yh ja alkoholi

Äiti x 3

Uskoisin että tätä palstaa seuraavat ja tänne kirjoittelevat äidit ja isät eivät kuulu siihen ryhmään jotka vetävät päänsä täyteen aina kun mahdollista... vai miten on.
Kuinka paljon alkoholia perheessämme kuluukaan?

Meillä minä otan siiderin joskus ehkä kerran kahdessa viikossa tai joskus taukoa on puoli vuotta. Kerran kesässä käyn ystäväni kanssa terassilla jossa kuluu ehkä pari siideriä ja kotona nautittu sherrypullo. Kun lapset kasvavat.. ehkä käynnit vähän lisivät.
Huppelissa olen äärimmäisen harvoin.KOntrolli toimii ja tiedän tarkkaan rajani.
Lasten ei enää tarvitse nähdä sitä että äiti kontaa kotiin jostain.. näkivät isänsä siinä tilanteessa vessassa sammuneena.. ja heillä ei ole oikein ajatusta mitä tapahtui.

14

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ymmärrä

      olla ilman viinaa? Minusta lapsille pitää antaa lapsuusaika ilman vanhempien ryyppäämistä ja haisemista tupakalle ja viinalle! Oli yh tai ei, niin silti. Itse ryyppäsin aikoinaan ja lopetin kun se tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Nyt en juo laisinkaan. Kerralla irti vaan koko turhuudesta.

      Kun asuin aikaisemmin Keravalla (huoh) ihan tavallisessa kerrostalossa, niin oli surkeaa katsoa n. 40v yh-äitiä kahden pienen(n. 6v) lapsen kanssa, joka asui samassa rapussa. Nainen oli ympäri vuorokauden kännissä ja kun lapset ramppasivat rappukäytävällä, niin ainoastaan kilju(tai viini tai kalja) käymisastioita näkyi eteisessä. Nainen oli aina humalassa ja ei koskaan kontrolloinut mitä hänen lapsensa teki. Säälittävää.. Noin alas ei saisi vajota, vaan pitäisi ajatella vähän lapsiaankin.. Ainahan sitä voi ryypätä itsensä hengiltä sitten kun lapset muuttaa pois kotoa, mutta taitaa olla monelle liiaan iso vaatimus?

      • Äiti x 3

        en ole ikuna asunut siellä
        Lapset eivät ole nähneet minua humalassa.
        luetun sisäistämisen vaikeutta vai?

        Jos yhden siiderin ottaminen on ryyppäämistä ja tupakalle haisemista niin sitten olen syyllinen..
        Tupakoi en .. en ole koskaan sitä tehnyt....enkä koskaan siihen ala.

        Joten minulla ei ole vaikeuksia olla ilman viinaa... mutta onko sen yhden tai parin siiderin ottaminen niin suuri synti että ansaitsin moisen kirjoituksen?...


      • Kikka
        Äiti x 3 kirjoitti:

        en ole ikuna asunut siellä
        Lapset eivät ole nähneet minua humalassa.
        luetun sisäistämisen vaikeutta vai?

        Jos yhden siiderin ottaminen on ryyppäämistä ja tupakalle haisemista niin sitten olen syyllinen..
        Tupakoi en .. en ole koskaan sitä tehnyt....enkä koskaan siihen ala.

        Joten minulla ei ole vaikeuksia olla ilman viinaa... mutta onko sen yhden tai parin siiderin ottaminen niin suuri synti että ansaitsin moisen kirjoituksen?...

        Miksi sinä ylipäätään kirjoittelet tuommoisia? Ethän ole kenellekään selityksen velkaa.

        Kirjoittelustasi saa kuvan omakehusta ja sitten loukkaannut jos joku ei silitä päätäsi ja kehu sinun erinomaisuuttasi.


      • mette
        Äiti x 3 kirjoitti:

        en ole ikuna asunut siellä
        Lapset eivät ole nähneet minua humalassa.
        luetun sisäistämisen vaikeutta vai?

        Jos yhden siiderin ottaminen on ryyppäämistä ja tupakalle haisemista niin sitten olen syyllinen..
        Tupakoi en .. en ole koskaan sitä tehnyt....enkä koskaan siihen ala.

        Joten minulla ei ole vaikeuksia olla ilman viinaa... mutta onko sen yhden tai parin siiderin ottaminen niin suuri synti että ansaitsin moisen kirjoituksen?...

        Suhtautuminen niiden käyttöön, kun kayttäjänä on yh. Niin, huomattavasti useampi tuomitsee kuin hyväksyy.
        Totta kuitenkin on, että aikuinen nainen, kuten ei mieskään, tule pullosta siideriä niin tolkuttomaan humalatilaan, ettei pysty elämäänsä kontroloimaan, tai lapsiaan.
        Monet pariskunnat ovat saunasiiderit, molemmat. Ovatko he sitten yhtä vastuuttomia? Yhtä alkoholisteja?

