VELI-/SISKOPUOLI?

nnnää

yksinkertainen helppo kysymys, mikä määrittää veli-/siskopuolen?

onks se vain sillloin kun toinen vanhemmista on sama?

eli esim jos isät on yhteisiet, mutta äidit eri.

eli veli-/siskopuoli ei esim ole henkilö, jonka äiti on muuttanut yhteen/mennyt naimisiin uuden miehen kanssa ja nämä miehen lapset sitten olisivat tälle naisen lapsille....? mitä? :D

15

6654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ---

      Jos totta puhutaan, tuo oli minun mielestäni aivan helvetin tyhmä kysymys ^^'
      Jos toinen vanhemmista on eri kuin itsellä, on henkilö sinua kohtaan sisko/velipuoli.

    • ***

      molemmissa tapauksissa voi kutsua puolisisarrukseksi.. mutta periaatteessa vain silloin on puolisisar kun toinen vanhemmista on sama.

    • asdfui

      Olen kuullut, että jos äidit on samat mutta isät erit, on sisar/velipuoli

      mutta jos on sama isä, olette täysiä sisaruksia.

      • selitä

        satuja! Joku voi vielä ne uskoa.


      • isosiskon täysveli

        Näin meillä


    • moimoi123

      Se on varmaan silleen, et jos sun äiti on mennyt naimisiin uuden miehen kaa ja saanut sen kaa lapsia, niin sillon se taitaa kuitenki olla veli-/siskopuol, vaik toinen vanhemmista ois kuitenkin sama, mut veli-/siskopuoli voi olla sillon, jos äiti on mennyt uuden miehen kanssa naimisiin, ja sillä on lapsia.

    • girl89..

      Meillä on ainakin niin että äitilläni on lapsi miesystävänsä kanssa ja ollaan perjaatteessa pikkusiskoni kanssa "puolisiskoja" mutta pidetään ihan kokonaisina siskoina toisiamme koska äiti on sama ja samassa vatsassa sitten ollaan löhöilty:)
      pikkusiskollani on myös isänsä puolelta sisaruksia mutta he ovat vain puolisisaruksia

    • vissiin on ymmärtää..

      Eli niinkuin meidän perheessä. Meitä on neljä sisarusta. Minulla ja veljelläni on sama isä, eli olemme sisaruksia.
      Mutta siskollani ja toisella veljelläni on eri isä kuin meillä joten he ovat meille (ja me heille) puoli sisaruksia..
      Vaikkakin ollaan tosi rakkaita toisillemme ja puhumme ihan kokonaisista sisaruksista :D
      En sitä oo mitenkään koskaan ajatellut että he olisi jotenkin vähemmän rakkaita kuin veljeni on.

      • Nimetön

        Mun äitillä on miesystävä jolla on lapsi ja jolle en ole mitään sukua, silti kutsun häntä siskopuolekseni.

        Sitten taas äitillä ja miesystävällä on yhteinen lapsi, jota itse kutsun siskoksi. Enemmän tämä lapsi on mulle sisko kuin toinen jonka kanssa en jaa samaa vanhempaa/vanhempia.

        Mutta yleisesti ottaen kyllä ihan siskoiksi toisiamme nimitetään, ei sisarpuoliksi tai mitään.

        Ja onko tämä muka totta, en ole koskaan kuullutkaan tällaista. Mikä sen muka määrittää et jos on JUST sama isä niin on ihan sisaruksia?

        -> Olen kuullut, että jos äidit on samat mutta isät erit, on sisar/velipuoli mutta jos on sama isä, olette täysiä sisaruksia.


    • jkjkjkjk

      Minulla taasen on nelsä sisarusta 3 veljeä 1 sisko.
      Perjaatteessa minulla on vain 1 veli, siskoni ja vanhin veljeni ovat äitini uuden miehin entisestä avioliitosta ja nuorin meistä on äitini ja isäpuoleni lapsi.. Mutta en oo koskaan kyllä niitä alkanu erottelee.. Kaikki ollaan perhettä, eikä mtn vitun puolikkaita :D

    • Salanimi

      Kukaan ei siis osannut vastata. Unohtakaa sana "sisarus", se ei tarkoita tämän asian käsittelyssä mitään, samoin kuin "rakkaus". Jos molemmat vanhemmat ovat samoja, kyseessä on VELI. Jos toinen vanhempi on sama, kyseessä on puoliveli. Jos olette muuttaneet uuteen perheeseen eikä uusi "veli" ole kummankaan oman vanhempasi jälkeläinen, kyseessä on velipuoli. (Sama juttu typsyillä).

      • ejejejejee

        Mulla on 5 sisarusta.
        2 pikkusiskoa,isoveli,pikkuveli ja isosisko.

        isoveli on mun isän,ja isän enitsen naisen lapsi.
        sit mulla,isosiskolla ja pikkuvelil on sama isä ja sama äiti.

        iskä ja äiti eros ni iskä meni naimisiin ja äiti löys miehen.
        pikkusiskot on äidin ja äidin uuden (nykyää exän)
        lapsia.

        ja ihan kokonaisina mä kaikkia pidän :D

        isoveikan kaa en oo vaa nii paljo tekemisis ku asuu eri paikkakunnal.


    • Näin se menee:

      Johan se on määritelmssä PUOLI.
      Jos sun veljelläs/siskollas on eri isä TAI äiti niin silloin te olette puolisisaruksia. Verisukulaisia vain toisen vanhemman kautta, mutta silti verisukulaisia.

      Jos sun vanhemmat eroo ja menee uudelleen naimisiin, niidenkin lapsista tilee sun veli/sisarpuolia, mutta siinä tapauksessa ne ei oo verisukulaisia.

      Tarkoittaen, että mikäli näitä lapsia jotka ei oo verisukulaisia, ei ole adoptoitu, he eivät ole esim. oikeutettuja muun kuin oman vanhenmpansa (verisukulaisen) perintöön kuoleman sattuessa.

      Muta jos lapset adoptoidaan uuden aviopuolison toimesta, he ovat yhtälaisia perillisiä kuin puolisoiden omat (verisukulaiset) jälkeläiset.

      Jos puolisisaruksilla on yhteinen isä mutta erillinen äiti, kummatkin lapset ovat oikeutettuja isän perintöön, mutta perii vain OMAN (verisukulaisen) äitinsä. Ellei ole adoptoinu puolison lapsia.
      - Ja sama päinvastoin. -

      Jos lapsilla on toinen vanhemmista yhteinen, ovat he lain silmissä verisukulaisia, jolloin eihein pätevät kaikki sisaruksia koskevat lait. (mm.sukurutsa)

      Mutta jos lapsilla on erilliset vanhemmat, ja heistä on tullut sisaruksia vanhempien avioliiton kautta, he eivät ole niiinollen verisukulaisia ja jokin lakimääreet muuttuvat heidän kohdallaan.

      Ja verisukulaisuus tarkoittaa tietenkin sitä, että teillä,sulla ja sun sukulaisella on 'samaa verta' ja samat geenit kroppasi sisällä.

      Auttoiko? ^__^

    • nuorin sisaruksista

      äidin on samaa ja eri isä.Minulla oikea kaksi isosiskoa eli samat vanhemmat.Velipuolellani on omia lapsia 3,mutta kutenkin heillä on monta sisko/velipuolet kun eri äiti.Jos samat vanhemmat niin oikeat sisarukset,mutta jos eri äiti tai eri isä sitä tulee sisarpuoli.

    • kuka?

      Mulla on yks veli ja meillä on samat vanhemmat äiti ja isi.Ja sit mulla on kaks velipuolee.Ja sanon niitä velipuoliks, koska ei ne mun mielestä oo muuta kuin velipuolia.Koska meiädän vanhemmat eros yli vuosi sitten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe