Skandinaavinen lentoyhtiö SAS avaa internetsivuilleen oman sivuston homomatkailijoille. Nettisivuilla yhtiön henkilökunta kertoo omia vinkkejään Tukholmaan ja Kööpenhaminaan matkustaville turisteille. SAS juhlistaa nettisivujen avaamisella myös paria aihepiiriin liittyvää tapahtumaa.
SAS:n arvojulistuksen ongelma on osin työoikeudellinen. SAS:n henkilöstö lienee työhönotossa sitoutunut yhtiön arvoihin. En usko, että arvoiksi on nimeltä mainittu henkilökohtaisen vakaumuksen sisältö, joka nyt on kirjattu yhtiön tiedotteeseen. Homoseksuaalisuus arvokysymyksenä aiheuttaa poikkeuksellisen runsaasti erimielisyyttä yksilöiden ja yhteisöjen välillä sekä yhteisöjen sisälläkin. Toisaalta homouden liittyminen lentoyhtiön tehtävään voidaan osoittaa huomattavan epäsuorasti.
Homouden väitetään toisinaan olevan myötäsyntyistä. Tällöin homous olisi henkilökohtaisena ominaisuutena verrattavissa jalan kokoon ja sitä kautta kengännumeroon. Jalkineen koko merkitsee todistettavasti muun ohella, että tietty määrä matkustamon kuutiosenttejä on varattava kenkien säilytykseen. Lentoyhtiön tiedontarve on kiistattomampi jalkineista kuin homoudesta. Lisäksi SAS:n virallinen suhtautuminen kenkien käyttöön lienee ollut henkilöstölle tuttu tai arvattava jo työhönotossa.
SAS:n arvolinjaus yllättää myös, koska yhtiö liikennöi protestanttisen kulttuurin Pohjois-Amerikkaan neljän kohteen voimin. Arvojulistus voi vaarantaa kassavirran, jota toisivat vaikkapa Yhdysvaltojen perinteiset protestantit. Heitä varmasti kiinnostaa skandinaavinen hyvinvointivaltion malli, omien sukujuurten maantieteellinen sijainti ja maisemat Euroopassa sekä terveys- ja liikuntamatkailu Pohjolassa. Suuri ikäluokka eläköityy pian matkailemaan maapallon monilla kolkilla. Heitä ei Pohjoismailla ole varaa ärsyttää ja hukata.
SAS:n arvot
11
898
Vastaukset
- Hoh hoijaa
Mistä lähtien se, että yritys haluaa mainostaa tietylle ryhmälle, jonka uskoo olevan hyvä kohderyhmä, on ollut "arvojulistus"?
Muutenkin koko tekstisi on järkyttävää löpinää.
Onko sinulla Aspergerin syndrooma? - ovat tässä
Raha. Kyseessä on yritys, joka markkinaraon huomatessaan tarttuu siihen. Kauheaa. Sun pistämättömällä logiikallasi Pohjois-Amerikassa asuvat skandinaaviset sukujuuret omaava ei matkusta tänne pohjolaan enää koskaan koska SAS antaa vinkkejä homoseksuaalisille matkustajille. Kieltämättä aika lahjakasta ajatusten virtaa!
- Eero-80
SAS:n uusi palvelu ilmaisee arvoja koskevan kannanoton homoudesta yksilön toimintana. Yhtiön arvot eivät ole erillinen ja ohitettava saareke yrityksen suhteessa työntekijöihin, asiakkaisiin, muihin sidosryhmiin ja liiketoimintaan. Arvot ovat näitä suhteita ja toimintoja yhdistävä perusta.
Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista. Yksilön suhtautuminen homouteen liittyy lentoyhtiön tehtävään paljon etäisemmin kuin vaikkapa kengännumero. Tiedontarve on huomattavan vähäinen. Tehokas tietosuoja merkitsee myös yksilön etua ja elämän monimuotoisuuden kunnioittamista. Perusoikeuksien valossahan ihmisen yhdenvertaisuus merkitsee, että ihmisiä kohdellaan pääsääntöisesti tasavertaisina riippumatta mm. henkilökohtaisista vakaumuksista. Nyt SAS on korottamassa raja-aitoja matkustajien välillä sen nojalla, miten asiakas suhtautuu homouteen. - Siis, mitä ihmettä??
Eero-80 kirjoitti:
SAS:n uusi palvelu ilmaisee arvoja koskevan kannanoton homoudesta yksilön toimintana. Yhtiön arvot eivät ole erillinen ja ohitettava saareke yrityksen suhteessa työntekijöihin, asiakkaisiin, muihin sidosryhmiin ja liiketoimintaan. Arvot ovat näitä suhteita ja toimintoja yhdistävä perusta.
Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista. Yksilön suhtautuminen homouteen liittyy lentoyhtiön tehtävään paljon etäisemmin kuin vaikkapa kengännumero. Tiedontarve on huomattavan vähäinen. Tehokas tietosuoja merkitsee myös yksilön etua ja elämän monimuotoisuuden kunnioittamista. Perusoikeuksien valossahan ihmisen yhdenvertaisuus merkitsee, että ihmisiä kohdellaan pääsääntöisesti tasavertaisina riippumatta mm. henkilökohtaisista vakaumuksista. Nyt SAS on korottamassa raja-aitoja matkustajien välillä sen nojalla, miten asiakas suhtautuu homouteen.Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!
Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?
Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.
Jopa Nokia.
Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?
"Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.
Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua? - Eero-80
Siis, mitä ihmettä?? kirjoitti:
Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!
Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?
Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.
Jopa Nokia.
Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?
"Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.
Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?Kaikki mainonta välittää viestiä yrityksen kulttuurista ja arvoista, tarkoitettiinpa sitä tai ei. SAS on nyt maininnut olevansa ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on rakentanut oman sivuston seksuaalivähemmistöjen markkinoille. Kun huomioidaan internetin valta matkojen suunnittelussa ja lipunvarauksissa, merkitsee SAS:n uusi palvelu pelinavaajan roolia.
Uuden palvelun sisältämä arvokannanotto kohdistuu homouteen toimintana. Mainitsemasi naiseus ei ole toimintaa, johon voitaisiin kohdistaa arvolausumia. - ennen sas:lla aina Seattleen
Siis, mitä ihmettä?? kirjoitti:
Kuten sanottu, kyse ei ole mistään sen enemmästä kuin että halutaan mainostaa kohderyhmälle, jolla katsotaan olevan runsaasti matkustamiseen käytettävää rahaa. Kyse EI OLE MISTÄÄN "ARVOKANNANOTOSTA"!!!!
Miten tämä eroaa mistään muusta mainonnasta?
Jos avaa minkä hyvänsä amerikkalaisen homoille suunnatun lehden, niin kyllä siellä mainostavat aivan kaikenlaiset yritykset.
Jopa Nokia.
Onko Nokia siis ottanut homouden arvomaailmaansa?
"Tietosuojan kannaltakaan ei ole ongelmatonta, jos lentoyhtiölle kertyy henkilötietoja ihmisten vakaumuksista."
Mistä ihmeestä olet saanut sen käsityksen, että lentoyhtiölle kertyisi mitään tuollaista tietoa? Eihän sitä nyt herranjumala lentolippua SASilta ostettaessa tarvitse rastittaa "olen homo" -ruutua! Joten mistä yhtiö sen saa tietää?
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olet jotenkin kiihkouskovainen, jolla on nimenomaan homoutta vastaan jotain perustavanlaatuista.
Jos SAS olisi avannut sivuston, joka on suunnattu erityisesti naisille, ja jossa annetaan naisia kiinnostavia vinkkejä Kööpenhaminasta ja Tukholmasta, olisiko tämä häirinnyt sinua?Jo on aikoihin eletty kun marginaalisesta joukosta haetaan kayttajaryhmaa. Olkoonkin ostokykyista ja matkustavaista porukkaa. En ikunas voisi kyseisen ominaisuuden omaavan pariskunnan vieressa istua ja matkustaa Seattleen taikka muuallekaa.
Tassa yksi SAS:yhtion palveluista luopuva. - Homo-Bi
ennen sas:lla aina Seattleen kirjoitti:
Jo on aikoihin eletty kun marginaalisesta joukosta haetaan kayttajaryhmaa. Olkoonkin ostokykyista ja matkustavaista porukkaa. En ikunas voisi kyseisen ominaisuuden omaavan pariskunnan vieressa istua ja matkustaa Seattleen taikka muuallekaa.
Tassa yksi SAS:yhtion palveluista luopuva.n. 10 % ihmisistä on homo- tai bi-seksuaaleja.
Me emme erotu "tavallisista" ihmisistä joten oletko varma ette ole koskaan istunut meikäläisten vieressä lentokoneessa, junassa, linjaautossa? - Homo-Bi
Eero-80 kirjoitti:
Kaikki mainonta välittää viestiä yrityksen kulttuurista ja arvoista, tarkoitettiinpa sitä tai ei. SAS on nyt maininnut olevansa ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka on rakentanut oman sivuston seksuaalivähemmistöjen markkinoille. Kun huomioidaan internetin valta matkojen suunnittelussa ja lipunvarauksissa, merkitsee SAS:n uusi palvelu pelinavaajan roolia.
Uuden palvelun sisältämä arvokannanotto kohdistuu homouteen toimintana. Mainitsemasi naiseus ei ole toimintaa, johon voitaisiin kohdistaa arvolausumia.Nämä homofobiset huutajat yrittävät vain peitellä omaa seksuaalista suuntautumistaan.
- SAS/BLUE1
Asiaan on helppo ratkaisu ettei tarvi pervoja homoja pelätä.
Kun kerran SASsilla on homous markkinoinnin
arvoista muttei heteroja huomioida niin kaikki
heterot vaan vaihtamaan yhtiötä.
Noudatetaan joukolla yhtiön arvoja.- Barrikaadeille
En muuten käytä ratikkaa, metroa, bussia, Olympiastadionia, Sokosta, leffateatteria, ravintolaa, koirapuistoa tai Stockmannia hesassa. Paikka on kuulemma täynnä homoja. Sama pätee Viking Lineen, Siljaan ja Jyväskylän aamutoriin.
Tämän vuoksi asun ja pysyn tiukasti Åkenösissä ja katson ainoastaan TV1:n iltauutiset. - Homo-Bi
Barrikaadeille kirjoitti:
En muuten käytä ratikkaa, metroa, bussia, Olympiastadionia, Sokosta, leffateatteria, ravintolaa, koirapuistoa tai Stockmannia hesassa. Paikka on kuulemma täynnä homoja. Sama pätee Viking Lineen, Siljaan ja Jyväskylän aamutoriin.
Tämän vuoksi asun ja pysyn tiukasti Åkenösissä ja katson ainoastaan TV1:n iltauutiset.Miten hankit ruokaa? Joku se on ollut samassa kaupassa jossa me käymme.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2072742
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1262577En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761708Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2031233Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va591230- 471088
- 991001
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6813- 46813
- 107811