E hyväksyttyjen osie valvonta

myös syyllistynyt

Katsotaanko ratsioissa koskaa että onko osat tieliikenne hyväksyttyjä? Näyttää monessa kulkupelissä olevan ns. kiellettyjä virityksiä.

23

9690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedät?

      että ne on kiellettyjä?
      Suomesa on olemassa sellainenkin toiminto kuin muutoskatsastus?

      • Ei onnistu katsatus.

        Monesta äänenvaimentajasta ym. puuttuu tämä merkintä.


      • tarvikeputkissa..
        Ei onnistu katsatus. kirjoitti:

        Monesta äänenvaimentajasta ym. puuttuu tämä merkintä.

        Tarvikeosissa ei ole aina e-merkintää eikä sitä vaadita kaikissa. En ole varma, vaaditaanko enää tarvikeosissa ollenkaan, vaikka ovat e-hyväksyttyjä.

        Ainakin itse katselin e-hyväksyttyjä vilkkuja tarvikeliikkeessä, enkä löytänyt niistä hyväksyntämerkkejä kuin pakkauksesta, jossa taisi olla joku numerokin hyväksynnästä.

        Jos oikein muistan, ei myöskään tarvikeputkistoissa ole monesti e-merkintää, vaikka ovat hyväksytyt.

        Saksassahan on vielä tiukemmat vaatimukset, siellä mm ohjaustangot ja jalkatappien siirtosarjat pitää olla Tüv hyväksytyt. Ei niissä silti ole merkintöjä, vaan osan mukana on paperit hyväksynnästä, jotka viedään katsastukseen.

        Luulen, että osiin laitettavista merkinnöistä on luovuttu, koska voihan niitä meistailla tai kiinalaiset valmistajat voivat niitä laittaa osiin valmistuksen yhteydessä, vaikkei hyväksyntää olisikaan.

        Miten olet yleensä nähnyt, onko merkintää tai ei? Sehän voi olla esim. vaimentajassa vaikka alapuolella, jos nyt sitä on ollenkaan. Oletko kurkkinut ihmisten pyörien alle :) Ei vaan, tosiaankin e-merkintävaatimuksetkin menevät pyörän iän ja osien mukaan. Kaikissa osissa merkintää ei vaadita, vaikka osa onkin hyväksytty. Samoin vuosimalli vaikuttaa, pitääkö osassa olla merkintä vai ei.

        Asia on kyllä kunnossa, älä huoli. Ja kontrolli tiukkaa, moni bomber ja hd ym. rakennettu on menettänyt kilpensä tänäkin vuonna.


      • väärässä..
        Ei onnistu katsatus. kirjoitti:

        Monesta äänenvaimentajasta ym. puuttuu tämä merkintä.

        Moottoripyörän pakoputken saa vaihtaa, eikä kaiken ikäisissä pyörissä tarvita e-hyväksyntää. Tarkkaan ottaen ei missään, mutta silloin putken melutaso pitää mitata, jos siitä ei ole virallista dokumenttia.

        http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Mopojen ja moottoripyörien rakennemuutokset/Jarrulaitteen pakoputken ja äänenvaim.htm

        Merkille pantavaa on, että melutaso saa olla korkeampi kuin alkuperäisen putkiston, kunhan "moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia."

        Eli, jos alkuperäinen putkisto on hiljaisempi kuin käyttöönottoajankohdan vaatimukset ovat olleet, uusi putkisto saa olla meluisampi...


      • vielä...
        väärässä.. kirjoitti:

        Moottoripyörän pakoputken saa vaihtaa, eikä kaiken ikäisissä pyörissä tarvita e-hyväksyntää. Tarkkaan ottaen ei missään, mutta silloin putken melutaso pitää mitata, jos siitä ei ole virallista dokumenttia.

        http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Mopojen ja moottoripyörien rakennemuutokset/Jarrulaitteen pakoputken ja äänenvaim.htm

        Merkille pantavaa on, että melutaso saa olla korkeampi kuin alkuperäisen putkiston, kunhan "moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia."

        Eli, jos alkuperäinen putkisto on hiljaisempi kuin käyttöönottoajankohdan vaatimukset ovat olleet, uusi putkisto saa olla meluisampi...

        Jos putki täytyy muutoskatsastaa....niin lähdenkö konttorille puoli tusinaa erilaisia putkia kainalossa mittaamaan pakokaasuja ja desipelejä....jos niistä jokin kävisi?!? Taitaa aika harva ryhtyä tähän ihan vakavissaan, vaan ajaa niillä mitkä on ostanut.
        Löytyykö tietoa testatuista putkista/moottoripyörä?


      • testattuja..
        vielä... kirjoitti:

        Jos putki täytyy muutoskatsastaa....niin lähdenkö konttorille puoli tusinaa erilaisia putkia kainalossa mittaamaan pakokaasuja ja desipelejä....jos niistä jokin kävisi?!? Taitaa aika harva ryhtyä tähän ihan vakavissaan, vaan ajaa niillä mitkä on ostanut.
        Löytyykö tietoa testatuista putkista/moottoripyörä?

        Monet putket on testattu ja niistä saa myyjältä tai valmistajalta tiedot melutasosta, ainakin kun on kyse merkki- ja mallikohtaisista putkista. Sellaisen asentaminen on turvallista, ei tarvitse lähteä arpomaan. Ja todellakin kannattaa selvittää vuosimallin mukaiset vaatimustasot.


      • Sakot maksanut
        tarvikeputkissa.. kirjoitti:

        Tarvikeosissa ei ole aina e-merkintää eikä sitä vaadita kaikissa. En ole varma, vaaditaanko enää tarvikeosissa ollenkaan, vaikka ovat e-hyväksyttyjä.

        Ainakin itse katselin e-hyväksyttyjä vilkkuja tarvikeliikkeessä, enkä löytänyt niistä hyväksyntämerkkejä kuin pakkauksesta, jossa taisi olla joku numerokin hyväksynnästä.

        Jos oikein muistan, ei myöskään tarvikeputkistoissa ole monesti e-merkintää, vaikka ovat hyväksytyt.

        Saksassahan on vielä tiukemmat vaatimukset, siellä mm ohjaustangot ja jalkatappien siirtosarjat pitää olla Tüv hyväksytyt. Ei niissä silti ole merkintöjä, vaan osan mukana on paperit hyväksynnästä, jotka viedään katsastukseen.

        Luulen, että osiin laitettavista merkinnöistä on luovuttu, koska voihan niitä meistailla tai kiinalaiset valmistajat voivat niitä laittaa osiin valmistuksen yhteydessä, vaikkei hyväksyntää olisikaan.

        Miten olet yleensä nähnyt, onko merkintää tai ei? Sehän voi olla esim. vaimentajassa vaikka alapuolella, jos nyt sitä on ollenkaan. Oletko kurkkinut ihmisten pyörien alle :) Ei vaan, tosiaankin e-merkintävaatimuksetkin menevät pyörän iän ja osien mukaan. Kaikissa osissa merkintää ei vaadita, vaikka osa onkin hyväksytty. Samoin vuosimalli vaikuttaa, pitääkö osassa olla merkintä vai ei.

        Asia on kyllä kunnossa, älä huoli. Ja kontrolli tiukkaa, moni bomber ja hd ym. rakennettu on menettänyt kilpensä tänäkin vuonna.

        Niin nuo pakoputket tulee olla e-hyväksytty ja MUUTOSKATSASTETTU! Ilman e-merkitty putki voi tosin mennä läpi, jos katsastaja sen hyväksyy. Silloin tarttee suorittaa desipelimittaus.

        Teillä liikkuu todella paljon laittomia pyöriä, joista voisi kilvet viranomainen poistaa. Kilvet poistetaankin vain huomiota herättävistä tapauksista, varsinkin B-henkisistä pyöristä, vaikka möly ei kauhea olisikaan. Suomessa ei saa erottua massasta.

        Itse sain otteeseen merkinnän myös taka heijastimesta ja rekisterikilven tukilevystä :D Sakkoja paukkui...


      • uusissa!
        Sakot maksanut kirjoitti:

        Niin nuo pakoputket tulee olla e-hyväksytty ja MUUTOSKATSASTETTU! Ilman e-merkitty putki voi tosin mennä läpi, jos katsastaja sen hyväksyy. Silloin tarttee suorittaa desipelimittaus.

        Teillä liikkuu todella paljon laittomia pyöriä, joista voisi kilvet viranomainen poistaa. Kilvet poistetaankin vain huomiota herättävistä tapauksista, varsinkin B-henkisistä pyöristä, vaikka möly ei kauhea olisikaan. Suomessa ei saa erottua massasta.

        Itse sain otteeseen merkinnän myös taka heijastimesta ja rekisterikilven tukilevystä :D Sakkoja paukkui...

        Ei. E-hyväksyntää ei tarvi olla, jos pyörä on niin vanha, ettei siihen kohdistu sellaisia vaatimuksia.


    • syynätään...

      Olen tänä kesänäkin ollut jo kaksi kertaa sellaisessa ratsiassa, jossa osat ja laillisuus on katsottu.

      Kyllä niiden syynääminen on yleistä.

      Toukokuussa oli muutama ratsia, joka keskittyi pelkästään tuohon asiaan ja kilvet lähti tai lievemmässä tapauksessa tuli korjauskehotuksia monille pyörille.

      Yllättävän paljon asiaan on panostettu, ottaen huomioon poliisien niukat resurssit, joten se lienee viranomaisten erityistarkkailussa. Ovat kuulema käyneet myös ainakin yhdessä isossa tarvikekaupassa tarkastamassa myytävienkin tuotteiden e-hyväksyntöjä, siltä osin kun ne on sellaisiksi ilmoitettu. Kontrolli pelaa siis.

    • "näyttää"..

      Moottoripyörän tekniset vaatimukset riippuvat sen valmistus/rekisteröintivuodesta. Mitä uudempi, sen enemmän vaatimuksia.

      Miten voit tietää katsomalla, että jossain pyörässä on kiellettyjä osia?

      Esim. äänistä on eri ikäisille pyörille erilaisia vaatimuksia, kun mennään tarpeeksi vanhaan (alle 1958) ei äänistä ole mitään vaatimuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että joku hieno, täysin uuden näköinen kuntonsa puolesta oleva Harley voi esim. ollakin laillisesti suorilla putkilla varustettu, koska on tarpeeksi vanha.

      Samoin valo- ja vilkkumääräykset vaihtelevat. En muista vuotta, mutta vilkutkaan eivät ole kaikissa ikäluokissa pakolliset. Samoin e-hyväksynnät tuleva pakolliseksi valo- ja vilkkuvarusteisiin vasta tietyissä vuosimalleissa.

      Säännökset ovat myös muuttuneet väljemmiksi, toisten vaatimusten kiristymisen rinnalla. Esim. etulokasuoja ei ole enää vuosiin ollut pakollinen, sitä luulee vielä moni laittomaksi viritykseksi, muutama vuosi sitten kun se ei ollut enää pakollinen, jotkut poliisitkin luulivat lokasuojan puuttumista laittomaksi ja veivät kilpiä...

      Vaatimusten kirjo pyörän iän perusteella on niin laaja, ettei sitä voi kukaan, edes asiantuntija vilkaisemalla havaita lailliseksi tai laittomaksi.

      Mutta valvontaa on kyllä varsin runsaasti. Poliisi ratsaa ihan pelkästään vaatimusten mukaisuuden tarkastamiseksi pyöriä vuosittain monesti.

      • pojalle nimeltä Päivi

        Jos pyörässä on ns. kisaputket niin tuskin se on hyväksyttyä tai renkaissa lukee niin ym.
        Ei ole ihme että nykyisin kaikkitietäviä tätejä toimistot täynnä koska "näyttää" sanastakin aletaan itkemää. Se voidaan meidän miesten maailmassa lukea vaikka että "kuulostaa tms.".


      • murheet...
        pojalle nimeltä Päivi kirjoitti:

        Jos pyörässä on ns. kisaputket niin tuskin se on hyväksyttyä tai renkaissa lukee niin ym.
        Ei ole ihme että nykyisin kaikkitietäviä tätejä toimistot täynnä koska "näyttää" sanastakin aletaan itkemää. Se voidaan meidän miesten maailmassa lukea vaikka että "kuulostaa tms.".

        Elä huoli pienistä.


      • kisaputket?
        pojalle nimeltä Päivi kirjoitti:

        Jos pyörässä on ns. kisaputket niin tuskin se on hyväksyttyä tai renkaissa lukee niin ym.
        Ei ole ihme että nykyisin kaikkitietäviä tätejä toimistot täynnä koska "näyttää" sanastakin aletaan itkemää. Se voidaan meidän miesten maailmassa lukea vaikka että "kuulostaa tms.".

        Kerros tietämättömälle, mistä näkee kisaputket? Lukeeko niissä vaikka Yoshimura?


      • mp:n huilut vähän laittomat
        kisaputket? kirjoitti:

        Kerros tietämättömälle, mistä näkee kisaputket? Lukeeko niissä vaikka Yoshimura?

        15 vuotta sitten sain asiasta poliiseilta huomautuksen.


      • sinulta?
        mp:n huilut vähän laittomat kirjoitti:

        15 vuotta sitten sain asiasta poliiseilta huomautuksen.

        Kysymys oli ihan vilpitön. Millaiset on kisaputket? Onko ne jonkun tietyn merkkiset vai??


      • pikku e..
        kisaputket? kirjoitti:

        Kerros tietämättömälle, mistä näkee kisaputket? Lukeeko niissä vaikka Yoshimura?

        EU-hyväksytyissä on yleensä meistetty ympyrän sisään pieni e ja numero, joka ilmoittaa valmistusmaan.
        Sen lisäksi vaimentimessa on liuta numeroita. Joidenkin putkien mukana tulee myös todistus CE-hyväksynnästä.Japanissa valmistetuissa Yoshimurissa voi olla hyväksyntä, muttei USA:ssa tehdyissä.
        Kisaputki lienee ns. racing- malli, jossa ei ole db-killeriä.
        Samoin valojen sekä vilkkujen laseissa tulee olla merkintä EU tyypityksestä, pelkkä pakkauksen merkintä ei tee sisällöstä laillista.


      • Valmistusmaata!
        pikku e.. kirjoitti:

        EU-hyväksytyissä on yleensä meistetty ympyrän sisään pieni e ja numero, joka ilmoittaa valmistusmaan.
        Sen lisäksi vaimentimessa on liuta numeroita. Joidenkin putkien mukana tulee myös todistus CE-hyväksynnästä.Japanissa valmistetuissa Yoshimurissa voi olla hyväksyntä, muttei USA:ssa tehdyissä.
        Kisaputki lienee ns. racing- malli, jossa ei ole db-killeriä.
        Samoin valojen sekä vilkkujen laseissa tulee olla merkintä EU tyypityksestä, pelkkä pakkauksen merkintä ei tee sisällöstä laillista.

        Numero E:n vieressä tarkoittaa maata, jossa hyväksyttäminen on tehty. Mulla oli niistä joskus listakin. 13 muistaakseni tarkoitti kaukoitää, ja lienee melko yleinen esim halpispolttimoissa.


      • tädilliselle kielipoliisille
        sinulta? kirjoitti:

        Kysymys oli ihan vilpitön. Millaiset on kisaputket? Onko ne jonkun tietyn merkkiset vai??

        Valmistajia on monia ja nykyisillä säännöillä edes radalla et saa ajaa kaikilla. "Radalle.com" tapahtumassakin mittaavat desipelit ja kieltävät ajamisen tietynlaisilla TEHOPUTKILLA tai ÄÄNENVAIMENTIMILLA. En tarkoittanut kisaputkilla sylinterien putkittamista. Tarkemmat ohjeet kisaputkista saat varmasti valvovilta tahoilta ja netistä hakemalla.

        Tuolta löydät todennäköisesti omaan kulkupeliin sopivat kisaputket: http://www.minimotoracing.fi/uutuudet.html


      • odottelen..
        tädilliselle kielipoliisille kirjoitti:

        Valmistajia on monia ja nykyisillä säännöillä edes radalla et saa ajaa kaikilla. "Radalle.com" tapahtumassakin mittaavat desipelit ja kieltävät ajamisen tietynlaisilla TEHOPUTKILLA tai ÄÄNENVAIMENTIMILLA. En tarkoittanut kisaputkilla sylinterien putkittamista. Tarkemmat ohjeet kisaputkista saat varmasti valvovilta tahoilta ja netistä hakemalla.

        Tuolta löydät todennäköisesti omaan kulkupeliin sopivat kisaputket: http://www.minimotoracing.fi/uutuudet.html

        Miksi googlettaisin ja etsisin, jos kerran sinä tiedät vilkaisulla, mitkä on kisaputket. Odottelen edelleen vastausta kysymykseeni.

        Mistä sen näkee vilkaisulla? Lukeeko kyljessä vaikka Yoshimura?


      • pakollinen...
        pikku e.. kirjoitti:

        EU-hyväksytyissä on yleensä meistetty ympyrän sisään pieni e ja numero, joka ilmoittaa valmistusmaan.
        Sen lisäksi vaimentimessa on liuta numeroita. Joidenkin putkien mukana tulee myös todistus CE-hyväksynnästä.Japanissa valmistetuissa Yoshimurissa voi olla hyväksyntä, muttei USA:ssa tehdyissä.
        Kisaputki lienee ns. racing- malli, jossa ei ole db-killeriä.
        Samoin valojen sekä vilkkujen laseissa tulee olla merkintä EU tyypityksestä, pelkkä pakkauksen merkintä ei tee sisällöstä laillista.

        Moottoripyörän pakoputken saa vaihtaa, eikä kaiken ikäisissä pyörissä tarvita e-hyväksyntää. Tarkkaan ottaen ei missään, mutta silloin putken melutaso pitää mitata, jos siitä ei ole virallista dokumenttia.

        http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Ajoneuvon rakenne ja varusteet/Mopojen ja moottoripyörien rakennemuutokset/Jarrulaitteen pakoputken ja äänenvaim.htm

        Merkille pantavaa on, että melutaso saa olla korkeampi kuin alkuperäisen putkiston, kunhan "moottorin äänenvoimakkuus ja pakokaasupäästöt eivät muutoksen jälkeen ylitä moottoripyörän käyttöönottoajankohtana Suomessa voimassa olleita rajoituksia."

        Eli, jos alkuperäinen putkisto on hiljaisempi kuin käyttöönottoajankohdan vaatimukset ovat olleet, uusi putkisto saa olla meluisampi.


      • pörpötipör
        pikku e.. kirjoitti:

        EU-hyväksytyissä on yleensä meistetty ympyrän sisään pieni e ja numero, joka ilmoittaa valmistusmaan.
        Sen lisäksi vaimentimessa on liuta numeroita. Joidenkin putkien mukana tulee myös todistus CE-hyväksynnästä.Japanissa valmistetuissa Yoshimurissa voi olla hyväksyntä, muttei USA:ssa tehdyissä.
        Kisaputki lienee ns. racing- malli, jossa ei ole db-killeriä.
        Samoin valojen sekä vilkkujen laseissa tulee olla merkintä EU tyypityksestä, pelkkä pakkauksen merkintä ei tee sisällöstä laillista.

        Oon juuri tilaamassa 05 mallin sukisukiin jenkeistä ameriikan yoshimuraa. Suomesta ostaisin muuten, mutta raha ratkaisee minunkin kaupat näillä hinnoilla... Onkohan nyt kilvet sitten lähössä seuraavassa tehoratsiassa? Saako siitä paljonkin sakkoa? Kertokaa ny joku asiasta tietävä, ennenkun on liian myöhäistä =) -kiitos-


      • hardspeed
        pörpötipör kirjoitti:

        Oon juuri tilaamassa 05 mallin sukisukiin jenkeistä ameriikan yoshimuraa. Suomesta ostaisin muuten, mutta raha ratkaisee minunkin kaupat näillä hinnoilla... Onkohan nyt kilvet sitten lähössä seuraavassa tehoratsiassa? Saako siitä paljonkin sakkoa? Kertokaa ny joku asiasta tietävä, ennenkun on liian myöhäistä =) -kiitos-

        sen verran e asiasta jotta muutamaan olen putket tehnyt itse (busa,gigsu esim)ja käynyt ne katsastamassa jolloin asiaan ei ole paljon lisättävää myöskään tienpäällä.e merkintä ei ole pakollinen.


      • stage6replica
        odottelen.. kirjoitti:

        Miksi googlettaisin ja etsisin, jos kerran sinä tiedät vilkaisulla, mitkä on kisaputket. Odottelen edelleen vastausta kysymykseeni.

        Mistä sen näkee vilkaisulla? Lukeeko kyljessä vaikka Yoshimura?

        mulla on stage6 replica cromed, e-hyväksytty putki, skootter ikluki ennen 47 kph ja nyt ku laitoin sen kii nii 61 kph, ja desipeliraja ylittyy ihan selvästi, saisin varmaa 30 e sakkoo jos jään kiinni :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

      Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      356
      3045
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

      Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      301
      1473
    3. En kadu sitä, että kohtasin hänet

      mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      84
      1302
    4. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      108
      1301
    5. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1285
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

      ...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1245
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

      Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      48
      1135
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

      Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      79
      1045
    9. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

      Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      24
      941
    10. Oot ihana

      Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      33
      847
    Aihe