaana. Kesäloman aikana näköni huononi niin paljon että jouduin hankkimaan -1.5 lasit. Eli näkö huononi todella paljon 3kk:ssa, ja juuri tuossa iässä se on normaalia. Tuskin sinulla mitn sokeritauteja tai aidseja on. Likinäköisyys on todella yleistä nykypäivänä. Tervetuloa mukaan!
- lukiolainen91
En mä rillejä ota! :D Tuntuu että välillä näkyy paremmin ja välillä taas huonosti ;S Pitää alkaa nyt syömään paremmin, niin saa verensokeri arvot normaaliks, ja jos ei auta mitään ni meen syksyllä kouluterveydenhoitajalle. Ei muuten paljoa haittaa, mutta ei nää liikennemerkkejä kaukaa ja luokan perältä ei näe edessä olevia tekstejä.
- identtinen94
lukiolainen91 kirjoitti:
En mä rillejä ota! :D Tuntuu että välillä näkyy paremmin ja välillä taas huonosti ;S Pitää alkaa nyt syömään paremmin, niin saa verensokeri arvot normaaliks, ja jos ei auta mitään ni meen syksyllä kouluterveydenhoitajalle. Ei muuten paljoa haittaa, mutta ei nää liikennemerkkejä kaukaa ja luokan perältä ei näe edessä olevia tekstejä.
Välillä tuntuis näkyvän paremmin ja välillä ei.
Nimenomaan en näe luokan perältä mitään, saatika sitten mitään rekisterinumeroita ym. autosta.
Muuten se ei periaatteessa haittaa.
Mutta rillejä en käytä, piilarit ehkä saattaisin joskus harkita jos käy sietämättömäksi. - piilarimies
identtinen94 kirjoitti:
Välillä tuntuis näkyvän paremmin ja välillä ei.
Nimenomaan en näe luokan perältä mitään, saatika sitten mitään rekisterinumeroita ym. autosta.
Muuten se ei periaatteessa haittaa.
Mutta rillejä en käytä, piilarit ehkä saattaisin joskus harkita jos käy sietämättömäksi.Toivotaan, että tuo "terveyskuuri" auttaa näköongelmiin(kin). Mutta kyllä kyse taitaa olla ihan tavallisesta likinäköisyydestä. Eli piilareitahan vaan hankkimaan. Ymmärrän hyvin, ettei rillejä tee mieli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829