        Uskon kyllä, että sinulla ei ole vaikeuksia alkoholin kanssa, tuskin meillä muillakaan tänne jatkuvasti kirjoittavilla.
        Humalatilan muuten näkee kirjoituksesta...paljon outoja virheitä ja sanajärjestys omituinen...

        Etkä tosiaan ansaitse tuota.
        Onkohan Julle kutsunut apujoukkoja?


    • 3:n äiti

      mutta nyt kun nuorinkin on jo 15v.,
      suon itselleni sellaisia vapauksia,
      joita en ennen suonut :))

      Likka on usein lapsenvahtina yli yön
      ja se on minun aikaani se!
      Jos on rahaa, mennään porukalla oluselle,
      jos ei ole, haetaan muutama siideri,
      katsellaan joku elokuva ja tehdään hyvää
      syötävää.
      Että osaa olla rentouttavaa :))

      Käyn myös siskon luona piha-apuna,
      (kun tyttö on lapsenlikkana muualla)
      kerätään omppuja, mehustetaan tai hillotaan
      ja otetaan parit naista väkevämmät :))

      Halvat ovat hullun ja köyhän huvit :))

    • Mummu*

      Ei tuollaisista määristä kannata päätään vaivata. En ole ollut yksinhuoltaja koskaan, mutta papan kanssa otetaan kuppia silloin tällöin.

      Luulen, että useammalla yksinhuoltajalla on raha sen verran tiukassa ettei alkoholiin liikene varoja. Heitä vain syyllistetään enempi jos joku näkee yh:n vähän maistaneena. Leimataan sitten sen perusteella hulttioksi ja juopoksi.

      Meissä ihmisissä on niin monenlaista vipeltäjää niin yksin kuin kaksin huoltajissa. Kippis!!

    • Mama for kids

      Niin..tuota..khöhöm..jassoo..heh

      Viinipullo hupajaa niin nopeasti..jos on iso lasi #naurua#

      Leikkiä..Otan joskus iltaisin muutaman lasin viiniä, lasten nähden.
      Samoin joskus viikonloppuna ruoan kanssa. Jos nyt sattuu sellaista punaista juomaa varastossa olemaan :)
      Minun äitini otti viininsä meidän lasten nähden ja muutamat kerrat muistan hänen tulleen varsin iloisena -olkalaukku ropellina kotiin "tansseista".

      Mielestäni parasta alkoholikasvatusta on, kun antaa mallin sopivaan kohtuukäyttöön ja lasinreunasta kielenkärjellä maistiaiset, kun lapsi sitä haluaa. Myös Alkossa annan lasteni kulkea ja katsoa vapaasti.

      Rajoista on turha puhua, koska jokaisella on henk kohtaiset rajansa ja niitä ei pakolla ja saarnaamalla muuteta.

      Hauskaa ja varsinkin mielenkiintoista keskiviikkoa kaikille !!

      • Äiti x 3

        ei koskaan maistanut alkoholia.
        Isä siitäkin edestä samoin vierailevat pariskunnat kotonamme.
        Olin itse ensikerran alkoholin kanssa tekemisissä kun olin melkein 19 ja siihen saakka vannonut etten koskaan maista viinaa koska siitä jäi lapsena jotenkin ikävä kuva.
        Ja sittenkun lähiympäristössä eräs nainen (onnellisesti aviossa) ryyppäsi koko raskausajan ja vauva syntyi vammaisena ja monen leikkauksen jälkeen kuoli.... minä sain entistä kamalamman kuvan viinasta.
        Siitä kammosta pääsin vasta aikuisena ja sittemin muodostanut ihan hyvä suhteen alkoholin kanssa.
        Kohtuu kaikessa...
        Samaa yritän siirtää lapsilleni.
        Jos on alkossä käyntiä otan lapsia mukaan.. miksi heille pitäsi siitä tabu tehdä?

        Hassu juttu että keskimäiseni on kuin minä lapsena.. viina on pahasta ja hänen kavereillaan on kerho jonka jäseniksi pääsee vain alkoholi"vihaajat".. kuuntelen heidän juttujaan huvittuneena.. mutta toisaalta mielissäni.. jos noin pysyy poissa nuorena ryypiskelystä.


        Mutta nyt töihin.. on iltavuoron aika


      • Marru

        Itse olen ajatellut monasti sodan jälkeistä aikaa ja sitä miten paljon miehet ryyppäsi päästyään sodasta.

        Siihen aikaan naisten alkoholin käyttö oli tosi harvinaista. Itse en nähnyt äitiäni koskaan humalassa, mutta isääni ja muita miehiä aika usein.

        Minulle ei jäänyt mitään traumoja asiasta. Lapsena seurailtiin ja tehtiin jekkuja näille humalikoille.

        Itse käytän alkoholia ja olen ottanut aikoinaan myös lasteni nähden. Ei heistä ole tullut juoppoja eikä huligaaneja.

        Kun säilyttää kohtuuden alkoholin käytössä ei lapset siitä kärsi.

        Mitenkähän ne tuolla viinimaissa sitten lapsetkin osaa suhtautua alkoholiin niin luontevasti.

        Siellä ei ole sellaista salailua ja pullon pitämistä pöydänjalan juuressa niin kuin täällä suomessa.


      • 3:n äiti
        Äiti x 3 kirjoitti:

        ei koskaan maistanut alkoholia.
        Isä siitäkin edestä samoin vierailevat pariskunnat kotonamme.
        Olin itse ensikerran alkoholin kanssa tekemisissä kun olin melkein 19 ja siihen saakka vannonut etten koskaan maista viinaa koska siitä jäi lapsena jotenkin ikävä kuva.
        Ja sittenkun lähiympäristössä eräs nainen (onnellisesti aviossa) ryyppäsi koko raskausajan ja vauva syntyi vammaisena ja monen leikkauksen jälkeen kuoli.... minä sain entistä kamalamman kuvan viinasta.
        Siitä kammosta pääsin vasta aikuisena ja sittemin muodostanut ihan hyvä suhteen alkoholin kanssa.
        Kohtuu kaikessa...
        Samaa yritän siirtää lapsilleni.
        Jos on alkossä käyntiä otan lapsia mukaan.. miksi heille pitäsi siitä tabu tehdä?

        Hassu juttu että keskimäiseni on kuin minä lapsena.. viina on pahasta ja hänen kavereillaan on kerho jonka jäseniksi pääsee vain alkoholi"vihaajat".. kuuntelen heidän juttujaan huvittuneena.. mutta toisaalta mielissäni.. jos noin pysyy poissa nuorena ryypiskelystä.


        Mutta nyt töihin.. on iltavuoron aika

        olen myös juonut sen minkä olen juonut.
        Lapset ovat myös nähneet minut huppelissa.
        Tosin ovat aika isoja jo :))

        Kukaan viidestä (poikapuolet mukaan laskien)
        eivät käytä alkoholia kuin satunnaisesti ja
        kuten 20v tyttäreni sanoo, joskus maun vuoksi
        lasillinen enkeliä tai muuta hyvää.

        Ehkä kotoa saatu malli,
        ettei juomista pidä piilottaa ja salata,
        on vaikuttanut positiivisesti meidän mokkeloihin.

        Olen oikein onnellinen, kun tiedän, etteivät
        hillu humalassa kaupungilla.
        Säästyy sitäpaitsi monelta murheelta :))

        Lapsesi ovat oikealla tiellä,
        viinaa kuuluukin vähän varoa ja pitää se
        poissa kuvioista. :))


    • miija

      Naimisissa ollessa kävin ravintolassa parikin kertaa kuussa. Niin kävi miehenikin. Kävimme aina erikseen, koskaan ei ravintolaan menon takia meillä tarvinnut olla lapsenvahtia, eikä lapset nähneet ravintolasta palaavaa vanhempaansa.

      Mulle nuo ravintolassa käynnit olivat henkireikä, tukehtunut olisin muuten mieheni henkisen väkivallan alle. Olutta join samaan valmiin kuin neitiaikanani. Väkeviä en osaa juoda, joten niihin en koskenut/koske, eikä niitä tee mieli.

      Avioeron myötä ja kun sen jälkeen löysin uudelleen nuoruuden rakkauteni loppui ravintolassa käynti. Nyt syksyllä tulee kaksi vuotta, kun siellä viimeksi olen käynyt plus samoin tulee kaksi vuotta viimeisimmästä krapulasta.

      Olutta mulla on aina jääkaapissa. Viimeisimmän sixpackin olen ostanut pari kuukautta sitten ja yhden pullon olen siitä juonut. Minusta elämä on hauskempaa täysin selvin päin. Ajatus krapulasta oikein kauhistuttaa, kun edellisestä on pitkä aika.

      Silti en katso, että minusta täysin absolutisti on tulossa, mutta yksinhuoltaajuuden myötä mulle ainakin on tapahtunut päin vastoin kuin mitä monet luulevat eronneelle tapahtuvan.

      Juomiseni ei lisääntyisi, vaikka rahaa olisi enemmän eli se ei ole ollut pidättävänä tekijänä. Mikäli haluja olisi ollut, niin jostain muualta siihen rahat olisin nipistänyt. Onnellinen rakkaussuhde tämän on saanut aikaan.

    • Muija

      ei taida kuulua yh-äidin elämään. ei ainakaan jos vatuun lapsistaan kantaa. Itse otan joskus olutta aivan samalla tavalla kun muutkin ihmiset. Ei tulis mieleenkään heilua humalassa, lapset on sitä herkkua nähneet isänsä taholta aivan tarpeksi. Joskus vaan tuntuu, että yh:t syyllistetään jos joku baarissa tms. paikassa joskus näkee.

    • Diana

      En juo alkoholia ollenkaan lasten aikana, vaan käyn ulkona ystävieni kanssa kun on vapaa viikonloppu. Lapset eivät ole nähneet minua eron jälkeen kertaakaan humalassa.

      • Anonyymi

        Kun ryyppää on tarjottava myös lapsosille parit paukut.
        Näin tunnelma nousee kattoon!


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2102
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1976
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe