SAS:n arvot

Eero-80

Skandinaavinen lentoyhtiö SAS avaa internetsivuilleen oman sivuston homomatkailijoille. Nettisivuilla yhtiön henkilökunta kertoo omia vinkkejään Tukholmaan ja Kööpenhaminaan matkustaville turisteille. SAS juhlistaa nettisivujen avaamisella myös paria aihepiiriin liittyvää tapahtumaa.

SAS:n arvojulistuksen ongelma on osin työoikeudellinen. SAS:n henkilöstö lienee työhönotossa sitoutunut yhtiön arvoihin. En usko, että arvoiksi on nimeltä mainittu henkilökohtaisen vakaumuksen sisältö, joka nyt on kirjattu yhtiön tiedotteeseen. Homoseksuaalisuus arvokysymyksenä aiheuttaa poikkeuksellisen runsaasti erimielisyyttä yksilöiden ja yhteisöjen välillä sekä yhteisöjen sisälläkin. Toisaalta homouden liittyminen lentoyhtiön tehtävään voidaan osoittaa huomattavan epäsuorasti.

Homouden väitetään toisinaan olevan myötäsyntyistä. Tällöin homous olisi henkilökohtaisena ominaisuutena verrattavissa jalan kokoon ja sitä kautta kengännumeroon. Jalkineen koko merkitsee todistettavasti muun ohella, että tietty määrä matkustamon kuutiosenttejä on varattava kenkien säilytykseen. Lentoyhtiön tiedontarve on kiistattomampi jalkineista kuin homoudesta. Lisäksi SAS:n virallinen suhtautuminen kenkien käyttöön lienee ollut henkilöstölle tuttu tai arvattava jo työhönotossa.

SAS:n arvolinjaus yllättää myös, koska yhtiö liikennöi protestanttisen kulttuurin Pohjois-Amerikkaan neljän kohteen voimin. Arvojulistus voi vaarantaa kassavirran, jota toisivat vaikkapa Yhdysvaltojen perinteiset protestantit. Heitä varmasti kiinnostaa skandinaavinen hyvinvointivaltion malli, omien sukujuurten maantieteellinen sijainti ja maisemat Euroopassa sekä terveys- ja liikuntamatkailu Pohjolassa. Suuri ikäluokka eläköityy pian matkailemaan maapallon monilla kolkilla. Heitä ei Pohjoismailla ole varaa ärsyttää ja hukata.

11

845

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hoh hoijaa

      Mistä lähtien se, että yritys haluaa mainostaa tietylle ryhmälle, jonka uskoo olevan hyvä kohderyhmä, on ollut "arvojulistus"?

      Muutenkin koko tekstisi on järkyttävää löpinää.

      Onko sinulla Aspergerin syndrooma?

    • ovat tässä

      Raha. Kyseessä on yritys, joka markkinaraon huomatessaan tarttuu siihen. Kauheaa. Sun pistämättömällä logiikallasi Pohjois-Amerikassa asuvat skandinaaviset sukujuuret omaava ei matkusta tänne pohjolaan enää koskaan koska SAS antaa vinkkejä homoseksuaalisille matkustajille. Kieltämättä aika lahjakasta ajatusten virtaa!

      • Eero-80

        SAS:n uusi palvelu ilmaisee arvoja koskevan kannanoton homoudesta yksilön toimintana. Yhtiön arvot eivät ole erillinen ja ohitettava saareke yrityksen suhteessa työntekijöihin, asiakkaisiin, muihin sidosryhmiin ja liiketoimintaan. Arvot ovat näitä suhteita ja toimintoja yhdistävä perusta.

        Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista. Yksilön suhtautuminen homouteen liittyy lentoyhtiön tehtävään paljon etäisemmin kuin vaikkapa kengännumero. Tiedontarve on huomattavan vähäinen. Tehokas tietosuoja merkitsee myös yksilön etua ja elämän monimuotoisuuden kunnioittamista. Perusoikeuksien valossahan ihmisen yhdenvertaisuus merkitsee, että ihmisiä kohdellaan pääsääntöisesti tasavertaisina riippumatta mm. henkilökohtaisista vakaumuksista. Nyt SAS on korottamassa raja-aitoja matkustajien välillä sen nojalla, miten asiakas suhtautuu homouteen.


      • Siis, mitä ihmettä??
        Eero-80 kirjoitti:

        SAS:n uusi palvelu ilmaisee arvoja koskevan kannanoton homoudesta yksilön toimintana. Yhtiön arvot eivät ole erillinen ja ohitettava saareke yrityksen suhteessa työntekijöihin, asiakkaisiin, muihin sidosryhmiin ja liiketoimintaan. Arvot ovat näitä suhteita ja toimintoja yhdistävä perusta.

        Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista. Yksilön suhtautuminen homouteen liittyy lentoyhtiön tehtävään paljon etäisemmin kuin vaikkapa kengännumero. Tiedontarve on huomattavan vähäinen. Tehokas tietosuoja merkitsee myös yksilön etua ja elämän monimuotoisuuden kunnioittamista. Perusoikeuksien valossahan ihmisen yhdenvertaisuus merkitsee, että ihmisiä kohdellaan pääsääntöisesti tasavertaisina riippumatta mm. henkilökohtaisista vakaumuksista. Nyt SAS on korottamassa raja-aitoja matkustajien välillä sen nojalla, miten asiakas suhtautuu homouteen.

        Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!

        Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?

        Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.

        Jopa Nokia.

        Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?

        "Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."

        Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?

        Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.

        Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?


      • Eero-80
        Siis, mitä ihmettä?? kirjoitti:

        Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!

        Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?

        Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.

        Jopa Nokia.

        Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?

        "Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."

        Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?

        Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.

        Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?

        Kaikki mainonta välittää viestiä yrityksen kulttuurista ja arvoista, tarkoitettiinpa sitä tai ei. SAS on nyt maininnut olevansa ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on rakentanut oman sivuston seksuaalivähemmistöjen markkinoille. Kun huomioidaan internetin valta matkojen suunnittelussa ja lipunvarauksissa, merkitsee SAS:n uusi palvelu pelinavaajan roolia.

        Uuden palvelun sisältämä arvokannanotto kohdistuu homouteen toimintana. Mainitsemasi naiseus ei ole toimintaa, johon voitaisiin kohdistaa arvolausumia.


      • ennen sas:lla aina Seattleen
        Siis, mitä ihmettä?? kirjoitti:

        Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!

        Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?

        Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.

        Jopa Nokia.

        Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?

        "Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."

        Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?

        Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.

        Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?

        Jo on aikoihin eletty kun marginaalisesta joukosta haetaan kayttajaryhmaa. Olkoonkin ostokykyista ja matkustavaista porukkaa. En ikunas voisi kyseisen ominaisuuden omaavan pariskunnan vieressa istua ja matkustaa Seattleen taikka muuallekaa.

        Tassa yksi SAS:yhtion palveluista luopuva.


      • Homo-Bi
        ennen sas:lla aina Seattleen kirjoitti:

        Jo on aikoihin eletty kun marginaalisesta joukosta haetaan kayttajaryhmaa. Olkoonkin ostokykyista ja matkustavaista porukkaa. En ikunas voisi kyseisen ominaisuuden omaavan pariskunnan vieressa istua ja matkustaa Seattleen taikka muuallekaa.

        Tassa yksi SAS:yhtion palveluista luopuva.

        n. 10 % ihmisistä on homo- tai bi-seksuaaleja.
        Me emme erotu "tavallisista" ihmisistä joten oletko varma ette ole koskaan istunut meikäläisten vieressä lentokoneessa, junassa, linjaautossa?


      • Homo-Bi
        Eero-80 kirjoitti:

        Kaikki mainonta välittää viestiä yrityksen kulttuurista ja arvoista, tarkoitettiinpa sitä tai ei. SAS on nyt maininnut olevansa ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on rakentanut oman sivuston seksuaalivähemmistöjen markkinoille. Kun huomioidaan internetin valta matkojen suunnittelussa ja lipunvarauksissa, merkitsee SAS:n uusi palvelu pelinavaajan roolia.

        Uuden palvelun sisältämä arvokannanotto kohdistuu homouteen toimintana. Mainitsemasi naiseus ei ole toimintaa, johon voitaisiin kohdistaa arvolausumia.

        Nämä homofobiset huutajat yrittävät vain peitellä omaa seksuaalista suuntautumistaan.


    • SAS/BLUE1

      Asiaan on helppo ratkaisu ettei tarvi pervoja homoja pelätä.
      Kun kerran SASsilla on homous markkinoinnin
      arvoista muttei heteroja huomioida niin kaikki
      heterot vaan vaihtamaan yhtiötä.
      Noudatetaan joukolla yhtiön arvoja.

      • Barrikaadeille

        En muuten käytä ratikkaa, metroa, bussia, Olympiastadionia, Sokosta, leffateatteria, ravintolaa, koirapuistoa tai Stockmannia hesassa. Paikka on kuulemma täynnä homoja. Sama pätee Viking Lineen, Siljaan ja Jyväskylän aamutoriin.

        Tämän vuoksi asun ja pysyn tiukasti Åkenösissä ja katson ainoastaan TV1:n iltauutiset.


      • Homo-Bi
        Barrikaadeille kirjoitti:

        En muuten käytä ratikkaa, metroa, bussia, Olympiastadionia, Sokosta, leffateatteria, ravintolaa, koirapuistoa tai Stockmannia hesassa. Paikka on kuulemma täynnä homoja. Sama pätee Viking Lineen, Siljaan ja Jyväskylän aamutoriin.

        Tämän vuoksi asun ja pysyn tiukasti Åkenösissä ja katson ainoastaan TV1:n iltauutiset.

        Miten hankit ruokaa? Joku se on ollut samassa kaupassa jossa me käymme.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      377
      1441
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1072
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      940
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      796
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe