Skandinaavinen lentoyhtiö SAS avaa internetsivuilleen oman sivuston homomatkailijoille. Nettisivuilla yhtiön henkilökunta kertoo omia vinkkejään Tukholmaan ja Kööpenhaminaan matkustaville turisteille. SAS juhlistaa nettisivujen avaamisella myös paria aihepiiriin liittyvää tapahtumaa.
SAS:n arvojulistuksen ongelma on osin työoikeudellinen. SAS:n henkilöstö lienee työhönotossa sitoutunut yhtiön arvoihin. En usko, että arvoiksi on nimeltä mainittu henkilökohtaisen vakaumuksen sisältö, joka nyt on kirjattu yhtiön tiedotteeseen. Homoseksuaalisuus arvokysymyksenä aiheuttaa poikkeuksellisen runsaasti erimielisyyttä yksilöiden ja yhteisöjen välillä sekä yhteisöjen sisälläkin. Toisaalta homouden liittyminen lentoyhtiön tehtävään voidaan osoittaa huomattavan epäsuorasti.
Homouden väitetään toisinaan olevan myötäsyntyistä. Tällöin homous olisi henkilökohtaisena ominaisuutena verrattavissa jalan kokoon ja sitä kautta kengännumeroon. Jalkineen koko merkitsee todistettavasti muun ohella, että tietty määrä matkustamon kuutiosenttejä on varattava kenkien säilytykseen. Lentoyhtiön tiedontarve on kiistattomampi jalkineista kuin homoudesta. Lisäksi SAS:n virallinen suhtautuminen kenkien käyttöön lienee ollut henkilöstölle tuttu tai arvattava jo työhönotossa.
SAS:n arvolinjaus yllättää myös, koska yhtiö liikennöi protestanttisen kulttuurin Pohjois-Amerikkaan neljän kohteen voimin. Arvojulistus voi vaarantaa kassavirran, jota toisivat vaikkapa Yhdysvaltojen perinteiset protestantit. Heitä varmasti kiinnostaa skandinaavinen hyvinvointivaltion malli, omien sukujuurten maantieteellinen sijainti ja maisemat Euroopassa sekä terveys- ja liikuntamatkailu Pohjolassa. Suuri ikäluokka eläköityy pian matkailemaan maapallon monilla kolkilla. Heitä ei Pohjoismailla ole varaa ärsyttää ja hukata.
SAS:n arvot
11
863
Vastaukset
- Hoh hoijaa
Mistä lähtien se, että yritys haluaa mainostaa tietylle ryhmälle, jonka uskoo olevan hyvä kohderyhmä, on ollut "arvojulistus"?
Muutenkin koko tekstisi on järkyttävää löpinää.
Onko sinulla Aspergerin syndrooma? - ovat tässä
Raha. Kyseessä on yritys, joka markkinaraon huomatessaan tarttuu siihen. Kauheaa. Sun pistämättömällä logiikallasi Pohjois-Amerikassa asuvat skandinaaviset sukujuuret omaava ei matkusta tänne pohjolaan enää koskaan koska SAS antaa vinkkejä homoseksuaalisille matkustajille. Kieltämättä aika lahjakasta ajatusten virtaa!
- Eero-80
SAS:n uusi palvelu ilmaisee arvoja koskevan kannanoton homoudesta yksilön toimintana. Yhtiön arvot eivät ole erillinen ja ohitettava saareke yrityksen suhteessa työntekijöihin, asiakkaisiin, muihin sidosryhmiin ja liiketoimintaan. Arvot ovat näitä suhteita ja toimintoja yhdistävä perusta.
Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista. Yksilön suhtautuminen homouteen liittyy lentoyhtiön tehtävään paljon etäisemmin kuin vaikkapa kengännumero. Tiedontarve on huomattavan vähäinen. Tehokas tietosuoja merkitsee myös yksilön etua ja elämän monimuotoisuuden kunnioittamista. Perusoikeuksien valossahan ihmisen yhdenvertaisuus merkitsee, että ihmisiä kohdellaan pääsääntöisesti tasavertaisina riippumatta mm. henkilökohtaisista vakaumuksista. Nyt SAS on korottamassa raja-aitoja matkustajien välillä sen nojalla, miten asiakas suhtautuu homouteen. - Siis, mitä ihmettä??
Eero-80 kirjoitti:
SAS:n uusi palvelu ilmaisee arvoja koskevan kannanoton homoudesta yksilön toimintana. Yhtiön arvot eivät ole erillinen ja ohitettava saareke yrityksen suhteessa työntekijöihin, asiakkaisiin, muihin sidosryhmiin ja liiketoimintaan. Arvot ovat näitä suhteita ja toimintoja yhdistävä perusta.
Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista. Yksilön suhtautuminen homouteen liittyy lentoyhtiön tehtävään paljon etäisemmin kuin vaikkapa kengännumero. Tiedontarve on huomattavan vähäinen. Tehokas tietosuoja merkitsee myös yksilön etua ja elämän monimuotoisuuden kunnioittamista. Perusoikeuksien valossahan ihmisen yhdenvertaisuus merkitsee, että ihmisiä kohdellaan pääsääntöisesti tasavertaisina riippumatta mm. henkilökohtaisista vakaumuksista. Nyt SAS on korottamassa raja-aitoja matkustajien välillä sen nojalla, miten asiakas suhtautuu homouteen.Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!
Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?
Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.
Jopa Nokia.
Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?
"Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.
Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua? - Eero-80
Siis, mitä ihmettä?? kirjoitti:
Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!
Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?
Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.
Jopa Nokia.
Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?
"Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.
Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?Kaikki mainonta välittää viestiä yrityksen kulttuurista ja arvoista, tarkoitettiinpa sitä tai ei. SAS on nyt maininnut olevansa ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on rakentanut oman sivuston seksuaalivähemmistöjen markkinoille. Kun huomioidaan internetin valta matkojen suunnittelussa ja lipunvarauksissa, merkitsee SAS:n uusi palvelu pelinavaajan roolia.
Uuden palvelun sisältämä arvokannanotto kohdistuu homouteen toimintana. Mainitsemasi naiseus ei ole toimintaa, johon voitaisiin kohdistaa arvolausumia. - ennen sas:lla aina Seattleen
Siis, mitä ihmettä?? kirjoitti:
Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!
Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?
Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.
Jopa Nokia.
Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?
"Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.
Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?Jo on aikoihin eletty kun marginaalisesta joukosta haetaan kayttajaryhmaa. Olkoonkin ostokykyista ja matkustavaista porukkaa. En ikunas voisi kyseisen ominaisuuden omaavan pariskunnan vieressa istua ja matkustaa Seattleen taikka muuallekaa.
Tassa yksi SAS:yhtion palveluista luopuva. - Homo-Bi
ennen sas:lla aina Seattleen kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty kun marginaalisesta joukosta haetaan kayttajaryhmaa. Olkoonkin ostokykyista ja matkustavaista porukkaa. En ikunas voisi kyseisen ominaisuuden omaavan pariskunnan vieressa istua ja matkustaa Seattleen taikka muuallekaa.
Tassa yksi SAS:yhtion palveluista luopuva.n. 10 % ihmisistä on homo- tai bi-seksuaaleja.
Me emme erotu "tavallisista" ihmisistä joten oletko varma ette ole koskaan istunut meikäläisten vieressä lentokoneessa, junassa, linjaautossa? - Homo-Bi
Eero-80 kirjoitti:
Kaikki mainonta välittää viestiä yrityksen kulttuurista ja arvoista, tarkoitettiinpa sitä tai ei. SAS on nyt maininnut olevansa ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on rakentanut oman sivuston seksuaalivähemmistöjen markkinoille. Kun huomioidaan internetin valta matkojen suunnittelussa ja lipunvarauksissa, merkitsee SAS:n uusi palvelu pelinavaajan roolia.
Uuden palvelun sisältämä arvokannanotto kohdistuu homouteen toimintana. Mainitsemasi naiseus ei ole toimintaa, johon voitaisiin kohdistaa arvolausumia.Nämä homofobiset huutajat yrittävät vain peitellä omaa seksuaalista suuntautumistaan.
- SAS/BLUE1
Asiaan on helppo ratkaisu ettei tarvi pervoja homoja pelätä.
Kun kerran SASsilla on homous markkinoinnin
arvoista muttei heteroja huomioida niin kaikki
heterot vaan vaihtamaan yhtiötä.
Noudatetaan joukolla yhtiön arvoja.- Barrikaadeille
En muuten käytä ratikkaa, metroa, bussia, Olympiastadionia, Sokosta, leffateatteria, ravintolaa, koirapuistoa tai Stockmannia hesassa. Paikka on kuulemma täynnä homoja. Sama pätee Viking Lineen, Siljaan ja Jyväskylän aamutoriin.
Tämän vuoksi asun ja pysyn tiukasti Åkenösissä ja katson ainoastaan TV1:n iltauutiset. - Homo-Bi
Barrikaadeille kirjoitti:
En muuten käytä ratikkaa, metroa, bussia, Olympiastadionia, Sokosta, leffateatteria, ravintolaa, koirapuistoa tai Stockmannia hesassa. Paikka on kuulemma täynnä homoja. Sama pätee Viking Lineen, Siljaan ja Jyväskylän aamutoriin.
Tämän vuoksi asun ja pysyn tiukasti Åkenösissä ja katson ainoastaan TV1:n iltauutiset.Miten hankit ruokaa? Joku se on ollut samassa kaupassa jossa me käymme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387775Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812